Favorizarea lui Vettel, o realitate încă din 2004
Pe lângă cele două titluri mondiale, Red Bull Racing a câştigat şi simpatia fanilor neutri ai Formulei 1 pentru modul în care a abordat lupta pentru titlul mondial fără ordine de echipă, spre deosebire de rivalii de la Ferrari. Capitalul de imagine joacă un rol important pentru un producător de băuturi energizante precum Red Bull, care a vândut 3.9 miliarde (!) de doze în primele 10 luni ale acestui an.
Şi totuşi, frustrările lui Mark Webber de la Istanbul şi Silverstone privind favorizarea din umbră a lui Sebastian Vettel nu au fost pur întâmplătoare. Şi, de altfel, nici măcar singulare. Cu 6 ani în urmă, pe vremea când începea să-şi construiască un nume în formulele inferioare, Vettel a fost protejat direct de Red Bull la echipa Mucke Motorsport în Formula BMW. Unul dintre coechipierii săi din sezonul 2004 al Formulei 1 BMW a fost Dominik Jackson, care a povestit două episoade care evidenţiază statutul de care s-a bucurat Vettel încă de la începutul carierei sale.
EPISODUL 1 – PARALELĂ CU SCANDALUL SILVERSTONE
Primul episod seamănă, într-o oarecare măsură, cu ce a păţit Webber la Silverstone, când Red Bull a decis să-i ofere lui Vettel singură aripă fata de specificaţie nouă în calificări şi cursă, deşi germanul îşi distrusese propria componentă în antrenamente.
“Testele premergătoare sezonului 2004 au avut loc la Hockenheim şi eram în mod constant mai rapid decât Vettel. Pe parcursul testului am simţit că toate eforturile se îndreaptă spre Vettel şi sentimentul general în echipă era negativ, chiar dacă unul dintre piloţii săi era cel mai rapid. Înainte să plec am înregistrat seriile motorului şi şasiului meu şi, când am ajuns la prima cursă două săptămâni mai târziu, schimbaseră şasiul”, povesteşte Jackson pentru publicaţia Autosport.
EPISODUL 2 – COECHIPIERUL CÂŞTIGĂ, NIMENI NU SE BUCURĂ
Nu puţini au fost cei care au observat răceala oficialilor Red Bull la victoriile lui Webber şi exuberanţa acestora când Vettel trecea primul linia de sosire. Ei bine…
“La Nurburgring am obţinut pole position-ul, iar Vettel a fost atât de supărat încât a ignorat steagul cu pătratele şi a încercat din nou. Când am revenit în paddock, aproape întreaga echipă a încetat să mai vorbească cu mine. A fost o situaţie neconfortabilă. M-am calificat în pole, dar a existat o reacţie negativă”, a povestit Jackson.
Cu alte cuvinte, nici măcar cei de la Red Bull nu sunt curaţi ca lacrima când vine vorba de favorizarea unui pilot.
November 30th, 2010 la 12:17 pm
Fiecare echipa are dreptul sa-si elaboreze politicile functie de interesele proprii.Vettel este un pilot valoros, tanar si de perspectiva.In el au investit asa ca este logic.Ce nu e logic este limbajul dublu.Clamezi una si faci alta. Pe Webber l-au folosit foarte bine pe post de iepuras si a tinut.Cei de la Ferrari au “muscat”.Vom vedea la anul, iar daca monopostul Red Bull nu va fi cel mai rapid nu-l vad foarte bine pe Vettel.Pentru el va fi putin altfel fata de 2010, este principalul favorit, are un titlu de aparat.
November 30th, 2010 la 12:18 pm
@Daniel Popescu – Tu ce credeai? Sincer? Vettel e clar favorizat la RBR dar nu pe bune dreptate. Greu a reusit sa impuna in fata lui Webber si asta a fost doar cu ajutorul echipei. Daca echipa lasa lupta deschisa (asa cum a vrut sa para) Webber era peste Vettel, Iar Webber este doar un pilot de pluton care pana cand nu a avut o masina foarte competitiva nu s-a evidentiat deloc. Deci, Vettel este atat de bun pe cat se chinuie RBR sa-l faca sa para? Vom afla doar cand va fi coechipier cu Hamilton, Alonso sau Kubica.
