Echipă cu pretenţii la titlu, căutăm ingineri competenţi
Cam aşa ar trebui să sune titlul unui anunţ pentru un loc de muncă în cadrul echipei McLaren. Motivaţia este una relativ simplă şi se referă la inovaţiile introduse de Red Bull şi Ferrari pentru aripa faţă.
Povestea a început în timpul Marelui Premiu al Germaniei din 25 iulie, când mai multe echipe, în frunte cu McLaren, au acuzat Red Bull şi Ferrari că utilizează aripi faţă cu o flexibilitate mai mare decât o permite regulamentul. FIA a ajuns la concluzia că cele două echipe respectă regulamentul, moment în care, conform practicilor obişnuite din Formula 1, toate celelalte echipe ar fi trebuit să copieze conceptele.
Prima surpriză a fost ca McLaren a fost singura echipă care a anunţat public că vrea să copieze configuraţia. Celelalte nouă (!) echipe au tăcut mâlc, inclusiv Mercedes GP-ul lui Ross Brawn.
Însă cea mai mare surpriză a venit abia miercuri, când McLaren a anunţat cu seninătate că, la exact o lună de la izbucnirea scandalului, nu a înţeles modul de funcţionare al acestor aripi.
- Am văzut imaginile şi nu putem explica de ce acele maşini operează în modul în care o fac. Am petrecut foarte mult timp uitându-ne la maşini, dar din partea noastră sunt pure speculaţii
Jonathan Neale, director executiv McLaren Mercedes.
Ei bine, aş spune că McLaren, în calitate de pretendentă la titlu, are o problemă de competenţă la nivelul inginerilor. O problemă care, dacă nu va fi rezolvată urgent, ar putea afecta şansele la titlu ale echipei. Indiferent dacă ceea ce fac Ferrari şi Red Bull este regulamentar sau nu, McLaren ar fi trebuit să afle până acum secretele configuraţiei aripii faţă. Cu atât mai mult cu cât nu vorbim despre o singură echipă cu astfel de setări, ci de două, exact rivalele sale la titlu.
Este perfect adevărat ca McLaren a inventat sistemul F-duct. Bravo lor, numai că în decurs de trei-patru luni Ferrari, Red Bull, Mercedes GP şi Renault au implementat soluţii similare. În schimb, aripa faţă flexibilă rămâne un mister şi, probabil, coşmarul celor de la McLaren de o lună încoace. Întrebarea este dacă acest coşmar are şi un sfârşit…
August 25th, 2010 la 5:29 pm
Aveam ceva mai multe pretentii,credeam ca aici nu e GSP sau Sport.ro!!!Titlu de 2 bani!!!!!!!!!
August 25th, 2010 la 5:36 pm
Si celorlalte echipe le-a trebuit mult timp sa inteleaga cum fct. F-duct-ul..avantajul lor e ca au avut destul timp
fiind la inceputul sezonului sa inteleaga modul de functionare al acestui dispozitiv…Aripa flexibila fiind introdusa dincolo de mijlocul sezonului precum si pauza de 3 saptamani dezavantajeaza pe McLaren..Oricum Red Bull a avut monopostul pus la punct de la inceputul sezonului..avand din start un avantaj fata ce Mclaren si Ferrari
August 25th, 2010 la 5:41 pm
Cei de la McLaren nu au nevoie de solutii tehnice oricum ei il au pe baiatul lor “dragut” director de cursa asa ca nu este nici o problema. Totusi sa nu uitam F-Duct-ul chiar daca a fost sa zicem inventat de cei de la McLaren, totusi este doar o solutie copiata si imbunatatita de la o alta echipa. Red Bull cu sistemul lor de evacuare, aia este o inventie. Cat despre pauza si alte prostii, sa nu uitam ca cei de la McLaren sunt echipa care dezvolta cel mai agresiv monopostul, atat de agresiv, incat nu l-au mai dezvoltat de vreo 5 curse. Singurul lor noroc a fost acrosajul celor la Red Bull si prostiile copilaresti ale celor de la Ferrari. Cosmarul celor la McLaren sper sa continue si in 2011, 2012 si asa mai departe nu de alta dar mai sunt cativa baieti din echipa lor tehnica care pleaca catre alte echipe, ceea ce nu face decat sa ma bucure. Idea este ca Red Bull au o masina extraordinara, dar sper ca baietii de la Ferrari sa pluseze cu talentul lor si cu o motivatia suprema de a castiga titlul.
