Pretul corect
- Cum va numiti, domnisoara?
- Mercedes, domnule!
- Frumos nume! Are vreo legatura cu Mercedes Benz?
- Pretul, domnule…
- Cum va numiti, domnisoara?
- Mercedes, domnule!
- Frumos nume! Are vreo legatura cu Mercedes Benz?
- Pretul, domnule…
Dupa ce am stat o saptamana pe drumuri si la salonul de la Geneva, am crezut ca interesul pentru recall-urile Toyota a mai scazut, locul prim-planului fiind luat de informatii legate de noile modele prezentate la Salon. Insa pentru ca pe americani ii cam doare la basca de ce se intampla la un salon european, unde premierele se adreseaza mai ales clientilor de pe Batranul Continent, Toyota continua sa tina prima pagina a ziarelor din SUA.
Deunazi, unui american i-a accelerat Prius-ul pe autostrada de era omul sa dea ortul popii in timp ce se urca pe frane. Nu a patit nimeni nimic, politia a oprit masina, dar omul – cu probleme la inima – a iesit cu moralul usor sifonat din poveste. Totul s-a terminat cu bine, dar stirea in sine e motiv de abordari artistice pentru msnbc, care i-a acordat subiectului o mare atentie in cursul serii de ieri.
Ma intreb cand naiba or sa se opreasca povestile despre recall-ul japonezilor.
Prietenul nostru, Dan Besliu, isi deschide scoala de fotografie. Si pentru ca stim foarte bine ce inseamna o fotografie misto in domeniul auto, va recomand cu mare caldura cursurile lui. E cunoscut in lumea auto pentru oamenii de valoare pe care i-a crescut si pentru pozele sale, asa ca nu stiu daca e cazul sa-i fac eu prezentari. Deci, daca vreti sa invatati sa faceti poze (masinilor si nu numai), apelati cu incredere.
Linkul spre detaliile Scolii de Fotografie Freelancer e AICI.
Importanta pe care Dacia si Renault o dau lansarii lui Duster de la Geneva nu este vizibila doar la standul marcii, cel mai mare din istoria participarilor Dacia la saloanele internationale. Chiar inainte de intrarea in salon, pe peluza din fata portii principale, constructorul roman ne-a rezervat o mare surpriza. Intre drapelurile oficiale ale cantoanelor elvetiene se inalta cateva steaguri albastre cu sigla producatorului roman si, cireasa de pe tort, un Duster imens gonflabil care ii intampina pe absolut toti jurnalistii prezenti la evenimentul elvetian. Este imposibil sa nu-l observi, inaltimea sa fiind de vreo 10 metri.
O sa se umple tara cu Dustere. Pretul de pornire a SUV-ului romanesc este cu mult mai coborat decat cel al concurentei, 2010 find o ocazie de top pentru ca tara sa-si ia SUV la pret incredibil. BTW, minus 2700 de euro (voucherele Rabla), pretul ajunge la un 8300 de euro cu TVA inclus.
OK, e 2×4 la pretul asta, insa bonurile valorice Rabla rezolva si problema asta: In conditiile in care prima versiune 4×4 este disponibila de la 12300 de euro, ajungem la concluzia ca iti poti cumpara un SUV 4×4 cu un “scor” care este sensibil sub bariera psihologica de 10.000 de euro.
Daca ma gandesc ca toti ceilalti producatori de SUV-uri compacte se laudau pana acum cand reuseau sa coboare sub 15.000, cred ca avem in fata lansarea unui viitor best-seller mondial.
Keep it up, Dacia.
Am ajuns la Geneva cu doua zile inaintea inceperii oficiale a Salonului, pentru a va oferi cele mai calde informatii de la cel mai important eveniment al lumii auto a inceputului de an. Si, desi a fost un soi de loterie, pentru ca niciodata nu ai de unde sa stii daca vii si gasesti ceva sau nu, am reusit astazi sa intram in standul Dacia si sa realizam primele fotografii cu Duster in cadru oficial. Evident, il vedem cu totii pe Duster in fotografiile oficiale de prezentare fara probleme, insa intalnirea cu modelul romanesc in carne si oase la locul lansarii sale oficiale nu are cum sa fie decat una emotionanta.
