Toyota vs. presa americana 1-0

Una scurta: in ciuda atacurilor permanente si dure ale presei de peste Ocean, Toyota a reusit sa castige in martie destui clienti cat sa creasca in vanzari cu peste 40% fata de luna martie a anului trecut. Mai mult, 19.6% dintre masinile vandute in SUA in martie au fost modele Toyota, o cota de piata-record atinsa de japonezi in SUA.

Uneori, presa latra degeaba. Si ma bucur cand clientii ignora presiunile. Poate ar trebui sa invatam si noi din asta. Si nu vorbesc de presa auto aici.

Duster se promoveaza inteligent

In ultima perioada am laudat actiunile de comunicare Dacia pe subiectul Duster. Niciodata nu a existat o campanie mai completa pentru vreun produs romanesc, indiferent de numele sau. De la prezenta moedlului in Trofeul Andros pana la aparitia sa in Rallye Aicha des Gazelles si la modul in care a fost primit modelul romanesc in presa internationala, Duster isi dovedeste in fiecare zi importanta in gama Dacia.

Deunazi, am pus ochii pe primele spoturi publicitare ale lui Duster in Franta si Germania. Mesajul este simplu: chiar daca esti snob, Duster ti se va parea o masina de genul tau. Pentru ca Dacia a crescut. Iar echipa de comunicare Dacia din Germania a pus la punct chiar un site complet legat de “simptomele de status”, asa cum le numeste campania din aceasta tara. Foarte inteligent si extrem de bine tintit.

O noua saptamana, un nou RCA cadou pentru povesti din trafic

Dupa o saptamana in care am primit peste 20 de povesti cu intamplari din trafic in care ati avut nevoie sa folositi formularul de constat, am ales castigatorul primului RCA pe un an pe care il acorda prietenii nostri de la RCA-ieftin.ro merge la Denisa Bargau, cea care ne-a povestit o intamplare spumoasa pe blogul personal.

Incep o a doua saptamana de concurs, in care subiectul va fi, de aceasta data, neintelegerile pe care le-ati avut in trafic cu politistii. V-au oprit si v-au cerut adigurarea RCA, actele masinii sau alte hartii mai mult sau mai putin utile? E momentul sa varsati tot fie in comentariile de la acest blog, fie pe blog-ul personal. Trebuie sa ne povestiti ce vi s-a intamplat, iar cea mai tare poveste primeste RCA pe un an de la RCA-ieftin.ro.

Reguli saptamana a doua (1 – 8 aprilie)

1. Scrii pe blogul tau sau in comentariile de la aceasta postare o insemnare in care sa ne povestesti o intamplare amuzanta/fun/interesanta/aiurea/neobisnuita/etc in care ai fost implicat atunci cand te-a oprit politia in trafic.

2. La sfarsitul insemnarii adaugi textul: “Aceasta insemnare participa in concursul organizat de Automarket.ro (n.m. cu link spre acest post) si RCA-ieftin.ro (n.m. cu link spre site)“. Evident, daca scrii in comentariile de mai jos nu mai e nevoie de acest text.

3. Toate textele scrisepe blog vor fi primite prin trackback, deci ai grija sa ai activata optiunea. Eventual verifica daca postul tau exista in comentariile de aici si, daca nu, adauga-l tu printr-un comentariu normal.

4. Eu iau textele si le analizez. Nu exista o regula anume pentru a castiga. Sa spunem doar ca favorite sunt cele mai interesante si mai amuzante intamplari descrise de voi.

5. Anunt castigatorul pe site si stabilim impreuna cum intra in posesia premiului.

Atentie: se considera intrate in concurs in prima saptamana doar textele primite prin trackback sau comentarii pana in 8 aprilie la 23:59.

Bafta tuturor.

