Îngroparea unei reguli bune

Printre măsurile mai mult sau mai puţin inspirate pentru reducerea costurilor, FIA a aprobat pentru sezonul 2015 şi o nouă regulă pentru Safety Car: după ieşirea maşinii de siguranţă de pe circuit, piloţii se vor alinia pe grila de start şi vor pleca după o procedură similară cu cea de la start.
Efectul acestei schimbări este o creştere a spectacolului. În prezent, şansele ca ordinea în pluton să se modifice după ieşirea Safety Car-ului sunt mici, întrucât liderul îşi gestionează bine poziţia şi reuşeşte să-şi menţină sau chiar să-şi extindă avansul în faţa următorilor săi. Prin noul regulament, vor exista mult mai multe şanse să vedem schimbări în pluton, inclusiv în privinţa primelor poziţii.
Noua regulă a generat însă numeroase critici din partea piloţilor şi, mai nou, a celor de la Pirelli. Totul pleacă, evident, de la noţiunea de siguranţă, iar cei mai mulţi dintre cei implicaţi susţin că pneurile vor fi prea reci la restartul cursei, în timp ce componentele monopostului ar putea fi prea fierbinţi.
FIA are partea sa de vină în generarea acestor critici, întrucât nu a menţionat două aspecte esenţiale:
vor avea piloţii dreptul să schimbe pneurile înainte de restart?
cât timp va trece de la ieşirea Safety Car-ului de pe circuit şi până la restartul cursei?
Pe fondul criticilor aduse de piloţi şi Pirelli, mă aştept ca această regulă bună să fie îngropată într-o procedură complicată şi stufoasă. Probabil că piloţii vor avea dreptul de a schimba pneurile înainte de restart, întrucât se poate întâmpla ca Safety Car-ul să iasă de pe traseu chiar înainte de deschiderea unei ferestre pentru opririle planificate la boxe, când pneurilor unor piloţi vor fi deteriorate. Totuşi, acest lucru va impune efectuarea unui tur de încălzire înainte de restart, cu scopul de a încălzi noile pneurile, la fel cum se întâmplă şi în startul oficial al cursei.
Astfel, probabil că vom avea parte de 5-10 minute în care piloţii se aliniază pe grila de start, mecanicii schimbă pneurile şi au grijă de monoposturi, iar piloţii pleacă în turul de încălzire. 5-10 minute în care nu va exista niciun fel de spectacol pentru fani, niciun fel de adrenalină.
Merită să aştepţi încă 5-10 minute pentru un nou start presupus spectaculos? Dar dacă vor există două sau chiar trei astfel de restaturi într-o cursă, aşa cum se poate întâmpla la Monaco sau în Singapore?

Printre măsurile mai mult sau mai puţin inspirate pentru reducerea costurilor, FIA a aprobat pentru sezonul 2015 şi o nouă regulă pentru Safety Car: după ieşirea maşinii de siguranţă de pe circuit, piloţii se vor alinia pe grila de start şi vor pleca după o procedură similară cu cea de la start.

Efectul acestei schimbări este o creştere a spectacolului. În prezent, şansele ca ordinea în pluton să se modifice după ieşirea Safety Car-ului sunt mici, întrucât liderul îşi gestionează bine poziţia şi reuşeşte să-şi menţină sau chiar să-şi extindă avansul în faţa următorilor săi. Prin noul regulament, vor exista mult mai multe şanse să vedem schimbări în pluton, inclusiv în privinţa primelor poziţii.

Noua regulă a generat însă numeroase critici din partea piloţilor şi, mai nou, a celor de la Pirelli. Totul pleacă, evident, de la noţiunea de siguranţă, iar cei mai mulţi dintre cei implicaţi susţin că pneurile vor fi prea reci la restartul cursei, în timp ce componentele monopostului ar putea fi prea fierbinţi.

FIA are partea sa de vină în generarea acestor critici, întrucât nu a menţionat două aspecte esenţiale:

  • vor avea piloţii dreptul să schimbe pneurile înainte de restart?
  • cât timp va trece de la ieşirea Safety Car-ului de pe circuit şi până la restartul cursei?

