Eroii neamului romanesc

Nu avem multe autostrazi in Romania. Tin sa ii contrazic insa pe cei care spun ca nu avem deloc. Sunt doua, bune si-alea, pe care poti sa mergi cu o viteza la care te simti bine si cu ajutorul carora poti sa ajungi mai repede din punctul A in punctul B, chiar daca punctele astea pot fi numarate pe trei degete.

Ce se intampla insa atunci cand pe autostrada ploua cu grindina si cand nu vezi absolut nimic in jurul tau din cauza unei ruperi de nori care parca inghite soseaua? Pai, in stilul clasic romanesc, se intampla asa:

Daciile vechi se pun pe avarii unde au prins ploaia. Banda de urgenta, banda intai sau a doua, nu conteaza. Important e sa oprim, ca asa e mai sigur.

Pilotii de SUV-uri flashuiesc jumatate de autostrada aiurea in timp ce circula cu 40 de kilometri pe ora, ca mai mult nu pot nici macar ei.

Un baiat cu un Renault Megane oprise intre benzi pentru a verifica grosimea stratului de gheata de pe jos. Evident, cu avariile pornite. Deci regulamentar, ce ratu’ porcului!

Multi eroi necunoscuti ai neamului incercau sa blaneasca prin gheata de cinci centimetri, stropind toata Campia Romana.

Acum exact doua luni, in drumul spre Salonul Auto de la Geneva, am dat, prin Austria, de ploaie. Aproape identica celei de care m-am lovit ieri. Banuiesc ca nu e nevoie sa va spun ca oamenii aia stiu diferenta dintre responsabilitate si eroism gratuit.

De Inviere

Nu stiu altii cum sunt, dar eu, cand ma gandesc la Bucurestiul din perioada sarbatorilor legale, ilegale, a summit-urilor si a intalnirilor de orice fel in care politia este masata in capitala, imi vine sa plang de bucurie. Nu am mai vazut orasul asta atat de liber intr-o luni asa cum a fost in a doua zi de dupa Paste de foarte mult timp.

Totul se intampla si invers. Pentru ca orasul era gol, noul mall de la Baneasa era plin. Si nu doar plin. Exagerat de plin. Evident, nu am nicio problema, doar acesta este scopul unui astfel de stabiliment. Dar cand vezi ca parcarile din jur imprejur pe o raza de 300 de metri sunt goale si tu, roman idiot, te inghesui sa iti parchezi tractoru’ de doua tone jumate pe trotuarul din fata magazinului, deja mi se face parul de gaina si pielea maciuca. Muriti, animalelor!

Eco Challenge

In timp ce unii dintre noi stau la coada pentru a plati taxa de poluare pentru masini care in afara de faptul ca sunt noi n-au niciun pacat, autoritatile din Deva asfalteaza. Bai, si asfalteaza, si ii dau, si iar asfalteaza. Ceva imi spune ca toata tehnologia asta de ultima ora made in Hunedoara face cu putin mai mult rau mediului decat toate autoturismele din Deva in total.

IMG_1004.jpg

IMG_1005.jpg

Thanks, Adrian.

KRKL

Privesc imaginea de mai jos si nu imi dau seama cum e mai bine: ca la noi, unde se munceste vreo cinci ani pentru doua borduri si apoi se pleaca acasa intr-o maxima fericire sau ca la ei, unde intr-o zi ai pus toti stalpisorii si apoi stai sa te gandesti daca ai tai au avut treaba prin Caracal la viata lor?

!1_multipart.jpg

Multumiri pentru foto: Cristian

Shanghai

Astazi ne ocupam de metrou. Dupa ce am aflat acum cateva saptamani ca, in capitala, statia de metrou de la Obor intra in paralizie temporara (doua luni) si blocheaza traficul pe o raza de 5764 de milioane de kilometri, am pus mana de la mana si am dat sa caut pe internet alte astfel de lucrari si timpul in care se desfasoara ele.

