Rezultatul Duster la EuroNCAP? Absolut normal!

În dorința avidă de a dezvolta inutil știri care nu există, publicațiile din România fac din țânțar armăsar atunci când vine vorba de subiecte aparent neutre. Iar atunci când pe mână le cade un subiect auto, jurnaliștii care în restul timpului se ocupă cu povești complet diferite își dau cu părerea fără a avea habar și scot jumătăți de măsură fără a avea logică.

Dacia Duster a primit trei stele la testele de siguranță EuroNCAP. Modelul românesc a confirmat astfel nivelul de siguranță pe care îl oferă gama Dacia (Logan și Sandero au primit același punctaj la vremea lor), fără a ieși în evidență și fără a fi mai prejos sau mai presus decât frații săi de gamă. Mai mult, oficialii Renault și Dacia au afirmat întotdeauna că vorbim de o gamă de modele care nu va investi în sisteme noi de siguranță din cauza faptului că prețul mașinilor vândute ar exploda. Altfel spus, investiții minime, rezultate decente.

Într-o întâlnire pe care am avut-o acum un an și jumătate cu Patrick Pelata, al doilea om ca importanță în Renault, oficialul francez mi-a răspuns simplu la o întrebare punctuală legată de siguranța modelelor Dacia. Interviul a fost realizzat cu câteva luni înainte ca Dacia să lanseze oficial noul Duster. Întrebarea a fost “Vom vedea modele de cinci stele EuroNCAP în gama Dacia  în viitorul apropiat?”

Îl citez pe Patrick Pelata. Se întâmpla, vă reamintesc, în 10 septembrie 2009.

“Nu, nu vom avea cinci stele la Dacia în viitorul apropiat. Majoritatea testelor de siguranță sunt relevante, dar în cea mai noua variantă a testelor EuroNCAP credem că sunt lucruri care nu sunt esențale pentru siguranță și în acest caz nu le vom pune pe modelele Dacia. De ce? Pentru ca oamenii nu mai sunt dispuși să platească în plus pentru tehnologii noi, cum o făceau pe vremuri. De aceea Dacia are succes în Occident, mai ales în Germania, pentru că plătești pentru mai puține lucruri, adică doar pentru cele de care ai cu adevărat nevoie”.

Mai mult, într-un material redactat după lansarea lui Duster pe piața din România, jurnaliștii de la Libertatea confirmau încă o dată cu nu trebuie să ne așteptăm la minuni din partea lui Duster: “Am vrut să obţinem un preţ bun pentru SUV, aşa că nu am montat anumite echipamente pe maşină. Suntem siguri că nu vom obţine 5 stele, deşi noi tindem în viitor spre acest lucru”, spuneau oficialii Dacia citați de Libertatea.

Normal, faptul că oficialii Renault au confirmat faptul că Duster se va situa cam la același nivel cu celelalte modele Dacia din gamă nu a contat nici cât negru sub unghie pentru presa românească. Fie obișnuiți să prezinte lucrurile în culori negative pentru a obține audiență și trafic, fie din pură incompetență și din dezinteres, marile instituții de presă care au rolul de a informa publicul au ales să transmită mesajul într-un mod în unele cazuri cu adevărat apocaliptic.

CLICK: Dacia s-a făcut de râs la testul EuroNCAP
REALITATEA.NET: Dacia Duster a clacat la testele EuroNCAP
APROPO.RO: Dacia Duster: doar 3 stele la EuroNCAP!
FINANCIARUL.COM: Renault dezamăgește prin Duster la capitolul siguranță
ADEVĂRUL.RO: Duster, scor dezamăgitor la EuroNCAP
ZIUAVECHE.RO: Dezastru pentru Dacia Duster la crash testele EuroNCAP

Între publicațiile care au dat cu capul de tavan când a venit vorba de relatarea unei situații absolut previzibile se numără și 4tuning, cel mai important site auto românesc de tuning. “Duster pică testele de siguranță EuroNCAP”, titrează oamenii care teoretic ar trebui să mănânce mașini pe pâine, aceștia continuând cu o altă informație eronată: “fratele Qashqai, cu care Duster împarte platforma, a primit cinci stele”. Nu, domnilor, Duster nu împarte platforma cu Nissan Qashqai, modelul românesc fiind construit pe aceeași platformă pe care sunt asamblate Logan și Sandero.

