Despre Chevrolet Volt şi minciuna GM (2)

Pentru că însemnarea de ieri legată de modul în care GM a ales să promoveze un sistem care de fapt e altfel decât părea a stârnit atâtea discuţii, sunt nevoit să fac câteva precizări.

1. Când am afirmat că GM a minţit poporul cu sistemul de propulsie, nu m-am referit neapărat la faptul că acesta nu merge 100% electric, ci la faptul că între sistemul Voltec prezentat de ei până ieri şi sistemul Voltec pe care îl are Volt sunt diferenţe uriaşe. De funcţionare, de idee şi mai ales de subansamble. GM a “uitat” să ne spună că mai există un motor electric secundar şi o cutie de viteze inteligentă prin care trec toate propulsoarele.

2. Nu am atacat în niciun moment produsul. Adică modelul Chevrolet Volt. Acesta rămâne unul dintre cei mai interesanţi reprezentanţi ai valului ecologic şi dispune de cel mai avansat şi complex sistem de propulsie dezvoltat vreodată pe o maşină de serie. Avea caracteristica asta şi înainte de apariţia noilor detalii. Iar acum, după ce în sistemul de propulsie al lui Volt a apărut (ÎN PLUS!) şi unul care seamănă cu cel de pe Toyota Prius, e normal să fie considerat aşa.

3. Volt poate funcţiona în patru moduri diferite. Ultimul, cel atacat de jurnaliştii americani după testul cu modelul Chevrolet, este cel din scenariul următor: bateria s-a golit, motorul pe benzină alimentează printr-un generator motorul electric principal, iar şoferul apasă cu putere pedala pentru a depăşi. În acest moment, motorul pe benzină trece prin generatorul motorului electric mic şi ajunge la cutia de viteze. Practic, energia dezvoltată de motorul pe benzină se tranformă în energie electrică şi apoi în energie cinetică (mecanică). În condiţiile în care eficienţa unui motor pe benzină este de maxim 40%, transformarea energiei în electrică şi apoi din nou în cinetică doar de dragul de a spune că roţile lui Volt sunt învârtite electric este o măsură anti-eficienţă care nu prea e demnă de renumele unui model de acest tip.

3 (a). Pe de altă parte, ce mă face să îi cred pe cei de la GM când aceştia spun că “nu există legături mecanice directe între motorul pe benzină şi roţi”, în condiţiile în care oamenii ăştia au spus un lucru şi au făcut altul până acum? De ce să nu cred că generatorul de mai sus este un simplu paravan pentru a nu atenta la pudoarea electrică a modelului american? E o simplă supoziţie. Singura din toată argumentaţia de până acum.

4. Rămâne în discuţie verticalitatea GM, care anunţă ceva şi face altceva. O discuţie deja veche, care a început înainte de criză, a continuat odată cu procedurile de faliment din 2009 şi merg mai departe, iată, cu un model care ar trebui să-i scoată pe americani din nou la suprafaţă. E păcat, pentru că Volt nu merita asta. Şi de-abia aştept să-l testez, pentru a vă spune ce face, cum e şi cum se simte.

24 comentarii la “Despre Chevrolet Volt şi minciuna GM (2)”

  1. Thor spune

    Daca nu ataci produsul ci creatorul e simplu.

    “GM a “uitat” să ne spună că mai există un motor electric secundar …….”
    Mai repet iar, nu niciun motor electric secundar de care nu se stia.
    Generatorul motorului termic, poate functiona in situatii in care este nevoie de putere maxima ca un motor.
    Motorul electric, motorul termic, generatorul motorului termic si bateriile existau ca componente din faza de concept.
    Ca nu se stia ca generatorul motorului termic are capacitatea sa functioneze ca un motor in anumite situatii e alta poveste.
    Singura chestie noua este “cutie” cu 3 ambreiaje electoronico-hidraulice.
    Daca ai sti ce inseamna sa patentezi un astfel de sistem ai fi aflat ca daca se puneau toate cartile pe masa de la inceput concurenta ar fi patentat si ea un sistem similar inainte ca GM sa reuseasca sa faca acest lucru.