Ei bine, ochii mi-au picat pe metroul din Shanghai, care in aceasta perioada se afla in plina dezvoltare. Va spun punctual:

- Shanghai are in acest moment 20 de milioane de locuitori.
- Metroul din Shanghai are 84 de statii, numarul acestora urmand sa ajunga la 180 in urmatorii patru ani.
- Pana in 2012 (adica tot in patru ani) se vor construi (atentie!) 10 noi magistrale de metrou, lungimea acestora intinzandu-se pe 289 de kilometri.
- In total, liniile de metrou din Shanghai vor ajunge la 510 kilometri in 2012.
- Pana in 2010 se va construi cea mai dificila parte, una de 46 de kilometri.
- Liniile care urmeaza sa fie construite vor face legatura foarte rapid intre centrul orasului si aeroporturile de la margine (Pudong si Hongqiao).
- Pentru constructia uneia dintre linii (care va deveni cea mai lunga din China), autoritatile vor muta 15 bulevarde cu cativa metri in stanga si in dreapta.

Si acum, luam o gura mare de aer si ne gandim la faptul ca in Drumul Taberei proiectele de fezabilitate dureaza de vreo 20 de ani si ca o statie de metrou intr-una dintre cele mai aglomerate cartiere din Capitala ne este promisa peste alti cinci ani. Sa ne fie de bine. Apropo, in China nu e an electoral.
P.S. Asta e metroul din Shanghai in 2012. Numarati statiile :)

1873310963_02919227b5_o_3.jpg

Ca Nistra

Povestea de astazi are loc intr-o benzinarie si mi-a fost povestita asa cum v-o dau si eu mai departe.
Cand opresti la pompa, vine un baiat care te ajuta sa nu te murdaresti si tine el pompa. Spui ca vrei plinul si pleci la casa pentru a decarta. Te grabesti. Pleci, ai pe bon cincizeci si ceva de litri, deci totul e ok.

Peste 30 de kilometri, acul benzinei e undeva pe la jumatate. Observi si nu iti vine sa crezi. Te injuri in gand, injuri graba si apoi te gandesti ca exista o canistra in lumea asta care se bucura in acea seara.

Mananc si plang. Mananc! Vorba lui Labis.

2011

Am invins! Se pare ca, daca Guvernul va adopta o directiva propusa de Uniunea Europeana, Daciile vechi care blocheaza toate soselele tarii, fara exceptie, vor fi excluse din peisaj.

Nu stiu daca se mai bucura si altii sau ma injura pentru ca sunt un idiot care nu intelege ca multi trebuie sa se deplaseze fara a avea bani de masina noua, dar eu unul am o speranta ca oamenii astia vor pune umarul la inflorirea sistemului de transport in comun.

Sa vina 2011. Repede.

Stergi, deci existi

Premisa: stai cu Fiat 500 la semafor si vrei sa iti stergi parbrizul prafuit din cauza ca ai indraznit sa mergi doi kilometri prin Bucuresti. Intr-un moment de maxima placere apesi pe comenzile stropitoarelor de parbriz, care la Fiat 500 au presiune, tata!

Desfasurarea actiunii: Imediat, din spate primesti claxoane si sudalme de la o doamna cu permanent in cap care conduce o Dacie uitata de Dumnezeu. Nu iti dai seama in prima faza de ce, apoi constientizezi faptul ca i-ai stropit parbrizul si motivele sunt oarecum clare. Te gandesti: OK, daca mie mi-ar sropi careva parbrizul as da drumul la stergatoare si m-as bucura in continuare de viata. Nimic! Femeia mai avea putin si rupea usa, ca de centuri de siguranta nu poate fi vorba.

Dupa cateva secunde, femeia suparata pe viata se ridica din cockpit, ia o carpa, isi intinde bratele calde prin geam si isi sterge parbrizul asa cum stergea Henry Ford parbrizul lui Model A la inceputul secolului trecut.

