Cum a fost falimentat spectacolul

Asteptata cu mult entuziasm de fanii Formulei 1 din intreaga lume, prima cursa de Formula 1 a noului sezon a produs o mare dezamagire. Nu am asistat la niciun duel roata la roata pentru un loc in puncte, ceea ce este de neimaginat pentru cea mai importanta competitie din lumea sporturilor cu motor.

Toata lumea arunca cu noroi in regulament si, in mod special, in decizia de a interzice realimentarea cu combustibil. McLaren, Mercedes si Red Bull posteaza in salvatori si propun schimbarea regulilor din mers, in plin sezon, prin impunerea a minim doua pitstop-uri pe cursa.

Din punctul meu de vedere, schimbarea regulamentului, de orice natura va fi ea, nu va imbunatati cu nimic ceea ce se intampla pe circuit. Motivele sunt multe, insa ma voi rezuma la cateva:

  • lipsa depasirilor este cauzata de aerodinamica monoposturilor. De cativa ani este evident ca un monopost nu poate ataca un monopost din fata din cauza turbulentelor aerodinamice.
  • designul circuitelor nu favorizeaza depasirile. Hermann Tilke a avut grija sa “desenze” circuite care nu ofera nicio sansa de depasire, totul pentru a satisface dorinta FIA de siguranta a pilotilor.
  • regula utilizarii a maxim 8 motoare pe an. Mecanicii sunt nevoiti sa-i instruiasca pe piloti sa nu forteze in cursa pentru a pastra motoarele si pentru urmatoarele curse. Un exemplu elocvent este mesajul lui Smedley pentru Massa in cursa din Bahrain (citez din memorie): “Felipe, stai calm, ca avem nevoie de motorul asta si in cursele urmatoare”. Daca asta e atitudinea in prima cursa a sezonului, e limpede cum se vor desfasura strategiile dupa patru-cinci curse.

Credeti ca se va schimba ceva cu doua opriri la boxe obligatorii? Eu nu. Mai degraba ne vom intoarce la strategia falimentara de a efectua depasiri la standuri, ceea ce pentru mine este egal cu zero in privinta spectacolului.

Spectacolul se va imbunatati atunci cand cei cu putere de decizie vor intelege ca aerodinamica trebuie sa cada pe plan secund in Formula 1 si ca circuitele trebuie redesenate.

Etichete:

21 comentarii la “Cum a fost falimentat spectacolul”

  1. mad79 spune

    si eu cred ca a reintroduce obligativitatea efectuarii a 2 opriri este de prost augur.Mai bine s-ar interzice decizia de a avea aceleasi gume la start ca la finalul calificarilor.Niciodata nu vor lua o astfel de masura(redesenarea circuitelor),pentru ca ustura la buzunar o astfel de masura!!!

  2. ctlnmihai spune

    conform gazzetta.it cursa Indy car desfasurata la Sao Paulo a fost mai spectaculoasa decat cursa de F 1 din Bahrain..http://www.gazzetta.it/Motori/Altri_Motori/Formula_Cart/15-03-2010/che-show-san-paolo-603314165564.shtml

  3. scuderia spune

    eu zic ca principala problema care a falimentat spectacolul in formula 1 este regula motoarelor. hai sa fim seriosi. asta este o tampenie. adica cum in ce mai importanta competitie din sporturile cu motor sunt restrictii la motoare? este o tampenie mare. daca as fii presedintele fia as pune domnule un motor pe cursa. PUNCT.inteleg ca ei vreau sa economiseasca banii. da bravo lor. dar sa se si gandeasca putin. daca tot vreau cei de la fia sa salveze echipele. atunci sa nu le mai ia bani pentru punctele pe care acestea le castiga in timpul cursei. nu stiu exact(poate gresesc)10000 euro fiecare punct. o mare tampenie. uitati-va la mine. daca or sa puna un motor pe cursa spectacolul va creste substantial. in perioada 2000 cum era. toti pilotii fortau pentru ca dupa cursa motorul nu mai conta si in cursele viitoare. fia a impus aceasta restrictie pentru a oprii dominatia ferrari. bun dominatia ferrari s-a terminat in anul 2004. regulile legate de motoare sunt tot mai tampite. asa ca spectacolul sta in mainile lor!