August 25th, 2010 la 5:42 pm
Anyway admin a facut o miscare inteligenta…ca sa-i impace pe fanii Ferrari ce-i drept mai multi trebuie sa recunosc a scris articolul acesta,…:)
August 25th, 2010 la 5:51 pm
@NeoGalaxy ..ce-i drept Ferrari dezvolta monopostul de 1 an si pana acum singura lor victorie pe merit a fost cea din Germania..in Bahrain Ferrari au profitat de abandonul celor 2 masini Red Bull care au avut probleme tehnice..
Si apropo de Germania .. dupa cursa de-atunci presa a vb mai mult de manevra scandaloasa a lui Massa care a cedat prima pozitie dupa niste indicatii pretioase de la boxa.. decat de revirimentul Ferrari..Cel putin mie acest lucru mi-a mai alinat suferinta in ghilimele provocata de 1-2 -ul celor de la Ferrari..
August 25th, 2010 la 5:57 pm
@NeoGalaxy …aceleasi urari de bine tot in ghilimele desigur si ptr. Ferrari. ba si ceva in plus….Ferrari cu Alonso sa castige titlul dupa ce Hispania Racing va cuceri 7 sezoane la rand ambele titluri in F 1
August 25th, 2010 la 5:58 pm
Am uitat totusi sa spun, dar baietii de la Red Bull au avut cateva idei care pe mine m-au impresionat. Ma refer de fapt doar la idea esapamentului care evacueaza aerul cald (destul de incins de fapt ) catre difuzorul din spate, o idee foarte similara cu conceptul afterburner-ului folosita foarte des in aviatie, datorita unor performante net superioare ale motorului referitor la tractiune si eficienta. Sunt curios totusi daca nu cumva aripa fata face exact ce face si difuzorul dar invers ca efect. Evident pentru moment inca investighez dar nu pot sa spun decat: “Well done guys”.
Sper ca Ferrari sa se regrupeze si anul viitor sa vina si ei cu astfel de inventii.
August 25th, 2010 la 6:03 pm
@NeoGalaxy..se pare ca un inginer de la Red Bull va sosi la Ferrari..dar nu Newey ca sa n-ai emotii
August 25th, 2010 la 6:08 pm
E vorba de Neal Martin fost si la Mclaren..
August 25th, 2010 la 10:32 pm
e veche chestia, de ce te-ai trezit acuma sa vb despre el?
August 25th, 2010 la 10:36 pm
@moa.. Acum am aflat
August 26th, 2010 la 12:28 am
Ce de investigatori de apartament avem aici,mai, mai !Sa stii ca descopera roata.Cita fanfaronada si prostie….
August 26th, 2010 la 1:52 am
Daniel, exista si mai rau! Uite un exemplu, simplu.
Echipa mare, multipla campioana mondiala, buget nelimitat, dotari super, caut sef de echipa, capabil sa adune si sa ii faca sa se inteleaga pe subalterni.
Da, astept si provincia!
Ghicesti despre cine este vorba?
August 26th, 2010 la 8:31 am
http://www.youtube.com/watch?v=g63ocC1KsV0
aceleasi reguli..insa doar Ferrari primeste penalizari..curios..
In momentul in care Mclaren isi pierde inginerii de top evolutia lor nu poate sa fie una spectaculoasa.
August 26th, 2010 la 9:36 am
octav: Nu cred ca e greu sa ghicesc: Ferrari Dar altul este subiectul acestui post
August 26th, 2010 la 9:37 am
Diesel: Cu deosebirea ca lui Kovalainen nu i-a spus nimeni prin radio “Hamilton e mai rapid, ai inteles mesajul?”.
August 26th, 2010 la 10:31 am
Lui Kovalainen nu trebuia sa i se spuna prin team-radio.Asta e singura diferenta. Pe pista s-a intamplat exact acelasi lucru pt care Ferrari este acum blamata.
