Vântul schimbării la tunelul de vânt
După ce Red Bull Racing a câştigat titlurile mondiale în sezonul 2010, Ferrari a decis că una dintre cele mai bune metode prin care îl poate învinge pe Adrian Newey este să upgradeze tunelul de vânt de la scara 50% la 60%. Aparent, decizia nu putea aduce decât lucruri bune, pentru că în teorie datele obţinute cu un model la 60% din mărimea naturală sunt mai relevante decat cele obţinute cu un model la 50% din mărimea naturală.
În realitate, procesul de calibrare a dat greş, iar datele obţinute în tunelul de vânt de la Maranello nu au avut nicio relevantă pe circuit. Din păcate pentru ei, inginerii au fost convinşi de acest lucru doar după ce au utilizat tunelul de vânt al celor de la Toyota de la Koln.
Marele şoc a venit însă abia în acest weekend la Istanbul: Ferrari va remedia defecţiunile la propriul tunel de vânt, însă nu mai devreme de luna septembrie sau chiar octombrie, sau “ceva de genul ăsta”. Nu sunt cuvintele mele, sunt cuvintele directorului tehnic Aldo Costa.
Probabil vă întrebaţi de ce are Ferrari nevoie de atât de mult timp, mai ales că vorbim despre o echipă cu un buget estimat la 200 de milioane de euro în 2010. Răspunsul? Inginerii au nevoie de o analiză atentă a datelor, iar apoi… priviţi cifrele din spatele unei astfel de construcţii: un singur ventilator cu lame din fibră de carbon care include şi motorul are o masă de 66 de tone. De asemenea, supercomputerul care analizează datele obţinute are o masă de 18 tone. Toate acestea vor trebui modificate într-un fel sau altul şi nu este uşor să gestionezi mutarea sau dezasamblarea unor componente.
Acestea sunt doar câteva date pe care le-am obţinut în cadrul procesului de documentare pentru feature-ul pe care îl voi publica miercuri şi în care veţi afla lucruri interesante despre ce înseamnă mai exact un tunel de vânt.
Revenind la Ferrari, să adăugăm că în luna august fabrica de la Maranello va trebui închisă complet două săptămâni, deci inclusiv tunelul de vânt, conform acordului semnat de echipe în 2009. Asta înseamnă din nou timp pierdut, iar şansele Scuderiei la titlul mondial scad cu fiecare cursă câştigată de roboţelul Sebastian Vettel.
May 9th, 2011 la 5:57 pm
Cam urata faza cu “roboţelul Sebastian Vettel”.
May 9th, 2011 la 6:15 pm
Esti un mare fan Ferrari, Daniele….N-am nici o problema cu asta, doar ca trebuie sa fi poate, ceva mai impartial in exprimare atunci cand deschizi cate un subiect legat de echipa ta favorita. Si zic asta, nu doar in contextul acestui subiect, ci am observat acest lucru, in multe din articolele tale….atat in aceste analize cat si in articolele propriu-zise despre F1. Este doar o parere personala
Anyway, chiar sunt surpins ca de atata timp, echipe mari, precum Ferrari si McLaren, n-au gasit ac de cojocul RBR. Este putin rusions….:| Cu toate resursele(din toate punctele de vedere) de care dispun….si cu atata experienta in spate, experienta de care RBR duce lipsa, mi-e greu sa cred. Chiar mi-ar place sa vad lupte la varf intre 2 echipe cel putin, dar robotelul vettel, chiar rupe campionatul, mai ales ca acum este copt la minte si nu prea mai face greseli ca in anii trecuti.
May 9th, 2011 la 6:19 pm
Chiar daca Red Bull au monopostul suprem datoria celor de la Ferrari este sa se bata si sa castige curse. Vor reveni. Ramane de vazut cand si care va fi reactia Red Bull. Avansul lor este substantial.
May 9th, 2011 la 6:24 pm
2011 seamana destul de bine cu 2009, cand Button era in postura de “robotel”:)..Red Bull e fara experienta ca brand de F1, dar daca ii iei pe membrii team-ului…Newey nu e de ieri in marele circ.
May 9th, 2011 la 7:03 pm
Ce legatura are tonajul echipamentelor cu efortul de a face acea recalibrare ? Recalibrarea e doar software.
May 9th, 2011 la 7:29 pm
Nu cred că tunelul de vânt este problema celorde la Ferrari..În același tunel de vânt au fost realizate monoposturile din perioada 2000-2004 și 2007-2008..Plus că în prima perioadă la mclaren era Newey…Principalele cauze care au dus la performanțele sub așteptări ale celor 2 mari echipe Ferrari și Mclaren sunt după mine:
1.modificările dese de regulament
2.interzicerea testelor
3. lipsa de personal care să vină cu idei noi…
May 10th, 2011 la 9:48 am
Masina RB7 este reusita, Ferrari este in revenire. Sa vedem daca sub presiune RB7 va mai fi asa de suprema.
Vom trai si vom vedea.
May 10th, 2011 la 9:49 am
Ulciorul nu merge de multe ori la apa, se mai si sparge.
May 10th, 2011 la 3:15 pm
Conservatorismul, ca si in politica, are partile ei bune. Traiasca conservatorismul…
May 10th, 2011 la 3:41 pm
Hai, no ce ai cu muraturile familiei
May 10th, 2011 la 3:43 pm
Sti de au disparut brontozaurii, sefu (GURU)?
May 11th, 2011 la 10:03 am
Nu pe criteriul “robotel” deosebim valoric pilotii. ei sunt robotei ca foarte multi sportivi valorosi din foarte multe sporturi. Diferenta se produce la nivelul personalitatii. “Robotei” au fost si Senna, si Giles Villneuve, si Schumacher… Pe teren reactionezi prin automatisme pe care le-ai experimentat la antrenamente…