  4. rzv spune

    1.cu costuri moderate anumite circuite se pot modifica pe portiuni.
    2. Iar cu aerodinamica se poate sa fie CRED simplu :: >> ca la motoare Euro 4 sau 5 sau 6 >>>>sau>> NCAP 4* sau 5*>> FIA face un tunel de aer doar al lor >>>si se fac masuratori >> daca se depasesc parametri aerodinamici impusi >> > jos cu plasticul>> DAR EU NU PREA MA PRICEP > imi dadeam doar cu parerea (din 1992 nu am pierdut nici o cursa doar cateva calificari)>> daca sezonul 2010 se desfasoara asa va fi jalnic

  5. suburbian spune

    @ctlnmihai, la fel zice si Tiff Needell

    “Great Indycar RACING! A bit crude some might say but come on #F1 youve fiddled the rules, had an overtaking group – now change the tracks!”

  6. ctlnmihai spune

    limitarea nr. de motoare,limitarea bugetelor, si mai multe

  7. Drako spune

    “designul circuitelor nu favorizeaza depasirile. Hermann Tilke a avut grija sa “desenze” circuite care nu ofera nicio sansa de depasire, totul pentru a satisface dorinta FIA de siguranta a pilotilor.” Aici da-mi voie sa te contrazic intrebandu-te: Ai vazut cursa GP2 de anul asta din Bahrain?

  8. scuderia spune

    @darko. sti cumva vreun clip degat de acea cursa de gp2 de la bahrain?

  9. scuderia spune

    *legat

  10. Cyrus spune

    Sunt prea multe restrictii de economie: “nu uza pneurile, economiseste combustibilul, nu forta motorul” etc… etc…

    Pe termen lung, ar trebuie sa renunte la dublu deflector, aberatii de genul gaura de aerisire astupata cu cotul – cum le-a trecut prin cap asa ceva ??? asta chiar pare involutie catre carute; renuntarea la banarea realimentarilor, ajustarea circuitelor pt cursele de F1;

    pe termen scurt, cred ca impunerea a 2 opriri la boxe nu este asa de rea – nu vor mai economisi gumele si vor incerca sa se mentina cat mai aproape de adversarul din fata, cu speranta ca il va depasi la boxe – unde mai pui ca uneori se intampla lucruri interesante si la standuri, gen Massa vs Sutil in 2008 etc.

    Referitor la cursele de GP2, cred ca nu pot fi comparate, din cauza ca in F1 vitezele sunt mai mari, astfel ca se reduc simtitor posibilitatile de manevrare

  11. vulpe andrei spune

    ce tot va lamentati atata fratilor
    am asteptat o iarna intreaga, 4 luni , sa inceapa sezonul si acuma deodata nu va mai convine nimic, circuitele sunt aceleasi ca in 2005-2006 cand erau depasiri la fiecare minut
    asta e Bahrain , o sa vedeti ca in australia si malaysia o sa se schimbe situatia radical

  12. Daniel Popescu spune

    @Drako: Nu, n-am vazut cursa de GP2 din Bahrain. Dar e o comparatie fortata: in GP2 toate monoposturile sunt identice, ceea ce creeaza premise foarte bune pentru depasiri.

  13. Daniel Popescu spune

    @Cyrus: dublu-deflectoarele vor fi interzise din 2011. Dar chiar si asa nu cred ca se va schimba situatia radical.

