Trebuie interzis fumatul la volan?
Într-o discuţie pe care am avut-o acum vreo doi ani cu Jonny Smith, unul dintre coprezentatorii Fifth Gear, am ajuns la concluzia că unul dintre cele mai periculoase lucruri pe care şoferii la fac la volan este să fumeze. Nu era vorba de o atitudine care să atace acest obicei până la urmă perfect inutil (dar asta este o altă discuţie, mult mai lungă şi complet nepotrivită aici), ci de faptul că vorbim, practic, de foc deschis într-o maşină care rulează.
În accepţiunea lui Jonny, focul deschis într-o maşină (fie el şi “concentrat” într-o ţigară) este cel puţin la fel de periculos pentru şofer, pasageri, maşină şi pentru cei din trafic precum este un SMS scris la telefon. Sau o convorbire la telefon, elemente amendate de poliţie în orice ţară din lume în acest moment. Explicaţia logică, normală şi care nu poate fi combătută cu argumente este faptul că dacă scapi ţigara din mână ajungi într-un moment în care nu că nu mai eşti atent la drum, dar volanul tinde să fie ultimul lucru la care te gândeşti. Nu e vorba de autoconservare aici, ci de faptul că e normal instinctual să te protejezi pe tine când îţi cade o ţigară în poală.
Nu vorbim, deci, de efectele fumatului asupra atenţiei şoferului sau asupra sănătăţii celor din maşină. Ci de efectele potenţiale ale focului, ale ţigării în sine. Practic, e ca şi cum ai ţine între degete o torţă aprinsă. Iar acest lucru este ignorat de toată lumea, implicit de lege.
Eşti pro sau contra?
March 22nd, 2011 la 1:36 pm
In acest caz sa iterzicem orice alta activitate de la volan: bautul de apa, suc, mancatul, scarpinatul in cap, orice, orice!
March 22nd, 2011 la 1:36 pm
Nu suunt de acord. Sa se puna baza mai bine pe instruirea soferilor la scolile de soferi si eliminarea legilor tampite care mai mult te incurca astfel incat sa pici la examenul auto, chiar daca esti capabil si apoi sa vina 2 idioti cu spaga si sa te ia pe dinainte. Zi-mi cum e corect, fara tigara si cu soferi idioti sau cu soferi buni si fumatori.
Atentie!!! Nu incurajez aceasta practica – bautul la volan.
March 22nd, 2011 la 1:41 pm
Simona, nu e vorba de interzis lucruri normale, ci de interzis lucruri care pot să-ţi atragă atenţia de la şosea la 180 de kilometri pe oră.
Gândeşte-te că intră în tine de pe contrasens o maşină care merge cu 130 km/h şi că după cercetări s-a dovedit că omul îşi scăpase ţigara pe el. E fair?
March 22nd, 2011 la 1:53 pm
nu, nu e fair deloc, chiar daca nu fumez. E o aberatie, atentia ti-o distrage si vorbitul si o privire pe geam si umblatul la cd sau navigatie si orice activitate care inevitabil are loc in masina. Hai sa nu exageram; cu vorbitul la telefon sunt de acord doar pentru ca exista o alternativa si anume un simplu si ieftin handsfree, deci e ok sa-l interzici, dar altfel ar trebui sa interzicem totul la volan sa sigilam soferul intr-o carcasa de metal si sa ii punem aparatori la ochi ca la cai, ce naiba, ne mai ingradim mult? Nu asa se reduce numarul accidentelor… care oricum sunt inevitabile, asta e viata, se intampla si accidente, cat timp sunt masini o sa fie accidente… sa ne concentram pe frane mai bune, directie mai precisa, stabilitate si protectie pasiva si activa, drumuri mai bune si mai bine gandite, nu pe prostii
March 22nd, 2011 la 1:55 pm
e ca si cum ai tine o torta aprinsa in mana…. come on man… sa nu ajungem la americanisme stupide
March 22nd, 2011 la 1:59 pm
@ Mircea Mester
Acum cativa ani, un baietas din Anglia a intrat sub un camion si a scapat cu viata dar cu multiple leziuni grave si desfigurat din cauza ca umbla la radio in momentul respectiv si nu l-a observat. Interzicem si radio CD-urile? Sau diversele functii si optiuni ale masinii care iti pot distrage atentia? Hai sa interzicem si portul fustelor scurte si a bluzelor decoltate pe strada.
Dupa cum spunea si Adi, cheia este instructajul care, la noi, dupa ce ca e prost, mai si lipseste cu desavarsire (sic!).
March 22nd, 2011 la 2:08 pm
bravos vlad! ma intreb daca si la noi se va implementa odata pentru totdeauna un cod rutier ca in elvetia….nu de alta dar multi neaveniti vor disparea se pe sosele si atunci vom circula cu mult mai sigur decat in prezent! sa-i mai vad eu pe copii de bani gata ca se mai rup in figuri pe banii babacilor…o sa ramana pietoni imediat…ori ca li se suspenda carnetul ori ca se satura “sponsorii” sa mai plateasca amenzile exorbitante!!atunci vom avea siguranta pe sosele! cat despre fumat…nu sunt de acord chit ca nu mai fumez de 2 ani! mai bine sa iasa politistii de la rutiera din birouri si sa aplice legea referitor la vorbitul la telefon in timpul rularii….hai sa ne intalnim cu bine-n trafic!!!!
March 22nd, 2011 la 2:20 pm
In 2 ani de permis nu am scapat nici o tigare din gura sau din mana cand eram la volan. Mai degraba ma simt distras de player-ul audio decat de o tigare care o fumez la volan…
March 22nd, 2011 la 2:22 pm
Si sa nu uit… legislatia fiind foarte incurcata iti limiteaza dreptul dar si dorinta de a conduce un automobil.