Normal, au existat și publicații care și-au respectat numele și cititorii, titrând, așa cum se era normal, simplul rezultat SCONTAT al modelului românesc. Printre acestea se numără Promotor, Ziarul Financiar, Turații.ro, 0-100.ro sau drive-test.ro.

Am lăsat la final cele mai tâmpite titluri apărute ieri, unele care ne arată că suntem departe, foarte departe de ceea ce ar trebui să însemne obiectivitate și responsabilitate în fața cititorilor. E adevărat, e greu să pricepi și să îți însușești mecanisme, informații și povești din lumea auto. Dar știi, jurnalistule, Duster nu are nicio vină că tu nu ai minimul de informație și de cultură auto necesare.

MANAGER.RO: Dacia Duster s-a făcut praf la testele EuroNCAP
PUBLIKA.MD: Dacia Duster, cea mai nesigură mașină potrivit testelor EuroNCAP

35 comentarii la “Rezultatul Duster la EuroNCAP? Absolut normal!”

  1. Radu spune

    Titlurile gen “cea mai nesigura masina” arata si graba cu care acesti jurnalisti sar sa dea cu parul. Cred ca unii dintre ei nu prea inteleg modul in care aceste masini se testeaza si nici diferenta dintre categorii. Sunt unii care se respecta iar altii mai putin :)

  2. Gabriel Mistodie spune

    Dacia Duster este cea mai slab cotata masina testata la categoria sa. Are un nivel de siguranta comparabil cu cel al SUV-urilor de acum 10 ani. Deci nu vad cu ce este gresit titlul meu (cel din adevarul). Pe mine sincer masina m-a dezamagit, ma asteptam la cel putin 4 stele.

  3. Radu spune

    Money.ro a schimbat titlul intre timp de la Dezastru pt Duster la Cat de Sigura e…

  4. mia spune

    mestere nu te mai preface ca si voi ati facut o publicitate agasanta cu Duster aici la voi pe site…sti cum se zice-hotu striga hotu-

  5. A.I spune

    Fara suparare dar pe profilul de facebook imi apare titlul de la voi” Dacia Duster i-a dezamagit…….bla bla”
    adica care e diferenta dintre voi si publicatiile de cacao mentionate de voi?

  6. zvoner spune

    Ma, uite de-aia imi place mie enorm de mult de tine. Ca iti rezervi timpul sa pui degetul pe rana. Ca spumegam azi la pranz din acelasi motiv, da’ n-am avut timp si chemare si glas sa-mi expun nervii.

    Cel mai haios titlu a fost pe Money.ro: “Dezastru pentru Duster la EuroNCAP”. Schimbat dupa 2 ore cu “Cat de sigura e Dacia Duster la EuroNCAP”, dupa protestele cititorilor. Haios, da. Nu. Poate prima data cand cititorii au dreptate, in masa. E si asta o premiera.

  7. Mircea Mester spune

    @A.I.

    Citește ATENT. De zece ori :)

  8. Mircea Mester spune

    @mia

    Nu m-am prefăcut niciodată.

  9. Diesel spune

    Dusterul este o masina corecta pentru banii pe care ii platesti.Daca vrei “stele” platesti.Vrei “cai” platesti. Vrei…platesti. Nu inteleg care e problema de fond. De fapt pe fond e o masina care se vinde foarte bine in lumea civilizata buna cunoscatoare a ceea ce inseamna automobil. Pardon, am uitat, noi romanii avem cele mai rafinate gusturi…La ce te-ajuta acele 2 stele in plus cand te izbesti cu bolidul de-un parapet la peste 170 ca nu-i controlezi “caii”?Ca-s pline buletinele de stiri cu oameni zdrobiti in BMW, Audi….samd, toate cu 5 stele.

  10. gelu spune

    poate ca nu conteaza prea mult parerea mea, dar Mestere, ai de la mine 5….stele

    in rest comenturile nu au rost. Detractori se gasesc si se vor gasi, nu vad padurea din cauza copacilor, vor sa moara si capra vecinului, padure fara….bla, bla, chestii-trestii dar viata merge inainte si pentru catraim intr-o lumea normala cu majoritatea oamenilor normali, Dacia, in ansamblul ei, se va vinde bine.

    PS. era sa uit…Sic!

