Cum să inventezi un scandal de spionaj
Câteva publicaţii internaţionale încearcă de câteva zile să construiască un nou scandal de spionaj în Formula 1 printr-o reţetă complet diferită de faimosul Spygate din 2007.
Concret, există zvonuri potrivit cărora Scuderia Ferrari a intrat în posesia unei aripi faţă a monopostului Red Bull Racing după cursa de la Monza, ca urmare a unui abandon suferit de Mark Webber, când australianul a “pierdut” pe drum aceasta componentă.
Speculaţiile au reapărut cu ocazia cursei din India, după ce Ferrari a introdus o nouă aripă faţă caracterizată de o flexibilitate neobişnuit de mare pe monopostul lui Felipe Massa. Dacă îţi mai aminteşti, Red Bull a fost acuzată deseori că utilizează o aripă faţă a cărei flexibilitate depăşeşte limitele regulamentului.
Ipoteza de lucru este că aripa faţă utilizată de Ferrari în India se bazează pe designul aripii faţă pe care a “furat-o” de la Red Bull.
Părerea mea subiectivă şi potenţial greşită este că publicaţiile care alimentează astfel de zvonuri încearcă să găsească un punct de atracţie pentru finalul unui sezon în care ambele titluri mondiale au fost deja decise. Aşa cum am precizat şi pe Formula 1 Grup România, speculaţiile sunt de domeniului fantasticului din mai multe motive:
- este greu de crezut că o componentă atât de mare precum aripa faţă se poate pierde, chiar dacă a fost vorba despre un accident. Comisarii de cursă au datoria de a colecta toate bucăţile de monopost de pe circuit şi înclin să cred că există un protocol clar cu privire la colectarea şi depozitarea acestora;
- este greu de crezut că o echipă ar putea reuşi să pună mâna pe o astfel de componentă fără ca acest lucru să nu fie remarcat măcar de un membru al altei echipe. Într-un fel sau altul, componenta trebuia să ajungă în mâinile unui angajat îmbrăcat în culorile Scuderiei.
- este greu de crezut că o echipă şi-ar asuma un astfel de risc. Riscul de a fi prins este foarte mare, iar riscul de a cădea în penibil în faţa tuturor celorlalţi este direct proporţional.
- reacţia celor de la Ferrari ar fi trebuit să fie instantanee, de genul: “Webber a rămas fără aripa faţă după accident, hai să o luăm noi”. Tind să cred că inginerii şi mecanicii au lucruri mai bune de făcut în timpul unei curse.
- este exagerat să afirmi că aripa faţă utilizată de Ferrari în India este copiată după cea “furată” de la Red Bull. În mod cert, fiecare echipă încearcă deja soluţii pentru 2012 şi, în ciuda rezultatelor modeste din ultimii ani, tind să cred că inginerii Ferrari pot veni şi singuri cu soluţii. Bune sau rele.
Se spune că nu iese fum fără foc. Şi totuşi, imaginaţia unor jurnalişti este atât de bogată încât se pot produce şi astfel de minuni.
November 1st, 2011 la 12:41 pm
Inseamna ca trebuie sa ne asteptam la o aripa flexi la monopostul Force India, avand in vedere faptul ca Massa tocmai a oferit una, cu specificatiile Red Bull, in calificarile de sambata:)..
November 1st, 2011 la 12:43 pm
Corrrrrrect!
November 1st, 2011 la 8:16 pm
O aripa fata…copiata…pt asta nu e cazul sa furi,daca o pierde careva si se poate rezolva doar cu cateva fotografii,masurarea si reproducerea ei…datele se schimba la compozitia materialelor din care e fabricata,dar nici asta nu e ceva insurmontabil,cu tehnologiile actuale… Ceva chichite are Red Bull,care nu se lasa ghicite de ceilalti,deci sunt mult mai bine protejate decat un eleron fata….Vorbe manipulatoare…la noi si asa e la moda….
November 2nd, 2011 la 1:22 pm
Multumim frumos, Daniel:)
February 28th, 2012 la 2:43 pm
Masinile de formula1 in anul aceasta sunt urate.