P.S. Castigatoarea premiului din aceasta saptamana este rugata sa ia legatura cu departamentul de marketing al Automarket la adresa nicu.sandoiu@imedia.ro

Alfa Romeo cu ochi migdalati

Ce s-ar fi intamplat cu Alfa Romeo daca Ford ajungea la o intelegere cu statul italian in 1986, atunci cand americanii au negociat preluarea marcii din Milano? Foarte probabil, Alfa ar fi ajuns pe mainile indienilor sau ale chinezilor, devenind un brand cu o istorie incredibila (sa ne aducem aminte ca prima cursa de Formula 1 din istorie a fost castigata de o Afla) condus de un producator infiintat acum cativa ani.

La momentul respectiv, guvernul italian nu a vandut Alfa Romeo catre Ford deoarece americanii anuntasera ca vor cumpara in prima faza 20% din marca, urmand ca ulterior sa aiba OPTIUNEA (nu obligatia) de a cumpara restul de 80%. Italienii s-au revoltat, sustinand ca nu isi permit sa suporte in continuare 80% din Alfa, un brand aflat atunci aproape de desfiintare.

Astazi, Alfa Romeo apartine de Fiat Group, care in 1 ianuarie 1987 a cumparat marca. Desi mutarea nu se poate numi un succes notabil, Alfa Romeo avand probleme din 1987 pana acum, cu cateva mici suisuri fara efect pe termen lung, putem sa spunem ca tot ceea ce face si a facut Alfa a ramas european (si italian, pana la urma) pana astazi.

Si totusi, Volvo, Jaguar si Land Rover nu au avut norocul (sau ghinionul, depinde cum privesti) pe care l-a avut Alfa. O fi bine, o fi rau? Timpul ne va arata daca chinezii (sau indienii, in cazul Jaguar Land Rover)se pricep la business sau daca pur si simplu au ajuns sus pentru ceilalti au cazut enorm.

Studiu de caz: cum sa (incerci sa) distrugi Toyota

Acum vreo doua saptamani, dupa ce m-am intors de la Salonul de la Geneva, remarcam oarecum surprins ca atacurile presei americane la adresa Toyota nu s-au domolit deloc in perioada evenimentului elvetian. Ba din contra. In acelasi timp, am ajuns la concluzia ca aceste atacuri indreptate inspre japonezi tind sa intre in penibil, unele televiziuni americane mergand atat de departe incat au regizat un reportaj legat de potentialele probleme ale unei masinii. Mai mult, analizele post-accident ale masinilor unor clienti care pretindeau ca pedala de acceleratie s-a blocat au aratat ca acestia nu au apasat deloc franele. Deci e normal ca masina sa loveasca zidul, din moment ce soferul nu franeaza in momentul accidentului.

Ei bine, astazi am asistat la un derapaj major al unei agentii de presa cu nume si staif. France Presse a publicat un material pe fluxul sau de stiri legat de rezultatele vanzarilor Toyota la nivel mondial in luna februarie. Dar, pentru ca japonezii reusesira sa creasca cu 13%, deci nu era nimic negativ de atacat, jurnalistii si-au gasit de lucru si au “crosetat” pe langa subiect astfel incat chiar si aceasta informatie sa fie expusa intr-o lumina negativa. O sa reiau mai jos intreaga stire, asa cum a fost ea publicata de AFP. Sublinierile imi apartin si reliefeaza partile care puteau sa lipseasca fara probleme din aceasta stire, fiind in majoritatea lor irelevante pentru subiect.

Toyota says global sales up 13 percent in February

TOKYO, March 29, 2010 (AFP) – Crisis-hit Toyota (1) said Monday that global sales rose 13 percent year-on-year in February, but analysts warned that the fall-out from recent mass safety recalls would continue to hang over the firm (2). The Toyota group, which includes brands Daihatsu and Hino trucks, sold 613,845 vehicles worldwide last month, up from 543,435 a year earlier, a spokesman said.

