Vinovăţia lui Vettel

Incidentul dintre Webber şi Vettel din Marele Premiu al Turciei a dat naştere unor discuţii foarte interesante pe Automarket (aici, aici, aici si aici). Evident, opiniile variază foarte mult şi, nu de puţine ori, sunt chiar radicale. Pentru a avea însă o imagine cât mai corectă, cred că cel mai bine este să ne punem în pielea ambilor piloţi şi să vedem cum am fi reacţionat noi.

Ce aş fi făcut dacă eram în locul lui Vettel

Sunt pe locul 2, la câteva lungimi de undă în urma coechipierului meu Webber. În spate, Hamilton reuşeşte să se ţină foarte aproape de mine, deci există un pericol real să fiu atacat. Cea mai bună apărare este atacul, aşa că dacă am ocazia îl voi ataca pe Webber.

Iar ocazia apare în turul 40, undeva în ultimul sector, înaintea unui viraj de stânga. Accelerez la maxim, pe interior, pe partea murdară a circuitului. L-am depăşit cu o jumătate de monopost pe Webber, dar trebuie să frânez şi să virez puţin dreapta pentru a intra pe traiectoria ideală. Webber are loc să se dea puţin la dreapta. Plus că, vorba aia, suntem coechipieri. Dar, ooops, Webber să nu dă mai în dreapta şi nu-mi face loc, aşa că ratez traiectoria ideală în viraj şi australianul îşi menţine prima poziţie. Trebuie să mă mulţumesc cu locul 2.

Ce aş fi făcut dacă eram în locul lui Webber

Sunt pe primul loc, iar Vettel pune presiune pe mine. Trebuie să fac faţă atacului şi să obţin a treia victorie consecutivă. În felul ăsta, mă voi distanţa de Vettel în campionat şi voi avea un ascendent moral în faţa lui.

Dar… ce se întâmplă? Vettel mă atacă pe interior, e deja cu jumătate de monopost în faţa mea. Dar el concurează pe partea murdară a pistei şi nu va putea lua corect virajul la stânga, aşa că sunt în avantaj. Da, este coechipierul meu şi aş putea să mă dau puţin la dreapta pentru a-i face loc, dar asta ar însemna să-i ofer primul loc pe tavă. Avem şanse egale în echipă, aşa că dacă vrea să câştige cursa trebuie să muncească puţin şi să dovedească că merită, nu să o primească pe tavă din partea mea. În fond, eu am câştigat ultimele două curse…

Concluzie

Sigur, rândurile de mai sus sunt pur imaginare şi este greu de crezut că un pilot se poate gândi la atât de multe lucruri în astfel de momente. Dar cred că în acest fel putem înţelege cel mai bine de ce Vettel este singurul vinovat pentru incidentul din Turcia. Pentru că, în opinia mea, Vettel nu trebuia să vireze la dreapta decât dacă Webber îi făcea loc. Iar în momentul în care a virat la dreapta, Vettel şi-a asumat riscul unui accident.

Vettel este unul dintre cei mai talentaţi piloţi din actuala generaţie şi, cu riscul de a mă repeta, un viitor campion mondial. Putem să-i iertăm atitudinea de pe pistă în duelul cu Webber, pentru că nimeni nu este perfect, cu atât mai puţin un pilot care mai are încă multe de învăţat în Formula 1 la cei numai 23 de ani ai săi. Ce nu ar trebui însă să iertăm este atitudinea de la finalul cursei, când nu şi-a recunoscut propria greşeală.

Pentru că părerile despre acest caz au fost totuşi atât de diferite, haideţi să facem o statistică prin următorul sondaj:

24 comentarii la “Vinovăţia lui Vettel”

  1. robert spune

    sa fim seriosi, nici macar cel mai slab pilot nu ar fi cedat trasa ideala daca s-ar fi batut fie si pentru penultimul loc, cu atat mai mult Webber, de pe primul loc, pacat de dubla pusa pe tava celor de la McLaren.

  2. diesel spune

    Interesanta argumentatia ta, Daniel. Si corecta, din punctul meu de vedere. Ma asteptam si eu, la final ca Vettel, asa cum ne-a obisnuit cu un fair play desavarsit, sa-si recunoasca vina. Nu poti sa-ti fortezi coechipierul sa-ti faca un cadou cand esti in pozitia a 2-a. Vettel era in P2 atat in cursa cat si in clasament. Vrei mai mult, te bati pt pole.

