Între acordul unui angajat şi regulamentul sportiv
În cursul zilei de joi vom afla verdictul Tribunalului Internaţional cu privire la testul efectuat de Mercedes cu pneuri Pirelli pe circuitul de la Barcelona în perioada 15-17 mai.
Potrivit ultimelor informaţii, Mercedes îşi bazează apărarea pe faptul că a primit prin mail confirmarea directorului de curse al FIA, Charlie Whiting, că poate realiza acest test controversat. Cu alte cuvinte, Mercedes susţine că testul a fost regulamentar pentru că a primit acordul prin mail din partea unui angajat al forului mondial.
Din punctul meu de vedere, există câteva semne de întrebare cu privire la această strategie defensivă:
- ce valoare juridică are acest email?
Are aceeaşi valoare cu un contract scris şi semnat de ambele părţi? Nu cred, dar pe de altă parte îmi amintesc că emailurile au fost luate în considerare în celebrul proces Spygate din 2007
- este acordul unui angajat mai presus de regulament?
Mercedes a încălcat Regulamentul Sportiv pentru că a testat cu un monopost din sezonul 2013 şi pentru că nu a avut acordul unanim al tuturor echipelor. Poate însă Mercedes să încalce acest regulament dacă primeşte acordul prin email al unui angajat FIA? Cu alte cuvinte, cuvântul unui angajat FIA este mai presus de regulament? Din nou, nu cred că este cazul.
Practic, Mercedes a încălcat Regulamentul Sportiv. Punct. Singura întrebare este cum va fi pedepsită echipa germană în acest caz. Iar aici situaţia se complică, pentru că FIA:
- nu vrea ca pedeapsa să fie atât de dură încât să determine Mercedes să-şi ia jucăriile şi să plece acasă. Nu când germanii trebuie să furnizeze motoare pentru patru dintre cele 11 echipe în 2014.
- nu vrea ca Mercedes să scape fără pedeapsă, pentru că s-ar produce un precedent periculos
- nu vrea să pedepsească Pirelli, pentru că ar fi bomboana pe colivă pentru producătorul italian după un an 2013 catastrofal din punct de vedere al marketingului, iar asta ar echivala, probabil, cu retragerea din Formula 1. Asta cu mai puţin de două luni şi jumătate până când trebuie stabilite exact specificaţiile pneurilor pentru 2014 (termenul limită este 1 septembrie).
Se anunţă o după-amiază cu adevărat fierbinte la Paris în 20 iunie.
June 18th, 2013 la 1:56 pm
Cel mai probabil ca echipa Mercedes va fi pedepsita, ori cu puncte la constructori, unde de fapt a si obtinut avantaj, sau va primi o amenda, dar care nu cred ca va depasi 50 milioane
June 18th, 2013 la 1:58 pm
@Cyrus: Corect. 50 de milioane de dolari a primit amenda McLaren in 2007, cand nu aparuse criza. Probabil vor fi 5-10 milioane de dolari.
June 18th, 2013 la 2:21 pm
o amenda de 5-10 sau chiar 50 de milioane nu ar opri si celelalte echipe mari sa faca teste si ei, e o problema delicata, sa ii “arda” bine si gata, ii potolesc si pe restul.
June 18th, 2013 la 2:31 pm
Cred ca a fost amendata cu 100 milioane de dolari
Am gasit ceva si aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Formula_One_espionage_controversy
“An FIA hearing into the matter took place on 26 July 2007 but did not result in any penalty for McLaren, however a second hearing took place on 13 September 2007, and by then in receipt of compelling evidence resulted in several penalties for the team. The most important of these were the team’s exclusion from the 2007 Constructors’ Championship and a record-breaking fine of $100 million (USD).”
Insa ai dreptate, in aceste vremuri nu se mai pot da asemenea amenzi.
Iar Mercedes va santaja prin amenintarea retragerii din competitie. Sau cel putin va profita de pozitia sa de constructor si furnizor de motoare
June 18th, 2013 la 2:39 pm
@Cyrus: Amenda a fost cu cantec. Oficial, a fost 100 de milioane de dolari. Dar din ea s-au scazut banii pe care i-ar fi castigat daca nu era exclusa din campionatul constructorilor, plus ca a primit deduceri de taxe si impozite pentru plata amenzii. In total, echipa a platit mai putin de 50 de milioane de dolari pentru Spygate. Cateva detalii gasesti aici: http://uk.reuters.com/article/2012/10/12/uk-motor-racing-tax-idUKBRE89B08L20121012
June 21st, 2013 la 9:27 am
E o chestiune sa se ia in considerare o serie de email-uri, cum a fost in 2007. Acelea erau scurgeri de informatii, obiectul concret al anchetei.
In cazul de fata, un email nu poate inlocui o aprobare oficiala care, cel mai probabil, trebuie sa contina cel putin o stampila si o semnatura FIA, pentru ca testul sa fie corect. Una este sa-ti dai acordul verbal, fie el telefonic sau prin email, si e cu totul altceva sa oferi o confirmare oficiala, scrisa. Desi in general diferenta intre cele doua moduri de a comunica ceva nu e mare, din punct de vedere juridic, ceea ce scris oficial conteaza.