Un favor pentru Ferrari de la FIA?

In care se povesteste cum a ramas Ferrari in lupta pentru titlu dupa Marele Premiu al Malaeziei din 1999.

Interviul acordat de Max Mosley revistei F1 Racing a readus in atentia publicului episodul Malaezia 1999.

Pentru cei care nu stiu sau au uitat, iata pe scurt firul evenimentelor: Eddie Irvine si Michael Schumacher au obtinut dubla pentru Ferrari la cursa inaugurala de pe circuitul de la Sepang, ceea ce i-a permis nord-irlandezului sa aiba un avans de 4 puncte in fata lui Mika Hakkinen cu o etapa inainte de final.

Totusi, la finalul cursei, comisarii de cursa i-au descalificat pe ambii piloti Ferrari din cauza unui apendice aerodinamic care avea o marime necorespunzatoare. In acel moment, Hakkinen a devenit matematic campion mondial.

Ce s-a intamplat ulterior a ramas in istorie: Ferrari a facut apel si a castigat, dupa ce Curtea Internationala de Apel a FIA a sustinut ca apendicele aerodinamic se incadra in marja de toleranta de 5 mm din regulamentul tehnic [detalii despre aceasta poveste aici].

Cel putin, aceasta a fost versiunea oficiala. Iata insa ca Mosley a dezvaluit in 2010 motivul real pentru care Ferrari a castigat apelul si a intrat din nou in posesia victorie: “Apendicele aerodinamic era legal daca era amplasat la un anumit unghi fata de sasiu si ilegal daca era vertical. Cred ca era vertical, dar noi l-am luat de pe monopost si l-am analizat, iar apoi Ferrari a spus ca era amplasat la un anumit unghi. Pe baza acestei declaratii au scapat”.

Cu alte cuvinte, FIA stia ca Ferrari incalca regulamentul, dar i-a “iertat” pe baza propriilor declaratii. Daca FIA a favorizat Ferrari in acest caz va las pe voi sa decideti, dar nu pot sa nu ma intreb: Oare FIA nu a avut la dispozite nicio inregistrare video in care sa poata observa daca apendicele respectiv era vertical sau nu?

In caz ca va intrebati de ce am “dezgropat” acest subiect

Au trecut 11 ani de la aceste evenimente, dar mi le aduc aminte de parca s-ar fi intamplat ieri. Pe vremea aceea nu aveam internet, iar singurele surse de informatii erau televizorul si posturile de radio. ProSportul nu intra in ecuatie, nu puteam astepta pana a doua zi dimineata.

Am aflat vestea la radio si am fost dezamagit. Brusc, Mika Hakkinen nu mai era campion cu o etapa inainte de final. Din fericire, la Suzuka si-a aparat titlul mondial cucerit cu un an in urma. Restul este istorie.

Etichete: / / /

28 comentarii la “Un favor pentru Ferrari de la FIA?”

  1. Ursu spune

    Rau e sa ai probleme nerezolvate.
    Mosley a declarat clar: Cred ca era vertical, dar noi l-am luat de pe monopost.
    Cuvinte cheie: CRED CA ERA VERTICAL. Adica poate, adica o fi, adica daca era …
    Sa fim seriosi. Your unsolved issues are yours only. Nu ne intereseaza, nu ne pasioneaza. Vrei sa vb despre F1? cool, astept….

  2. Ivan spune

    Sunt la asentimentul Ursului cu toate ca nu sunt un fan Ferrari.

  3. Mclaren_Mircea_1984 spune

    Las-o balta Ursuletule. Tu chiar mai ai tupeul sa o mai intorci si sa o scalzi cand tocmai Mosley cel care in mod voit a favorizat Ferrari si in 1999 dar si in alti ani. Un lucru e clar si nu mai tot ne aburi aici. Ferrari a fost avantajata atunci la Sepang, oricum nu se mai schimba nimic. Ar trebui sa taci din gura sa lasi capul in pamant pentru ca devii penibil sa incerci sa intorci pe toate unghiurile o chestie ce vine in mod clar din gura unei parti implicate in mizeria respectiva. Ce crezi acuma, ca toata daca tot divaghezi aici o sa ne convingi ca laptele ii gri sau negru desi vacarul spune ca laptele ii alb si noi toti vedem ca ii alb. Omuleeeee…. Mosley este un om ce nu mai are nimic de pierdut, de aceea a putut reliefa aceasta marsavie. Catav vremea avea nevoie de Ferrari a tacut din gura. Urmeaza si structua logica a acestui fapt si gasesti inca un argument sa incetezi sa mai tot o intorci aici. Accepta ca asa s-a intamplat, lasa capul in pamant si fii mandru de “manevra” din 1999.