  3. Dpp spune

    Daniel ,ai uitat de varianta “Amandoi” . Nici unul dintre ei nu s-a gandit la echipa si la cat risca facand ce au facut. La faza asta amandoi au fost batuti in cap . Vettel ca a riscat degeaba si Webber ca nu i-a facut loc , stiind ca este posibil un acrosaj. Inteleg motivele fiecaruia , insa au actionat ca doi copii tembeli. Vettel a mai avut antecendete (Australia 2009) , insa de la Webber are tona de experienta in spate.
    Ham si Button au fost in aceeasi situatie , insa si-au facut loc unul altuia.

  4. Dpp spune

    Erata:
    “insa de la Webber are tona de experienta in spate.” trebuia sa fie “insa Webber are tona de experienta in spate.”

  5. diesel spune

    Depasirea lui Jenson a fost mult mai curata, gandita, nu se poate compara cu cea facuta de Vettel. La reluare s-au atins si ei, cu sansa, doar in zona pneurilor, fara sa atinga componente care sa duca la dezechilibrare.

  6. Jolerto spune

    This is F1! Nu a gresit niciuna….Incident de cursa… bye.

  7. Ursu spune

    He he he.
    Redbull s-ar putea sa fi pierdut aici campionatul la constructori si nu-l vad pe Webber bine in cel la piloti.
    Vedeti dragi copii, de-asta exista ordine de echipa, de-asta exista un loc 1 si un loc 2 in echipa.
    Button si Lewis erau sa faca acelasi rahat, dar le-a strigat Witmarsh in urechi de n-au mai auzit motorul. S-au calmat imediat dupa.

    Din partea mea, la mai mare. E intotdeauna interesant sa vezi idioti facand gafe monumentale din cauza orgoliului.

  8. Flavius spune

    Da Daniel dar sti ca cine e mai in fata dicteaza ritmul si traictoria…webber trebuia sa cedeze..era depasit deja cu aproape jumate de lungime de monopost si era si pe exteriorul virajului care urma.
    Amandoi sunt undeva vinovati dar eu cred ca mai mult Webber si nu Vettel….dar pana la urma nu conteaza.

  9. yulee spune

    Helmut Marko, consilierul echipei Red Bull, susţine că Mark Webber este vinovat pentru incidentul în care a fost implicat cu Sebastian Vettel în cursa
    de la Istanbul. Asta spune totul!

  10. ctlnmihai spune

    @admin ..Cum sa-si recunoasca vinovatia Vettel ,cand Horner l-a imbratisat la standuri de parca savarsise cine stie ce depasiri pe pista :) Un lucru e clar ..in momentul de fata presiunea e pe Webber deoarece el inca n-are locul asigurat la Red Bull ptr. sezonul.Oricum felicitari ptr. Webber ca n-a cedat pozitia

  11. wolful spune

    Scenariul este incomplet.
    In ultimele cateva tururi, Weber devine mai lent, Sebi simtea ca poate mai mult si cum Hamilton era in ceafa lui, Sebi a ales varianta optimista:
    – Sunt mai rapid, cel din fata e coechipierul meu care simte si el ca e mai lent asa ca incerc depasirea si il las pe acesta ca tampon intre mine si Hamilton.
    Of topic, eu cred ca prin acest gest Weber a optat sa nu ramana la RBR.