August 26th, 2010 la 11:40 am
Intr-adevar, la o echipa precum McLaren, este cam rusinica sa spui ca nu-ti dai seama cum functioneaza nus ce aripa flexibila a rivalilor. Lucrez ca inginer proiectant de aproape 7 ani si in fiecare zi, pot sa marturisesc ca invat cate ceva nou. Practic asta inseamna ingineria, solutii noi, eficace, rapide, ieftine, usor de implementat si lista poate continua, asta in cazul unui mechanical engineer. Ingineria de foarte multe ori, se aseamana cu inventia unor lucruri noi, plecand de la solutii simple, poti ajunge in timp, in cadrul unui team capabil, cu resurse si dupa multe incercari, la solutii foarte complexe care vor fi foarte performante, vor usura munca celor care le asambleaza pe linia de productie ori sunt foarte usor de manipulat de catre client, apreciate, frumoase, eficace, etc….Pentru care lucreaza in proiectare, stiu foarte bine cu ce se mananca aceasta. In legatura cu aripa fata flexibila, s-a vazut clar in calificarile MP al Ungariei(daca nu ma insel) cat de mult se deformau aceste aripi in cazul Ferrari si RBR. Comparatia s-a facut in aceleasi conditii cu cel McLaren, iar, diferentele s-au vazut cu echiul liber. Ca si o parere neavizata, cred ca materilalul din care este construita este unul foarte special, “setat” oarecum, a se deforma atat cat vrea inginerul aero. Daca acesta este scenariul, atunci este clar ca este ceva foarte tricky si greu de inteles(nu ca McLaren n-ar avea resurse). Asa cum am mai spus-o, eu cred ca acesta a fost inca de pe anul trecut avantajul RBR sau mai bine zis, punctul forte al monopostului RB5, pentru care a fost capabil sa lupte cu monopostul Brawn, in ciuda faptului ca austriecii, la inceput de sezon nu se bucurau de acel diffuser. Poate ca aveau o aripa fata flexbila, intr-o forma mai primitiva, inca de pe atunci, iar anul acesta au optimizat-o. Pentru faptul ca Ferrari au copiat intr-un timp foarte scurt, designul acestei aripi, imi lasa un semn mare de intrebare, de faptul cum au fost capabili sa-si dea seama si sa implementeze asa repede aceasta aripa. Poate putin din teoria conspiratiei, ar fi ca acestia sa fi cumparat solutia de la RBR. Acestia din urma, le-ar fi furnizat informatii despre aceasta aripa, in contextul ca fiind singurii cu ceva “ilegal”, avand aportul Ferrari, deci vor fi doi, alta ar fi situatia. Daca si Ferrari protesta despre aceasta aripa fata, atunci sigur RBR ar fi fost scosi din legalitate prin acest design. In situatia actuala, se bucura de suportul Ferrari(pt faptul ca n-au comentat nimic), plus oarecum aerul de legalitate pe care il poate afisa celor de la FIA. Nu zic ca la Ferrari nu sunt ingineri capabili, cu siguranta sunt, dar nimieni nu se compara cu Newey. Ce sa mai zic de Brawn, care tace malc, desi habar n-are cum functioneaza aceasta aripa. Plus ceilalti ingineri ai celorlalte echipe din F1. Aceeasi teorie a conspiratie ar fi putut fi si in cazul deflectoruluiu lui Brawn de anul trecut. Hai ca la start, Brawn a venit cu acest sistem, dar tot la start a venit si Toyota si Williams. Parerea mea este ca si anul trecut, Brawn sa fi dat acestora o schita sau o idee despre acel diffuser, in contextul in care echipele mari, McLaren si Ferrari, vor duce lipsa acestui avantaj(principalii adversari). Cu siguranta, anul trecut, daca decat Brawn pornea cu acel diffuser, era scos ca si ilegal. Dar atata timp cat a avut suportul Toyota si Williams, a fost declarat legal. Ah si inca ceva, monopostul Ferrari de anul acesta este practic unul RB6, vopsit in rosu >:), deci aripa fata, i-a picat ca o manusa(mai mult sau mai putin). Oricum, daca FIA va inaspri testele pentru aripa fata, incepand de la cursa care va urma, atunci cu siguranta monoposturile Ferrari si RBR, 100% nu le vor trece si vor fi obligati sa revina la o aripa fata fixa. Oricum, toti si-ar fi dat seama pana la urma cum functioneaza aceasta aripa, dar avand in vedere ca testele sunt interzise, bugetul este cam limitat, stresul campionatului, este cam cu doua taisuri sa aloci multe resurse pentru a descoperi ceva, pentru care nu vei fi sigur ca de la inceput nu vei avea performantele garantate. Ca si acel blown diffuser, in cazul McLaren, dar si al celorlalte echipe care l-au adoptat, trebuie rafinat cat mai mult, nu se compara cu cel deja existent inca de la prima cursa pe masina RBR.
Vom vedea ce spune FIA dupa ce testeaza aripile fata ale celor doua echipe care se bucura in prezent de o aripa fata flexibila.
Daniel, este cam dur titlul, asa cum am mai zis, in conditiile actuale, este un risc foarte mare sa te apuci sa lucrezi la n solutii, pe care le-ai vazut la concurenta si incerci sa le copiezi. Le copiezi daca solutia este simpla si a fost inteleasa de majoritatea. Ideea este sa se continue pe programul de dezvoltare stabilit la inceput de catre echipa cu mici devieri pe ici pe colo. Actualele limitari din F1, isi pun amprenta cel mai tare asupra echipelor cu traditie in F1, erau obisnuiti cu alta filozofie. Plus ca daca nu se modificau monoposturile in 2009, atunci RBR, in veci nu cred ca ar fi prins McLaren sau Ferrari, la capitolul aerodinamica. Erau adevarate “navete spatiale” monoposturile celor doua echipe de top, pline de aritificii aerodinamice.