  11. david sufletel spune

    ce vrei…..la pret de cacat primesti masina de cacat….absolut normal…..la pretu ei Dusterul nu putea sa ofere nu stiu ce gadgeturi in materie de siguranta…..totusi Dacia pe langa ce ofera in momentul de fata ar fi putut sa ofere si o versiune putin mai bogata la un pret ceva mai piperat si ar fi impuscat doi iepuri in acelasi timp…..orcum e un rezultat normal….daca lua 4 stele facea o surpriza frumoasa…..5 stele era pur si simplu imposibil…..

  12. Robert Adam spune

    Citez dintr-un articol de pe un site care se considera nr. 1 in Romania: “CONCLUZIA: Un punctaj de numai 3 stele transforma Dacia Duster in cel mai slab cotat SUV de pe piata, la capitolul siguranta. Alti competitori ai lui Duster din gama low-cost, precum Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai sau Hyundai ix35 au primit 5 stele.” . Carevasazica ix35 e low cost. Mda, si ASX, si Qashqai, pai vreau si eu un low cost din asta…

    PS Multumesc pentrul link, Mircea…

  13. Robert Adam spune

    Hai ma Mircea, cum, platforma de Duster nu e la fel cu cea de Qashqai? Ai dezamagit 95 la suta din presa din Romania, ca toti cred ca sunt identice.

    Dar fii sincer acum, ca esti la Jerez la Ford, cati din astia care scriu mereu tampenii sunt acolo, dandu-si cu parerea? Stii tu la cine ma refer, la aia care conduc toti 3 zile Focus si pe urma aflam ca are ba tractiune fata, ba tractiune spate….

    Ca uite asa ajungem si la alta problema, ca din dorinta de reclama si trafic, si importatorii gresesc, bagandu-i in seama pe toti idiotii, de am ajuns acum sa scrie si Click sau Ziua Veche despre masini.

  14. Alex Şeremet spune

    1. Mi se pare corect punctul tău de vedere, dar îi lipseşte ceva, aşa cum lipseşte şi prezentării de pe automarket.ro: o analiză clară a rezultatelor.

    În primul rând este o chestiune de context – Euro NCAP are un sistem de punctaj mult mai exigent din 2009.

    Apoi stric rezultatele de impact (protecţia pasagerilor şi copiilor) sunt la nivelul Mazda CX+7 (care a obţinut 4 stele), ba chiar la protecţia copiilor a obţinut un punctaj peste GLK. Deci, din acest punct de vedere rezultatele sunt bune pentru un SUV low cost, aflat într-o companie destul de selectă.

    Punctajul foarte redus siguranţă activă nu este deloc suprinzător pentru un automobil low cost.

    Personal, o singură problemă am: siguranţa pietonilor. Recunosc, aici îmi dau numai cu presupusul, dar cred că aici punctajul mic vine în special din modul în care a fost desenată maşina şi nu e o consecinţă neapărată a materialelor folosite, de exemplu. Îmi doream un rezultat mai mare, mai ales că în România acidentele ocupă o pondere mare din totalul de accidente.

    Pentru mine concluzia e simplă – rezultatele sunt bune pentru un low-cost, chiar şi faţă de alte modele din segment de un nivel superior.

    2. Este NORMAL ca toată presa să scrie despre rezultatele Dacia la Euro NCAP. Nu este o chestiune auto, este una economică: Dacia este cel mai important brand românesc la ora actuală din multe puncte de vedere. Nu cred că apelative de genul “idioţii” sunt în vreun fel justificate. Rolul vostru, cei care vă consideraţi presa auto cu adevărat, este să puneţi totul în perspectivă, să explicaţi şi să clarificaţi. Ce a făcut Mirecea este un început bun, d-asta, cum spunea şi Mihălţianu, îmi place de el.

  15. unckle spune

    trebuie sa intelegem ca un tabloid trebuie sa aiba titluri explozive . . . nu poti sa vinzi ziarul sau sa faci trafic pe net daca spui “Duster a obtinut 3stele la EuroNCAP” … nu ai semne de exclamare, nu ai nici o prevestire a dezastrului . . . cu un Duster pe coperta nu mai ai loc si de niste tzatze … cum draq sa faci vanzare? :P

    Politica Dacia de a-ti oferi doar ceea ce ai nevoie cred ca-i un pic exagerata — degeaba zice nenea ala ca are Dacia succes in occident pentru ca “plătești pentru mai puține lucruri, adică doar pentru cele de care ai cu adevărat nevoie” cand este destul de clar ca Renault pune niste table subtirele in loc de elementele din aliaje speciale de aluminiu cu deformare controlata … si pe urma.. evident mortul este de vina . . . ia renault castiga 100Euro la fiecare masina doar din chestia asta. Nu zice nimeni sa aiba 5stele – poate sa pice cu succes testele de pietoni si ESP, dar daca ar fi macar la protectia soferului si a pasagerului la nivelul ( sau aproape ) concurentei ar fi altceva.