    Ce zici tu ca e minciuna se refera numai la o situatie particula nu la modul de functionare obisnuit.
    Cum sa sti toate detaliile daca modelul nu era scos la vanzare ?

    Nu seamana cu Prius deloc. Care e motorul care produce cei mai multi cai putere ? Cel electric sau cel termic ?

  2. Thor spune

    Volt este un vehicul electric, hibrid serial si hibrid paralel in acelasi ambalaj.
    Ia tot ce e mai bun de la toate sistemele.

    Minciuna care intereseaza trebuie sa tina de rezultatele produsului, nu de modalitatea prin care se indeplineste rezultatul.

    Adica, sa fie vorba de: autonomie, consum, costuri, durata de viata.

    Si-a luat cineva masina asta inainte sa se anunte care sunt toate componentele ?

  3. Mircea Mester spune

    @Thor

    “Seamănă cu Prius” nu înseamnă “e identic”. Principiul de funcţionare e identic: sistemul hibrid e paralel în anumite condiţii în toată puterea funcţionării sale.

    Generatorul motorului termic este un motor electric secundar la sarcină mare. GM a omis asta. Voit. Deci a minţit prin omisiune. Tu spui că “e altă poveste”. Exact despre această “altă poveste” vorbesc eu. Tu poţi vorbi de ce poveste vrei :)

    Când generezi voit aşteptări, trebuie ca rezultatul să fie cel legat de aşteptări. Dacă pui ceva în plus sau în minus din anumite motive, produsul va fi mai bun sau mai rău, dar tu vei fi un mincinos notoriu :)

  4. Dr Felix spune

    CARE ESTE ROSTUL TRANSFORMARII ENERGIEI MECANICE DATA DE MOTORUL CU ARDERE INTERNA IN ENERGIE ELECTRICA, STOCATA SI ULTERIOR RETRANSFORMATA IN ENERGIE MECANICA LA NIVELUL ROTILOR? PRIN CUTIA DE VITEZA SE PIERDE 10% DIN ENERGIA MOTORULUI. STIE CINEVA SA SPUNA CAT SE PIERDE IN CAZUL UNUI MOTOR HIBRID? INTREBARILE MELE NU SUNT LEGATE DE CAZUL SPECIAL PREZENTAT DAR REVIN CU ELE, POATE OBTIN UN RASPUNS CLARIFICATOR. PERSONAL CRED CA MASINILE HIBRID SUNT UN MOFT CARE NU TINE CONT DE FIZICA MECANICA ELEMENTARA (IN SPETA DE CALCULUL RANDAMENTELOR).

  5. InflatableNinja spune

    Umm… inca nu sunt chiar OK explicatiile.

    Toyota Prius foloseste un sistem hibrid in serie, nu in paralel. Este un sistem complet diferit de cel oferit de Honda pe Insight/Civic Hybrid/CR-Z. Din cauza (sau datorita, cum doriti) asta Prius-ul nu are cutie de viteze in adevaratul sens al cuvantului, pe cand Insight-ul si altii folosesc o transmisie de tip CVT.

    Chevrolet Volt, din cate am inteles in ultimele zile, poate functiona in mod electric (ca Tesla Roadster), hibrid in serie (ca Toyota Prius) si cand e nevoie hibrid in paralel (ca Honda IMA). E un fel de compromis/combinatie a tuturor celor trei tehnologii.

    Cat de buna e aceasta idee in realitate ramane de vazut, dar cred ca depinde oricum foarte mult de modul de conducere.