Ca de obicei la Geneva, singurul impediment a fost faptul ca zilele oficiale de presa sunt marti si miercuri, iar luni, la ora la care scriu aceste randuri, jurnalistii au cateva ore (14:00-17:00) pentru a-si ridica acreditarile si pentru a face cunostinta cu noua asezare a standurilor. In aceste conditii, m-am obisnuit deja cu oamenii de ordine care te intreaba ce cauti cu aparat foto acolo, dialogul alunecand usor catre legitimatia de presa si inspre acreditarea oficiala, pe care acestia vad pentru prima data faptul ca ne aflam si luni intr-un soi de zi de presa.
Luni este ziua in care toata lumea face repetitii. Si ziua in care modelele care nu au fost inca anuntate si prezenbtate oficial prin fotografii (imi vine acum in minte mai ales Nissan Micra) sunt acoperite si rasacoperite. Faci poze la standuri, le faci poze, daca ai noroc, modelelor care sunt descoperite de cearsafuri pentru cateva momente si faci poze generale.
De maine, insa pozele vor avea ceva mai putine textile si ceva mai multa tabla. Sau fibra de carbon, in functie de marca si context.
Analizand comunicatul de presa in care Honda isi prezinta exponatele de la Geneva, am dat cu ochii de un vechi prieten, conceptul EV-N, o reeditare a unui model citadin de succes al japonezilor din anii ‘60. Nu cred ca exagerez atunci cand spun ca as fi cel mai fericit din lume vazand orasele noastre pline cu astfel de masinute. Love it.
Probabil ca nu multi dintre voi au urmarit pe CNN audierile lui Akio Toyoda, seful Toyota, in Congresul american. E un soi de sedinta de parlament care pare plictisitoare, deci no fun.
Si totusi, merita subliniate cateva aspecte ale modului in care Toyota a fost pusa la zid in SUA. Era imposibil sa nu remarci o audiere care parea mai degraba un proces cu un inculpat care deja isi stia sentinta. Akio Toyoda – cel care conduce destinele celui mai mare producator al lumii si care este, de altfel un om deschis, fiind pilot de motorsport in timpul liber – a stat pe un scaun in fata unui complet de judecata care l-a acuzat de parca era reprezentantul singurului producator care a avut probleme in istoria auto a lumii.
Totul a culminat cu marturia patetica a unei posesoare Lexus care in 2006 a trecut prin momente teribile atunci cand masina abia cumparata a accelerat de la sine putere. “Shame on you, Toyota”, a fost fraza prin care americanca si-a terminat pledoaria.
Evident, nu sunt singurul care a observat acele dinadins aruncate haotic inspre Toyoda si compania sa, presa japoneza reactionand extrem de dur la adresa americanilor, considerand ca totul este un joc politic cu actiune directa care are rolul de a-i picta pe guvernantii americani in tuse de eroi.
Da, presa japoneza are dreptate. Dupa ce am urmarit un soi de proces care rivaliza cu cel al lui Ceausescu in ‘89, le readuc aminte americanilor doua lucruri:
1. Nu mai devreme de 2008, Ford a anuntat ca recheama in service 14.1 milioane de masini DOAR IN STATE din cauza unor probleme la sistemul electric. Acestia n-au fost pusi la zid si au fost ajutati moral sa treaca peste criza celui mai mare recall din istoria industriei auto.
2. Recall-ul Toyota din SUA se afla de abia pe locul al saptelea dupa cele realizate de Ford (2008, 14.1 milioane de masini), din nou Ford (1996, 7.9 milioane de masini), General Motors (1971, 6.7 milioane de masini) din nou GM (1981, 5.8 milioane de masini). Evident, guvernantii si-au gasit altele de facut la fiecare dintre aceste recall-uri iar constructorii au mers mai departe, in virtutea puterii economice de care dispun.