November 30th, 2010 la 12:29 pm
Vettel este peste Webber, dovada numarul polurilor din acest an.E mai rapid.A avut si mai mult ghinion decat Webber si mai putina experienta.
November 30th, 2010 la 12:30 pm
pole-uri
November 30th, 2010 la 12:34 pm
@diesel – Nu poleuri-le fac un pilot campion. Degeaba reusesti un pole daca nu ai un ritm suficient de rapid in cursa pt a-l fructifica.
November 30th, 2010 la 12:48 pm
@dmd
Cea mai corecta evaluare o vom avea in cursul anului viitor.Germanul are deja experienta si echipa la indemana.E adevarat, cand nu a pornit din pole nu a reusit curse fantastice.
November 30th, 2010 la 12:55 pm
@dmd, O SA VEZI CE VALOARE ARE VETTEL CIND VA FI COECHIPER CU ALONSO:)….PARIMI-SE CA, VETTEL VREA LA FERRARI..NUSTIU CIND..POATE PESTE VREO 2 SEZOANE. SPER ALONSO SA MAI FIE IN FORMA ATUNCI:)
November 30th, 2010 la 12:57 pm
Red Bull este un foc de paie….o sa dispara cu timpul…, pina la urma F1 se identifica cu Ferrari si McLaren.
November 30th, 2010 la 3:46 pm
RBR este asa cum spune toreador023 un foc de paie care a ars bine si a scos si fum mult, vettel este bun cand are pe cineva in spate, in rest daca e prin la mijloc ori se baga in cineva ori creapa masina, e un stil massa, cand masina e buna si pleaca din pole nu-l mai prinde nimeni, dar daca e la mijloc e un nimeni, fata de alo sau ham va trebui sa arda multe paie dar nu se stie daca mai e si foc, poate numai fum, vom vedea la anul daca RBR stau in fata, in rest numai bine si sarbatori fericite la toti, si tie Daniel
November 30th, 2010 la 4:26 pm
nu sunt un mare sustinator al lui vettel dar neamtul chiar este bun! …si are carisma, este neamt…deci se vinde bine. bineinteles ca a avut noroc si sustinere…stiti cum se zice ” sa fii la locul potrivit la momentul potrivit!”…in F3 a fost invins de paul di resta…iar vettel e acum campion in F1 iar scotianul desi este si el campionul DTM se chinuie sa prinda un loc la force india!…
November 30th, 2010 la 6:41 pm
E rapid, dar n-as spune ca are carisma.
In timpul sezonului urmaream Live forum pe Autosport, in comparatie cu Weber Vetel si-a castigat eticheta de plangacios si ii mai ziceau “Finger boy”, din cauza ca de fiecare data cand obtinea pole sau castiga cursa arata degetul.
Apropo, doar in Malaezia a castigat pornind de pe 3, restul 4 victorii din pole. Desi cam in aceasi situatie sunt si Weber cu Alonso, mai putin Button si Hamilton
November 30th, 2010 la 6:57 pm
Pai toti sunt asa…McLaren nu a facut asa in 2007 ,iar Ferarri anul acesta cu Alonso fac referire la echipele mari In orice caz ce vina are Vettel?
November 30th, 2010 la 9:44 pm
@ Diesel
daca ne luam dupa grila de start acum cativa ani pe cand era toyota erau foarte rapizi in antrenamente si calificari si chiar luau si poluri iar in cursa nu prea reuseau , oricum un pilot nu este cel in viteza pura si cel care pleaca ultimu sau din mijloc si are un loc pe podium gen raikkonen ,alonso,hamilton.
November 30th, 2010 la 10:09 pm
@isa
In anii trecuti calificarile erau tacticizate in sensul ca se putea jongla cu cantitatile de benzina, in cursa fiind permise realimentarile.Asa au reusit piloti cu monoposturi mai putin performante sa obtina pole-uri, vezi Alonso in Ungaria anul trecut.Din 2010 in caificari se vede foarte bine care dintre monoposturi e mai performant in viteza pura.Red Bull a fost de departe, mai ales in Q3, dominant.
