Aseară s-a deschis pentru presă Salonul Auto de la Los Angeles. Un eveniment aşteptat de americani, o întâlnire care a reprezentat de fiecare dată un soi de preambul al Salonului de la Detroit, care are loc în luna ianuarie a fiecărui an. Ca de obicei, ne interesează direct sau indirect doar 50% din ceea ce văd americanii la Salon, pentru că o jumătate dintre modelele respective vor apărea la noi doar în fotografii pe internet sau în surprize Turbo. Dintre modelele care suscită un oarecare interes pentru noi am selectat aşa:
1. Mercedes CLS63 AMG- versiunea adaptată la nervi a noului CLS, lansat la rândul său acum două luni la Frankfurt. Tare jucăria.
2. Volkswagen Eos - nemţii zic că Eos va rămâne pe piaţă în paralel cu viitorul Golf cabrio. Unul are plafon dur, celălalt soft top. Faţa e aproape identică. Ei ştiu…
3. Nissan Murano CrossCabriolet – deşi e construit probabil doar pentru State, e primul SUV cabrio al lumii. Şi te uiţi la el ca la un urs punker. Nissan a înnebunit în ultima vreme. În sensul interesant al cuvântului (vezi Juke).
4. Range Rover Evoque cu cinci uşi – lansat în premieră la Los Angeles. SUV-ul compact al celor de la land Rover pare încă să fie un concept. O să mă dumiresc, probabil, de abia atunci când mă văd la volanul lui, când vine testul oficial
5. Subaru Impreza Concept- liniile sale ne dau ocazia de a ne imagina formele viitoarei generaţii Impreza. Mai bine ca actualul, dar cu aceleaşi linii complicate de design made in Japan.
6. Cadillac Urban Luxury Concept – aşa cum spuneam şi ieri, iadul e pavat cu bune intenţii. O maşină de oraş de lux care să coste 30-40 de mii de euro nu poate fi catalogată decât o idioţenie. Chit că unii producători au nevoie de ea pentru a coborî emisiile.
7. Toyota RAV4 EV – conceptul primului SUV 100% electric din lume. Vine în 2012 şi e dezvoltat cu ajutorul celor de la Tesla. Să aibă şi mahării jeep verde, ce dracu’!
8. Lamborghini Gallardo Spyder LP 570-4 Performante – în timp ce-i citeşti numele ajunge la vreo 150 km/h.
9. Nissan Ellure Concept – e primul coupe cu patru uşi Nissan. Deocamdată concept, dar nu se ştie ce le naşte mintea japonezilor. Mi-a plăcut soluţia uşilor, care accentuează în spate linia curată de coupe.
10. Volvo Air Motion şi Mercedes Biome – concepte futuristice create pentru un concurs între prototipuri. Avioane. La propriu şi la figurat.
Hors concours, BMW a decis să îngroape lansările de la Los Angeles prezentând în acelaşi timp pe internet primele fotografii oficiale ale noului Seria 6 Cabriolet. Şi a deturnat în doi timpi şi trei mişcări atenţia tuturor jurnaliştilor.
Pe scurt, azi am avut o zi plină. Dar, ca de obicei când e vorba de un salon, foarte frumoasă.
Lupta pentru supravieţuirea din lumea auto a ajuns într-un moment în care nu mai contează istoria, liniile clasice şi filosofia unor mărci. Am trecut peste faptul că Porsche a produs un diesel şi un model cu patru uşi care e tare, dar care în comparaţie cu celelalte modele are graţia unui şifonier. Am trecut peste faptul că Subaru a produs, la rândul său, un diesel. Am trecut peste faptul că Ferrari scoate un hibrid. Am trecut peste multe, pentru că respectivele compromisuri nu denaturează radical filosofia mărcilor respective: modelel rămân sportive, rămân cu aceleaşi linii, aduc cu ceea ce înseamnă marca în sine.
Dar nu pot să trec peste faptul că Aston Martin ia un Toyota de un litru, îi trage sigla Aston, îl redenumeşte Cygnet şi apoi îl prezintă ca pe un “Cult”. Şi, pentru ca lucrurile să meargă şi mai departe, Cadillac a prezentat astăzi un concept care va da naştere unui rival pentru Cygnet. Bineîneţeles, nu pot să nu îi aplaud pe oamenii de la Cadillac pentru că au avut măcar obrazul de a prezenta un model de sine stătător. Dar, probabil, vom avea surprize în momentul lansării, că doar Spark e la îndemână în GM
Postat de Mircea Mester in Curiozitati / Video pe November 16th, 2010
Domnilor, dacă tot s-a terminat sezonul de Formula 1 şi nu vă veţi mai întâlni cu monoposturile pe grila de start pentru o perioadă, vă invit la un joc online. A fost lansat de Mobil 1, oamenii care stau căţăraţi pe monoposturile McLaren şi este – o curiozitate în lumea jocurilor, fie ele şi pe internet – adaptat la limba română. Se numeşte Mobil 1 Global Challenge şi se joacă online AICI.
