Lapidare excesiva

Probabil ca nu multi dintre voi au urmarit pe CNN audierile lui Akio Toyoda, seful Toyota, in Congresul american. E un soi de sedinta de parlament care pare plictisitoare, deci no fun.

Si totusi, merita subliniate cateva aspecte ale modului in care Toyota a fost pusa la zid in SUA. Era imposibil sa nu remarci o audiere care parea mai degraba un proces cu un inculpat care deja isi stia sentinta. Akio Toyoda – cel care conduce destinele celui mai mare producator al lumii si care este, de altfel un om deschis, fiind pilot de motorsport in timpul liber – a stat pe un scaun in fata unui complet de judecata care l-a acuzat de parca era reprezentantul singurului producator care a avut probleme in istoria auto a lumii.

Totul a culminat cu marturia patetica a unei posesoare Lexus care in 2006 a trecut prin momente teribile atunci cand masina abia cumparata a accelerat de la sine putere. “Shame on you, Toyota”, a fost fraza prin care americanca si-a terminat pledoaria.

Evident, nu sunt singurul care a observat acele dinadins aruncate haotic inspre Toyoda si compania sa, presa japoneza reactionand extrem de dur la adresa americanilor, considerand ca totul este un joc politic cu actiune directa care are rolul de a-i picta pe guvernantii americani in tuse de eroi.

Da, presa japoneza are dreptate. Dupa ce am urmarit un soi de proces care rivaliza cu cel al lui Ceausescu in ‘89, le readuc aminte americanilor doua lucruri:

1. Nu mai devreme de 2008, Ford a anuntat ca recheama in service 14.1 milioane de masini DOAR IN STATE din cauza unor probleme la sistemul electric. Acestia n-au fost pusi la zid si au fost ajutati moral sa treaca peste criza celui mai mare recall din istoria industriei auto.

2. Recall-ul Toyota din SUA se afla de abia pe locul al saptelea dupa cele realizate de Ford (2008, 14.1 milioane de masini), din nou Ford (1996, 7.9 milioane de masini), General Motors (1971, 6.7 milioane de masini) din nou GM (1981, 5.8 milioane de masini). Evident, guvernantii si-au gasit altele de facut la fiecare dintre aceste recall-uri iar constructorii au mers mai departe, in virtutea puterii economice de care dispun.

LATER EDIT: Despre diferentele culturale dintre japonezul Akio si americani vorbesc si cei de la Michigan News. Nu ratati partea cu “Toyota President Akio Toyoda’s moment was one brought to us by globalization, the integration of economies and societies through a worldwide network of trade and communications. Toyoda’s appearance illustrated two stark realities: Nations are more knitted together than ever, and still oh-so far apart”. Totusi, la final, MLive o dau si ei in penibil: “But whether in Japan or on Capitol Hill, in a car accident you’re just as dead”

akio-toyoda-03d811e4ed7f098c_large

3 comentarii la “Lapidare excesiva”

  1. unckle spune

    pai nu este clar ca se incearca destabilizarea pozitiei de pe piata a constructorilor japonezi , ca poate ai lor or sa mai castige ceva procente pe piata si sa supravietuiasca … numai in SUA se putea asa ceva .
    Nu m-ar mira sa apara o taxa pe masinile importate in curand ” pentru stimularea productiei interne “

  2. Vlad.P spune

    cand eu am zis ca e GM in spatele actiunilor impotriva Toyota…..

  3. Alex spune

    E parte a unei campanii mai extinse numita “made in US” care probabil va culmina cu restrictii de trade in toate domeniile.
    De asemenea ce nu se spune e ca dintre toate milioanele de recalls doar o mica parte chiar au probleme