The group’s global production in the same period jumped 69.2 percent to 734,631 units, of which 655,180 were for the Toyota brand alone. Analysts said the figures were unsurprising given the auto industry’s troubles a year earlier as the world economic downturn eroded demand (3). “The robust figures were largely due to a rebound from its sizeable slump a year earlier. There was no surprise. The figures were within expectations,” said Mamoru Kato, auto analyst at Tokai Tokyo Research Centre. “It is too early to be optimistic about the fate of Toyota.”

One of Japan’s most famed companies, Toyota has been battered by both the global economic downturn and by its massive safety woes over faulty accelerator and brake systems. In recent months, the world’s largest automaker has been forced to recall more than eight million vehicles worldwide mostly due to problems with sudden acceleration, which have been blamed for 58 deaths in the United States (4). Domestic sales continue to rise however, surging 32.1 percent year-on-year to 210,767 units, with sales in the Toyota brand alone up 49.9 percent. The figures were largely boosted by the success of the Prius hybrid model, the best selling car in Japan for the ninth consecutive month, according to statistics released earlier by a professional body. Vehicle exports from Japan more than doubled to 161,533 units, Toyota said in a statement. However, “the negative impact of its mass recall is being felt in developed countries except Japan,” said Kato. “The prospect for Toyota’s business activities is still uncertain.”(5)

Earlier this month, Toyota said sales in the United States fell 8.7 percent year-on-year in February to 100,027 units. The company last week faced its first US courtroom challenge as lawyers pressed for angry car owners to be allowed to bring a multi-billion-dollar suit against the Japanese automaker. It also announced a North American “quality task force” as it struggles to repair its reputation. The task force will answer to Toyota chief executive Akio Toyoda, the grandson of the company’s founder.(6)

Other Japanese auto giants also reported on Monday strong year-on-year increases in production and sales in February as demand continued to pick up. Japan’s second biggest automaker Honda said production worldwide increased 49.3 percent to 284,711 units while Mazda production surged 73.7 percent to 100,126. Nissan saw worldwide sales gain 21.7 percent (7) year-on-year.

Concluzii:

1. Toyota NU este lovita de criza mai rau decat ceilalti producatori la o analiza proportionala vanzari/scaderi, singurele “lovituri” fiind cele ale recall-ului. In aceste conditii, simplul mod in care incepe stirea este unul care ne “pregateste” pentru ce va urma.

2. O stire pozitiva poate fi transformata intr-una negativa daca, dupa ce anunti informatia care te-a facut sa redactezi materialul, tragi un “dar”. “Toyota a crescut in vanzari, DAR analistii avertizeaza”.

3. Probabil ca AFP a cautat mult pana sa gaseasca analistul japonez care sa priveasca cu pesimism rezultatele Toyota in conditiile in care vanzarile din Japonia au crescut enorm iar japonezii au demonstrat ca-si pastreaza increderea in cel mai mare producator intern. La fel de probabil este si faptul ca AFP a gasit imediat “scuza” pentru “derapajul necontrolat” al celor de la Toyota, care au indraznit sa creasca in vanzari pe timp de criza: anul trecut, criza a fost si mai accentuata. D-aia.

4. Intregul paragraf este o repetare a acelorasi probleme care au lovit Toyota in ultimele luni si care sunt aduse in discutie de fiecare data cand e vorba de Toyota. A facut Toyota record de productie in Japonia? Jurnalistii americani sau trimisii americani ai agentiilor de presa europene “rezolva” problema astfel incat amintirea problemelor sa revina proaspat in fata cititorilor. A vandut Toyota mai mult in februarie 2010 decat in februarie 2009? No problem, trecem in background problemele Toyota pe care le trecem oricum in background atunci cand scriem o stire in care utilizam cuvantul “Toyota”. Cireasa de pe tort: este absolut necesar sa readucem in discutie numarul mortilor in urma accidentelor Toyota din ultimii cinci ani. Este, doar, o stire despre vanzarile pe februarie, nu?