Iar prietenul Lewis ne prezintă mai jos şi ce trebuie să facem în joc, ca să nu mai stăm cu regulamentul în braţe înainte de a călca tastele. Era să zic pedala
Postat de Mircea Mester in Motorsport / Opinii pe November 14th, 2010
1. Uneori, diferența dintre o strategie reușită și una proastă se traduce în apariția sau lipsa titlului mondial din vitrină.
2. Uneori e bine să nu le reproșezi celorlalți că și-au apărat corect șansele. Riști să pari idiot.
3. Uneori, un circuit adevărat poate reaprinde în fani scânteia Formulei 1. Yas Marina din Abu Dhabi este de-men-ți-al.
4. Uneori, cea mai bună echipă și cel mai rapid pilot dintr-un sezon câștigă la final.
5. Uneori, din păcate foarte rar în F1, faptul că o echipă nu primește sancțiunea corectă pentru ordine de echipă nu înseamnă că acea echipă câștigă.
6. Uneori, sportul se întoarce la rădăcinile sale. În Brazilia, Red Bull putea să-i impună lui Vettel să-l lase pe Webber în fața sa la final, australianul având mai multe puncte în acel moment în clasament. Nimeni nu ar fi văzut acest lucru ca pe unul anormal. Cei de la Red Bull au refuzat însă jocurile de culise și și-au lăsat piloții în pace. Dacă ar fi dictat acum o săptămână, Vettel nu mai era acum campion mondial.
7. Uneori, un campionat mondial nu se câștigă, ci se pierde.
8. Uneori, după ce ai fost terorizat câțiva ani de doi tipi care au devenit principalii adversari ai bunului simț, simți că fericirea poate veni din cu totul altă parte decât sportul în sine. De la anul, Dan Mihai Alexandrescu și Victor Bonifaciu îi vor lăsa pe alții. Mai buni. Garantez pentru asta.
9. Uneori, Formula 1 revine. Și te face să aștepți sezonul următor cu sufletul la gură.
Postat de Mircea Mester in Dacia / Opinii pe November 10th, 2010
Am tot vorbit pe Automarket despre Dacia şi despre succesul pe care îl are marca românească în Franţa. Asta pentru că în Hexagon ne ajută cifrele şi performanţele, Sandero fiind la un moment dat cea mai cumpărată maşină din Franţa de către persoanele fizice. Un lucru deloc de neglijat, dar privit cu o oarecare detaşare vecină cu dezinteresul de mulţi dintre românii care continuă să îl considere pe Sandero nimic mai mult decât un gunoi.
Astăzi vine rândul italienilor să fie analizaţi. Chiar de ei înşişi. Publicaţia online Omniauto face o analiză interesantă a fenomenului low-cost de pe piaţa din Cizmă, Dacia transformându-se din necunoscuta principală în constanta evidentă în această ecuaţie. E foarte interesantă partea în care aflăm că, dacă în 2007 jumătate dintre italieni habar n-aveau ce însemna de fapt low-cost (rezultat relevat de un sondaj comandat chiar de Dacia la acel moment), 76% dintre aceştia spun că au folosit măcar o dată un produs low-cost. O prăpastie statistică căscată mai ales de criză, dar care ne arată faptul că Dacia a fost po marcă pe cât de inteligentă, pe atât de oportună. A fost acolo unde a trebui în momentul în care a trebuit.
Articolul e AICI. Dacă vreţi versiunea tradusă în engleză, aceasta e AICI.
Postat de Mircea Mester in Nissan / Opinii pe November 8th, 2010
Acum ceva vreme, când am dat ochii cu formele foarte neobişnuite ale lui Nissan Juke, nu am ezitat să-mi vărs aici amarul într-o perioadă în care nimeni nu mai vindea nimic, iar luminiţa de la capătul tunelului se transformase într-un alt tunel. Mi se părea ciudat ca o perioadă economică precum era cea din 2009 să fie “gratulată” cu forme atât de nebune. Mă întrebam atunci, sceptic, dacă Juke e un succes sau un eşec. Azi am răspunsul.