  16. Ovidiu spune

    Mi se pare perfect laudabil rezultatul dusterului, din acest motiv:

    DUster – 74% protectie adult – 78% protectie copil
    BMW X1 – 87% protectie adult – 86% protectie copil
    DIFERENTA= -15% protectie adult (74/87)
    -10% protectie copil (78/86)

    Deci rezultate cu 12,5% in medie mai slabe la o diferenta de pret/categorie/calitate/tehnologie de 3 ori sa zicem…

    In concluzie, raportul siguranta/ pret este foarte bun la Duster.

    Celelalte criterii..cu ESP, limitator de viteza…care duc la punctajul final al masinii…personal neimportante. Duster poate fi echipat cu ESP intr-o varianta superioara. Iar un cumparator care stie putin despre tehnologii nu se sperie de un EuroNCAP care da general 3 stele…

  17. Semtex82 spune

    @unckle
    dovedesti pentru a mia oara ca n-ai nicio treaba in domeniul auto… Duster dispune de structura cu deformare programata, la fel ca si Logan/Sandero de altfel, insa daca ai pretentia unei caroserii din aluminiu la o masina low-cost, o dai deja in SF-uri…

    @Mircea Mester
    E un articol pe sufletul meu Mircea. Asa trebuie sa fii in continuare: percutant si neiertator cu pseudo-jurnalismul din Romania!

  18. eu spune

    cand un Duster 4×4 1.5 dci 110 CP costa 17.00 euro fara optiuni parca ai alte pretentii de la masina asta;
    un Polo chel, o Fiesta cheala costa 12.000 euro si au 5 stele
    pai cum vine asta?

  19. C-G-C spune

    Salut Mircea,

    Ma mira totusi ca nici tu, la fel cum nici alte publicatii nu ati comentat rezultatul prin prisma a ceea ce se vede in filmarea testului oferita de ENcap. Acolo se vede foarte clar ca structura de siguranta a masinii ramane intacta si ca bordul nu se deplaseaza in urma impactului frontal, un lucru foarte important asi spune. La impactul lateral era de asteptat sa nu reuseasca un rezultat foarte bun, dat fiind ca si fratii de platforma (vezi Logan, Sandero) au obtinut la randul lor rezultate doar satisfacatoare la acest capitol. Una peste alta toti s-au grabit sa vorbeasca prin prisma nr. de stele, insa este stiut ca acestea sunt rotunjite bine si de gadget-urile care imbunatatesc siguranta activa, acolo unde Duster a obtinut un punctaj foarte mic. Ma rog, nu vreau sa cad nici in latura cealalta, pt ca intradevar rezultatul nu este unul pt care Dacia sa primeasca laude.

    P.S.: Un + pt comentariul de calitate.

  20. eu spune

    cred ca in urma acestui test va urma o reducere de pret de cel putin 500 EUR la Duster :)

  21. Semtex82 spune

    mi-ati sters comentariul?! adica ma rog pe cine am deranjat? apreciam articolul scris de Mircea… in fine, adio comunistilor!

  22. razvantyc1 spune

    Foarte bun articolul

  23. C-G-C spune

    Later Edit:

    Acum am vazut si pozele, nu doar video-ul. Imi retrag cuvintele referitoare la buna comportare a strucrurii de siguranta la impactul frontal, pt ca aceasta nu s-a comportat tocmai exemplar. My fault!

  24. Marius spune

    In primul rand, sa zicem ca la putini banuti cumparam o Dacie, si e absolut normal sa aiba 3 stele. Cat dai – atat face. OK, no problem, nu avem pretentii.
    Darrrrrrr, daca vreau sa-mi cumpar o masina premium, pe bani grei, am surpriza sa constat ca sunt multe modele cu doar 4 stele. E normal, coane Fanica? Pai nu prea e normal. Atunci pentru ce atata discutie? Pentru ce as da eu acei bani in plus?
    Aaaaa, pariez ca daca dusterul avea nu stiu ce chestii suplimentare, lua lejer 4 stele. Dar nu le are din motive de costuri.
    PS: vedeti voi cum se gandeste si se discuta in Romania…..adica saracul e si-al dracu la o adica. Mda.

