Patimi concentrate

Toyota se pregateste sa anunte un nou recall, de aceasta data pentru o inexactitate la sistemul de franare al lui Prius. Ar fi al treilea recall major in ultimele trei luni, dupa cel legat de covorasele care apasa involuntar pe pedale si de cel legat de posibila blocare a pedalei de acceleratie. Pare – si este – extrem de mult pentru un producator de talia japonezilor. Evident, toate cele trei povesti adunate intr-un interval contractat par a fi opera unui complot american, opinie imbratisata de o parte a presei. Asta chiar daca si clientii japonezi s-au sesizat in legatura cu pedala de frana a lui Prius, si nu cred ca acestia pot fi acuzati ca au legaturi subterane cu GM.

Din punctul meu de vedere, Toyota aduna atat injuraturi din partea unora, cat un val de simpatie din partea celor care scriu despre evenimentele din jurul japonezilor. Si care vor scrie si mai tarziu, avand in spate aceasta simpatie stransa in aceasta perioada. Este compatimirea normala care apare pentru un ins aflat intr-o situatie idioata. E absolut normal sa simti asta pentru un producator care e lovit de probleme si care pana acum a fost laudat din toate partile.

Paradoxal, recall-urile en-gros venite in acelasi timp ajuta Toyota din acest punct de vedere., in conditiile in care cu cat apar mai multe informatii de acest tip, cu atat mai mult creste acest sentiment. Exista insa si un risc: acesta va aparea daca toata povestea asta se va termina pentru moment si peste vreo 5-6 luni va aparea un alt recall, legat de orice altceva. Ei bine, prieteni, intreaga poveste se va sparge atunci in capul japonezilor. Pentru ca toata teoria conspiratiei legata de complotul american va cadea. Pana atunci, insa, Toyota este doar un constructor care patimeste concentrat, in trei luni, ce au patimit altii pe parcursul a 10 ani.

Don’t worry, there’s no Toyota

Recall-ul Toyota ne-a innebunit pe toti. Am scris despre Toyota mai des decat am respirat in ultimele saptamani. Si e absolut normal. Este un eveniment important aparut in sanul celui mai mare producator auto al lumii.

Evident, nu doar Automarket v-a tinut la curent cu ceea ce se petrece in cazul rechemarii in service a aproape 8 milioane de masini la nivel mondial, record absolut pentru constructorul nipon. Chiar daca in Romania avem ce mai complet tablou al filmului recall-ului (comparati calendarul recall-ului de aici cu orice altceva de la noi si veti vedea singuri, e vorba de aritmetica), publicatiile din afara si-au tinut la curent cititorii de cate zeci de ori pe zi cu ultimele stiri legate de acest subiect. Stiu, la romani se poarta mai degraba fetele-n curu’ gol, deci un astfel de subiect nu este de importanta in agenda jurnalistilor. Wrong.

Sa trec insa la subiect: americanii au scris de atatea ori de recall-ul Toyota, incat s-au saturat pana peste cap sa mai afle ce naiba mai cheama japonezii in service in fiecare zi. In aceste conditii, cel mai citit blog auto al lumii a gasit solutia: o versiune Toyota-free a informatiilor publicate. Autoblog le-a facut cadou americanilor un site fara recall-ul Toyota, cu o adresa care starneste zambete :)

http://www.autoblog.com/exclude/toyotarecall

WRC pe Automarket

Una dintre noutatile pe care le anuntam acum ceva vreme, la prima insemnare pe blog din acest an, e online. Este vorba de o sectiune dedicata Campionatului Mondial de Raliuri. E la inceput, dar nu a ratat pana acum nicio informatie esentiala din cel mai iubit sport cu motor dupa Formula 1. O sa va tina la curent cu cele mai noi informatii din aceasta competitie si va va arata drumul spre titlu al celor doi mari favoriti din 2010, Sebastien Loeb si Mikko Hirvonen.

In timp, sper sa adunam pe noua sectiune fani cel putin la fel de pasionati de acest sport precum cei care exista deja pe sectiunea Automarket F1.

Astept sa-mi spui ce-ti place, ce nu-ti place si ce ai vrea sa vezi acolo.

4 comentarii

Etichete: /

Daca-i recall, recall sa fie

Dupa atata concentrare si pasiuni duse la exces din partea unora, povestea recall-ului Toyota incepe sa se dilueze, iar din diluarea asta apar povesti amuzante care ne mai descretesc fruntil. Cel mai tare exemplu este cel al americanului care si-a dus pick-up-ul Toyota Tundra la un dealer pentru ca acesta sa-i returneze suma investita in masina. Pentru ca a fost refuzat de dealer, care s-a oferit sa ii repare masina si sa ii puna la dispozitie in acest timp o alta masina, Mikel Valviva s-a urcat in masina, pentru a pleca.

