Semnele unei noi crize financiare în Formula 1
După criza din sezonul 2009 care a culminat cu retragerea celor de la BMW şi Toyota (la care se adaugă Honda cu un an mai devreme), Formula 1 părea că se îndreaptă spre normalitate în acest an. McLaren, Ferrari şi Mercedes GP au contribuit din plin la revenirea optimismului prin semnarea contractelor majore de publicitate cu Banca Santander şi, respectiv, Petronas, dar şi prin presiunile făcute pentru reintroducerea testelor din timpul sezonului, care ar mări inevitabil costurile.
În realitate, McLaren, Ferrari şi Merccedes GP reprezintă excepţiile de la regulă. Aşa cum sănătatea unui organ nu garantează sănătatea întregului corp omenesc, trei echipe cu o situaţie financiară solidă nu garantează sănătatea întregii competiţii.
Dacă ne îndreptăm atenţia spre echipele din mijlocul plutonului vom descoperi lucruri mai puţin plăcute, toate legate de un singur subiect: contractele de sponsorizare, care formează cea mai mare parte a bugetului unei echipe. Iată numai câteva exemple:
- Williams: La sfârşitul acestui an, britanicii vor rămâne fără sponsorul principal, Royal Bank of Scotland. Cei de la Philips nu par dispuşi să-şi dorească prelungirea contractului ce se va încheia la sfarstitul anului, iar AirAsia se va îndrepta cel mai probabil cu toate pânzele spre Lotus (proprietarul AirAsia este unul dintre principalii finanţatori ai Lotus).
- Renault: A solicitat plata în avans a drepturilor TV pentru 2010, deşi susţine că nu are probleme financiare. A semnat doua contracte majore de publicitate pentru anul viitor: unul de 10 milioane de euro, celălalt de trei milioane de euro. Asta în condiţiile în care francezii încasau 30 milioane de euro pe an de la banca olandeză ING înainte de izbucnirea crizei.
- Red Bull Racing: Nu are niciun sponsor principal, fiind susţinută exclusiv din fondurile magnatului austriac ce deţine Red Bull, Dietrich Mateschitz. Este însă adevărat că, cel puţin acest moment, nu se întrevăd probleme financiare.
- Toro Rosso: A doua echipă a magnatului Dietrich Mateschitz. Nu are niciun sponsor principal şi se bazează exclusiv pe ce rămâne din bugetul global al lui Dietrich Mateschitz alocat Formulei 1. Viitorul echipei este incert, mai ales din cauza succesului de care se bucură în prezent Red Bull.
- Force India: Deşi monopostul este garnisit de nume, echipa nu are practic niciun sponsor principal. Aşa-zisul sponsor principal este Kingfisher, însă vorbim despre o companie aeriană aflată în proprietatea lui Vijay Mallya, acelaşi indian care deţine şi Force India.
- Sauber F1 Team: Este recunoscută drept echipa cu cel mai “curat” monopost din Formula 1. Nu are niciun sponsor principal, iar căutările pentru sezonul 2011 sunt îngreunate de criza financiară.
- Lotus Racing: Nu are niciun sponsor sponsor, banii provin de la constructorul Proton şi guvernul malaezian.
- Virgin Racing: Niciun sponsor principal, bugetul asigurat din ambiţia omului de afaceri Richard Branson de a cuceri Formula 1. Până acum, fără succes.
- Hispania Racing: Echipa cu cele mai mari probleme financiare, nevoită să apeleze exclusiv la piloţi care aduc bani la echipă, nu are niciun sponsor şi se vehiculează că nu va prinde finalul sezonului.
Practic, cu excepţia celor de la McLaren, Ferrari şi Mercedes GP, niciuna dintre celelalte 10 echipe prezente în acest an în Formula 1 nu are un sponsor principal. Contractele de sponsorizare se reduc de cele mai maulte ori la parteneriate tehnice cu nume mai puţin cunoscute sau cu companii care au ajuns în Formula 1 doar datorită sumelor mai mici de bani necesare pentru promovare. Câteva exemple: Burger King (Sauber), CNN (Lotus), Pepe Jeans (Renault şi Red Bull), Casio (Red Bull).
Companiile de tutun au venit şi au plecat (forţate de legislaţie), băncile au venit şi au plecat (forţate de criză), iar Formula 1 nu a reuşit până acum să găsească o altă industrie care să dorească o promovare majoră în competiţie. Iar dacă această situaţie vă persista, previziunile lui Bernie Ecclestone despre o Formula 1 cu 10 echipe s-ar putea dovedi exagerat de optimiste.