  14. MARIANescu spune

    Cum-necum, spectacolul chiar a (cam) fost falimentat! Ca e vb despre restrictii sau bann-uri, e evidenta diferenta de spectacol si adrenalina dintre cursele de acum si cele – sa zicem – de acum 3-4 ani…. Parerea mea e ca cea mai importanta diferenta intre atunci si acum este oprirea dezvoltarii motoarelor si a aerodinamicii. Pai… cum D-zeu sa vedem depasiri daca toate monoposturile sunt NIVELATE fortat?! Pacat, uitati-va la Indy : acolo TOTUL evolueaza si asta se vede clar – AI SPECTACOL! Ce reduceri de cheltuieli, ce limitare a tehnologiei – CA SA CE?! De parca in F1 concureaza toate echipele sub tutela GreenPeace sau… a Vaticanului! “Hai sa fim noi, F1, un exemplu despre cum pastram planeta curata si balansul economiei mondiale…”. Sa fim seriosi, daca e un SPORT CU MOTOR, pai asa sa fie! Se spune(a) ca F1 e “varful” sporturilor cu motor… acum mie imi pare tot mai mult o gluma, foaaarte departe de asa ceva. E putin trista situatia…

  15. hasu spune

    Eu nu as-i impune nici o restrictie,in afara de cele legate de ,,producerea turbulentelor ce impiedica depasirile”.Principalele probleme vin din impunerea restrictiilor.In rest pe aceasta criza-selectia naturala-scapa cine poate.

  16. wolful spune

    Asa cum m-am temut, spectacolul in F 1 este oriunde numai pe pista nu !
    Limitarile limiteaza in principal spectacolul.
    Cu toate ca se cauta limitarea cheltuielilor si prin asta o omogenizare a performantelor monoposturilor, tot echipele mari sunt acolo sus. Singurul rezultat este faptul ca se reduce combativitatea.
    Astept cu groaza momentul in care un contabil va fi cel mai important om la o echipa de F 1 ( sa faca socoteli la buget si la puncte)

  17. roadempire spune

    parca ma uitam la o cursa de anduranta !

  18. diesel spune

    Anul trecut FIA a gresit admitand solutia dublului difuzor. Din aceasta cauza am ajuns astazi sa vedem tot soiul de traznai tehnice, duble, triple, canale de ventilatie samd, toate la limita regulamentului. Ar trebui, poate, luata in calcul aducerea unui al doilea furnizor de pneuri. Poate dezghetarea motoarelor. Poate ca anumite circuite ar mai trebui ajustate. Deocamdata insa, in plan apropiat, se poate incerca varianta cu doua opriri la boxe si liberalizarea utilizarii pneurilor la startul cursei. Si sa vedem cum decurg urmatoarele curse. Avem o prima cursa, echipele, pilotii sunt inca in faza de acomodare cu noul regulament. Trebuie sa fim constienti ca indiferent de schimbarile de regulament, vor exista monoposturi suficient de rapide capabile sa “ucida” cursa.

  19. Vlase spune

    Da, adevarul este ca in momentul de fata sunt chiar multi piloti foarte talentati care pot produce spectacol, insa schimbarea tot mai frecventa a regulamentelor fara vreo modificare in ceea ce priveste spectacolul arata cat de critica este situatia in F1.
    Pe langa asta, daca vrei sa urmaresti o cursa pe TVR cu siguranta ca vei dori sa te uiti mai degraba la o telenovela decat sa ii auzi pe Miki & Co. cat sunt de penali. Eu nu am mai putut suporta si m-am uitat pe RTL.

  20. Ala rau spune

    Principala problema o constituie solutiile aerodinamice. Degeaba ziceti ca in GP2 e normal sa fie mai multe depasiri.Din contra, fiind masini identice depasirile ar trebui sa aiba loc mai greu pt ca diferenta o face doar pilotul. Dar si GP2 ca si IRL/ChampCar folosesc solutii tehnice care sa permita depasiri ajutate de aspiratie pe cand F1….

  21. Drako spune

    >>scuderia – nu stiu niciun clip, eu am vazut cursa la TV pe Eurosport si a fost foarte palpitanta

    >>>Daniel Popescu – Or fi masinile identice, dar este acelasi circuit. Se pare ca marea problema nu e la monoposturi care par a fi “mai identice” decat cele din F1. Eu sper ca aceasta cursa sa fi fost un test din partea echipelor, o cursa de strategie, de tatonare si din Australia sa revina spectacolul.