Acelasi lucru s-ar fi putut spune si despre Mercedes, Wiliams, Renault, echipe mari, cu traditie(marele inginer Ross Brawn) ca nu-s capabile sa dezvolte o astfel de solutie. Repet, fiind o solutie complexa, toti o vor descoperi mai devreme sau mai tarziu, dar cu foarte multe riscuri, datorate, resurselor limitate in prezent in F1, plus lupta pentru campionat intre cele 3
August 26th, 2010 la 11:53 am
Vor trece doua curse si vor vedea ca numai tin pasul cu celelalte apoi vor lua masuri (pot numi disperate) dar va fi prea tarziu vor incerca sa puna aceste inovati cu orice pret si o vor da zic eu in bara, si cand vor reusi vor mai fi vreo 2-3 curse in care nu prea or mai avea ce salva Cred ca daca acum au avut o luna si nu au fost in stare atunci nu stiu cand vor fi cum v-am zis cand vor vedea ca Ferarii Si RRB se bat pt. primele 4 poziti ,iar ei pt. 7-8 atunci vor fi in stare va garantez eu
August 26th, 2010 la 7:30 pm
Cata prostie si greseli intr-un post lung si foarte foarte plictisitor. Daca asa gandeste un inginer proiectant… nici nu este de mirare ca-l ignorat la munca si numai el se crede destept.
- primitiv nu se poate folosi cu grade de comparatie, idea ca RBS au vandut evolutia(iile) aripii fata concurentei este cel putin patetica. Bugetul limitat, stresul competitiei… alte scuze penibile. Folosirea termenului rafinat detona lipsta intelegerii cuvantului (dar si baietii de la Automarket il folosesc des, deci nu ma mira).
- idea ca Brawn a “vandut” conceptul acelui difuzor celor 2 echipe, o alta tampenie cat cel care a postat.
-pentru cate scuze cauta baiatul asta merita un loc in guvernul Romaniei.
- pentru cei ce lucreaza in proiectare, da ei stiu cu ce se mananca proiectarea, cel care posteaza nu da nici un semn ca ar intelege conceptul si nici sarcinile care revin celor ce proiecteaza, dar era de asteptat.
August 27th, 2010 la 8:43 am
Diesel .. asteapta sa urmarim evolutia echipei Ferrari in viitor si pe urma sa vb despre Mclaren.. Pana acum cei de la Ferrari s-au chinuit 1 an la un monopost ca sa obtina doua victorii.. Si cand te gandesti ca l-au avut si pe
Alonso cel mai bun developer de monoposturi..cam putin .. Oricum Alonso va strica imaginea echipei Ferrari….Daca din primul sezon a emis pretentii de pilot no.1 ,ma intreb cum se va comporta cand o sa aiba ceva vechime la Ferrari…
August 27th, 2010 la 11:03 am
ctltmihai…
De unde sti tu ca Alonso a emis pretentia de pilot nr.1 si nu a fost idea conducerii Ferrari? Pentru ca daca tin bine minte cam asta a fost politica Ferrari de mult timp.
Si cand Barichello l-a lasat pe Schumi sa treaca a fost tot idea echipei nu a lui Schumacher.
Te rog nu arunca cu noroi in alonso cand nu ai de unde sa sti cum sta treaba cu adevarat… “Oricum Alonso va stica imaginea Ferrari..” asta o sa tin minte si cand o sa devina campion mondial cu Ferrari.
August 27th, 2010 la 11:29 am
@Flavius .. Din felul cum s-a exprimat prin radio de-a lungul curselor desfasurate in acest sezon..de -acolo am dedus.. Nu arunc cu noroi..imi exprim o parere.. De fapt nici nu trebuie ca vreo persoana sa-l improaste cu noroi pe Alonso..prin comportamentul lui isi pateaza singur imaginea ex- dublu campion mondial ( 2007 depune marturie impotriva echipei ptr. care alerga , 2008 – Crash gate Singapore ,2010 Hockenheim )
August 27th, 2010 la 3:13 pm
Salut ctlnmihai, tin sa spun ca de indata ce nu stii informatii stricte (secrete) despre coordonarea in cadrul echipe Ferrari nu are rost sa aruncam cu niste cuvinte goale. Nu ma lua in nume de rau dar prefer sa tac decat sa scriu niste lucruri care nu au legatura cu realitatea.