  12. Bogdan spune

    Am citit mai multe declaratii a caror calitate oficiala o apreciez ca discutabila – asta pentru ca multi dintre ziaristi trunchiaza declaratiile, aseaza frazele in alta ordice, samd, mesajul original fiind, uneori, integral degradat – si am retinut urmatoarele:
    – Horner, a incercat, relativ spre deloc voalat, sa ii dea dreptate lui Vettel, justificand faptul ca, intrucat acesta reusise sa controleze mai bine consumul de combustibil de-a lungul cursei, se afla in situatia de a avea mai mult combustibil decat Webber, care in acel moment al cursei rula cu anumite setari ale masinii menite sa reduca consumul de combustibil si astfel era ceva mai lent decat Vettel, ceea ce i-a dat ultimului suficiente motive sa doreasca realizarea depasirii
    – avand in vedere reactia partinitoare a lui Horner deduc ca acesta a aprobat incercarea lui Vettel si chiar ca a transmis acest lucru celor doi piloti. Altfel, daca acest lucru nu s-ar fi intamplat, ar insemna ca in aceasta cursa nu a functionat deloc “modulul decisional” la nivelul echipei (date telemetrice la nivelul celor doua masini, decizii luate pe baza acestor date la nivelul echipei) ceea ce ar fi penibil si extrem de improbabil. Mai mult ca sigur in acest caz se stia cine si in ce situatie se afla (combustibil, pneuri, samd) si s-a luat o decizie in deplina cunostinta de cauza.
    – este evident ca Webber nu a fost de acord si la fel de evident ca Vettel nu a stiut de acest lucru, considerand ca acesta ii va face loc datorita “ordinului” de la boxe. Altfel nu imi pot explica de ce a ales acea parte pentru a depasi si de ce a facut acea fandare sinucigasa.
    Gasesc puerila motivatia celor de la Red Bull potrivit careia Vettel era sub presiune si ca asta i-ar fi dat dreptul sa depaseasca. Strategic vorbind, el trebuia sa tina piept atacului lui Hamilton. Este totusi posibil sa existe motive pe care eu sa nu le cunosc conform carora Webber s-ar fi descurcat mai bine in fata lui Hamilton decat Vettel. Nu cred ca echipa a lasat la voia intamplarii situatia ipotetica in care Hamilton l-ar fi depasit pe Webber.
    Avand in vedere aceste lucruri consider ca Webber, desi are si el partea lui de vina in acest eveniment, poarta minimul procent din ea, fiind urmat apoi de Vettel, pe primul loc clasandu-se cel din conducerea echipei care a luat decizia de a permite depasirea. De asemenea, cred ca atmosfera s-a stricat destul de tare in urma acestui eveniment, dar remarc hotararea lui Webber de a-si juca sansa enorma de a iesi campion mondial. Cred ca va lupta cu indarjire in cadrul echipei pentru a optine acest lucru. Si nu ma pot opri sa nu atrag atentia asupra iceberg-ului de sub evenimentul de 100 de minute care este vazut de publicul larg. Multa politica in spatele cursei efective si multe, foarte multe variabile tehnice care pot decide prestatia unui pilot intr-o cursa. Si din pacate aceste variabile nu sunt mai deloc aduse la cunostinta publicului, presa purtand o mare parte din vina pentru asta.

  13. Bogdan spune

    Si apropos de ceea ce a spus wolful, eu nu cred in ultima lui afirmatie. Asa cum am spus, Webber a luat decizia de a-si apara sansa la titlul mondial. Sper ca va fi consecvend si ca va avea puterea sa isi impuna acest punct de vedere in cadrul echipei.

  14. Andrei Dragan spune

    Parerea mea este foarte simpla si nu tine de cine a gresit, ci faptul ca ambii piloti au gresit. Nu conta cine termina pe 1 sau pe 2, in schimb conta sa fie amandoi acolo. Era irelevant daca pilotii McLaren le suflau in ceafa, se putea merge la fel de bine si inca 50 de ture trenulet asa si nu murea nimeni. Greseala este a pilotilor care nu s-au fost concentrat pe ceea ce conteaza: punctele. Campionatele se castiga cu puncte, nu cu decizii gresite. Totusi nu stiu exact cine a gresit. Si asta pentru ca nu stiu ce au discuta pilotii cu echipa si vice-versa.

  15. MauriceX spune

    Dupa parerea mea, Webber este cel mai vinovat in toata afacerea asta.
    Am revazut cadru cu cadru desfasurarea secventei de depasire, si da, comportamentul lui Webber ar fi fost corect, daca cel care l-a depasit ar fi fost un adversar din alta echipa, dar in contextul de fata, consider ca Webber a exagerat nepermis de mult cu manevrele de inchidere a lui Vettel.
    Ideea este ca si daca nu se producea ciocnirea, Webber tot ar fi compromis mult din pozitia sa, in favoarea lui Hamilton, tocmai prin faptul ca a insistat prea mult sa mearga in afara trasei ideale. Deci oricum o lua… stiti voi unde… asa! cu incapatanarea lui.. a luat-o cel mai tare, insa din pacate, odata cu asta, a luat-o si echipa!
    Pacat… mai mult fair-play nu strica deloc….

  16. mariso1980 spune

    Este evident ca daca ti-ai asumat riscul sa ataci pe partea murdara sau fara aderenta a pistei , sansa de a trece in fata adversarului fara a-l pune intr-o situatie critica ,este minima . Chiar daca nu s-ar fi acrosat , cred ca in urma manevrei disperate a lui Vettel , intrarea in viraj s-ar fi facut pe o alta traiectorie decat cea ideala si evident cu o viteza mult mai mica , ceea ce ar fi deschis usa pt. ca Hami sa-i depaseasca pe amandoi . Deci Vettel – vinovat !

  17. Octave spune

    Total de acord ca Vettel este vinovat . Daca era atat de rapid , si la cat de bun se crede … trebuia sa-l depaseasca pe Webber in alt loc , nu sa “cersasca” pomana pentru primul loc !

