Ghid de supravietuire

De ce si cum va supravietui Formula 1 fara sprijinul bancilor

Inceputul de saptamana nu este unul tocmai favorabil pentru Formula 1 si, mai ales, pentru Renault, dupa ce ING a anuntat ca va renunta la toate programele de sponsorizare din Marele Circ incepand din 2010.

Colac peste pupaza, este de asteptat ca banca britanica RBS sa isi reduca dramatic programele de sponsorizare, inclusiv prin incheierea parteneriatului cu Williams.

Chiar daca plecarea bancilor din F1 este o veste trista pentru toti cei implicati in acest sport, viitorul nu este chiar atat de sumbru pe cat pare la prima vedere. Iata si de ce:

Scurt context istoric

Marlboro a sponsorizat Ferrari inca din 1984, iar din 1997 numele marcii de tigari a devenit parte integrata din numele oficial al Scuderiei. Pe de alta parte, McLaren s-a bucurat de prezenta logo-urilor Marlboro (1974-1996) si West (1997-2005), o alta marca importanta de tigari in tarile din Vestul Europei.

Practic, Ferrari si McLaren, doua dintre cele mai galonate echipe din Formula 1, si-au construit o mare parte din bugetele anuale din sposorizarile companiilor de tutun.

Tineti minte ce s-a intamplat in 2005, cand publicitatea la tutun a devenit ilegala in Uniunea Europeana? Au existat numeroase speculatii ca F1 ar putea intra in colaps financiar.

Din fericire, nu s-a intamplat asa, iar principalul motiv este ca Formula 1 a reusit sa atraga de partea sa un alt segment de companii, si anume cele din domeniul bancar.

Probabil ca ING este cel mai cunoscut nume, pentru ca olandezii s-au implicat substantial la Renault, dar nu trebuie neglijate nici banci precum Royal Bank of Scotland (RBS) sau ABN Amro Bank (inainte de a fi preluata de RBS).

Prezent si viitor

Dupa trei ani, istoria se repeta si asistam la oxodul companiilor bancare din sport, de data aceasta din cauza crizei financiare.

Cum va trece competitia peste acest episod neplacut? Formula 1, ca entitate, a facut deja pasi majori in aceasta directie. Sud-coreenii de la LG vor sponsoriza Formula 1 in urmatorii 5 ani si vom vedea logo-ul lor cam peste tot.

Echipele se vor reorienta probabil spre doua categorii de companii: cele din domeniul IT&C si telecomunicatii (dintre care mentionam deja prezenta Vodafone, AMD, Intel sau LG), dar si cele din domeniul pariurilor sportive (fie ca ne place asta, fi ca nu). Uitati-va doar cate echipe din Europa sunt sponsorizate de BWIN, ca sa nu mai vorbim de campionatul de fotbal al Portugalia.

Prin urmare, solutii exista, iar oamenii de marketing din cadrul echipelor vor trebui acum sa convinga companiile ca F1 reprezinta un mediu propice pentru dezvoltarea brandurilor pe care le dezvolta. Si probabil vor reusi, asa cum au facut-o si pana acum.

Etichete: /

9 comentarii la “Ghid de supravietuire”

  1. bogdan stanescu spune

    Sper ca Formula 1 sa ajunga la un nivel financiar de bun simt. Opulenta si grandomania din prezent nu face decat rau sportului rege din motorsport.

    cu cat vor fi mai putini bani in Formula 1 , cu atat concurenta va deveni mai puternica, prin nivelarea valorilor la nivel de monoposturi, si cu atat pilotii vor avea un cuvant mai greu de spus.

    Formula 1 a devenit de ceva vreme un apanaj al intereselor financiare si s-a indepartat de sport, asa cum s-a indepartat catre Asia de Sud -Est si Orientul Mijlociu in devafavoarea traditiei europene.

    Marele Circ era mult mai frumos cand se invartea pe circuitele de Spa, Nurburgring sau Magny Cours decat in desertul din Bahrain sau Abu Dhabi.

    Era mult mai frumos un dule dintre Senna si Mansell decat o confruntare de aerodinamica dintre un Ferrari si McLaren.

  2. ctlnmihai spune

    Adevaratii patroni de echipa vor gasi intotdeauna sponsori .McLaren Mercedes n-a castigat niciun titlu din
    1999 pana in 2007 si totusi a fost o echipa care n-a dus lipsa de sponsori,un mare merit in gasirea sponsorilor revenindu-i si lui Ron Dennis :)

  3. Andrei spune

    Daca nu ma insel, Vodafone a fost data afara de pe masina Ferrari de Marlboro iar… banca Santander a venit cu Fernando.

    Imi pare rau ca au plecat baietii de la Vodafone dar Marlboro plateste mai bine care Voda+Santa la un loc :) deci se merita :) . Si masina arata bine cu Voda dar… asta este :)

    Iar referitor la Santander a plecat de la McLaren, deoarece au semnat cu Ferrari.

    Asa ca nu vad nici un merit pe care sa-l aiba Ron Dennis.

    Talentul mi se pare in a gasi sponsori puternici si cei mai puternici sponsori vad ca sunt la Ferrari. Oare tine de talent, imagine sau potential??

  4. Daniel Popescu spune

    Vodafone a plecat de la Ferrari in 2005, si au plecat de buna voie pentru a deveni sponsorul principal al McLaren in 2007. Din cate stiu, baietii de la Ferrari au fost foarte surprinsi de decizia Vodafone, pentru ca tot in 2005 publicitatea la tutun a devenit ilegala si n-au mai putut sa afiseze Marlboro pe monopost.

  5. Andrei spune

    Imi pare rau sa te dezamagesc dar Marlboro au fost cei care au platit pentru tot spatele motorului :) Adica exact partea pe care au inventat-o :)

    Exista si stiri pe net ca au oferit 1 miliard de dolari pana in 2011 pentru a fii singuri sponsori majori pe monopost :)

    Si oricum… pe masinile Ferrari 2005, 2006 exista acel logo Vodafone :) deci nu aveau cum sa plece in 2005 :) ))))

  6. Daniel Popescu spune

    Corect, in 2005 Vodafone doar si-a anuntat plecarea de la echipa. E oficiala intelegerea dintre Marlboro si Ferrari pana in 2011, iar acel miliard este, bineineteles, o cifra neoficiala :)

  7. ctlnmihai spune

    Andrei ,am gresit eu :2000-2006

  8. Liviu spune

    Buna Daniel. De vreo saptamana am reusit sa ma pun pe treaba si sa incep site-ul http://formula1grandprix.wordpress.com/
    Intentionez sa fie la zi, mai mult cu vechea Formula 1, dar am si o sectiune 2009 in care vorbesc despre cele mai importante stiri ale sezonului actual.
    Daca crezi ca fac fata cerintelor si acopar segmentul care te intereseaza pe tine ma poti pune pe websiteul tau daca iti trimit un mic banner? Voi face acelasi lucru cu site-ul tau, daca imi permiti. De fapt, da-mi acordul si introduc un link catre tine.
    Multumesc anticipat.

  9. Janesa spune

    One or two to rmeebemr, that is.