Maşini de oraş versus city cars

Chevrolet-Cruze_2011_1600x1200_wallpaper_14

Dacă mai aveaţi nevoie de un exemplu clar al faptului că piaţa americană e complet diferită faţă de noi (nu, mingea nu e rotundă, ei nu sunt tot unşpe şi maşinile nu au tot patru roţi – expresiv vorbind) , aflăm astăzi că un juriu de 15 jurnalişti de peste Ocean l-au ales pe Chevrolet Cruze “Urban Car of the Year”.

Probabil că nu e prima dată când un model de dimensiuni apreciabile pentru oraş (compactă cu portbagaj la noi) câştigă titlul ăsta la ei şi nu m-aş mira ca ăn trecut să fi câştigat vreun pick-up cu motor V8 de 120 de cai. Dar e prima dată când avem în faţă un model care se vinde în aceeaşi formă şi la noi.

Da, domnilor. Cruze e cea mai bună de oraş în SUA. Noi avem sub Cruze două segmente (A şi B), iar sub A au fost inventate în plus şi supermini-urile (Smart şi iQ – chit că Smart e şi la ei de ceva vreme). La noi, Cruze e o maşină de familie foarte bună, la ei e o maşină de oraş, mică şi la îndemână. Vă daţi seama cum privesc americanii recenta lansare a lui Fiat 500 în SUA?

11 comentarii la “Maşini de oraş versus city cars”

  1. Mandu spune

    E ceva normal la ei, Mircea. Drumurile sint mari, late, chiar si prin orase, asa ca un Cruze este o masina potrivita de oras.
    Am un prieten care lucreaza in Washington chiar in centru, dar si-a cumparat Lexus GS350…

  2. Mircea Mester spune

    @Mandu

    Nu zic că nu-i normal, subliniez încă o dată diferenţele :)

  3. Marius spune

    Americanii merg pe filosofia lui Buick – “mare si greu”. Si cam au dreptate si ne dau lectii. Ideal asa este, sa ai o masina mai mare, mai serioasa, sa te deplasezi oriunde. Niciodata nu se va compara o piticanie de oras cu o masina mare si grea. E o chestie, mai la propriu, mai la figurat.

    Ar mai fi ceva de adaugat. Carburantii sunt relativ ieftini in America. Credeti ca daca la noi litrul de benzina costa 1.5 lei, se mai complicau europenii cu masini de clasa mini si mica? Sau ne mai durea pe noi capul sa ne luam diesele (pardon, tractoare) doar pentru ca “toaca mai putin si are vana la plecarea de pe loc”? Sa fim seriosi. Pretul dicteaza orice.

    Si o ultima chestie, si cu asta inchei……America e o tara vasta, are alta arhitectura, alt peisaj urban. Lumea sta in zone rezidentiale de la periferie, in orase exista strazi largi, parcari supraetajate, nu prea exista calea ferata in mijlocul drumului (tramvaie), etc. Deci e alta mancare de peste.
    Europenii sunt mai conservatori, au orase cu centre vechi, istorice, dar si cu zone mai noi, moderne. Cladirile sunt mai compacte. Strazile mai inguste si foarte virajate. Daca ati observat, americnul a avut viziune si a fost pragmatic – orasulele au strazile sub forma de tabla de sah, deci se intersecteaza la 90grade. In Europa s-a construit haotic, ca doar balciurile si targurile au stat la baza oraselor, ce mama dracu. Iar blocurile penale comuniste nu mai ofera alternative de parcare pentru toate masinile. In aceste conditii, noi ramanem europeni iar ei americani. :P

  4. unckle spune

    daca pe meleagurile noastre Cruze nu ar fi un “espero” restilizat poate ar avea succesuri similare – evident in categria “familistelor mari”

  5. gelu spune

    balciurile si targurile INTODEAUNA au stat la baza oraselor. Chestie de istorie. Care e deranjul? Dimensiunea mica a continentului si suprapopularea lui este un alt motiv pentru dimensiunea redusa a soselelor. Iar acum chiar numai este loc unde sa te “intinzi”
    Nu inteleg ce cauta problema blocurilor comuniste in ecuatie.
    Anyway, Fiat500 nu va deveni un fel de unealta ce va remotoriza la noi dimeniuni fizice parcul auto american. Este si o chestiune de traditie (masina trebuie sa ofere spatiu vital) si de spatiu in trafic (sosele late de ce sa nu le folosim) de imagine (tot realizatul isi trage dulap pe roti) de siguranata (mai mare mai sigur) si nu in ultimul rand de caracteristici ale populatiei (americanul de rand in general este mai voluminos decat un european). Fiat500 va fi o aparitie simpatica si exotica si cel mai probabil va fi catalogata “pentru femei” si, in cel mai bun caz, o sa-si faca mana adolescentii inainte de a trece pe transoceanicele parintilor.

  6. dany spune

    ha… asta e de segment C (de oras)
    segmentul B inseamna ca este de cartier
    fiat 500 este segmentul A (de strada… poate poteca!!!) ha ha

  7. serd spune

    De aia au industria auto de rapa ca “stiu” ei mai bine!! Ma intreb care versiune a lui Cruze o fi benzina sau motorina(glumeam desigur),de aia li se pare lor Volt-ul ceva extraordinar

  8. asm spune

    @Mircea: Mare atentie la clasele auto: supermini este clasa cu ceva superioara clasei mini.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Supermini

    On topic: ai mare dreptate – americanii au o cu totul alta imagine despre mobilitatea motorizata. Dar nu e inca tarziu sa adopte “dimensiunile” europene si japoneze!

  9. Mircea Mester spune

    @asm

    În SUA. La noi, segmentele sunt altele. Forget wikipedia la capitolul ăsta.

  10. octav71 spune

    Mircea, probabil ca privesc Fiatul 500 ca un … breloc?
    On: ii doare la basca de consum, la ei conteaza cilindreea, cu cat mai mult cu atat mai bine. Si nu in ultimul rand, pretul unui autoturism conteaza. Cruze este ieftin, bun si, respectand proportiile o masina de oras la soselele lor. Dupa cum am spus mai sus, Smart, 500, IQ sunt probabil brelocuri, sau huse de telefon mobil?

  11. viteza maxima spune

    Sunt diferente foarte mari in ceea ce priveste cultura si mentalitatea dintre vechiul continent si SUA. Pentru noi e ceva ciudat ca Chevrolet Cruze sa fie considerat urban car, dar asta nu inseamna ca NU este masina de oras in state. Pana nu ajungi sa gandesti ca ei nu ai de ce sa-i acuzi, nu? Ca doar nu inseamna ca noi stim mai bine si ei nu. Fiecarui continent i se potriveste ce ii se potriveste. De Asia de ce nu vorbim referitor la gusturile pentru masini…. Eu zic sa discutam despre tot ce este prin lume, dar sa incercam sa nu mai judecam!