  4. Mclaren_Mircea_1984 spune

    *Cata vreme

  5. Mclaren_Mircea_1984 spune

    Urmeaza avalansa plina de patos a Ferraristilor. Sa vedeti scenarii “belicoase” si “stiintifico-fantastice” in care vor incerca sa scoata basma curata, deoarece nici unul din cati exista cred pe forumul asta nu va avea puterea sa spuna: “Da, Ferrari a fost avantajata, Hakkinen nu trebuia sa mai astepte cursa de la Suzuka pentru a fi campion. Avem demnitate sa recunoaste”. Eu astept radicalizarea comentariilor lor in care fie vor incerca sa-l scoata de nebun pe Mosley sau ca in fond Mclare este vinovata. Ma astept la orice, abia astept sa vad ce le debiteaza capul si chiar pana unde pot merge cu mascarada asta cand totul ii atat de limpede si de clar. Ma astept chiar la situatii extreme cand incercand sa devina poetici vor sfarsi sa devina patetici :) ))

  6. Mclaren_Mircea_1984 spune

    *Mclaren

  7. Ivan spune

    Ca vorbim de favoritisme,cu toate ca am mai discutat asta cat faza a fost cada,va amintiti anul trecut cate penalizari s-au acordat unor anumite echpe si implicit pilotilor lor in momentele cand dupa un pit stop acestea le-au permis iesirea (destul de periculoasa) pe breteaua de legatura chiar dc asta se facea cand un alt pilot se afla deja pe acea bretea situatia fiind intradevar periculoasa?
    In acest ultim mare premiu oare cine i-a favorizat pe cei de la McLaren si l-a scutit pe Hamilton de penalizare pt felul cum a iesit paralel cu Vetel???
    Chiar ma intereseaza parerea ta si astept un raspuns,Daniel.
    Merci!

  8. Ursu spune

    Mclaren_Mircea_1984 Eu sa las capul in pamant? pentru ce? Pe bune, iti lipseste medicamentatia. Si tu ca si autorul , cu probleme nerezolvate.
    FYI, eu nu plec capul , probabil il inclin putin in semn de salut pentru cineva care merita respectul meu si in nici un caz in fata unui mandru detinator al unui IQ egal cu varsta.
    Ia-ti medicamentatia, gaseste o femeie, relaxeaza-te …ceva iti afecteaza judecata. Revino cand inveti sa porti un dialog. Si iarasi, FYI, un dialog nu e ceva in care cineva afirma un lucru si ceilalti dau ca boii aprobatori din cap ci e un process in care se discuta idei contradictorii cu argumente.
    Aprofundeaza si ne mai vedem, ca doar internetul e liber…inca.

  9. David spune

    @ Ivan

    nu esti fan Ferrari cum sunt eu preot la manastire . Eu personal mi-am dat seama ce fel de echipa e Ferrari in cursa din Austria , 2002 . Si acum o tin minte . Ca tot vorbim de penalizari Ivane , adica Niki Lauda zice una si tu zici alta . Sau oi fi tu Senna sau J. Stewart sa te contrazici cu el . Posibil . Din ce am citit in ultimele zile pe site , ba ca Hamilton trebuia penalizat , ba ca trebuia descalificat “negroteiu`” Voua cred ca va place sa aveti o cursa asa linistita stil M. Schumacher prin anii 2000 si sa nu fie nici un duel mai incins ca hop si voi cu comentarii de genu` “trebuia penalizat” . Uitati-va la cursele de dupa moartea lui Senna sa vedeti de cate ori ar fi trebuit penalizati pilotii din zilele alea . Usor usor , F1 devine o competitie pentru femei .

  10. David spune

    imi cer scuze pentru double post . Daniel , eram sigur ca o sa se ajunga la asta :)

  11. scuderia spune

    da… dar sa nu uitam ca in ultima etapa mecanicii ferrari s-au facut ca nu i-au gasit roata lui irvine. ce show a fost si atunci. cred ca s-au gandit si ei. daca irvine castiga titlul era mare scandal. asa ca au preferat sa se multumeasca doar cu cel al constructorilor.

  12. mad79 spune

    n-ar fi fost pentru prima data cand se in tampla asta!Cum poti sa tii cu o echipa,care calca peste’cadavre’,pentru a-si atinge scopul final,este peste puterea mea de intelegere si arata adevaratul caracter acelor oameni!!!!

  13. DRAKo spune

    Scuderia – nu aveam de gand sa intervin in discutie, dar comentariul tau mi-a starnit rasul. Chestia asta cu roata de la ferari de unde ai scos-o? Ce scuza penibila! Tu chiar nu ai citit ce-ai scris?

  14. @Mclaren_Mircea_1984 spune

    Ai fost acolo sau ce te face sa crezi ca asa s-a intamplat. Eu cred ca Mosley e pur si simplu frustrat si mai face cate una din figurile lui melancolice!