  6. tomita spune

    deci pana la urma volt a luat “rotile” inventate de altii le-a pus pe toate la caruta ei si acum zice ca a inventat o roata mai rotunda. unde este inovatia.
    dupa cum se stie raspunsul cel mai simplu este de multe ori cel adevarat. deoarece au vrut sa creeza o gogomanie care are un motor pe benzina neconectat la roti. ca sa zica ei ca roata lor e mai rotunda. deci pierde randament si eficienta, deci un pas inapoi, special pt a se lauda si a castiga cota de piata si sa-si vanda produsul. deci ajungem la politici si strategii corporatiste, neloiale cumparatorului si produsului oferit.
    daca transmiterea cuplui din mecanic in electric si apoi iar mecanic produce cel mult la fel de putine pierderi in sistem ca si o transmisie mecanica atunci revoc tot ceea ce am scris si recoamnd produsul ca o evolutie tehnologica. si atunci toate transmisiile la toate masinile nou produse ar trebui sa fie la fel.
    de ce? pt ca dispar o gramada de elemente in miscare care se pot defecta. in schimb , electric e doar un motor, generator, sau torque converter (cum vreti sa ii spuneti) care trebuie reparat / schimbat

  7. unckle spune

    Deci, ( ca doar asa poate incepe o propozitie plina de miz ) acea cutie de viteze leaga toate componentele, leaga motorul termic de generatorul mic, leaga generatorul mic de roti, leaga motorul electric mare de roti ….. SEE WHAT I DID THERE ???

    Leaga motorul termic de generatorul/motorul mic si mai departe de roti — LE LEAGA MECANIC si astfel motorul termic ajunge sa miste atat ROTILE cat si generatorul ( care produce curent pentru motorul electric )
    “marea omisiune” ( ca sa nu zic minciuna, ca se ofuskeaza publicul ) este faptul ca GM nu a spus ca motrul termic va misca direct rotile. ATAT.
    Nu cred ca este cazul sa facem atata “scandal” pe aceasta tema. Acea cutie de viteze si modulul de control electronic decid cata putere este necesara la roata si iau masurile necesare pentru a livra acea putere, fie ca este prin intermediul motorului electric , termic, sau toate 3 odata — si asta pentru ca poate!!

    gata cu parereile apreciative la adresa lui Volt, acum sa trecem si la rele:
    Cum draq o sa poata aia sa vanda masina aia in europa… cum isi imagineaza ei ca europeanul iubitor de diesel o sa accepte sa dea dublu pe o masina care nu prea consuma mai putin… cum draq se gandesc ei sa faca marketing pentru Ampera ?

  8. Zed spune

    Mircea,

    “Cruciada” asta ta este interesanta si, din anumite puncte de vedere, benefica. Dar sunt convins de un lucru: daca lumea va accepta pretul lui Volt – care, la 40.000 de $, mi se pare adevarata sa problema – si va trece cu vederea micile neajunsuri de natura practica – am inteles ca spatiul la nivelul locurilor din spate e cam meschin, iar portbagajul e destul de mic -, nimeni nu-si va mai aminti de “minciuna” lui GM.

    Sa inteprinzi o analiza atat de exhaustiva este de apreciat, iar asta ti-o spune un om cu care (pardon de cacofonie) ai avut multe schimburi de replici acide. Insa, pe bune: cati vor mai fi interesati de felul in care functioneaza Volt atata vreme cat, pentru 80-90% din clientela, masina asta va face uitata vizita la benzinarii? Think ’bout it.

    Hai, bafta.

  9. Mircea Mester spune

    @InflatableNinja

    Te contrazic. Prius şi Insight folosesc acelaşi sistem hibrid paralel. Motorul electric şi cel termic lucrează în paralel. Atât pachetul THS, cât şi cel IMA funcţionează în acelaşi mod. Transmisiile sunt diferite. mai multe detalii legate de sistemul de pe Prius vezi aici: http://auto.howstuffworks.com/hybrid-car6.htm

    @unckle

    Thanks for helping me out :)

    @Zed

    Dacă noi nu scriem despre asta, cine dracu’ să scrie în România? Libertatea? Cancan? :)

  10. Zed spune

    Respectivii nu sunt in stare sa-si scrie numele corect, dar nu despre asta e vorba. In fine, precum spuneam si ieri, important e sa vezi padurea de copaci.

