De ce va ceda FIA
Haosul domneste in Formula 1 incepand din aceasta dimineata dupa ce nu mai putin de 8 echipe au anuntat inceperea pregatirilor pentru o noua competitie.
Desi la prima vedere comunicatul de presa al FOTA poate fi considerat drept documentul prin care negocierile FIA – FOTA au esuat definitiv, lucrurile sunt mult mai complicate.
Cei care au conceput comunicatul de presa al FIA au fost foarte atenti cand au asternut cuvintele pe hartie. Ferrari, McLaren, Renault, BMW Sauber, Toyota, Brawn GP, Red Bull Racing si Scuderia Toro Rosso nu mentioneaza nimic despre retragerea din Formula 1. Mai mult, echipele anunta doar “inceperea pregatirilor” pentru o competitie separata, iar acest lucru poate fi interpretat in mai multe feluri.
Sunt ferm convins ca acest anunt este in primul rand o strategie foarte bine gandita pentru a castiga razboiul cu FIA. Echipele au inteles, mai ales dupa celebrul episod din 2005, ca singura metoda de a invinge FIA este de a fi unite in toate actiunile pe care le intreprind.
Practic, echipele forteaza mana lui Max Mosley, iar strategia a inceput deja sa dea roade exact de acolo de unde ne asteptam mai putin: N.Technology a renuntat la intentia de a concura in F1 tocmai din cauza retragerii constructorilor, la numai o zi dupa ce Lola a facut joi un anunt similar. Cireasa de pe tort a venit de la Force India, care a anuntat printre randuri ca s-ar putea retrage din Formula 1 daca marile echipe vor parasi competitia.
Insa lucrul care il va pune cu siguranta pe ganduri pe Max Mosley este ce motoare vor utiliza echipele in Formula 1 in 2010. In contextul in care constructorii vor organiza propria competitie, Formula 1 se va baza doar pe motoarele furnizate de Cosworth. Chiar daca a fost in F1 pana in 2006, Cosworth nu are posibilitatea de a realiza un motor valoros pentru un monopost de Formula 1, fapt demonstrat de rezultatele care au condus la retragerea acestora cu 3 ani in urma.
Colac peste pupaza, Cosworth ar trebui sa furnizeze motoare pentru toate echipele din Formula 1, sa zicem in jur de 10. Ma indoiesc ca englezii au suficiente resurse financiare si logistice pentru o astfel de misiune, mai ales ca pana in prezent nici nu s-a pus problema sa motorizeze mai mult de 4, poate 5 echipe. Nu mai vorbesc despre faptul ca Formula 1 ar urma sa devina o competitie cu motoare standard.
Bineinteles, un alt aspect cu importanta vitala il reprezinta banii. Cele 8 echipe care ameninta cu retragerea aduc anual venituri de 2.2 miliarde de dolari Formulei 1, prin contributiile proprietarilor si contractele de sponsorizare.
Pe de alta parte, televiziunile care au platit zeci de milioane de euro pentru drepturile TV vor forta fara indoiala renegocierea constractelor, pentru ca o competitie fara Ferrari, McLaren, Renault sau BMW valoareaza la fel de mult ca o ceapa degerada.
Oare Bernie Ecclestone este chiar atat de naiv incat sa nu realizeze ce se va intampla cu Formula 1 daca se retrag constructorii? Se pot spune multe lucruri despre Bernie, insa in niciun caz nu se poate spune ca este prost. Stie cum sa stoarca bani si din piatra seaca si stie ca prezenta constructorilor va fi vitala pentru conturile sale bancare.
O alta veste buna pentru echipe este ca miercuri, 24 iunie 2009, va avea loc o sedinta a Consiliului Mondial al FIA, in care este posibil sa se analizeze potentiala candidatura a lui Max Mosley la functia suprema in cadrul FIA. Nu este exclus ca acest Consiliu Mondial sa-i intoarca spatele lui Mosley in urma dezastrului ce se profileaza la orizont, iar Max ar putea fi nevoit sa-si anunte retragerea de la FIA la expirarea actualui mandat, in luna octombrie.
