Retragerea lui Newey, un semnal pentru F1
Decizia lui Adrian Newey de a se retrage din activitatea full-time în cadrul echipei Red Bull Racing după ce va dezvolta şi monopostul pentru sezonul 2015 ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă pentru FIA.
Când unul dintre cei mai respectaţi ingineri din epoca modernă a Formulei 1 spune că pleacă din cauza restricţiilor de regulament tehnic, înseamnă că Marele Circ se îndreaptă spre o direcţie greşită.
În ultimii ani, regulamentul tehnic a devenit din ce în ce mai strict, astfel că pentru ingineri este tot mai dificil să identifice oportunităţi prin care monoposturile să devină mai rapide. În mod tradiţional, schimbarea regulamentului tehnic aducea măcar o inovaţie majoră, aşa cum a fost dublul eleron în 2009 dezvoltat de Brawn GP, Williams şi Toyota. Iată însă că în 2014 nu avem nicio astfel de noutate, întrucât toată atenţia este concentrată, în mod ironic, pe nişte motoare noi care nu mai pot fi dezvoltate din punct de vedere hardware până în 2020.
Pe lângă reguli mult mai stricte, Formula 1 se pregăteşte să introducă şi aşa-numitele componente standardizate. Pentru moment ştim de sistemul de alimentare cu carburant, structura de rezistenţă la accidente, aripa faţă, suspensia spate sau conductele de frână, însă probabil că vor urma şi altele.
Toate aceste schimbări vor face ca inginerii cu adevărat geniali să ocolească în viitor Formula 1 şi să se îndrepte spre domenii mai productive (ca o paranteză, sunt foarte curios dacă informaţiile publicate de Auto Motor und Sport, potrivit cărora unul dintre noile proiecte ale lui Newey are legătură cu industria aeronautică, sunt reale).
Ce înseamnă ingineri mai slab pregătiţi în Formula 1? Înseamnă că va exista un interes tot mai mare din partea echipelor de a simplifica regulamentul şi de a externaliza producţia unor componente către companii specializate. Adică să accentueze ceea ce se întâmplă în prezent.
Mi-aş dori să mă înşel şi să văd o reacţie promptă din partea FIA. Adevărul este însă că toate aceste planuri ale forului mondial vor merge mai departe sub pretextul reducerii costurilor.
June 10th, 2014 la 8:44 pm
“dublul eleron în 2009.”
Era dublu difuzor.
June 11th, 2014 la 10:42 pm
Tocmai ati publicat si un articol privind scaderea audientei la TV. Asteptati pana la anul sa vedeti cate bilete se vor mai vinde si isi vor da seama si ei cat au gresit cu toate aceste modificari. Probabil ca nici jumatate dintre cei care au vazut… sau mai bine zis au auzit motoarele V8 si au mers anul acesta, dupa ce au auzit si actualele V6… nu vor mai veni la anul. Am auzit cu urechile mele motoarele V8 si nu ma intereseaza sa aud pe viu actualele V6 turbo. De fapt… nici macar nu sunt curios… vreau sa imi amintesc acest sport cu acel sunet al vechilor motoare. Aici totul trebuia sa fie “la maxim”, fara compromisuri si fara menajari, mereu cu pedala de acceleratie “la podea” si in “maximum atac”. Daca Senna ar fi pilotat astazi… nici nu am stii de ce era in stare sa faca intr-un monopost. ln loc sa incerce sa gasesaca mereu limitele monopostului ar fi trebuit sa se specializeze in mersul la economie… norocul nostru ca nu a fost asa. Reducerea de costuri in Formula 1 e cea mai tare gluma… daca ai bani iti faci a doua echipa si testezi acolo ce nu ai timp sa testezi la prima, cum procedeaza Red Bull cu Toro Rosso. Daca iese ceva nasol ca anul asta, ii pui chiar sa faca teste ilegale; daca se afla, nu patesti nimic cu echipa de baza. Numai motorsport nu mai e… cel mai tare ma amuza cand ii aud cum se plang ca… ce sa vezi… “nu mai e spectacol”.
June 12th, 2014 la 9:40 am
Eu propun sa nu mai exageram acum.. F1 n-a disparut nici dupa moartea lui senna si nici dupa retragerile lui Prost Schumacher sau Hakkinen….Atat timp cat Red Bull au beneficiat de schimbarile de regulament a fost totul ok pentru ..Acum nu mai este cand RBR da rateuri..Spectacol n-am avut nici pe vremea dominatiei RBR – Newey , daca e sa vorim pe drept..Sincer pe mine ma deranjeaza mai mul reducerea costurilor propusa de FIA decat faptul ca inginerii nu mai pot sa exploateze la limta si dincolo de limita regulamentului generand tot felul de controverse cum a genera chiar RBR , echipa lui Newery..Parerea mea e ca Newey si-a atins limita ca orice inginer si vrea sa iasa inca acoperit de gloria celor 4 titluri cucerite de RBR..Desi problema ridicata de Newey suna ca declaratia unui sore loser
June 12th, 2014 la 9:41 am
sa vorbim .. * …*mai mult
June 14th, 2014 la 10:23 am
@ZZZ,Senna cu S mare iar Newey mai are titluri cu Williams,cu McLaren,omu’e de la sfarsitul anilor 80′in f1,a realizat performante deosebite in peste 20 de ani competitionali,ne documentam inainte sa vb.