Am avut în test Juke pentru trei zile şi vă spun cu mâna pe inimă că o abordare atât de diferită a formelor unei maşini nu poate să aducă decât un aer proaspăt în lumea ponosită a maşinilor. Pe lângă faptul că se uită lumea după tine ca şi cum ai fi ieşit cu ursul ras pe genunchi prin oraş, maşina îţi dă un sentiment interesant care amestecă mândria cu demenţa şi cu abordarea citadină. Nu ştiu dacă se va vinde, dar maşina este un soi de Fiat 500 al celor de la Nissan, dacă-mi permiteţi. E fun, colorată şi plină de viaţă.
Postat de Mircea Mester in Video pe November 5th, 2010
Acum vreo cinci luni, din rândurile piloţilor de teste ai celor de la Toyota dispărea omul care a coordonat dezvoltarea absolut tuturor modelelor sportive create vreodată de compania japoneză şi de Lexus, marca premium a niponilor. Hiromu Naruse era numele său. V-am povestit la acea vreme ce a însemnat acest om pentru cel mai mare producător al lumii, astfel că nu voi relua subiectul. Ce vreau să subliniez este faptul că, spre deosebire de ceea ce se întâmplă la noi exact în aceste zile, japonezii ştiu să-şi amintească de oamenii lor importanţi într-un mod elegant, civilizat, plăcut şi mai ales extrem, emoţionant.
Postat de Mircea Mester in Opinii / Siguranta pe November 5th, 2010
Câteva statistici foarte interesante legate de accidente în general şi de accidentele care se soldează cu morţi în special. De exemplu, un lucru interesant este faptul că, deşi de la televizor înţelegem cu totul altceva, accidentele cauzate de starea carosabilului înseamnă doar 1.6% din total. Nu mai vorbesc de faptul că, oricât am vorbi de sistemele maşinilor şi de siguranţă, ar cam trebui să ne uităm în curtea noastră: eroarea umană aduce majoritatea covârşitoare a accidentelor.
Sper ca, după ce analizăm infograficul de mai jos, să nu ne mai credem piloţi când nu e cazul.
Postat de Mircea Mester in Opinii / Siguranta pe November 4th, 2010
Recall-urile din ultimul an, care au dus la o destabilizare a imaginii unor producători de renume mondial, au la bază una dintre soluţiile pe care aceiaşi producători le-au detectat atunci când costurile necesare dezvoltării modelelor proprii au devenit mult prea mari pentru a putea să fie susţinute de un preţ acceptabil de showroom. Este vorba de “globalizare”, aşa cum o numesc constructorii. Sau, în termeni mai puţin academici şi pretenţioşi, de faptul că din ce în ce mai multe modele au din ce în ce mai multe părţi şi subansamble constitutive comune.
Auzim din ce în ce mai des expresia “model global”, “platformă comună” sau “motor familiar”. Sub toate acestea se regăseşte o găselniţă a celor care conduc destinele producătorilor auto: dacă reuşim să facem cât mai multe componente comune modelelor pe care le producem, reuşim să raţionalizăm costurile şi să scădem – sau măcar să menţinem – preţurile maşinilor pe care le vindem pe piaţă. La prima vedere, soluţia pare corectă, deoarece asigură o stabilitate financiară, poate sta la baza dezvoltării mai multor modele diferite şi reuşeşte să nu scoată banii cu forcepsul din buzunarele clienţilor.
Pe de altă parte, o piesă al cărei cost a fost scăzut cu 70% pentru că poate fi montată pe absolut toate modelele unei mărci poate să stea a baza unui recall-record pentru respectivul producător. Dacă într-o lume perfectă nicio piesă cu potenţiale defecte nu ar ajunge la fabrici, în lumea noastră acest lucru se întâmplă. Iar când se întâmplă, costurile – materiale şi de imagine – pentru un producător sunt mari. Nu ştiu dacă mai mari decât sumele economisite prin soluţia descrisă mai sus, dar mari.
Drumul spre iad e pavat cu bune intenţii, spunea o veche vorbă populară.
Lăudat, hulit, omorât, cumpărat, comandat şi produs. Dacia Duster a fost unul dintre cele mai aşteptate modele ale constructorului român şi, drept urmare, reuşeşte să atragă clienţi mulţi. Mult mai mulţi decât poate să care Dacia, de altfel, care produce la foc automat la Mioveni pentru a face faţă comenzilor din Franţa.