12 echipe, niciun lider
Conflictul care mocneşte în această perioadă în sânul Formula One Team Association (FOTA) riscă să afecteze planurile echipelor pentru a câştiga o putere mai mare asupra competiţiei.
Discuţiile aparent interminabile pe tema reducerii costurilor au avut deja un prim efect negativ: Hispania Racing a părăsit organizaţia. Chiar dacă vorbim despre cea mai slabă echipa a sezonului trecut, această decizie poate avea efecte în lanţ în perioada următoare.
Cel puţin la fel de grav este că opiniile celor de la Red Bull Racing contrastează puternic cu cele ale marilor echipe. Mai exact, cu echipele constructorilor Ferrari şi Mercedes, care au bineînţeles anumite interese pentru a putea profita de acest statut.
Dacă nu sunt rezolvate în scurt timp, aceste conflicte pot genera o situaţie mult mai neplăcută în viitorul apropiat. Asta pentru că cele trei forţe din Formula 1, şi anume echipele, FIA şi Bernie Ecclestone trebuie să semneze până la finalul anului noul Acord Concorde care va intra în vigoare în 2013.
Principala cerinţă a echipelor este să primească 75% din drepturile TV, comparativ cu procentul actual de 50%. Pentru a reuşi acest lucru, echipele trebuie să formeze o singură voce, iar până acum acest lucru a fost dificil, în ciuda existenţei FOTA, tocmai din cauza unor conflicte interne mai mici sau mai mari.
De fapt, exact pe aceste conflicte interne mizează Ecclestone şi, într-o măsură ceva mai mică, FIA. Atât timp cât echipele sunt dezbinate, Bernie va continua să facă jocurile în Formula 1 fără mari emoţii, iar ameninţările sporadice ale celor de la Ferrari privind realizarea unei competiţii separate sunt, aşa cum bine spune Ecclestone, “nonsense”.
Devine tot mai clar că, pentru a-şi impune punctul de vedere, FOTA are nevoie de un lider de talia lui Ecclestone. Din păcate, acest lider nu există: Martin Whitmarsh este un tip cu mult bun-simţ, însă prea moale pentru un astfel de război, Stefano Domenicali nu se descurca prea bine nici măcar în propria ogradă, Christian Horner este ambiţios, dar lipsit de experienţă, Ross Brawn nici nu vrea să mai audă de politică, Eric Boullier a “aterizat” în Formula 1 de mai puţin de doi ani. Ceilalţi şefi de echipă sunt prea mici pentru un război atât de mare, în timp ce titani precum Ross Ron Dennis sau Jean Todt au plecat pe alte drumuri.
Practic, ne place sau nu, Formula 1 rămâne in continuare la mâna lui Ecclestone.
January 10th, 2011 la 6:55 pm
Senna: -¨Formula 1 is too much money, too much politics¨
E mult timp de cand a spus asta, insa cuvintele sale au ramas de actualitate pana azi.
January 10th, 2011 la 8:08 pm
Parerea mea este ca intotdeauna concurenta este cheia dezvoltarii. Atata vreme cat Ecclestone detine monopolul in Formula 1…
Revenind la echipe, daca nu sunt in stare sa isi aleaga un lider puternic pentru a le apera interesele atunci isi merita soarta.
January 10th, 2011 la 8:25 pm
cred ca singura personalitate din lumea F1 care ar putea rivaliza cu Ecclestone este Luca Cordero di Montezemolo
January 10th, 2011 la 8:52 pm
@dany
nu sunt de acord cu multe lucruri facute de montezemolo, dar aici ai perfecta dreptate
si pate jean todt.
January 10th, 2011 la 9:22 pm
@michael_schumacher: Mai mult decat atat. Cuvintele astea sunt mai actuale ca niciodata.
January 10th, 2011 la 9:26 pm
ross dennis ?
un fel de Jack Beam sau Jim Daniels ?
January 10th, 2011 la 9:27 pm
@dany: Problema lui Montezemolo este ca, fiind presedintele Ferrari, nu poate accepta ca, cuvantul echipei Virgin sa valoreze la fel de mult ca cel al Scuderiei. Si de aici pleaca toata problemele legate de unitatea echipelor.
Situatia e identica si daca luam McLaren sau Mercedes in locul Ferrari.
January 10th, 2011 la 9:29 pm
@unckle: Oops! Multumesc pentru observatie. Ca tot veni vorba, poate ca F1 ar avea nevoie de un “hibrid” intre managerul Dennis si tehnicul Brawn…
January 11th, 2011 la 8:25 am
F1 ar avea nevoie de un sezon in care sa nu conteze banii
January 11th, 2011 la 1:00 pm
Ar ramane Frank Williams, mai ales ca a ales sa se implice mai putin in echipa sa. In plus, pozitia sa cred ca poate asigura un echilibru intre constructori si “garajisti”, el fiind un independent care a lucrat mult cu constructorii. Sanatos sa fie!
In privinta fortei echipelor gen HR, eu cred ca evolutia acestora in 2010 ajuta Ferrari si echipele mari pt ca i-au aratat lui Bernie ca nu poate face un campionat serios fara constructori.
January 11th, 2011 la 1:11 pm
marian0904: Cred ca in ultima fraza vrei sa spui “fara bani”, nu “fara constructori”. Red Bull Racing nu este constructor si uite unde au ajuns…
January 11th, 2011 la 2:57 pm
OK
January 11th, 2011 la 4:33 pm
Niki Lauda ar fi o varianta. Are experienta ca pilot, consilier si team-manager si deci o imagine de ansamblu asupra intregii competitii, plus trecutul sau cu Bernie.