Brawn, artizanul victoriei lui Button
Pe langa noile gafe strategice comise de Ferrari, Marele Premiu al Spaniei a adus si numeroase speculatii referitoare la posibilele ordine de echipa din cadrul Brawn GP. Desi toti cei implicati au negat existenta unui complot, haideti sa analizam impreuna faptele si sa tragem cateva concluzii:
- Inainte de cursa, Ross Brawn a decis sa adopte o strategie cu trei opriri la boxe pentru Button si Barrichello;
- Toata lumea a fost luata prin surprindere de startul excelent al lui Barrichello, care l-a depasit inclusiv pe Button si a preluat conducerea;
- Evident, in acel moment Barrichello a devenit noul favorit la victorie;
- Button a decis sa isi schimbe strategia, optand pentru numai doua opriri la boxe. Potrivit declaratiei ulterioare a lui Button, decizia a fost luata pentru ca pilotul englez urma sa iasa pe circuit in spatele lui Nico Rosberg. In contextul in care sansele de depasire sunt reduse la Barcelona, Button urma sa piarda mult timp in spatele lui Rosberg, astfel ca decizia cea mai buna a fost schimbarea strategiei;
- Punctul de referinta: Inginerii il informeaza pe Barrichello ca Button a trecut pe o strategie cu doua opriri, apoi il intreaba daca vrea sa ramana pe o strategie cu trei opriri sau sa treaca si el pe doua opriri. Barrichello a ales sa ramana la strategia cu trei opriri la boxe.
- Urmarea o stim cu totii: Barrichello a terminat cursa pe locul 2 din cauza opririi suplimentare la boxe.
Convorbirea radio dintre Barrichello si inginerul sau demonstreaza ca nu a fost vorba in niciun caz de ordine de echipa. Barrichello a decis de unul singur ce strategie sa adopte.
Pe de alta parte, echipa este cea care cunoaste cea mai potrivita strategie pentru cursa, intrucat beneficiaza de toate datele necesare legate de monopost si de ceilalalti piloti. Concret, sunt convins ca echipa stia ce se va intampla daca Barrichello va opri de trei ori. Nu era greu de anticipat nici macar pentru noi, care urmaream cursa la TV, si cu atat mai putin pentru inginerii din pitwall cu 20 de monitoare in fata.
Apare astfel ipoteza ca Brawn GP a vrut intr-adevar ca Button sa castige cursa. Pe undeva este de inteles: britanicul a ajuns la 41 de puncte din 45 posibile si si-a consolidat prim pozitie in clasament. Pe de alta parte, cred ca echipa avea datoria sa il informeze pe Barrichello despre avantajele si dezavantajele unei strategii cu trei opriri. Insa in astfel de momente interesul echipei primeaza in fata interesului pilotului, iar Barrichello stie asta cel mai bine de pe vremea cand concura pentru Ferrari.
Concluzie personala: Nu a fost vorba despre ordine de echipa, dar Ross Brawn a profitat la maxim de situatia de pe pista pentru a influenta decisiv rezultatul final al cursei in favoarea lui Button.
Cineva ar trebui sa ii spuna totusi lui Brawn ca ulciorul nu merge de multe ori la apa. Altfel, exista pericolul sa asistam la un mic razboi intre Button si Barrichello. Iar asta este ultimul lucru de care ar avea nevoie Brawn GP.
May 11th, 2009 la 6:31 pm
eu cred ca de frica a spus barrichello k ramane la strategia initiala, eu cred k locul lui este in pericol
May 11th, 2009 la 8:32 pm
din cate imi aduc eu aminte, barrichello a plecat de la ferrari din cauza ordinelor de echipa si pentru ca era secundul lui schumi. pe cand barri is dorea si inca isi doreste sa castige un campionat. care pilot din formula 1 nu isi doreste asa ceva? eu mi-as dori un duel pe pista intre button si barrichello, dar am impresia ca brawn va interveni favorabil pentru button pana la urma. mai lasa putin sa se agite apele si apoi va incepe sa controleze situatia. asta este parerea mea…
May 11th, 2009 la 9:05 pm
da ce ba daniele, rubens este handicapat sau ce??? adik un pilot cu vechimea lui in f1 nu stie care sunt avantajele si dezavantajele diferitelor strategii??? mai stati voi in banca voastra si nu mai fiti asa sfatosi ca va faceti de bafta cu pareri de genul celei de mai sus… si in plus, o echipa de f1 nici n-ar trebui sa comunice nici macar in calificari ce face coechipierul tau, fiecare are echipa lui de ingineri si decid impreuna ce strategie adopta… la final sa se vada care-i mai geniu!