  25. YMihai spune

    … uite cine vorbeste despre alte publicatii din lumea auto si despre articole scrise pe genunchi… in fuga… pe colacul wc-ului. Mestere … cu tot respectul … acum ceva vreme publicai stiri cu masini ale caror motoare s-au topit pentru ca au mers in treapta 1 pe autostrada… ba chiar mai furnizai si poze … iar acum tragi de coltzurile stelelor sa ne spui cat esti de istetz. Duster e praf… l-am condus cam 1500 de km in plina iarna … prin Moldova. Centura de siguranta e incretzita dupa 30.000 de km… masina consuma cat un tanc… insa e ieftina. Pentru o diferenta de 2000 de euro insa … iti iei Quasqai. Tot inainte !!!

  26. Spike27 spune

    Greu e cu amatorismul asta…sunt multi “specialisti” care le stiu pe toate la masini…cat dai atata face…ca doar n-o fi Dacia concurent cu Mercedes sau BMW sau Audi…e low-cost si atata tot…e ieftina,iti faci treaba cu ea si aia e…si oricum,3 stele la EuroNCAP dupa sistemul actual de notare al lor…e ceva…

  27. unckle spune

    YMihai – aia cu blonda si cutia “automata” era de divertisment ;)
    …si ce vrei de la o masina ieftina, sa arate impecabil dupa 15 ani ?

    Referitor la protectia la impact a pasagerului este adevarat ca Dusterul a luat 74% dar asta nu inseamna ca este doar cu 12% sub celelalte masini. Diferenta intre vanatai pe piept plus un nas spart si leziuni interne este viata sau moarte ;) Fiti atenti cum comparati aceste teste de la EuroNCAP pentru ca scorul final nu spune decat o “medie” a performantei masinii in aceste teste – dar manechinul ala care arata “portocaliu” in zona toracelui la toate testele de impact inseamna ca probabil la 100km/h esti mort inainte sa se opreasca masinile dupa impact…

  28. Cristi spune

    Buna atitudine fata de colegii din presa! Bravo, sa ai dreptate si in urmatoarele editoriale si sa nu reiasa in subiectele tratate goana dupa audienta ca in exemplele date. Hai ca se poate sa fi profi si sa te si aprecieze cineva pt asta.

  29. Robert Adam spune

    @Alex Seremet Apelativul “idiot” se aplica din pacate in multe din cazurile semnalate de Mircea. Poate sa scrie despre Duster si revista “Viata Satului” si chiar si Trinitas TV, eu nu am nimic impotriva. Insa am o minima pretentie: documentare inainte. Sau, intreb acum, ce parere ai tu daca mai multi jurnalisti, auto sau nu, incep sa slaveasca tractiunea fata de la BMW-uri, renumita de multi ani? Sunt sigur ca o sa iti scape printre buze “idiotii”. Daca ai impresia ca fabulez, iti dau linkuri, am mai dat si la altii.

    Deja e la ordinea zilei sa citesc la mari jurnalisti, auto sau nu, chestii de gen “Navara are tractiune fata in modul 4×2″ sau “in ciuda tractiunii fata, modelul are un caracter profund subvirator”, ori “masina e minunata, pacat ca e mica”. Nu spun cine, se gaseste cu google, oameni care sunt invitati la toate lansarile internationale, la toate evenimentele, doar pentru ca reprezinta un ziar de sport sau o televiziune. Nu ma deranjeaza ca nu sunt invitat, m-am obisnuit deja, ma deranjeaza rezultatele.

    Spunea Victor Coltanel odata, in Romania jurnalistii buni de presa auto se numara pe degete. Parerea mea ca se numara pe degetele de la o mana. Restul sunt falsuri iar testul Euro Ncap cu Duster a aratat cine si ce stie. La ce sa mai stau eu sau Mester sa facem analiza pe rezultate? Mai are vreun efect daca toate ziarele si televiziunile au facut de rahat Dusterul fara o minima intelegere a fenomenului?