    Bravo lui Webber ca nu a cedat , cu atat mai mult daca a primit si indicatii radio in acest sens !

  18. diesel spune

    Daca Webber s-ar fi tras am fi discutat astazi despre o extraordinara depasire reusita de tanarul pilot german. Am fi spus probabil ca “Vettel a reusit sa se impuna magistral in fata coechipierului sau, cu o depasire de exceptie castingand cursa in stilul unui veritabil campion…”. Si nu doar noi, ci toata presa de specialitate. Webber insa, a preferat sa-si apere sansa, aratandu-ni-l pe Vettel in adevarata marime.

  19. wolful spune

    pt. Bogdan – Am vrut sa spun la finalul postului ca prin acest gest Weber si-a cam subminat pozitia la RBR.
    Va avea mari dificultati sa-i convinga de fidelitatea sa fata de cauza echipei.
    Si, tocmai cand lui ii expira contractul cei de la RBR vorbesc de faptul ca Vettel nu are motivee sa plece.
    Probabil vor avea ei grija sa nu aiba motive la anu cand se va negocia prelungirea contractului

  20. rzv spune

    daca va priviti atenti imaginile de pe camera video de pe masina lui Vettel observati ca la intrarea pe linia dreapta unde incearca sa il depaseasca avea pana la linia alba aprox 0.5-1m de la roata din stg fata Vettel. Cand este accidentul aproape a ajuns pe iarba>>>>> deci: webber a tinut volanul drept dar fara sa il bruscheze spre Vettel dar traiectoria lui a fost spre linia din stg unde il depasise deja Vettel>>> de aceea era nervos Vettel si facea tot felul de semne pt ca pur si simplu l.a scos de pe pista. URMARITI ATENT IMAGINILE DE PE MASINA LUI VETTEL >>> WEBBER A FOST VINOVATUL

  21. ciuruitu spune

    taman ce incep sa se constituie premizele pentru aterizarea lui kimi

  22. mad79 spune

    nu mai visa cu kimi la redbull,ptr ca nu o sa se intample!
    Vettel e vinovatul!DA,avea viteza superioara lui Webber,dar era pe partea murdara a pistei,daca tot vroia sa il de[aseasca pe aceea linie dreapta,putea sa o faca pe exterior,in genul lui Button sau daca avea un pic mai multa experienta,il depasea un tur mai tarziu,Hamilton nu il presa asa tare,in acel tur!!!

  23. dr_fritz spune

    Era imperios necesar ca Vettel sa treaca fiind atat de presat de Hamilton ! praf in ochi.. Singurul motiv pentru care Vettel a devenit brusc rapid a fost ca Webber a trebuit sa reduca din puterea motorului pentru a economisi benzina. Altfel nici nu s-ar fi pus problema unei depasiri. Horner spunea ca Vettel mai are bezina pentru inca 1-2 tururi in care sa foloseasca motorul la capacitate optima. Urmarind firul logic..ce s-ar fi intamplat dupa? Ar fi trebuit sa economiseasca si el benzina si tot avantajul pe care il avea in fata coechipierului sau ar fi disparut. Deci si daca l-ar fi depasit, nu s-ar fi distantat si daca hamilton reprezenta un pericol real, poate i-ar fi depasit pe amandoi in cele din urma. Sau macar pe unul din ei. In acest caz, pentru echipa era acelasi lucru, tot locurile 1 si 3 ar fi luat. Acelasi numar de puncte.
    Cat despre accident, Vettel este, in opinia mea, cel vinovat. A virat la dreapta cand nu era cazul si din aceasta cauza l-a acrosat pe webber. De ce sa nu isi apere australianul pozitia? Doar din cauza ca sunt coechipieri? Pentru a deveni campion mondial lupti impotriva tuturor. Erau la egalitate de puncte in clasament, nu avea de ce sa-i intinda covorul rosu si sa-l lase sa treaca. Si-a aparat pozitia cum a considerat de cuviinta. Alonso nu a ezitat cand a facut acea depasire in detrimentul lui Massa la intrarea la boxe si nu i s-a parut nimic exagerat.

  24. marcel spune

    Vad atatea si atatea teorii despre cine este de vina. Raspunsul este simplu: Webber.
    Urmariti si reurmariti inregistrarile (YouTube) si daca voi vedeti ca Vettel vireaza spre Webber atunci puneti-va toti ochelari (urmariti inregistrarile din cockpit si priviti volanul lui Vettel daca se misca spre dreapta, veti fi surprinsi).
    Webber putea si trebuia sa evite accidentul dar e incapatanat.
    Lasati teoriile astea prostesti!