5. Pe aceeasi linie: a crescut Toyota masiv in Japonia si mai putin in celelalte piete? Perfect, AFP a gasit logica: sefii Toyota ar trebui sa fie pesimisti in legatura cu rezultatele de pe celelalte piete, desi ele au fost POZITIVE. “Viitorul activitatilor Toyota este inca nesigur”. Nu vi se pare o afirmatie cel putin fatalista in contextul unei cresteri?

6. In mare, vorbim de acelasi tip de informatii pe care l-am regasit si la punctul 4. Background care sa transforme stirea pozitiva intr-una care aduce aminte de problemele Toyota din SUA.

7. Stirea se termina fulminant prin analiza comparativa a productiei si vanzarilor celorlalti constructori japonezi. Evident, AFP este anti fair-play pana la capat. Au comparat exact cifrele care ii pun pe cei de la Toyota intr-o lumina proasta in comparatie cu ceilalti producatori japonezi. De exemplu, daca in cazul Honda si Mazda este specificata cresterea PRODUCTIEI, in cazul Nissan este specificata cresterea VANZARILOR. De ce? Pentru ca in cazul Mazda productia a crescut mai mult decat a crescut productie Toyota (73.7% fata de 69.2%), iar in cazul Nissan vanzarile au crescut mai mult decat cele ale lui Toyota (21.7% fata de 13%). Daca comparatia ar fi fost facuta altfel, Toyota iesea intr-o lumina pozitiva si nu dadea bine la CV.

Pana acum credeam ca problemele Toyota exista cu adevarat, dar ca presa exagereaza. Acum incep sa cred ca intreaga poveste Toyota este pur si simplu rezultatul unei fabrici de informatie. Si ca Toyota in sine este o victima a unui sistem care isi propune ridicarea artificiala a americanilor. Dar, pentru ca n-are ce sa faca,piata americana fiind una extrem de importanta pentru el, constructorul japonez tace si rabda. Si asista la propriul linsaj.

CONCURS: RCA pe un an pentru povesti din trafic

Automarket si prietenii nostri de la RCA ieftin iti ofera ocazia de a castiga o asigurare RCA pe un an. Tot ce sa faci este sa scrii o insemnare in care sa ne povestesti o intamplare pe care ai trait-o la volan. Vor fi patru premii (cate un RCA pe un an pe saptamana) si patru subiecte diferite pe care le veti aborda.

Reguli saptamana 1 (25 martie – 31 martie)

1. Scrii pe blogul tau sau in comentariile de la aceasta postare o insemnare in care sa ne povestesti o intamplare amuzanta/fun/interesanta/aiurea/neobisnuita/etc in care ai fost implicat la volan si in urma careia ai avut nevoie de formularul de constat amiabil.

2. La sfarsitul insemnarii adaugi textul: “Aceasta insemnare participa in concursul organizat de Automarket.ro (n.m. cu link spre acest post) si RCA-ieftin.ro (n.m. cu link spre site)“. Evident, daca scrii in comentariile de mai jos nu mai e nevoie de acest text.

3. Toate textele scrisepe blog vor fi primite prin trackback, deci ai grija sa ai activata optiunea. Eventual verifica daca postul tau exista in comentariile de aici si, daca nu, adauga-l tu printr-un comentariu normal.

4. Eu iau textele si le analizez. Nu exista o regula anume pentru a castiga. Sa spunem doar ca favorite sunt cele mai interesante si mai amuzante intamplari descrise de voi.

5. Anunt castigatorul pe site si stabilim impreuna cum intra in posesia premiului.

Atentie: se considera intrate in concurs in prima saptamana doar textele primite prin trackback sau comentarii pana in 31 martie la 23:59.

Bafta! Bagati literatura, c-avem nevoie.

Ayrton

Duminica, 21 martie, Ayrton Senna ar fi implinit 50 de ani.