    In ziua de azi, chiar azi am avut confirmarea la lansarea Lotus, oricine are un aparat foto sau o camera video in mana, e jurnalist si are ecuson de presa. Iar aia care sunt cu adevarat jurnalisti auto, stateau pe margine. Si, din pacate, si voi aveti o contributie la acest lucru. Stiu ca intelegi exact ce am vrut sa spun. Ia un mailing list cu presa si uita-te prin el, iti arat multi acolo care intreaba cu seriozitate de ce unele masini au 2 manete inauntru…

  30. bogdan spune

    4tuning e site-ul cocalarilor care cica se pricep la masini, e pt ei despre ei….
    eu am renuntat sa mai citesc stiri de pe mizeria aia

  31. unckle spune

    “@unckle
    dovedesti pentru a mia oara ca n-ai nicio treaba in domeniul auto… Duster dispune de structura cu deformare programata, la fel ca si Logan/Sandero de altfel, insa daca ai pretentia unei caroserii din aluminiu la o masina low-cost, o dai deja in SF-uri… ”

    Intre niste table cu deformatie “programata” si un sasiu de Megane care-i tot din table dar are si acele elemente de disipare a energiei impactului este cale lunga.
    Intre un sasiu din tabla de otel cu elemente disipare a energiei ( intamplator Renault a ales aliaje de aluminiu pentru asta .. )si un sasiu din aluminiu – este cam distanta dintre Megane si Audi A8 … deci cu totul alta poveste.

    Citesc intr-un comentariu un “adio” catre AM – o sa-ti ducem dorul, pentru ca probabil comentariul pe care ti l-au sters are plin de har automobilistic. Ma bucur in schimb ca ai demonstrat, inainte sa pleci, cat de “pe langa” sunt eu si domeniul auto ;)

  32. Cata spune

    Duster (in traducere: Aspiratorul de praf) este “praf” la testele de impact! Acum aproape toate masinile iau 5 stele (foarte rar 4 stele) la aceste teste iar Dusterul ia doar 3! Diferenta de la 3 la 5 stele te poate costa viata, dar cei mai multi nici nu stiu despre ce vorbesc. Cu atat mai grav mi se pare declaratia lui Pelata (nr. 2 in Renault) “credem că sunt lucruri care nu sunt esențale pentru siguranță “!!! Adica faptul ca Dusterul nu are ESP nu este ceva esential, chiar daca la o banala curba poti sa mori!!!!

  33. Bratu spune

    Cred ca fiecare avem dreptul la o parere. Eu consider ca rezultatul lui Duster este prost avand in vedere ca are acceasi platforma cu Juke (http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_B_platform) care costa aproximativ cat Duster si a obtinut trei stele in loc de cinci…

    Lasand punctajele la o parte, centuri de siguranta si restul, in timpul impactelor s-au deschis portiera soferului si hayonul. Innaceptabil dupa parerea mea.

    Daca toate masinile cu platforma asta si care costa la fel au cinci stele si Duster trei inseamna ca acesta din urma are o problema si Dacia este bataia de joc a grupului. Cum se face ca modelele Skoda au cinci stele la fel ca cele VW? Ca si Skoda este low cost in grup…

    Chiar sunt singurul caruia i se pare ca Dacia merita mai mult?

  34. LauCalin spune

    Mircea, ar mai fi si:
    http://masini.ro/stiri-auto-dacia-duster-este-un-dezastru-in-privinta-sigurantei-14278.htm
    Bine, cei care fac stirile pentru site-ul ala nu se pot numi jurnalisti auto. Nu sunt carcotas, chiar sunt pararleli cu domeniul.

  35. Gigi spune

    N-am nimic cu Dacia, de fapt am un Logan de 5 ani sunt foarte multumit de masina, dar mi se pare ca Duster e o mare teapa, data vesticilor, ca ei cumpara 95% din masini.
    In primul rand, masina isi bate joc de ideea de SUV (SPORT Utility Vehicle), prin motorizari de maxim 105 CP, cand un SUV ar trebui sa aiba minim 150 CP (chiar 200 CP).
    Apoi, sa dai pe masina asta cat pe 2 Loganuri medii si sa oferi tot 3 stele, ca si Loganul, e o alta bataie de joc.
    De fapt, singura diferenta fata de un Logan este caroseria un pic umflata si alungita, si cutia de viteze la vresiunea 4×4. In rest, interiorul si mecanica, motorizarile, toate sunt absolut identice, iar pretul e dublu.