Mai rapid sau mai lent?
Una dintre cele mai mari controverse cu privire la noile motoare turbo V6 de 1.6 litri care vor fi introduse în Formula 1 în sezonul 2014 este cât de rapide vor fi monoposturile. Ipoteza iniţială a fost că noile monoposturi vor fi mai lente, dar Renault susţine că situaţia se va inversa până la finalul sezonului.
Eu vă propun astăzi să trecem peste vorbe şi să analizăm un pic cifrele (sau numerele, ca să fim mai corecţi în exprimare):
- motorul aspirat V8 de 2.4 litri utilizat în prezent furnizează aproximativ 690 CP la care se adaugă 60 CP generaţi prin sistemul KERS. În total vorbim despre 750 CP.
- motorul turbo V6 de 1.6 litri care va debuta în 2014 va furniza aproximativ 550 CP la care se adaugă 160 CP generaţi de sistemul ERS (ERS-K şi ERS-H). În total 710 CP.
Prin urmare, puterea totală a unităţilor din 2014 va fi mai mică decât în prezent cu circa 5%.
Cifrele sunt, bineînţeles, aproximative, mai ales că niciun constructor nu va dezvălui puterea exactă, însă ele sunt destul de apropiate de cele reale.
Dacă luăm în calcul aceste date, ajungem uşor la concluzia că cei de la Renault ar putea avea dreptate, cel puţin privinţa diferenţei de o secundă de la începutul sezonului în favoarea actualului motor. Va fi însă foarte interesant de văzut cum vor fi îmbunătăţite motoarele pe parcursul sezonului pentru ca monoposturile să devină mai rapide, mai ales că dezvoltarea acestora este (teoretic) interzisă până în 2020.
August 6th, 2013 la 12:14 pm
Dar cresterea de cuplu, destul de certa dupa mine, care va fi?
Vorba aceea, “caii putere vand masini si cuplul castiga curse” .
Sigura va exista un avans tehnologic in F1 odata cu introducerea motoarelor turbo.
August 6th, 2013 la 2:22 pm
nu pot sa cred ca puneti problema asa simplist! pai limitele unei masini de F1 nu sunt date de motor ci de aerodinamica! la asta se referea Renault cand spunea ca se va pleca de la minus o secunda si se va ajunge la plus! aerodinamica va evolua si ea pe parcursul sezonului… si sa nu uitam ca noua arhitectura a motoarelor va modifica oarecum designul spate care la randul sau va impune modificari generale de design, cel putin discrete…in plus @Paul are dreptate, motoarele turbo genereaza cuplu mai mare care se simte mai ales la iesirea din virajele lente…
August 6th, 2013 la 4:09 pm
In totalitate de acord cu Paul si Dany
August 9th, 2013 la 7:42 am
Eu imi aduc aminte ca sistemul actul KERS ofera un plus de 80 CP pentru o perioada de 6 secunde in fiecare tura.
De asemenea la cat de usoare sunt masinile de formula 1 cu tot cu sofer, ultimul lucru de care sunt interesati producatorii este cuplul. Noile motoare chiar daca sunt turbo, tot se vor tura undeva la 16000 de ture.
August 9th, 2013 la 8:14 am
@Mihai: Noile motoare vor avea o turatie maxima de 15000 rpm impusa prin regulament.
August 9th, 2013 la 3:53 pm
Desigur ca cunstructia puntii din spate va fie modificata, dar exista si posibilitatea de modificare a diametrului pneului din spate tinind cont de cuplu motor si pneuri. de aici rezulta ca echipele vor atrage o mare atentie si transmisiei aerodinamicii ceea ce va fi un factor decisiv.
August 10th, 2013 la 9:20 pm
Factorul decisiv va fi transmisia. Putem sa ne aducem aminte o multime da cazuri cind aripa fata era deteriorata neesential iar ritum de cursa era acelasi, cite mii de eura investitii pentru fiecare detaliu, iar aceste deteriorari nu afecteaza ritmul de cursa iar la boxe pentru timpul pierdut pentru modificarea aripe fata se pirde prea mult timp care este esential pentru cursa.