May 11th, 2009 la 9:30 pm
Mai este omis ceva. Convorbirea radio a fost doar cu intrebarea cu Barrichello. Nu stim daca i-a fost explicata sau nu situatia. Plus ca au fost vreo 6 ture (eu ma uit la f1 cu live timing pe laptop) cand Barrichello facea aceiasi timpi sau chiar mai prost decat Button. Sa ne amintim ca i-a fost spus si asta de la boxe (o alta convorbire radio pe care a auzit-o toata lumea).
Daca a pierdut a pierdut pe mana lui. Sincer. Eu sunt cu Vettel asa ca incerc sa iau o pozitie cat mai obiectiva fata de ideile astea. Initial am zis ca iar e una din cursele alea in care Barricello este de nebatut. Dar poate niste gume un pic mai neperformate, lipsa de concentratie, lipsa unui adversar (mare parte din timp a condus singur intre alimentarea 2 si 3) au dus la pierderea unor secunde buna.
Ritmul impus a fost insa unul destul de bun dovada fiind webber care a reusit sa iasa pe 3 tinandu-se in spate.
Vedem la urmatoarea cursa. Oricum din (ne)fericire (depinde daca il simpatizezi sau nu pe Barrichello) cred ca asta e cam ultimul sezon in F1 pentru el. Sunt multi tineri care de abia asteapta sa iasa la rampa.
May 12th, 2009 la 8:41 am
Daca imi aduc bine aminte discutia radio ce am auzit-o noi la TV se petrecea dupa a doua oprire a lui Brichello. In acel moment nu mai era ce sa decida el deja luase benzina putina si ca atare era condamnat. Inginerul sau l-a informat si ca urmare s-a si vazut pe ritmul brazilianului. In acea faza a cursei facea timpi egali cu Massa si Vettel desi nu era in apropierea lor.
Brown este curva batrana, pentru el Barichello este util pentru ca, asa cum facea si cand era la Ferrari, poate da foarte multe informatii utile si pentru celalalt pilot. La Brown, Barichello, a fost amagit cu egalitatea sanselor dar sunt convins ca nu se pune problema de asa ceva. Brown vrea sa arate ca Button este un campion si cu asta sa-l eclipseze pe Hamilton, un pilot pe care el cam tot timpul l-a criticat in special pentru stilul sau de a iesi in fata cu ori ce pret.
Pacat ca Rubens a uitat ca si la Ferrari tot Brown gestiona mersul curselor. Putea invata ca daca Ross vrea sa castige va castiga daca Ross nu vrea trebuie sa plece ca nu va castiga o cursa numai daca Button va abandona sau va fi intr-o situatie in care nu poate sari in fata lui. Ar mai fi o situatie, la finele sezonului, daca Button are avantaj matematic sa-l lase si pe el sa mai castige. La titlu nu se discuta.
May 12th, 2009 la 10:10 am
Daca Brawn a ales deja un pilot principal bine si face. Se pregatesc pt anul viitor (daca va mai exista F1 atunci) cand Button ar putea devenii campion din primele 8 curse. Oare acei “mari” cunoscatori de la FIA nu vad ce se intampla in acest an? Daca Button mai castiga 2-3 curse totul s-ar termina in 2010.
May 12th, 2009 la 10:29 am
@eu: Inginerii stiu mai bine ce se intampla pe pista decat pilotii. E logic, au toate informatiile in fata, pe cand pilotii sunt preocupati doar sa piloteze si nu vad ce se intampla pe restul circuitului sau cand intra unul sau altul la boxe. Adu-ti aminte cand Hamilton a terminat pe locul 7 in Malaezia, iar la finalul cursei declara la BBC ca e multumit cu locul 5.
May 12th, 2009 la 10:30 am
@westmclaren: In 2010 campionul mondial va fi decis tot pe baza punctelor. Macar la faza asta s-au trezit si baietii de la FIA: http://formula1.automarket.ro/stiri/articol/20869/oficial-pilotul-cu-cele-mai-multe-puncte-va-fi-campion-in-2010.html
May 12th, 2009 la 11:17 am
Per total, Barrichello era oricum mai lent decit Button. Presupunind ca a fost decizia echipei sa il “mute” pe Button in frunte, acest lucru era logic. Oricum, la un moment dat, echipa va trebui sa se hotarasca pe cine va sustine mai mult pentru titlu, iar dupa merg lucrurile alegerea se pare ca va fi simpla. Barrichello nu prea are cum sa se bata pentru titlu cu Button, este insa foarte important pentru echipa in lupta ei la constructori. Sint convins ca stie asta si el.