November 30th, 2010 la 10:32 pm
Dupa cum s-a mai scris, consider ca fiecare echipa poate sa isi implementeze propria strategie, indiferent de numele pe care il poarta. Ce este deranjant este faptul ca se face mare tam-tam pe sportivitate, etc in vreme ce procedeaza la fel ca ceilalti. Oricum Vettel este un talent in F1. Va fi de vazut in timp daca este un talent “de masina” sau un talent adevarat.
December 1st, 2010 la 12:36 am
Eu cred ca talentul in F si l-a demonstrat in cursa de la Monza din 2008. A ajuns la echipa “mare” Red Bull intr-un moment cum nu se putea mai potrivit, unde Webber dormise alaturi de DC. Anul acesta au fost CLAR cei mai rapizi, iar faptul ca au putit lupta MATEMATIC cu ambii piloti pentru titlu e GENIAL. Care au muscat sau nu, s-au fript
December 1st, 2010 la 11:05 am
Un articol putin cam tendentios Daniel Ca sa starneasca multe comentarii
E clar ca baiatul e talentat:
1. A luat punct in F1 din prima cursa in care a participat. Cum l-a favorizat RB aici?
2. A castigat cursa cu masina de coada plutonului. Cum l-a favorizat RB aici?
3. Restul ispravilor le stim cu totii.
December 1st, 2010 la 12:03 pm
Nu puncteaza in prima cursa!Debuteaza in 2006 pt BMW si nu puncteaza.In 2007 puncteaza pt prima data pt aceeasi BMW apoi pt STR.Eu nu cred ca acest Vettel va mai face repeta isprava si la anul.
December 1st, 2010 la 12:59 pm
Daniel, daca se poate un editorial despre BMW, cind au ei de gind sa vina in F1…imi este dor de ei..
December 1st, 2010 la 6:04 pm
Vettel nu e un pilot spectaculos gen Hamilton sau Alonso..dar merită acest campionat câştigat..admin ar trebui să-ţi ştergi contul deoare instigi lumea prin aceste articole tendenţioase : D
December 1st, 2010 la 6:08 pm
deoarece*
December 2nd, 2010 la 12:51 am
Frustrarea exista inca…Vettel e bun,cind o sa vina la Ferrari o sa-i pupati esapamentul.Sinteti rautaciosi !!!!
December 2nd, 2010 la 9:28 am
@dumi_p: Nimeni nu neaga ca e talentat. Insa cred ca este interesant sa aflam ca, pe langa talent, a fost si putin impins din spate in Formula BMW. Este insa cert ca fara talent nu ar fi ajuns campion mondial.
December 2nd, 2010 la 9:29 am
@toreador023: BMW in Formula 1? Mario Theissen explica aici motivele pentru care germanii nu vor reveni in Formula 1 in viitorul apriopiat: http://formula1.automarket.ro/stiri/bmw-exclude-revenirea-in-formula-1-34733.html
December 2nd, 2010 la 9:32 am
@schumy-mania: Vettel a debutat in Formula 1 la Marele Premiu al SUA din 2007. In 2006 a fost pilot de rezerva la BMW-Sauber dupa ce Kubica a fost promovat ca titular in locul lui Villeneuve.
Vettel a participat in 2006 la 3 sesiuni de antrenamente in zilele de vineri, in Turcia si Italia (ambele). A stabilit de fiecare data cel mai bun timp. Probabil la asta te-ai referit cand ai spus ca a debutat in 2006, insa debutul unui pilot in F1 se refera la prima lui cursa.
December 2nd, 2010 la 10:20 am
@Daniel Popescu-ai dreptate, in 2006 a fost pilot de rezerva
December 2nd, 2010 la 12:38 pm
Cine l-a chemat pe Vettel la Ferrari?Nu-l vrea nimeni acolo.Vettel si fanii lui ar trebui sa se-ocupe de esapamentul lui Horner, ca l-a tinut bine.Sa vedem la anu’ dac-or sa-l mai aiba.(esapamentul desigur)