  11. Thor spune

    @unckle hai ca te-am mirosit, esti fan-ul altei echipe si vrei sa arunci cu noroi dar sa pari si impartial.
    Volt e muult peste ce poate Prius si Leaf.

    Multa invidie ca poate de 3 ori mai mult decat ceilalti.

    Cine o sa cumpere ?
    1.In primul rand Volt arata a masina nu a gogoasa umflata pe 4 roti ca Leaf si Prius.
    2. O sa se vanda in Anglia si in cele 3-4 tari din UE unde sunt ajutoare guvernamentale pt cumpararea unei astfel de masini.

  12. InflatableNinja spune

    @Mircea Mester

    Articolul de pe howstuffworks se refera la generatiile precedente ale lui Prius, dar ai partial dreptate insa. Pe de alta parte, si eu la fel.:)

    Prius nu functioneaza deloc pe acelasi principiu ca Insight, decat in sensul ca ambele modele sunt hibride, si, pana la un punct, folosesc un sistem hibrid paralel. Chichita majora e ca Prius e si hibrid in serie, spre deosebire de Insight.

    Nu am suficient timp la dispozitie sa explic mai detaliat principiul de functionare al celor doua sisteme in parte, dar ganditi-va doar la faptul ca Prius poate functiona exclusiv electric pana la un punct, pe cand la Insight motorul cu ardere interna este tot timpul folosit pentru punerea in miscare a rotilor, respectiv incarcarea bateriei. Prius este un fel de plug-in hybrid neterminat sau in forma incipienta, daca vreti, adica fara optiunea de a putea fi incarcate bateriile si de la priza. :)

    Cat despre Volt si omisiunea/minciuna GM, ii inteleg perfect. Tinand cont de ce bataie este si va fi pe sisteme de propulsie alternativa in urmatorii ani nici nu ma mira secretomania. Cine aduce primul ceva pe piata e privit ca fiind inventatorul sau macar originalul, nu?

  13. Mircea Mester spune

    @InflatableNinja

    Evident că există diferenţe între construcţia şi modul de funcţionare Honda-Toyota, dar principiul e acelaşi. Mă rog, e discuţie mai lungă. Dar nu faptul că motorul electric funcţionează uneori independent face diferenţa, ci modul în care motoarele comunică între ele.

    Mă rog. Apropo de bătaia din viitor, o să fie fun să vedem ce sistem scoate Kia în următorii ani, pentru că ei au spus la Paris că e Voltec-like. Fără să ştie că Voltec e de fapt altfel. În plus, de urmărit Jaguar, care a adus pe cel mai noi concept al său un sistem hibrid de serie cu patru motoare electrice independente (câte unul la fiecare roată).

    Deci, ca să-i răspund lui Zed, dacă până acum diferenţiam maşinile în funcţie de manevrabilitate, ţinută de drum, performanţe şi consum, de acum se va adăuga şi sistemul hibrid de care dispune fiecare. Iar mecanicii noştri ar face bine să înceapă să monteze prize, să se obişnuiască cu energia electrică :)

  14. tomita spune

    unkle, dude, esti plecat cu pluta. esti aservit chevolet or something like that?
    normal ca incep cu deci, caci este o concluzie acel comentariu. si in special fraza respectiva. daca ai invatat sa citesti atunci ciocu mic si nu mai vb abureli…
    daca merita da, daca nu atunci oamenii se dau rotunzi cu mizerii tipic corporative. ce mai vrei?
    te voi ruga sa nu mai ai comentarii la adresa comentariilor mele caci nu esti destul de matur…

  15. Mircea Meşter spune

    @tomita, @unckle

    Băieţi, vă rog… Behave.