LATER EDIT: Despre diferentele culturale dintre japonezul Akio si americani vorbesc si cei de la Michigan News. Nu ratati partea cu “Toyota President Akio Toyoda’s moment was one brought to us by globalization, the integration of economies and societies through a worldwide network of trade and communications. Toyoda’s appearance illustrated two stark realities: Nations are more knitted together than ever, and still oh-so far apart”. Totusi, la final, MLive o dau si ei in penibil: “But whether in Japan or on Capitol Hill, in a car accident you’re just as dead”
Daca toata povestea asta cu Toyota si recall-urile sale care tine prima pagina a publicatiilor auto de peste trei luni aduce ceva bun in peisaj, acest lucru se numeste in termeni simpli frica. Pentru ca le e frica sa nu ajunga in situatia celor de la Toyota, toti ceilalti producatori vor fi de acum nu atenti, ci extrem si uneori exagerat de atenti cu masinile pe care le vor vinde.
In umbra scandalului in care au fost implicati japonezii, Volkswagen, BMW, Hyundai si Chrysler s-au apucat sa recheme in service anumite modele din America de Sud si de Nord din cauza care pe alocuri ni se par, noua, superficiale. Exemplul cel mai elocvent se afla in curtea BMW, care recheama in service Seria 7 si Seria 5 GT pentru ca pe etichetele care indica presiunea corecta in pneuri scrie ca masinile respective pot gazdui 5 pasageri in loc de 4. Evident ca noi, romanii, nu am fi conceput ca un producator sa opereze un recall si sa piarda niste bani (nu multi, e adevarat, dar sunt bani pierduti, nu castigati) dintr-o cauza atat de mica in conditiile in care pe soselele noastre circula ca la circ masini vechi de 30 de ani care n-au frane. Dar acest amanunt minor care a dus la un recall anuntat oficial este dovada faptului ca intram intr-o era a grijii pentru client. Care vine dintr-o grija pentru propria piele.
Sper ca starea asta de frica sa tina cat mai mult.
Povestea Toyota trece din registrul clasic al unui recall, fie el si unul monstru, in cel al unei povesti care pare mai degraba mioritica decat americano-japoneza.
Conform unui document intern Toyota care pana mai ieri era strict secret si care dateaza din iulie 2009, biroul american al japonezilor se lauda in fata sefilor de la Tokyo ca a reusit sa economiseasca 100 de milioane de dolari negociind cu NHTSA (organizatia americana care reglementeaza siguranta din traficul SUA) ca problemele cauzate de posibilele probleme ale pedalei de acceleratie sa se transforme intr-unele cauzate de covorasele care aluneca in pedale. Mai direct, Toyota si NHTSA au ajuns la un acord conform caruia pedalele care se blocau involuntar pe pozitia apasat sa fie invartite pe dupa cires pana cand un posibil recall tehnic care ar fi insemnat modificari ale pedalierului sa se transforme intr-unul dedicat simplei modificari a covorasului.
Totul parea roz in iulie 2009, cele 100 de milioane de dolari “economisite” transformandu-se insa intr-o mare problema o luna mai tarziu, cand un accident cauzat de buclucasa pedala blocata a reactivat investigatiile comisarilor americani. De aici au pornit toate problemele ulterioare ale japonezilor, care au fost nevoiti in final sa recheme in service-urile din intreaga lume aproape 8 milioane de masini.
Povestea celor 100 de milioane de dolari a fost doar fitilul unei noi bombe. Suita de documente interne Toyota a continuat cu o prezentare datata 2009 in care administratia Obama este numita “not industry friendly” iar NHTSA sunt acuzati ca au angajat mai multi avocati decat ingineri, concentrandu-se pe “problemele legale” mai degraba decat pe cele ingineresti. Evident, afirmatiile ar putea sa treaca neobservate intr-un context normal, dar in conditiile in care SUA va audia Toyota in legatura cu presupusa ascundere a problemelor pana cand bula a explodat, imaginea incepe sa aiba purici.
As pune pariu ca se vede doar varful aisbergului. Am insirat aici informatiile din doua pagini, iar totalul documentelor analizate acum de americani depaseste 50.000 de pagini.
La ce sa ne mai asteptam?