China, francezii si masinile
Textul de mai jos trebuie citit pe fond muzical. Astfel ca, inainte de a purcede la lectura, va invit la un cald si minunat Play.
Statul chinez a anuntat astazi ca a blocat importurile Renault din cauza “unor probleme de siguranta”. Nu e vorba de multe exemplare (Renault a exportat in China anul trecut doar 3000 900 de unitati – Renault a anuntat ca suma e mult mai mica decat se anuntase initial), insa decizia este pe cat de bizara, pe atat de idioata. Si ne arata pana unde pot sa mearga jocurile politice si falsa pudoare.
Renault isi bazeaza campaniile de promovare din Europa pe faptul ca marca franceza este lider la numarul de modele cu cinci stele EuroNCAP. Intamplator sau nu, modelele cu probleme pentru chinezi, Laguna 2, Megane 2 si Scenic, au primit punctajul maxim la testele de siguranta standard ale europenilor.
Chiar si pentru cei mai suspiciosi din fire, o astfel de decizie nu poate starni decat amuzament. Sa o luam prin metoda reducerii la absurd.
Sa spunem ca cele cinci stele sunt umflate, cum spun unii. Sau ca sunt cat se poate de reale, cum spune majoritatea. Sau ca Renault se bazeaza mult prea mult pe acest tip de promovare. Sau ca noul Megane nu este cel mai sigur model din istorie, asta cum se lauda Renault si EuroNCAP. Si ca toate notele Renault sunt date aiurea si pe baza de prietenii. Si aici putem divaga trei ani, introducand o intreaga serie de manii ale persecutiei.
Indiferent de ce spune statul chinez, guvernantii asiatici isi dau cu stangu-n dreptul intr-un mare fel de aceasta data. Simpla enumerare a modelelor chinezesti care au starnit hohote de ras in Europa prin faptul ca s-au transformat in acordeoane atunci cand au lovit bariera deformabila din aluminiu la testele de siguranta ar insemna sa ne pierdem cateva minute bune din viata. Evident, toate se vand in China, pentru ca sunt create sub atenta indrumare a oamenilor muncii de acolo.
E ca si cum Romania ar interzice Rolls-Royce pe motiv ca plasticul nu e de calitate.
June 10th, 2009 la 8:12 pm
si de ce crezi ca doar china si-a permis sa faca gestul asta? si india produce masini proaste si chiar se chinuie sa patrunda pe piata americana si europeana cu Tata Nano si a fost subiectul de gluma al tuturor, dar india nu si-a permis si nu o sa-si permita prea curand sa spuna nu francezilor. chiar produc logan intr-o veselie. intr-adevar china a facut un gest prostesc/copilaresc, adica fara efect economic considerabil. dar a aratat ca poate. adica toti producatorii europeni prezenti pe piata europeana ar trebui sa-si faca niste griji in momentul asta. din ce stiu eu volkswagen si psa vand bine in china si nu le-ar conveni sa le zica “frana” la un moment dat autoritatile locale. se pare ca china chiar tine la masinile lor autohtone si pana la urma o sa le fie acceptate si in europa. si cand euroncap iti face probleme si vrei sa te razbuni pe ei, in cine sa lovesti prima data? nu in reno?
June 10th, 2009 la 9:30 pm
Eu sunt un contra-sustinator al testelor EuroNCAP, al publicarii rezultatelor lor cel putin… insa nu pot spune nimic impotriva marcii Renault sau politicii lor de a avea mereu si mereu ca varf de lance “siguranta”.
Dar… uite ca sunt si astfel de pseudo-humans care vad aschia din ociul altuia si nu vad busteanul care mai ca le sfarama capul acela galben si patrat.
Daca Renault este nesigur atunci e clar… trebuie sa ne indreptam spre modele oreza..pardon.. chinezesti facute cu mult mai mult simt de raspundere cum ar fi Gelly (Geely?) sau Great Wall CUV (despre care am auzit povesti demne de bancurile cu Ying-Bula de genul “Un CUV suit pe o semi-rampa in cadrul unui show caruia i-a troznit parbrizul de rigid ce era…parbrizul evident, nu masina)
Aida’ de…
June 10th, 2009 la 11:39 pm
rectific: *producatorii europeni prezenti pe piata chinezeasca
June 11th, 2009 la 10:33 am
Oficialii chinezi, ingrijorati de cresterea alarmanta a populatiei, s-au hotarat sa mai dea o lovitura galbeneilor. “Pai ce mama lor? Sa traiasca 80-100 de ani? Da’ nu-s cam multi? Ia sa nu mai importam noi masini din EU… pai asa nu mai moare nimeni.” Astfel isi protejaza “industria auto” si incetinesc rata cresterii populatiei. Lasa-i sa se toace in conservele lor sigure de mama focului, poate asa vom scapa de invazie… desi nu prea cred…