La multi ani in mintile si sufletele noastre, maestre!

Cum ajungi sa-ti doresti sa fie criza

Citesc presa internationala si nu stiu daca sa-mi doresc ca intreaga poveste cu criza sa se termine sau sa continue si sa duduie. Motivul? Dacia vinde in draci in afara, iar criza le tine stecherele-n priza baietilor de la Mioveni. S-a ajuns chiar ca toata cresterea asta relativ brusca si foarte rapida a vanzarilor Dacia din Europa sa fie denumita “a crisis oddity”, adica un soi de “ciudatenie a crizei”. Sau o deformatie a pietei pe timp de criza. Ceea ce nu-i deloc rau pentru Dacia.

Ma gandesc insa la ce naiba se va intampla atunci cand pietele europene vor incepe sa-si revina usor-usor inspre ritmul anterior cutremurelor financiare recente. Si cand Romania va ramane, in clasicul si dulcele stil pe care deja il cunoastem, in urma. Adica in criza. Iar Dacia nu va mai vinde asa de bine in afara, iar la noi nici atat.

Sper ca noul Duster, lansat astazi pe plaiurile mioritice in prezenta lui Alain Prost sa fie un soi de punte pe care Dacia o face spre perioada de revenire. Sa fie un model care “panseaza” criza si care se va vinde indiferent de positia financiara a pietelor din Vest. Sau, daca vreti, sper ca Dacia sa-i fi facut pe europeni sa-si “dea greata” si sa prinda gustul modelelor romanesti.

Popor de plictisiti

Acum ceva vreme, autoritatile din Bucuresti anuntau ca vor pune in circulatie placutele de inmatriculare cu trei cifre, deoarece combinatiile de la momentul respectiv, cu doar doua cifre si trei litere, incepeau sa fie limitate ca numar. Minunat, am spus, gandindu-ma ca toti cei care isi vor cumpara masina de acum vor putea sa-si personalizeze numarul in fel si chip, aducandu-si aportul semantic prin combinatii inteligente si mai ales mai putin inteligente intre cifre si numere.

Am gresit. Sunt un idiot.

Fratilor, povestile alea cu cozile de la inmatriculari erau pentru prosti. Imediat dupa ce s-a dat verde la placutele cu trei cifre, romanii care aveau deja masini s-au urcat pe ghisee pentru a-si schimba numerele. N-or fi avut altceva de facut in timpul ala? A dat somaju’-n noi in halul in care toti s-au gandit ca numarul lor nu mai e la moda si trebuie sa-l schimbe cu B 666 IAD & Co.? N-am inteles niciodata de ce un numar de genul asta te scoate din multime si de ce tre sa stai la cozi si sa-ti pierzi timpul pentru a primi un alt numar decat cel pe care il ai deja si care nu-ti face, nu ti-a facut si nu-ti va face vreodata probleme. Om fi niste plictisiti care cauta elementul fun in orice.

Personal, atunci cand mi-am luat pana acum masina, ultimul lucru la care m-am gandit a fost combinatia de cifre si litere care-mi cadea in mana. Mie dati-mi masina, ma doare sincer la basca de semiotica cifrelor si literelor de pe numar.

4
foto via Adevarul

La multi ani, Ford Mustang!

Acum fix 46 de ani, pe vremea asta, Ford lansa in State un model care avea sa devina un reper al ceea ce mai tarziu toata lumea va numi Muscle Car. Mustang a dat tonul unor modele precum Camaro, Plymouth Barracuda si chiar Toyota Celica sau Ford Capri. O poveste inceputa in 9 martie 1964 in dearborn, Michigan, a devenit astazi una despre care lumea nu mai vorbeste insa atat de mult, din cauza crizei care te face sa nu-ti arda de masini cu muschi.

Si totusi, la multi ani, Ford Mustang!

the-ford-mustang-1964-5-2010_100307890_l

foto via | Sportscarmonitor