Iar aici intervine partea interesanta: in loc sa iasa linistit din parcare, americanul nostru a accelerat la maximum si a intrat cu totul in showroom-ul respectiv. Explicatia: masina mea a accelerat singura.

Nu-i asa ca-i frumoasa viata? :)

via | Theadvocate

Schita solutiei Toyota

Toyota a publicat schita solutiei pe care inginerii companiei japoneze au gasit-o la problema pedalei de acceleratie care a dus la rechemarea in service a opt milioane de masini la nivel mondial. Pe scurt, problema consta in frecarea ridicata la nivelul unor subansamble ale mecanismului pedalei. Solutia: inserarea unei placi din otel taiate foarte exact care va limita frecarea si va cobori la maximum riscul blocarii pedalei in pozitie apasata.

1

No sell

Cel care-a spus ca imaginile fac cat o mie de cuvinte nu s-a inselat deloc. Scriem deja de o saptamana de nebunia semnata Toyota si iscata in jurul recall-urilor celor aproape 8 milioane de masini la nivel mondial, incat am devenit oarecum imuni la vesti proaste. Am ajuns sa caut stirile bune despre Toyota si sa le apreciez cum n-am facut-o vreodata. Cu toate acestea, imunitatea nervoasa la informatii pe care am resimtit-o in ultima perioada s-a transformat intr-un sentiment ciudat cand am vazut imaginea de mai jos. Un soi de uluiala: e prima dovada palpabila, vizibila, ca Toyota a blocat vanzarile unor modele din SUA. Si oricat as fi pus la curent cu ceea ce se intampla in sanul japonezilor, am ajuns la concluzia ca textele si informatiile pe banda te dezumanizeaza pana la un anumit punct. Poza asta m-a facut sa tresar si sa spun “Bai, e pe bune”.

Daca la inceputul crizei ma durea sufletul vazand gramezi de masini care asteptau in parcurile producatorilor sau importatorilor clientii din ce in ce mai putin interesati, de aceasta data durerea e si mai mare. Masinile alea stau fara a avea nici macar optiunea de a fi testate.

Sper doar ca nebunia sa se termine cat mai repede si sa revenim la firul clasic al industriei.

mare

Cadou pentru un copil cuminte

In acest sfarsit de saptamana am avut onoarea de a participa, impreuna cu alti cativa jurnalisti auto din Romania, la ultima etapa a Trofeului Andros, o competitie auto franceza aflata la al 20-lea sezon.Un sezon dureaza doar doua luni in Trofeul Andros, interesul publicului din Franta fiind unul foarte ridicat datorita caracterului special al acestei competitii: toate cursele au loc pe gheata sau zapada, pe circuite aflate in creierii muntilor Frantei.

Pentru noi, romanii, al 20-lea sezon al Trofeului Andros a fost unul special, Alain Prost prezentandu-se la startul competitiei cu o versiune speciala a lui Dacia Duster. Chiar daca modelul de competitie nu are in comun cu viitorul SUV de serie decat numele si, partial, designul frontal si posterior, miscarea de marketing a celor de la Dacia este una de succes.

De fapt, am vazut ca e o miscare de succes aici, la Super Besse, localitatea franceza in care are loc ultima etapa a campionatului. Dacia are un motorhome al sau plin cu personalitati, are vizitatori, are o echipa (Team Dacia) care se ocupa atat de oaspeti, cat si de masina pilotata de cvadrupul campion de Formula 1 Alain Prost si are o imagine care, in Trofeul Andros, rivalizeaza cu cea a cehilor de la Skoda, care il scot in fata pe Olivier Panis, “raspunsul”la Alain Prost.

De ce are Dacia succes? In ciuda faptului ca Prost nu mai poate sa emita pretentii pentru victoria finala in ultima etapa, francezii sunt evident mult mai apropiati de Team Dacia decat de Team Skoda. E si normal, de altfel. Dacia ii reprezinta in Trofeul Andros in lipsa celor de la Renault, care  – evident – vegheaza asupra manifestatiilor copilului Dacia in competitie.

Din ce simt, participarea Dacia in acest an in Andros Trophee este un soi de cadou pe care Renault l-a oferit celui mai reusit copil al sau. Pentru ca rezultatele de piata din anul care tocmai s-a incheiat au facut ca Dacia sa devina o marca mai mult decat cunoscuta in Franta. Iar asta se vede pe strazile din statiunea in care ne aflam, exemplarele Sandero care se lupta cu nametii de la 1300 de metri fiind din ce in ce mai prezente.

Am realizat si un interviu cu Alain Prost in care am vorbit despre Trofeul Andros si despre cum vede el viitorul Duster de serie, dar si despre sezonul de Formula 1 care sta sa inceapa. Si voi veni din Franta cu o serie de cadouri pentru voi. Pana la urma cine n-ar vrea sa aiba in colectia de autografe semnatura originala a lui Alain Prost? :)

CTS Corp

Acesta este numele furnizorului pe care Toyota nu-l va uita niciodata. Are centrul de comanda in Indiana, SUA, si a produs pedalierul si mecanismele din cauza carora Toyota recheama in service aproape 10.000.000 de masini in intreaga lume.

