Lotus vs. Lotus
Formula 1 este în general un sport care ne oferă multe surprize în fiecare an, surprize care ne fac să aşteptăm sezonul următor cu un interes şi mai mare. Dar nu cred că a existat vreodată un sezon în care două echipe să concureze cu acelaşi nume, cu aceleaşi motoare şi cu aceleaşi culori. Spre asta ne îndreptam în prezent: un sezon în care două dintre cele 12 echipe vor fi Lotus Renault GP şi Team Lotus Renault.
Partea proastă în toată această poveste extrem de complicată este că fiecare are dreptate în anumite privinţe.
- Team Lotus Renault utilizează acest nume într-un mod perfect legitim, după ce şeful Tony Fernandes a achiziţionat licenţa pentru numele Lotus în 2009 de la David Hunt, fratele fostului campion mondial James Hunt. La rândul său, David Hunt a cumpărat drepturile Lotus pentru Formula 1 la scurt timp după ce clasica echipă Team Lotus a dat faliment în anii ‘90.
- Lotus Renault GP are la rândul ei dreptul de a utiliza acest nume. În fond, vorbim despre constructorul britanic Lotus, care are tot dreptul să-şi promoveze numele în Formula 1 după ce a cumpărat acţiuni la Renault F1 Team. Iar constructorul britanic Lotus are la rândul său o anumită moştenire, inclusiv în sporturile cu motor, inclusiv în Formula 1.
MAI COMPLICAT DECÂT COMPLICAT
Credeţi însă ca situaţia se rezumă la atât? Nicidecum, este chiar şi mai complicat. Constructorul britanic Lotus este deţinut în proporţie de 100% de constructorul malaezian Proton. Teoretic, băieţii de la Proton au tot interesul să convingă Team Lotus Renault (în tribunal sau prin mica înţelegere) să nu mai utilizeze acest nume.
Practic, e mai greu, pentru ca Team Lotus Renault este deţinută de un consorţiu de companii de stat din Malaezia condus de Tony Fernandes. Din pură întâmplare, malaezianul Tony Fernades a fost desemnat cu numai câteva zile în urma Omul de afaceri al anului de către revista Forbes Asia. Cu alte cuvinte, popularitatea lui Fernandes în Malaezia este suficient de mare pentru ca malaezienii de la Proton să nu-l atace sub centură. Deci, este şi un meci Malaezia vs. Malaezia.
CÂND DOI SE CEARTĂ, NIMENI NU CÂŞTIGĂ
Situaţia actuală este contraproductivă pentru ambele echipe, pentru că generează un adevărat haos pentru fanii Formulei 1. Fanii obişnuiţi vor fi extrem de derutaţi când vor vedea cele 4 monoposturi şi mulţi nu vor avea răbdare să asculte argumentele celor două părţi. Iar fanii cu adevărat pasionaţi vor fi la fel de nemulţumiţi că două branduri precum Lotus şi Renault au ajuns într-o situaţie absolut penibilă.
SOLUŢIA
În prezent, cea mai simplă soluţie ar fi ca Tony Fernades să renunţe pur şi simplu la numele Lotus, eventual prin vânzarea drepturilor de proprietate intelectuală pentru numele Lotus în Formula 1 chiar celor de la Lotus. Însă Fernandes nu poate renunţa atât de uşor la acest proiect început în 2009, în special pentru că Team Lotus s-a bucurat de o popularitate importantă în acest an tocmai datorită numelui.
Singura parte bună este ca, dacă îşi va schimba numele, Team Lotus va rămâne cu Mike Gascoyne, motoare Renault şi cutii de viteze Red Bull. Comparativ cu Virgin Racing şi Hispania Racing, echipa de la Norfolk demonstrează că-şi merită locul pe grila de start.
December 8th, 2010 la 2:04 pm
Si Proton este detinut de catre statul malaezian, prin urmare cred ca se vor intelege iar echipa lui Tony Fernandes va renunta la numele Lotus incepand cu 2011 .
December 8th, 2010 la 4:51 pm
Un lucru nu inteleg de ce constructorul Lotus a cumparat actiunile Renault si nu echipa lui Tony Fernandes
December 9th, 2010 la 1:14 am
Ce pacat ca tampitii care debiteaza numai tampenii la alte articole nu s-au obosit sa citeasca acest articol. Greu le este sa-si foloseasca materia cenusie (daca o au evident).
Oricum interesanta disputa pentru ca pana la urma Lotus putea rezolva de mult problema dar eu cred ca toate aceste declaratii sunt doar o perdea de fum. Lotus are are tot interesul sa fie reprezentat atat sub 2 masini cat si sub 4 mai ales ca nu ii costa nimic in plus.
December 9th, 2010 la 9:26 am
Cristy intreba de ce Proton a cumparat de la Renault si nu de la Lotus ? Pai ia priviti clasamentul…
In alta ordine de idei, chestia seamana un pic cu Malaesia este prea mica pentru Fernandes si Prototn.
Acolo sunt ambitii mari si Fernandes, avand dreptul comercial asupra numelui in F 1, nu va ceda.
Faptul ca Proton a cumparat fabrica de automobile de strada Lotus nu le da dreptul sa apara cu acest nume in F 1, daca numele este deja ocupat de altcineva. Cumpararea de care vorbesc s-a intamplat mult inainte de a veni Tony Fernandes cu echipa sa de F 1.
Daca cei de la Proton era corecti cumparau si dreptul in F 1 o data cu fabrica.
Atunci nu l-au vrut si iata consecintele !
December 9th, 2010 la 9:40 am
@NeoGalaxy, “frate”, chestia e ca, proprietarul de “drept istoric”, nu poate accepta toata “situatia” asta. “ei” se identifica cu aceasta marca care le aduce profit. Daca “Team Lotus Renault” ar da dovada de respect, ar putea renunta….la urma urmei “singele albastru” il detine “Lotus Renault GP”..
December 9th, 2010 la 7:05 pm
va fi un nou sezon minunat cel din 2011!!!iar eu ma voi bucura de el la noul meu televizor LG LED:)
December 9th, 2010 la 9:19 pm
@toreador023: Fuguta pe internet, informeaza-te despre cum sta treaba si poate poate discutam in cateva zile. Ce am spus este din pacate adevarat, cu completarea ca si @popicul a aduc cateva adugari foarte utile. Greseala este a celor de la Lotus care puteau face multe de prin 54 cand au desprins echipa Lotus Racing de Lotus Cars si dupa aia au renuntat si la drepturi si la echipa si la motoare si asa mai departe. Dar… fiecare ce vrea
December 10th, 2010 la 8:45 am
@NeoGalaxy , ok:)….mai revenim…