Concluzie: In loc sa-si ia spagi, oamenii legii ar putea sa incurce putin circulatia pe drumurile publice a masinilor care nu au faruri, stergatoare, parbriz si asa mai departe. Si, ca tot sunt la capitolul asta, in loc sa puna politia in mijlocul intersectiei sa vegheze la rosu si in loc sa blocheze juma’ de capitala lucrand concomitent la blocarea circulatiei pe bulevardele principale, autoritatile ar putea sa asfalteze naibii intersectiile in care liniile de tramvai ies la un metru din pamant si te fac sa pari ca SUV-ul in off-road.

Q&A

Am si eu o mica intrebare.

Poate sa imi spuna cineva de ce un sofer de Dacie albastra de pe care vopseaua cade ca de pe Gara de Nord in timp de inundatie si pe firmamentul careia rugina sta agatata ca liliacul pe parul blond poate sa ridice mana prin geam si poate sa aiba impresia ca are prioritate desi iese de pe o poteca de padure direct in bulevardul cu sase benzi?

Genf/Geneve/Geneva

In timpul si dupa terminarea Salonului de la Geneva am fost asaltat cu o intrebare: care masina a fost cea mai misto de acolo?

Pai hai sa vedem si sa lamurim povestea asta pentru totdeauna (da, o sa dau linkul asta tuturor celor care ma vor mai intreba de acum inainte).

Mi-a placut Scirocco. Are forme care pastreaza specificul VW dar care in acelasi timp inseamna originalitate si noutate.

M-au fermecat sistemele tehnice si tehnologice ale lui Volvo XC60. E adevarat ca am vorbit cu o domnisoara suedeza din staff-ul Volvo pret de vreo jumatate de ora pentru a ajunge la aceasta concluzie. A, si inca una: suedezele de la Salon chiar stiu sa iti explice, nene.

Noul Honda Accord e ciudat. In sensul bun al cuvantului. Unul dintre modelele expuse in standul Honda era pus pe un podium care se invartea non-stop langa aleea principala a halei B din complexul Palexpo. La prima intalnire cu Accord l-am privit in fund (ad literam, asta a fost pozitia de buna ziua) si am crezut ca e vreun concept. Era masiv si parea ca are linii futuriste. Dupa cateva secunde m-am dumirit: it’s just a new Honda.

Sandero. Multa, foarte multa lume la conferinta de presa. Un stand foarte atractiv atunci cand avea cearsafurile puse pe modele, unul fad si fara nimic interesant atunci cand modelul s-a dezvaluit. In plus, in a doua zi de presa lipsea o masina din peisaj, astfel ca standul a devenit, pe deasupra, gol. E adevarat ca l-am vazut pe Ratan Tata studiind Sandero. Da, domnu’ Tata, e mai misto decat Nano.

Toyota iQ e frumoasa si mi-as cumpara-o maine. Din pacate, multimea de japonezi stransa in jurul modelului a facut ca acesta sa poata fi admirat mai degraba din fotografiile oficiale decat live.

Seat Bocanegra Concept. Arata tare fioros. Merita sa castige titlul “Conceptul Salonului”, doar ca alti baieti au fost de parere diferita si au acordat distinctia lui Saab 9-X BioHybrid. Acesta nu aduce insa nimic radical nou fata de Aero X, prezentat in 2006. Deh, life’s tough.

Si ultimul, dar nu cel din urma, modelul care imi place de cand l-am vazut prima data si care apare pe la mai toate saloanele… Daihatsu Copen. Da, stiu, sunt bolnav, dar e chiar tare. Un cabrio minion de oras. Si apoi imi aduc aminte de praful din Bucuresti si revin la ale noastre, ceva mai lumesti.

Cam asta a fost. In rest, variatiuni pe aceeasi tema, versiuni noi de caroserie, tuning si modele speciale ale tunerilor sau carosierilor. Si agitatie si dureri de picioare. Si un centru de presa absolut senzational, care ii da clasa celui de la Frankfurt, salon cu suprafata expozitionala de cateva ori mai mare.

Sa nu uit… respect Geneva pentru cum arata si pentru oamenii de acolo. In comparatie cu traficul din Romania, cu care am dat nas in nas inca o data la intrarea in tara, oamenii astia sunt in alta galaxie.