In concluzie, sperante inca mai exista. FOTA a castigat deja multe batalii, iar capitularea lui Max Mosley este, indraznesc sa spun, destul de aproape. Poate voi fi considerat naiv pentru optimismul meu. Dar, in cazul in care nu voi avea dreptate, cel putin nu voi putea fi considerat la fel de naiv ca Max Mosley.
June 19th, 2009 la 10:21 pm
chiar am vrut sa intreb de mai demult,anul avesta nu urmeaza sa fie organizate alegeri la FIA?!nu de alta dar as putea propune sa zicem vreo doua nume in viteza,Ron Dennis si Jean Todt,daca nu sunt si altii.
June 19th, 2009 la 11:13 pm
Right, Bernie nu e prost deloc. Din toata aceasta disputa FIA vs. FOTA, el va avea cel mai mult de castigat, oricare ar fi deznodamantul. Iar daca echipele vor forma o alta competitie, ia ghiciti care va avea mai mare audienta? Pt ca F1 cu Force India, Williams, Campos si USF1 e ca si cum te-ai uita la un meci al celor de la Real Madrid fara Raul titular.
Vreau si eu sa cred ca zilele lui Mosley la carma FIA sunt numarate si cred ca oricare ar fi succesorul sau, fie unul din cei enumerati de mad79, fie oricare altul, ar creea pace intre parti. Hai sa fim optimisti!
June 20th, 2009 la 8:50 am
Singurul nume este Jean Todt, Ron Dennis nu are nici o sansa, nici macar pe hartie sau teoretica. Iar Max… se pare ca nu a invatat sa scrie o demisie pana acuma.
June 20th, 2009 la 11:43 am
Vreau o competitie separata intre echipele astea mari!!fara restrictii in dezvoltare-cu motoarele proprii-ASTA INSEAMNA EVOLUTIE!! Ce vor bosorogii astia inseamna INVOLUTIE-OMUL A EVOLUAT NONSTOP..nu are rost sa mai functioneze F1 cu astfel de oameni-VREAU COMPETITIE SEPARATA FARA RESTRICTII-fiecare cu inventia lui-doar asa evoluam-din F1 au aparut o gramada de idei la masinile de serie-o multitudine de probleme au fost rezolvate la masinile de serie doar din cauza evolutiei si ingineriei din F1.
June 20th, 2009 la 3:20 pm
Mi-ar placea sa ai dreptate, dar Mosley nu vrea sa cedeze, iar Bernie nu mai are aceeasi putere ca in urma cu citiva ani. Cred ca sint sanse destul de mari sa asistam la o competitie alternativa din 2010…
June 20th, 2009 la 7:58 pm
eu am mai spus, FOTA va organiza o competitie paralela care dupa ce Max nu va mai fi in fruntea FIA va fi oficializata. Bernie este si el vizat de FOTA. Constructorii s-au saturat sa lucreze pentru ei. Renault, a spus-o clar, ei vor ca F1 sa lucreze pentru ei. Bernie este si el pe faras. FIA poate sa cedeze, FOTA nu va dori sa continue in sistemul acordului Concorde din trecut. Ei vor renegocierea acestuia pentru ca vor mai mult, ca procentaj, din veniturile circului. Eu nu cred ca se vrea ca Bernie sa gestioneze in continuare afacerea.
June 22nd, 2009 la 2:12 pm
abia astept sa se produca ruptura, s-a ajuns prea departe cu cei doi, nu le contest meritele, dar asa cum ei au considerat ca trebuie sa schimbe ceva in formula , la fel formula 1 trebuie sa se schimbe radical, adica fara cei doi, daca pleaca constructorii mentionati, formula 1 va ajunge la stadiul formulelor inferioare (BMW, F3),
cand vezi brawn GP la zeci de puncte distanta de urmaritor te intrebi cat de spectaculos poate fi restul sezonului, in afara de cateva depasiri….
June 23rd, 2009 la 10:57 am
Bine punctat pe final la Daniel ca miza este demiterea lui Mosley sau impedicarea lui sa ma candideze pt un nou mandat la FIA. Succesorul lui va cadea la pace cu echipele de F1 si nu va fi nici un campionat paralel.