  16. rares spune

    In sfarsit cineva isi da seama de minciuna GM. Cea mai mare minciuna posibila de catre astia de la GM. Alti ce chinue sa faca masini electrice si GM baga PR-ul in fata si da tata cu tunul in fraieri de americani si fraieri de europeni sa creada ei cat ne gandim noi.
    Dau exemplu pe cei de la Toyota cara au scos RAV 4 electric de acum 10 ani pentru America doar, si acuma sunt la ce-a ce-a 2 editie. Asta da producator. Sau Honda care si astia se chinuie sa faca ceva bun.

    Sa-mi dea cineva una in cap daca mai imi iau masina americana de acum inainte.

  17. Thor spune

    Mircea uite pentru tine tema pentru acasa.

    http://vxlive.feedroom.com/feedroom/http/4000/5172/6999/7438/Lobby/default.htm

    Daca nu te lamuresti dupa ce vezi filmuletul ma anunti ca sa pot veni cu explicatii.

    Sper sa pregatesti un articol in care sa vi cu dez(mintirea) si scuzele de rigoare.

    PS: Incearca sa le explici “cunoscatorilor” ca e mult mai greu sa realizezi un hibrid decat un auto pur electric.
    GM a aruncat pe piata primul vehicul pur electric in ‘96.

  18. Cyrus spune

    Mircea, tu la ce te asteptai, sa publice toate speceficatiile tehnice ale sistemului? Cred ca asta-i absurd…

    Cineva spunea de risipa de energie la transformarea mecanica-electrica-mecanica atunci cand bateria e goala si se apasa acceleratia: nu-s inginer, dar:

    - motorul pe benzina incepe a functiona atunci cand nivelul de incarcare al bateriei ajunge la 30%, deci mai exista rezerve
    - sistemul de transmisie electric deja exista, dece sa mai adaug unul mecanic: sisteme in plus, masa suplimentara (care ar anula orice avantaj al celei din urma), costuri suplimentare, costuri de intretinere mai mari etc. etc.
    - din cate cunosc, motoarele electrice au un randament foarte inalt, ~98%, deci probabil e mai eficient modul elecric decat transmisia mecanica obisnuita
    - in perspectiva, cred ca e mult mai comod de realizat o masina cu tractiune 4×4 in mod elecric, cu 4 motoare electrice la roata, cu distributia la roti efectuata in mod elecronic decat un sistem 4×4 mecanic

    Sincer, mie modelul mi-a atras atentia atunci cand au spus ca va avea un consum de carburant de 1L/100km si in plus arata a masina, ceea ce nu prea pot spune de Prius.
    Deci, in afara de pretul zic eu piperat, daca modelul va face ce zic ei, sunt de parere ca va fi un succes. Si nu cred ca va interesa prea multi cum au reusit cei de la GM acest lucru. Poate cu exceptia celor carcotasi…

  19. Mircea Mester spune

    @Thor

    Știu filmul, de aici a pornit avalanșa. Acest webcast a fost primul care a recunoscut existența unui al treilea motor (generatorul care mediază trecerea energiei dinspre motorul termic înspre roți). De aici și discuțiile care durează deja de cîteva zile pe baza detaliilor noi subliniate de Larry Nitz.

    În rest, cunoscătorii încearcă să înțeleagă lucruri. Ca noi toți, de altfel. Am fost luați prin surprindere de apariții noi în sistemul Voltec. Ele nu sunt rele, așa cum am spus în postarea de pe blog, dar au făcut rău. Și rămâne întrebarea legată de legătura dintre motorul termic și roți. Nitz zice că e o legătură indirectă. Depinde ce înțelegi din asta :)

    Oricum, mulțumesc pentru eforturi. Apreciez :)

  20. unckle spune

    @Mircea Mester : eu am fost baiat cuminte :) .. deocamdata ..