Citam de pe site-ul oamenilor: “Toyota is a small, but important, customer of CTS, representing approximately 3% of our annual sales. CTS has been actively working with Toyota for awhile to develop a new pedal to meet tougher specifications from Toyota.  The newly designed pedal is now tested and parts are beginning to ship to some Toyota factories”.

Deci Toyota continua cu baietii astia. Minunat. Se anunta ani plini de stiri cu si despre pedale.

Untitled-1

Graficele de mai sus arata cum s-au miscat actiunile CTS Corp in ultima luna la Bursa din New York, acolo unde baietii astia sunt listati. Din 3 ianuarie, cand s-a aflat ca ei sunt cei care produc pedala care a stricat reputatia Toyota, o actiune care valora 10.41$ s-a dus de-a berbeleacul, ajungand astazi la 7.71$. In al doilea grafic, observam ca cei care detineau actiuni la CTS Corp au hotarat ieri, cand Toyota a inchis productia unor modele pe trei saptamani si a blocat vanzarea acestora din cauza pedalei, sa scape de toate activele, prefarand sa-si cumpere orice altceva de banii aia.

C-asa-i cand te joci cu masinutele.

Ai incurcat pedalele?

Nu cred ca exista vreun sofer in lumea asta care sa nu fi avut vreodata problema pentru care Toyota face recall de cateva milioane de masini: covorasul de sub picioare ajunge la pedale si, daca nu le apasa, le impiedica sa fie apasate. Gainatul a cazut insa pe Toyota pentru ca un astfel de caz a dus la un accident mortal acum ceva vreme.

Mai mult, in unele cazuri in care se intampla accidente din aceasta cauza, politistii profita de faptul ca cel de la volan e socat si dau verdictul unilateral: a incurcat pedalele.

Daca vreti o poveste de acest tip intamplata intr-un model al unei alte marci, cititi cu incredere AICI. E infricosator, pe alocuri.

Pretul succesului

Oricat v-ati dori sa faceti parte din board-ul de conducere al unui constructor si sa castigati bani multi prin asta, un lucru e sigur: nimeni nu vrea sa fie sef la Toyota in aceasta perioada. Japonezii au probleme mari de imagine dupa ce recall-urile repetate si din ce in ce mai insistente si mai apropiate de noi le-au terfelit imaginea de constructor model la capitolul fiabilitate pe care Toyota si-a construit-o in ani intregi de productie la cele mai inalte norme.

Din decembrie si pana acum, adica in mai putin de doua luni, japonezii au anuntat oficial trei recall-uri masive care aduc in service-urile din State nu mai putin de 7.6 milioane de clienti care pana acum se laudau vecinilor cu fiabilitatea recunoscuta si re-recunoscuta prin diferite topuri JD Power. In plus, alte doua milioane de masini sunt asteptate la verificari in Europa. Chiar daca imaginea Toyota in ochii clientilor deja atrasi catre marca nu va scadea simtitor, aura aparent intangibila a fiabilitatii japoneze va avea de suferit tocmai prin faptul ca posesorii modelelor producatorului nipon nu vor mai putea sa le faca celor de la Toyota reclama gratuita.

Ce este foarte interesant este ca nu vom sti niciodata cine e de vina pentru presurile care apasa pedalele si pentru pedala de acceleratie care poate sa ramana apasata de la ea putere. Pentru ca, la fel ca in cazul tuturor producatorilor lumii, Toyota lucreaza cu o serie de furnizori. Nu se stie in acest moment daca problemele modelelor au la baza o defectiune din fabricatie direct de la furnizor sau o defectiune a liniei de montaj din fabricile Toyota. Tind sa cred ca prima varianta e cea reala, pentru ca in Japonia nu exista aceste probleme. Si ce te faci cand tocmai un furnizor american te ingroapa la el acasa?

Mai e ceva: toate li s-au intamplat japonezilor deodata. S-a spart buba, cum se spune in romaneste. Daca ceilalti anunta cate un recall la 3 ani, Toyota a anuntat doua recall-uri prelungite ulterior in doar doua luni. Diferenta de timing, cum ar veni. Efectele sunt aceleasi, doar ca Toyota plateste tribut tocmai faptului ca anul trecut a devenit cel mai mare producator auto al lumii. Vinzi mult, numarul de masini rechemate in service atunci cand un furnizor da cu batu-n balta.

UPDATE: La ora 12:30, Toyota a anuntat ca extinde recall-urile in China. Alte 75.000 de masini vor fi rechemate in service pentru verificari. Fuck!