July 28th, 2010 la 1:44 pm
Completare…Incepand cu MP al Germaniei, RBR au incheiat un parteneriat cu LG, numele acestora regasindu-se pe partea top al botului monopostului…
July 28th, 2010 la 2:02 pm
Si totusi de ce avem mai multe echipe ca anul trecut da sau retras Toyota si BMW au venit Merceds si dak s-au retras acesti constructori au venit 3 echipe noi si sunt 12 echipe nu au mai fost atate din 1995 cand au fost 13 echipe deci totusi cativa miliardari nu simt criza ma rog au probleme aceste echipe trebuie 2-3 ani sa arate ce pot, totusi acum doar incurca poate de aceea Bernie afirma ca trebuie doar 10 echipe in Formula 1, fiindca aceastea incurca pe ceilalti si se mai zvones ca vor mai veni echipe Villenueve , Stefan Gp si mai sunt dar nu le cunosc totusi Formula 1 simte criza dar mai putin sa ne uitam in MotoGp sunt doar 17 motociclete la 2 abandonuri toti puncteaza inteteresant din 17 15 puncteaza iar in F1 din 24 10 puncteaza totusi ar tebuie ca 15 din 24 sa puncteze parerea mea stiu ca nu se compara Moto Gp cu Formula 1 dar..totusi e diferenta in sistemul de punctare
July 28th, 2010 la 3:35 pm
Daca VW Group va cumpara marca Alfa Romeo asa cum anticipeaza atat presa germana dar si Quattroruote ( in materie de stiri legate de grupul FIAT au surse foarte sigure ), este foarte probabil ca incepand cu 2013 ( intra in vigoare noul regulament al motoarelor ) , Alfa Romeo sa fie reprezentantul VW Group in Formula 1 . Pentru Alfa Romeo ar fi de departe cea mai eficienta campanie de promovare . Tinand cont ca VW este deja sponsor al echipei italiene Toro Rosso ( http://www.scuderiatororosso.com/cs/Satellite/en_INT/001242813312369?sponsorId=3 ), aceasta va fi in mod sigur echipa pe care VW Group o va cumpara si pe structura careia va construi echipa de F1 a celor de la Alfa Romeo . Daca acest lucru devine realitate, pentru Bernie Ecclestone ar fi cea mai mare lovitura de imagine ! Imaginati-va Ferrari, Alfa Romeo si Mercedes in Formula 1 la fel ca in anii 50 ! Cred ca s-ar crea o emulatie care in mod sigur va atrage noi sponsori spre Formula 1 . In incheiere o caricatura simpatica cu Ferdinand Piech, Martin Winterkorn si … Alfa Romeo ( http://www.automobilwoche.de/apps/pbcs.dll/misc?url=/templates/zoom.pbs&Site=CG&Date=20100726&Category=HEFTARCHIV&ArtNo=307269998&Ref=AR ) .
July 28th, 2010 la 3:37 pm
@Marius: Corect, insa vorbim despre un parteneriat tehnologic care prevede acordarea unor dispozitive electronice echipei. Plus ca vorbim despre RBR, care are o stabilitate financiara solida, in anumite limite.
July 28th, 2010 la 3:41 pm
Sansele ca VW sa intre in Formula 1 sunt destul de ridicate, indiferent daca germanii vor prelua sau nu Alfa Romeo. Nu stiu daca va exista o emulatie pentru prezenta Alfa Romeo, dar sigur F1 ar avea de castigat daca un al patrulea constructor ar participa in competitie (sa nu uitam ca Renault este prezenta din 2010 mai mult cu numele).
July 28th, 2010 la 3:43 pm
Lotus are pe CNN!
July 28th, 2010 la 5:33 pm
Asa ca de la anu 10 echipe unele cu 3 masini ?
Montezemolo va jubila.
July 29th, 2010 la 1:29 am
Respect pentru Williams, care a rezistat atat de mult in F1 si mai ales pt creierul acestei echipe Sir Frank Williams, ajutat de mana sa dreapta, Patrick Head. Daca ar fi sa aleg, mi-as dori ca Williams sa gaseasca resurse si sa continue in F1. Hai sa consumam cu totii cate un Hell pt ca sa ii vedem si anul viitor pe grila!
August 2nd, 2010 la 4:13 pm
Domnul Daniel Popescu lamuritima si pe mine va rog cu un aspect, pentru ca ceilalti useri nu au reusit sa imi zica ceva concret. Cum sta treaba cu penalizarea de 5 locuri pe grila in cazul in care nu se mai poate face nimic la cutia de viteze? Daca mecanici Mclaren nu vor mai putea repara actuala cutie de viteze stricata la Hungaroring, si pentru Spa va fi necesar sa i se puna pe masina o cutie de viteza noua, atunci va fi penalizat Lewis, sau nu fa fi penalizat fucntionand acea regula cum ca doar daca o schimba in weekendul premergator cursei?