Egalizarea motoarelor
Printre numeroasele decizii mai mult sau mai putin inspirate luate in cazul Renault, Consiliul Mondial al FIA a strecurat cateva cuvinte si despre mult-trambitata egalizare a motoarelor.
Forul prezidat pentru inca o luna si o zi de Max Mosley a decis ca echipele pot egaliza motoarele pentru sezonul 2010, insa metoda propusa contrazice insasi esenta competitiei: constructorul cu cel mai puternic motor trebuie sa reduca performanta acestuia pana la nivelul unitatilor oferite de rivali. O decizie absolut jenanta care va fi justificata, in mod sigur, prin intentia de a evita escaladarea costurilor din Formula 1.
Formula 1 si-a castigat reputatia de sport in care tehnologia se imbina cu calitatile pilotilor pentru a oferi cea mai puternica competitie din lumea sporturilor cu motor. Sa impui unui constructor sa reduca performanta unei componente atat de importante precum motorul contravine, cum spuneam, spriritului competitiei. In mod normal, conform regulamentului, constructorii cu motoare mai slabe ar fi trebuit sa aiba permisiunea de a dezvolta unitatile la nivelul celei mai performante.
Toata lumea stie ca cel mai slab motor din sezonul 2010 va fi cel furnizat de Cosworth, pentru simplul motiv ca americanii se bazeaza pe unitatea oferita in sezonul 2006 celor de la Williams. Sigur ca nu se pune problema, dar cum ar fi ca Mercedes sa fie obligata sa reduca performanta la nivelul motorului Cosworth?
Din punctul meu de vedere, solutia cea mai viabila este ca echipele sa aiba permisiunea sa dezvolte motoarele pe tot parcursul sezonului, concomitent cu impunerea unor restrictii de fiabilitate severe, de exemplu 3-4 motoare pentru un an intreg. In acest fel, echipele nu ar cheltui sume exorbitante pentru dezvoltare pentru ca ar obligate sa asigure o fiabilitate sporita a unitatilor. Iar tehnologia de fabricatie a unor motoare fiabile in conditii de cursa ar putea fi transferata, intr-un fel sau altul, si pe masinile de strada. Si, pana la urma, in acest fel am vorbi despre o adevarata concurenta in Formula 1.
September 22nd, 2009 la 8:47 pm
FIA a dovedit in ultimul timp ca e pasionata mai mult de razbunarile personale (ale lui max), decat de asigurarea competitiei. Principiile comuniste sunt la mare voga. Decat sa-l incurajezi pe cel slab sa creeze si sa devina competitiv, mai bine il ti in loc pe cel bun pana este ajuns din urma. Intr-adevar esenta competitiei este subminata.
September 23rd, 2009 la 9:31 am
FIA nu este Max asa ca nu cred ca este singurul vinovat. Acolo s-au adunat o gasca de “specialisti” rupti de realitat care se ghideaza in deciziile lor numai dupa principii pur filozofice (seamana pe undeva cu cei ce realizeaza manualele pentru elevii romani). Sper ca schimbarea presedintelui FIA va duce si la o larga restructurare a variatelor comisii de pe acolo. Revenind la motoare, incercand sa scada costurile prin impunerea unui unic ECU s-a gresit cand s-a optat pentru un furnizor intern ( McLaren) si prin asta s-a ajuns ca motorul lor sa fie mai performant. Acuma cand Mercedes este interesat sa cumpere Brown si sa lase McLarenul de o parte se face aceasta propunere cel putin ciudata. Eu nu cred ca va fi transformata in decizie. Este doar un avertisment pentru cei de la Mercedes sa nu se increada ca nu ei sunt cei tari ci cei cu ECU si aia sunt aproape de inima celor de la FIA si acestia ii vor apara..
September 23rd, 2009 la 9:46 am
McLaren a fost aleasa pentru a furniza ECU pt motoarele din F1 din motive “obiective” la prima vedere – experienta grupului McLaren in domeniu … ce a urmat este firesc pentru ca, pana la urma , ” natura umana” este de a incerca prin orice mijloace sa fii in fata celorlalti , iar o modificare de cativa tranzistori intr-un chip este insesizabila.
Faza asta cu egalizarea motoarelor este de-a dreptul stupida – Formula 1 este o competitie a pilotilor si a constructorilor … iar ei vor sa o transforme intr-o competitie a pilotilor – motiv pt care constructorii or sa o lase mai moale si F1 va pierde inevitabil din valoare. Mi se pare aberant sa ceri unui constructor care a investit ore de munca ale unor minti geniale pentru a construi un motor sa isi reduca performantele la nivelul unora care iau un motor mai vechi si ii dau un “lustru” de 2010 … un pic aiurea. Ce interes are Mercedes, Ferrari, Renault, etc, sa mai investeasca timpul inginrilor sai in Formula 1 ? Ce beneficii ar putea avea aducand inovatii in motoarele lor daca cei de la FIA le vor spune ” stai , ca ceilalti nu au asa ceva – ori le dati si lor , ori renuntati ” .. stupid, de-a dreptul stupid.
September 23rd, 2009 la 10:06 am
O noua bataie de joc a celor de la FIA
September 23rd, 2009 la 11:47 am
nu este vorba de ECU. motorul mercedes merge uns si pe Brawn si Force India. Oricum, ideea cu “egalizarea’ motoarelor e o tampenie rar intalnita.
September 23rd, 2009 la 2:30 pm
Doamne , nu mai pleaca idiotul asta odata , se invarte in mormant senna si ceilalti …. incredibil ce ineptii poate sa emita un idiot … pur si simplu idiot , mai bine ar transforma competitia in monomarca de motoare , cauciucuri si sasiuri … ar reduce costurile f mult …