    @Tomita : faptul ca am lasat un comentariu care este pozitionat dupa comentariul tau nu inseamna automat ca ma refeream la TINE, ca am raspuns EXACT comentariului tau .. etc. Dragul meu, te crezi un pic mai important decat esti .. parerea mea :)

    @Thor: Nu vreau sa par impartial, ca asta nu se poate, ca nu sunt robot… . De asemenea nu sunt fan “hibride” , daca urmaresti AM sau comentariile mele in general ( ca dintr-un comentariu nu-i tocmai usor sa-ti dai seama care sunt “credintele” mele ) ai afla ca sunt chiar impotriva acestor practici. Sunt total impotriva acestor producatori care promit maretia masinilor hibride si livreaza masini care debea pot satisface nevoile celui mai mare “fan ECO”. Sunt impotriva acestor masini in primul rand deoarece costurile de detinere a masinii sunt nejustificat de mari fata de un Diesel obisnuit daca luam o perioada de 5ani de utilizare ( cat au garantie acumulatorii.. ca pe urma-i jale ) . . . acu sa nu te apuci sa zici ca-s fan dizel ca nici pe ala nu as da bani… dar asta-i parere personala :)

  21. Dr Felix spune

    AM VAZUT MULTE MESAJE POSTATE DE CUNOSCATORI, DAR TOT NU AM PRIMIT RASPUNS LA INTREBAREA CAT SE PIERDE DIN ENERGIA MECANICA PRODUSA DE MOTORUL CU ARDERE INTERNA IN CAZUL UNUI AUTOVEHICUL HIBRID. MERITA FACUTA O COMPARATIE INTRE MASINA HIBRIDA SI CEA CLASICA (MOTOR + CUTIE DE VITEZE) LA CARE PIERDEREA ESTE DE 10%. POATE TOTUSI STIE CINEVA SI MA DUMIRESC SI EU. P.S. SI EU SUNT REVOLTAT DE STILUL MULTOR FIRME DE A PREZENTA CU MARE POMPA NISTE REALIZARI MINORE CARE ULTERIOR SE DOVEDESC A FI DOAR PRAF IN OCHI.

  22. Thor spune

    @unckle bateria are garantie 8 ani sau 160.000 de km

    Cei care i-au facut mincinosi au ajuns acum in catarea colegilor care mai intai au gandit de 10 ori si abia pe urma s-au pus pe scris.
    Pacat ca nu s-a facut si aici la fel.
    Desigur, ii dau credit lui Mircea doar in situatia in care a ales un titlu care include cuvantul “minciuna” si genereaza mai multe “click-uri” decat ceva impartial.

  23. YMihai spune

    Mircea, cu tot respectul, am urmarit ambele tale descrieri. Desi nu am mult timp la dispozitie, am citit in amanunt toate detaliile, reply-urile cititorilor Automarket… s.a.m.d. Spune-mi te rog, ce studii in domeniul tehnic ai, pentru ca reply-urile pe care le dai, raportate la pozitia pe care o ocupi, sunt puerile. Sunt pur si simplu curios, m-am saturat sa citesc stiri in care masinilor li se topeste motorul pentru ca au mers in treapta intai pe autostrada. Multumesc anticipat !!!

  24. Zed spune

    http://www.autoblog.com/2010/10/13/127-mpg-what-motor-trend-got-driving-the-volt-in-the-rea/

    “The 127 mpg figure was achieved over a variety of Los Angeles city streets, canyon roads and highways. During the trip, the car ran out of battery power and the gasoline engine quietly turned on to give it more juice. Not to the wheels, but to the battery. If the car gets up over 70 miles per hour, then the ICE will send a small amount of power to the wheels, but by doing so it makes the car more efficient.”

    Mint ei, mint si eu. Dar daca acesta este adevarul, iti dai seama ca tot tam-tam-ul si discutiile astea gen “A fi sau a nu fi” chiar nu mai au nici un rost.