  15. Mclaren_Mircea_1984 spune

    @Ursule te-am descalificat total prinzandu-te cu minciuna la articolul legat de monoposturiel renault care a ajuns in Anglia cu bine. Te-am prins mintind deparece daca se luau punctele la constructori in acea cursa si se dadeau urmatorului pilot (adica lui Hakkinen) atunci Mclaren era campioana si la constructori in 1999 nu doar la piloti. Poate poti contesta si imbraca cu perversitate un argument sau un punct de vedere, dar datele statistice, cifrele REALE si OFICIALE nu le poti contesta. Matematica e simpla si vine din dosarul meu fermecat :) Ti-am distrus teoria legata de faptu ca pilotii au fost lasati sa se lupte (pastradu-si punctele) deoarece Ferrari si-a pastrat punctele la construtori. Nu e vorba de cate puncte, di de principiu, de regula si te-am prins pulverizandu-ti perfida explicatie. Hai incearca sa contesti si statistica, hai spune ca nu sunt corecte datele sau incearca sa o intorci alcumva sa spui ca de fapt nu asta ai vrut sa zici ci alceva si ca eu la IQ meu de 25 nu am inteles ce ai vrut sa zici. Din pacate ti-ai gresit omul, pentru ca atuncic and vine vorba de-a ma lupta cu Ferraristii, las de o parte orice IQ, orice regula de bun simt si ma transform intr-un pitbull implacabil si insetat de sange care se lupta cu toti Ferraristii, si orice tactica vei adopta eu te bombardez cu date si cifrele oficiale demontandu-ti feliuta cu feliuta orice minciuna. Sunt neobosit sa ma lupt cu Ferraristii… nu-mi pasa de acuzatii, de ironii, de jignirile lor nu-mi pasa decat sa sar la gatul lor cu date si argumente concrete si sa nu-i las nici sa respire.

  16. Mclaren_Mircea_1984 spune

    MONOPOSTURILE** Vad rosu deja ca un taur ranit cand adulmec miros sau greseala de Ferrari :)

  17. Mclaren_Mircea_1984 spune

    * atunci cand

  18. Cyrus spune

    Eu cred Max Mosley a actionat doar in interesul propriu si “interesul F1″ de fiecare data.

    Pe de o parte e si de inteles lucrul acesta…

    A facut cum a facut pt ca F1 este, pe langa un spectacol, si o mare afacere cu multi bani investiti in ea – echipe, sponsori, care de fiecare trag matza pe spinare “vinovatului” atunci cand nu socotelile financiare le ies in minus.
    A procedat astfel pt ca se prelungeasca campionatul pana in ultima etapa, altfel se pierdeau bani frumosi…
    SI banuiesc ca si fanii ar fi fost foarte dezamagiti daca dupa ce bei sampania victoriei, la “sfatul celor cu mainile paroase” se anuleaza victoria. Fanii acestui sport vor sa vada:

    - in primul rand spectacol
    - spectacolul sa fie pe pista, nu in culise
    - acelasi spectacol sa se prelungeasca cat mai mult timp, pana in ultima cursa

    Fanii McLaren se plangeau de toate penalizarile lui Ham in 2008, cu toate ca multe erau si meritate, dar tot cu acelasi scop se faceau – sa prelungeasca cat mai mult campionatul

    Din contra, dece anul acesta Ham s-a ales pana acum doar cu mustrari? Pt ca cu toate ca este grosolan pe pista si face multe incalcari, el face si spectacol si poate inca mai important – echipa McLaren inca nu este in postura de favorita in acest de sezon, asa ca ei trag sforile pt ca lupta sa fie cat mai echilibrata

    Ceea ce ma ingrijoareaza pe mine este alt lucru – cred ca va amintiti primele 7 curse de anul trecut? 6 victorii din 7 curse pt Button. Eu chiar am inceput sa ma plictisesc de ele….

    Imaginati-va doar, un asemenea “fictiv” sau poate si nu chiar, scenariu – dupa cursa de la Monaco, intr-o seara tarzie il suna Bernie sau Max pe Ross Brawn si se vaita:

    - “Mai Ross, stii eu ma bucur ca iaca ai succes, dintr-o echipa aproape moarta, iaca nu ai reusit sa o reinvii si inca ai aproape campionatul in mana. Da iaca totusi asta nu-i chiar bine pt sport. Intelegi?

