Dacia vazuta prin ochii jurnalistilor straini

Automarket traieste dintr-o multime de surse externe. Este normal, din moment ce o parte extrem de mica din industria auto reuseste sa ne tina companie in tara. Practic, atunci cand vorbim de industria auto de la noi vorbim, deocamdata, de Dacia. Va urma Ford si vor urma si altii.

Revin. Printre sursele de informare de care Automarket dispune se numara doua, Automotive News si Just Auto, pe care personal le recomand cu mare caldura fiecarui jurnalist, in orice domeniu activeaza acesta. Nu vorbim de surse deschise publicului larg ci de institutii de presa cu nume, abordabile exclusiv prin abonament.

Am facut aceasta introducere pentru a va face o idee despre ce inseamna un material despre Dacia aparut pe aceste surse. Mark Bursa, unul dintre oamenii de baza ai echipei redactionale Just Auto, povesteste astazi, intr-un editorial de senzatie, despre ultima vizita pe care a facut-o la Uzina Dacia si despre schimbarile enorme pe care fabrica din Mioveni le-a suferit intre comunism si perioada actuala.

Jurnalistul englez lauda progresele pe care Dacia le-a facut sub “oranduirea” Renault si nu scapa din vedere nici diferentele de imagine pe care francezii le-au implementat in cazul unei marci muribunde. Dar, pentru ca nu aveti acces direct la materialul jurnalistului britanic, va ofer cateva citate din reportajul sau. Merita.

“Intr-un colt al uzinei Dacia, o masina veche colorata in verde aproape ca isi da suflul. Cutiile de viteze intra printr-un capat si ies prin celalalt intr-o forma usor diferita. Masina e plina de urme negre, ulei si chiar acoperita de cateva puncte de rugina. Am putea crede ca acest element este ultimul lucru pe care Dacia ar putea sa il arate presei straine venite in vizita la Uzina. Insa masinaria verde are o rezonanta speciala – este ultima dintre masinile erei comuniste care funtioneaza. E ultima sansa de a vedea Dacia asa cum a fost inainte de a vedea Dacia asa cum e acum”

“Uzina din Pitesti este acum populata cu masini noi si curate. Masini cu display-uri digitale care au luat locul afisajelor analog si butoanelor murdare. Unele sunt noi, venite direct din Japonia. Altele sunt trimise de Renault din Franta, curatate si reconditionate si apoi asezate in uzina romaneasca”

“La noua ani dupa semnarea intelegerii care a pus cel mai important constructor romanesc in Grupul Renault s-au schimbat o multime de lucruri. Lansarea lui Logan, acum aproape patru ani, a pus Dacia pe harta lumii”.

“Inauntru e o diferenta enorma fata de starea uzinei din 1999, atunci cand Renault a preluat fraiele. De fapt, e un miracol modul in care Dacia a supravietuit pana atunci. Trecusera zece ani de la caderea Cortinei de Fier. Pentru Dacia, problemele au aparut dupa Revolutia din 1989. Cred ca romanii se uitau, prin 1991, cu jind la Skoda, care pe atunci inghitea marcile germane ale celor de la Volkswagen. Si totusi, Dacia a supravietuit. Mai mult, a reusit chiar sa dezvolte o masina noua, Nova, o imbunatatire a variatiunii de Renault 12 pe care o producea pana atunci”.

“Acum se mizeaza pe o retea de dealeri extrem de sofisticata, moderna si care se bazeaza pe francize duale, cu Renault si Dacia primind aceeasi importanta ca imagine. Un lucru bun avand in vedere multimea de showroom-uri dintre centrul Bucurestiului si cele doua aeroporturi. Chiar si Ferrari se afla acolo. Tranzitia la o economie de piata functionala a fost foarte rapida.”

“Inainte sa vina Renault, toate masinile erau vandute direct prin fabrica. Procesul era identic cu cel comunist: liste foarte lungi de asteptare, cu masini alocate clientilor atunci cand numele acestora ajungea in capul listei. Nu existau alegeri, nici macar din punctul de vedere al culorii. E adevarat, exista o retea aparent puternica de 160 de dealeri, insa multi dintre acestia figurau doar cu o casuta postala”.

“In toata aceasta nebunie generala, un om a reusit sa mentina Dacia pe linia de plutire. Cariera lui Constantin Stroe a fost una extraordinara. A muncit pentru Dacia inca de cand de pe banda de productie iesea, in 1968, primul Renault 8. A facut parte intr-un joc politic in era comunista si apoi, dupa Revolutie, a devenit presedintele Dacia. A refuzat avansurile celor de la Daewoo si a reusit sa ajunga la o intelegere cu Renault, aceasta garantand viitorul companiei”.

“Faptul ca Dacia a dezvoltat Nova a pus compania inapoi pe harta, constructori ca Hyundai, Peugeot sau Fiat interesandu-se de o colaborare. Stroe i-a refuzat insa pe toti. Iar Renault a decis ca e timpul sa se intoarca in Romania. ‘Nimeni nu ne-a oferit ce ne oferea Renault: reconstructia completa a brandului Dacia’, spune Stroe”.

4 comentarii la “Dacia vazuta prin ochii jurnalistilor straini”

  1. Calin spune

    Cu adevarat Renault a oferit mai mult decat oricare alta firma auto si probabil ca nu intamplator. Speranta mea este ca centrul tehnic si muncitorii romani sa schimbe faima romanilor din sperficiali in talentati si francezii sa ne transfere din disciplina lor.

  2. cozappz spune

    Respect pentru domnul Constantin Stroie! El este sufletul Dacia.
    Păcat că isteţimea românilor este plătită prost de francezi.
    Păcat că Ceauşescu nu a acceptat ca VW să vină la Timişoara să construiască un autovehicul.
    Acum am fi fost mult mai departe.

  3. eduard spune

    ba da chiar iti e greu sa scrii gramatical bine?
    redactor sef my ass

  4. Mircea Mester spune

    @eduard

    Astept detalii. Hit and run?