“Tipul ăsta are nevoie de o oportunitate”
Zilele trecute am avut ocazia să citesc pentru prima oară un număr al publicaţiei britanice MotorSport (mulţumesc mult, Daniel Butnariu, pentru o revistă excelentă!). În paginile ei am găsit multe poveşti din istoria mai mult sau mai puţin recentă a sporturilor cu motor, poveşti în urma cărora priveşti cu alţi ochi lumea Formulei 1.
Una dintre cele care mi-a plăcut a fost cea despre debutul lui David Coulthard în Formula 1. Sunt sigur că aproape fiecare dintre voi ştie că scoţianul a ajuns în Formula 1 ca înlocuitor pentru Ayrton Senna după tragicul accident suferit de brazilian la Imola în 1994, însă puţini ştiu motivele pentru care Frank Williams l-a ales pe el în detrimentul altora. Acum le-am aflat.
În iarna 1993-1994, la scurt timp după ce semnase cu Williams, Senna a avut o sesiune de teste împreună cu Coulthard. Scoţianul nu a uitat nici astăzi ce s-a întâmplat atunci: “La primul nostru test împreună, Senna a făcut primele două zile, iar mie mi s-a spus să apar în a treia zi. Când am ajuns eu, el era deja acolo şi m-am gândit că a decis să testeze şi în a treia zi. Dar el vroia doar să asculte ce gândesc despre maşina, să ştie dacă impresiile mele erau în concordanţă cu ale lui” – David Coulthard.
Un triplu campion mondial voia să afle opiniile despre monopost ale unui puşti de 22 de ani care abia devenise pilot de teste la Williams!
După moartea lui Senna din 1 mai 1994, Williams a concurat cu un singur monopost la Monaco, dar pentru Barcelona planificaseră deja să numească un înlocuitor. Coulthard a fost anunţat să se prezinte la Jerez pentru un test, iar el s-a gândit că acesta va fi decisiv pentru a obţine postul. A început testele, dar imediat după sosirea pe circuit a lui Frank Williams a avut parte de un accident. Scoţianul s-a întors cu coada între picioare în garaj în aşteptarea reproşurilor lui Williams. Reacţia britanicului? “Nu voi ţine cont de accident. Sunt aici pentru a-ţi spune că vei pilota pentru noi la Barcelona în weekendul viitor!”.
De ce l-a ales Frank Williams pe Coulthard, în special în contextul accidentului său din teste şi a presiunilor din presă că Riccardo Patresse, Rubens Barrichello, Erk Comas sau Johnny Herbert erau opţiuni mult mai bune?
Însuşi Coulthard avea să afle adevărul mult mai târziu de la Julian Jakobi, inginerul de cursă al lui Senna. “Ayrton i-a zis lui Frank Williams că i-a plăcut ce a văzut la mine ca pilot de teste. I-a spus ‘Tipul ăsta are nevoie de o oportunitate’.”
La câteva săptămâni după această declaraţie, Ayrton Senna şi-a început odihna veşnică, în timp ce Coulthard a primit de la “Papa” Frank oportunitatea de a debuta în Formula 1.
September 6th, 2011 la 4:13 pm
Foarte tare
September 6th, 2011 la 7:15 pm
din cate stiu eu,Ayrton Senna a facut o intindere la muschii gatului si a luat aceea pauza de 2 zile si asa a primit Coulthard volanul masinii Williams.Insa surpriza cea mare a fost si pentru Coulthard,care cand a venit la circuit a 4-a zi si explica inginerilor sai,cum se comporta masina in virajulX sau Y,Senna era dupa o perdea si ii asculta discursul si asa a fost facuta aceea declaratie!
September 6th, 2011 la 11:43 pm
foaaarte tare!!! pe asta nu o stiam…
September 7th, 2011 la 10:56 am
Oricate titluri ar fi luat alti piloti si oricat de priceputi ar crede lumea ca ar fi alti piloti, nu a existat si nu va mai exista nimeni altul ca Senna. Momente precum pilotarea unui bolid turbo de 1200cp pe stazile din Monaco cu o mana pe volan, depasirea a 5 monoposturi pana pe locul 1 intr-un prim tur de circuit sau salvarea vietii lui Comas sunt doar cateva dovezi ale maretiei acestui pilot. Iar Coulthard a avut sansa vietii lui cand Senna i-a oferit sprijinul in echipa.
February 7th, 2012 la 11:04 pm
Interesant. Am citit cam tot despre DC dar nu am stiu despre aceasta povestioara. Am fost 100% fan ayrtone iar dupa aceea am fost 200% fan DC si din aceasta cauza ca a “prelua” locul lui senna. din pacate nu a avut rezultatele brazilianului.