Chrysler si Fiat, sitting on a tree…
Acum cateva luni (nu multe), cand Sergio Marchionne anunta ca Fiat – compania pe care o administreaza – are nevoie de un partener important de pe piata pentru a putea sa supravietuiasca, presa europeana a inceput sa speculeze. S-a vorbit de BMW, apoi de Daimler, apoi de General Motors. De altfel, ultimii aveau o istorie interesanta legata de Fiat, multe dintre motoarele diesel regasite sub capota modelelor Opel sau Saab fiind de fapt unitati Multijet rebotezate. Mai mult, zvonurile au alunecat apoi spre Ford, cu care Fiat a colaborat la dezvoltarea noilor 500/Ka, ambele fiind produse la aceasta ora la fabrica Fiat din Tychy, Polonia. Aceleasi informatii au trecut prin Franta, unde Fiat negocia la un moment dat cu Renault-Nissan.
Si totusi, italienii au ales o companie-surpriza. Iar surpriza nu s-a oprit la nume, vizand si timpul-record in care cele doua companii au semnat un tratat de colaborare.
Fiat a preluat – gratis – 35% dintre actiunile Grupului Chrysler, astfel ca astazi s-a nascut o noua alianta in lumea auto. Informatia a aparut ieri sub forma de semi-zvon iar astazi s-a concretizat oficial.
Pentru mine e o surpriza si nu prea. Vorbim de pozitionare. Daca Grupul Fiat s-a concentrat pana acum pe satisfacerea unei categorii de clienti care au acces relativ usor la produsele sale, bazandu-se pe modele care incep cu 500 si Panda si urca pana la maximum Alfa Brera si Spider (nu iau in calcul exceptia 8C Competizione), Grupul Chrysler dispune de trei branduri extrem de clar pozitionate: Jeep, Dodge si Chrysler. Daca Dodge e inca o semi-necunoscuta in Romania, desi vinde de ceva vreme prin zona, celelalte doua marci sunt recunoscute in toata lumea ca branduri dedicate off-road-ului (in cazul Jeep) sau luxului (in cazul Chrysler).
Vorbim, asadar, de o colaborare foarte bine gandita, complementara, cu aspecte care vizeaza satisfacerea unei game extrem de largi ale publicului. Si am luat in calcul doar autoturismele, Fiat Professional fiind, de ceva vreme, intre primele branduri de utilitare in Europa.
Ce se va intampla de acum inainte? Probabil, Dodge va beneficia la maximum de experienta Fiat in segmentul compact si mic, iar Fiat va aduce la cote ridicate experienta Jeep si Chrysler in domeniile lor de referinta. Eu unul ma astept la o valorificare la maximum a platformelor Fiat pentru compacte. De exemplu, este foarte probabila aparitia unui model compact Chrysler care sa ridice stacheta intr-un segment dominat de Audi A3 si BMW Seria 1.
Ma veti intreba “OK, si atunci cum ramane cu viitorul Alfa 149?”. Iar eu va voi raspunde: exact la fel cum ar fi ramas si intre Lancia Delta si Alfa 159: o bataie si nu prea. Fiecare model cu specificul sau. Iar daca veti pune mana pe Bravo, Delta, 159 si apoi pe un Chrysler, veti intelege imediat diferenta.
January 20th, 2009 la 9:56 pm
Mircea dar totusi cand o sa testati Insignia aia, ca vreau sa vadcuma evoluat fata de batrana mea Vectra, ca vad ca a disparut din lista cu vom testa. Ma obligati sa ii citest pe “carnatii” ai a de la promotor care au testat-o, dar eu va prefer pe voi ca sunteti mai deontologi si ne zambiti frumos din poze…
January 21st, 2009 la 5:01 pm
Poate se frig din nou americanii pa banii carora Fiat a iesit din criza prin 2003 sau poate de data asta italienii.
Nu imi vine in cap decat faptul ca Daimler tocmai a divortat recent de Chrysler sa scape odata de ei.
In privinta platformei pentru compacte, cea de Stilo/Bravo e un gunoi ca si conceptie sub Peugeot 308 si o clasa mai jos fata de Golf, Focus, Astra.
Miroase a mort deja; m-as bucura sa ma insel.