    - Da Bernie/Max, cred ca inteleg unde bati…
    - Pana la urma si noi te-am ajutat pe tine, daca nu acceptam noi acel “dublu difuzor”, nu mai pupati voi nici o victorie…
    - Aham, si voi erati sa ramaneti cu 3 achipe in cruce daca ne inchideati clapa. Cred ca ai auzit ca si Toyota vrea sa plece…
    - Stiu, nu degeaba se chinuie Max sa aduca echipe noi, le ademeneste cu bombonica…
    Mai, pana la urma suntem prieteni, ne cunoastem de multi ani si stim cu ce se mananca acest sport – hai sa facem as ne fie bine la amandoi. Zii si tu lui Jenson s-o lase mai moale, sau daca nu vrea cu binishorul, mai trimite inginerii in vacanta, pune-i niste nisip in rezervor etc… Impinge-l oleaca si pe Bari mai in fata, stiu ca nu-l putem incorona pe el campion, ca nu prinde bine la imaginea F1, dar asa oleaca pt echilibru…

    - Inteleg, dar eu ce am de la asta?
    - O, asta-i alta vorba. Stii, iaca te pot ajuta sa gasesti un sponsor pt anul viitor, saptamana trecuta m-am intalinit intamplator cu cutarica si…

    Nu sariti pe mine, visam si eu pe “hartie”. Dar pana la urma, aceste “vise” mie cel putin mi se par foarte pragmatice si palpabile, ivand in vedere realitatea cruda in care traim

    O seara placuta tuturor ;)

  19. Mama Natura spune

    Stupida discutie. Site-ul acesta nu poate exista fara astfel de discutii. Daca nu v-ati prins…

    P.S. Ursu nu a postat nimic nicaieri in afara de aici. Comic este ca unii se cearta singuri, tot ei isi pun si intrebarile si raspunsurile.

  20. Ursu spune

    Mclaren_Mircea_1984 mi-am pierdut destul timp cu un tampit. Prea mult chiar.
    @ rest: care i-ati luat medicamentele sa i le dati inapoi. A fost interesanta gluma, dar omul vad ca incepe sa sufere.

  21. scuderia spune

    @darko. dar nu asa s-a intamplat? a castigat cumva titlul irvine in `99? sau nu mai tin eu minte….

  22. @Mclaren_Mircea_1984 spune

    Cifre oficiale :
    # Most constructor championships: 16
    # Most driver championships: 15
    # Most Grands Prix started (all-time): 797
    # Most wins (all-time): 211[2]
    # Most wins (season): 15 (shared with McLaren)
    # Most podiums (all-time): 631
    # Most podiums (season): 29
    # Most one-two finishes (all-time): 80
    # Most pole positions (all-time): 203
    # Most points (all-time): 5,058.27
    # Most points (season): 262
    # Most fastest laps (all-time): 220
    # Highest winning percentage: ~26% (for teams with at least 10 wins)

  23. ctlnmihai spune

    Nu e singurul moment cand Fia a intervenit pentru Ferrari..s-a intamplat lucrul acesta si in perioada cand Ferrari s-a luptat cu Renault in 2005-2006 ptr. titlul mondial ,s-a intamplat si in 2007 ,si in 2008 cand Hamy era penalizat de cele mai multe ori aiurea>apropo de 2008 in 2 randuri si-a meritat Hami penalizarea in anul respectiv in canada dupa incidentul de la boxe cu kimi si in Japonia incidentul de la start..Din 2009 a inceput sa critice Ferrari Fia si conducerea organizatiei,cand se stia deja ca Mosley nu o sa mai candideze

  24. hoyad spune

    Cred ca deja se exagereaza pe tema aceasta, cu atacuri si contre pe o “chestie”ce este inflamata dupa multi ani, de un personaj “malefic” al F1. Normal este sa fim civilizati si decenti, chiar daca polemicile vor continua pe tema Ferrari vs. McLaren, insa din pacate de multi ani vad cum se inflameaza spiritele intre sustinatorii celor doua echipe… si prin declaratiile “sforaitoare” scrise, nu vom arata nimic demn de homo sapiens !

  25. Cristian spune

    Dupa ce Renault a primit acceptul FIA de a face modificari la motor pentru a elimina problemele de fiabilitate , se pare ca si Ferrari din aceleasi motive urmeaza sa ceara acceptul FIA pentru a face modificari la motor . http://www.worldcarfans.com/110042225827/ferrari-may-ask-for-engine-tweak-permission—report

  26. Daniel Popescu spune

    @ivan: Dupa parerea mea, incidente de tipul Hamilton – Vettel nu ar trebui penalizate in niciun fel. Mi s-a parut aberant ca Webber a fost penalizat anul trecut pentru ceva similar, si asta e doar un exemplu.

  27. bernd spune

    Mclaren_Mircea fa-ti si tu o prietena, du-te la munte, iesi la o carciuma, mai iti aerisesti si tu mintea aia tulburata si unilateral dezvoltata

  28. Mclaren_Mircea_1984 spune

    @bernd. Am prietena si ma si duc la munte, la carciuma nu prea, dar mai dau si pe acolo :) Da si prietena si muntele si toate le las balta in dumincile cand concureaza Lewis :)