June 14th, 2014 la 3:12 pm
@ flo….Newey nu s-a plâns după perioada Williams sau Mclaren.. Cât despre faptul că n-am scris cu S numele lui Senna îmi cer scuze )
June 15th, 2014 la 5:19 am
S-a mai plans el cand l-au zburat de la March in 89′,dar pana la urma este vb despre limitarea bugetelor,a testelor,a dezvoltarii monoposturilor,a reducerii consumului si ceea ce mi se pare o aberatie in regulamentul asta,e ca au drs au ers,dar daca un pilot urmeaza a fi depasit,nu are voie pur si simplu sa sa execute mai multe miscari pt a-si apara pozitia,spunea cineva ca pana la urma vor trebui sa semnalizeze cand depasesc.Cine stie de prin 2020 vor fi si restrictii de viteza pe anumite portiuni ale circuitelor si de ce nu aparate radar.
June 16th, 2014 la 8:09 pm
@ flo – eu am spus că nu sunt de acord cu limitarea costurilor și implicit reducerea testelor și a altor chestii
June 17th, 2014 la 10:59 am
@ZZZ,doar te aprobam si iti sustineam punctul de vedere.
June 20th, 2014 la 4:01 pm
Stăteam azi și mă gândeam la cei de la McLaren… Renault, Mercedes și Ferrari nu mai au voie să umble la motoare pentru îmbunătățirea lor… doar la setări. Pe când McLaren la anul, indiferent că motorul e de altă marcă va fi într-o postură asemănătoare celei în care vine cu un alt tip de motor ce-a fost dezvoltat înclusiv pe perioada aceasta de un an în care ceilalți producători și furnizori de motoare nu au avut voie să-l dezvolte. Vi se pare cinstit?
June 23rd, 2014 la 5:13 pm
Treaba este simpla, cei care conduc FIA nu prea stiu ce sa faca pentru echipele mici, si ma refer la Force India, Sauber, si restul, plus cand te gandesti ca echipe mari ca Ferrari si McLaren o tot dau un bara cu desenul monopostului… la niste bugete cand pretul unor avioane de lupta… iti dai seama ca treaba este atat de proasta incat FIA nu are ce sa faca. Cu ce sa-i ajute Todt pe cei de la Ferrari care au avut un manager retardat mintal si o echipa de design care in fiecare an a fost paralela cu realitatea de pe teren? Daca ei nu s-au trezit la realitate din 2009 si 2010… ce sa fac Todt sa vina sa le dea o palma? Treaba este simpla, daca Di Monte, Dennis si altii sunt tampiti si nu stiu ce sa faca, cu ce sa-i ajute Todt? Pana la urma, Di Monte nu-si doreste sa se ajute si nici nu-si doreste sa castige vreun titlu, altfel nu-l tinea pe Domenicali x ani la carma echipei… la fel si la McLaren. Whitmarsh si Domenicali nu aveau ce cauta la carma unor echipe de Formula 1 pentru ca realmente sunt paraleli cu domeniul in sine si plus nu avut calitati de lider nici unul. Sunt draguti, politicosi… dar Formula 1 nu era domeniul lor. Shit happens, dar asta este.
Cat despre Newey, ce pot sa spun, baiatul se pricepe doar la aerodinamica si sincer sa fiu bravo lui!. Dar treaba este ca masinile de Formula 1 au ceva mai multe parti decat doar invelisul exterior si deh… dezvoltarea monoposturilor trebuia facuta 25% aerodinamica, 25% motor si 50% subansamble pe cand in anii trecuti are 75% aerodinamica si restul irelevant iar acuma este 75% motor si restul irelevant. Si plus… de ce nu au introdus treptat ideile alea cu motorul electric? De ce trebuia sa fie totul deodata? Singura comparatie care imi trece prin cap este ca faza cand femeia se dezbraca din prima, si nu mai ramane nimic din misterul… eternul mister.
Treaba este simpla, pentru a castiga, trebuie sa muncesti mult si sa iei deciziile corecte chiar daca nu iti plac, pentru ca asta inseamna sa te adaptezi unei situatii. Sau esti ca ala prost care spune ca nu face compromisuri in speranta ca-l baga cineva in seama. Realitatea este facem compromisuri in fiecare ora al fiecarei zi si cine nu s-a prins de asta, este un mare prost, sau il cheama Domenicali.