Pe fondul criticilor aduse de piloţi şi Pirelli, mă aştept ca această regulă bună să fie îngropată într-o procedură complicată şi stufoasă. Probabil că piloţii vor avea dreptul de a schimba pneurile înainte de restart, întrucât se poate întâmpla ca Safety Car-ul să iasă de pe traseu chiar înainte de deschiderea unei ferestre pentru opririle planificate la boxe, când pneurilor unor piloţi vor fi deteriorate. Totuşi, acest lucru va impune efectuarea unui tur de încălzire înainte de restart, cu scopul de a încălzi noile pneurile, la fel cum se întâmplă şi în startul oficial al cursei.

Astfel, probabil că vom avea parte de 5-10 minute în care piloţii se aliniază pe grila de start, mecanicii schimbă pneurile şi au grijă de monoposturi, iar piloţii pleacă în turul de încălzire. 5-10 minute în care nu va exista niciun fel de spectacol pentru fani, niciun fel de adrenalină.

Merită să aştepţi încă 5-10 minute pentru un nou start presupus spectaculos? Dar dacă vor există două sau chiar trei astfel de restaturi într-o cursă, aşa cum se poate întâmpla la Monaco sau în Singapore?

Etichete:

6 comentarii la “Îngroparea unei reguli bune”

  1. Fan F1 spune

    Pe lângă problemele monopostului v-ați gândit că pot apărea situații în care cineva să fie plătit încă de la startul cursei pentru a provoca un accident în favoarea cuiva?
    Este deci o mare prostie și nu-mi vin să cred că F1 o ia în jos mai rău ca România după revoluție.

  2. jumbo1974ro spune

    O idee: S-ar putea institui o regula prin care la intrarea SC cu restart de pe loc, pilotii pot intra la boxe pentru a schimba rotile si sa isi reia pozitia initiala. Oricum cand intra SC pe pista face cel putin 3-4 ture, timp berechet sa schimbe tot plutonul rotile aripa fata deteriorata, etc, iar datorita regulii ca pot sa isi reia pozitia, nu ar fi balamuc in pitlane cu eliberari periculoase. Astfel s-ar elimina timpii morti, si s-ar elimina si handicapul situatiei pilotului prins inainte de schimb de roti, iar in 3-5 ture rulate lent oricum se racesc majoritatea componentelor. La restart ar fi masina relativ pregatita pentru start, depinzand in mare parte de pilot ce face fara implicarea norocului de stare tehnica.

  3. ZZZ spune

    Crashgate 2008 Singapore…

  4. iceman spune

    o alta mare problema o sa aiba cei care pleaca de pe partea “murdara” a pistei

  5. Tiberiu spune

    In desfasurarea unei curse, incidentele care impun intrarea SC sunt de nedorit si ele impiedica desfasurarea normala a cursei. Un astfel de incident, extrapoland, poate duce la situatia ca un pilot care are un avans de o tura asupra tuturor celorlalti, cu sanse mari de a realiza o mare victorie, se pomeneste cu tot plutonul, pe care l-a devansat copios, in spatele sau, Asta in cazul restartului din mers. Dar starea psihica generala a pilotilor ramane, in general, la aceleasi nivel: pilotul foarte concentrat pierde ceva din concentrare dar ramane concentrat, pilotul mai visator, ramane mai putin concentrat, ca pe tot parcursul de pana acuma al cursei, asa ca sansele pilotilor raman relativ neschimbate.
    In cazul restartului de pe loc, se reseteaza totul: GAP-urile dintre piloti, starea de concentrare, setarile masinilor, strategiile, totul; avem de-a face cu o noua cursa. Ca sa ma-ntelegeti mai bine, e ca si cum intr-o cursa de maraton, dupa 10 km. se face un restart. Va dati seama de dezastrul psihic al celor din frunte? Iar argumentul ca astfel creste spectaculozitatea cursei este inacceptabil. Este in detrimentul determinarii, anuleaza eforturile celor din fata, le da o speranta nemeritata celor din urma, etc., etc.
    Daca spectaculozitatea este scopul primordial al curselor F1, atunci opriti cursa la fiecare 10 ture si faceti un restart de pe loc. Ce curse
    extraspectaculoase vom vedea !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. mirco spune

    E o regula buna, in favoarea spectacolului si eu cred ca ar trebui gasite solutii pentru a se implementa aceasta regula. Impotant este sa se doreasca lucrul acesta . Referitor la incalzitul pneurilor, nu cred ca e necesar sa se opreasca cursa 5-10 minute, se pot incalzi pneurile si in spatele masinii de siguranta sau in cel mai rau caz dupa ce sa retras masina de siguranta se mai face un tur de formare, fara a se mai opri cursa.