Poate crezi ca in USA sau oricare alta tara sunt soferi incapabili sa respecte regulile de circulatie. Perfect adevarat dar la ei regulile sunt foarte stricte si plus de asta chiar daca ti-ai luat carnet poti sa te astepti ca sa te scape de el ) evident pentru prostie. Asta nu inseamna ca nu suunt si soferi care stiu cum sa conduca pe diverse categorii de drumuri.
La ei http://work-and-travel-usa.blogspot.com/2008/02/cum-sa-cumperi-masina-in-usa.html (Explicatii – cum sa dai de carnet acolo)
La noi de ce nu se poate?
Nu cred ca o sa fie mai multi prosti decat acum sa stii,
Si plus la noi tre sa bagi o caruta de bani pentru ca sa reinscrii dosarul. Si la noi DA e vorba de cantitatea informatiilor invatate si nu de calitate si pe cat de bine ai inteles si ai aplicat ceea ce trebuia.
QED —> de ce-ti trebuie chestionare cu motorul cu carburator? mmm? Ori conduci ori stai sub harb. Si poate eu am un Audi R8… na` na-i de unde sa stii nu?
Bafta!
March 22nd, 2011 la 2:31 pm
Daca nici asta nu e un motiv intemeiat sa semnati… nu stiu ce-as mai putea face…
Read and learn…. sau macar trageti fiecare o concluzie.
http://www.causes.com/causes/566846-petitie-eliminati-toceala-de-la-examenul-auto/about
March 22nd, 2011 la 2:33 pm
unde e butonul de like ?
March 22nd, 2011 la 2:47 pm
@KalEl Trebuie sa dai join cause. Like se da doar la fan page-uri.
March 22nd, 2011 la 3:00 pm
@Mircea … fumatul la volan dauneaza nefumatorilor din masina. Noua fumatorilor nu ne mai dauneaza … ne linisteste. Apoi daca ai chef de curse la peste 130kmh cum spuneai tu cui ii mai arde de o tigara ?! O tigara o fumezi in liniste (pana intr-o 100 la ora).
Sincer nu cred ca fumatul in sine ar trebui interzis, mai degraba aruncarea chistoacelor si implicit a scrumatului pe geam si a golorii scrimierelor din masina in mijlocul intersectiei ….
Have a great day
March 22nd, 2011 la 3:23 pm
Parerea mea e ca persoana care a sustinut aceste chestii nu e fumot pentru ca eu fumez de ceva timp dar niciodata nu mia cazut tigara din degete !! deci e mai mult vrajeala sau sa zic mai bine interesul celor de la cea de a doua emisiune de masini sa se remarce, nu vor ajunge niciodata Top Gear !!!
si inca o intrebare, vb la volan cu sistemul hands-free e permis de ce? pentru ca si acela iti distrage atentia !!! te concetrezi la volan nu?
deci haideti sa nu cadem in absurd!!!
o zi buna
March 22nd, 2011 la 4:24 pm
Desi nu se face cred ca un raspuns ar fi: sunt de acord si nu prea sunt de acord.
Incercand sa fiu obiectiv: am fumat timp de 10 ani pana cand m-am lasat acum 3 ani. Evident am si condus in acesti 10 ani. Si in cei 3 de atunci.
Nu-mi amintesc sa fi scapat vreo tigara pe jos, dupa cum mai zicea cineva anterior. In schimb am scapat un CD si m-am aplecat sa-l iau si eram la un pas de a intra in scuarul dintre sensuri. Teoretic as fi intrat pe contrasens, deci.
Probabil tocmai pentru ca realizezi cat de aiurea ar fi sa scapi o flacara deschisa pe tine esti mult mai atent sa nu o faci. Si probabil tocmai pentru ca a te apleca dupa altceva nu ti se pare mare lucru, accidente stupide se intampla.
Repet, totul e o parere personala, dar nu cred ca date statistice ar dovedi fara ambiguitati ca se intampla accidente din cauza de neatentie in fumat.
Cat despre nocivitatea fumatului – e alta discutie, alt topic.
Cat despre nesimtirea unor fumatori si aruncatul din masini – legi exista, chiar si cea a bunului simt se mai aplica.
Legal insa nu cred ca ar fi suficiente motive sa fie interzis fumatul la volan pur si simplu.
Parere de nefumator (mai) sanatos.
March 22nd, 2011 la 5:33 pm
O mare prostie ar fi…. si apropos….sa vorbesti la telefonul mobil in masina, este interzis. La statie CB…nu mai este interzis. “”un coleg imi spune si mie ce controale avem spre Ploiesti?”" Si ca o paralela…Pipa avem voie? Sau o guma de mestecat? Daca ne innecam cu ea?
March 22nd, 2011 la 9:57 pm
Cati ingnoranti in tara asta…
Ce sa-i faci, Mircea… Unii nu pot mai mult…
March 23rd, 2011 la 9:34 am
Eu as interzice de tot fumatul. Efectiv, m-am saturat sa inhalez peste tot fumul (in locuri pentru nefumatori) unor oameni care ne sfideaza pur si simplu pe noi, nefumatorii. De ce in alte tari se poate si la noi nu?
PS: Totusi, vad ca nimeni nu spune nimic de perdeaua de fum din masina care ii micsoreaza vizibilitatea soferului…
March 23rd, 2011 la 2:14 pm
Se vede ca nu ai fumat niciodata, nimeni nu fumeaza cu geamurile inchise, nu exista nici o perdea de fum. Eu am fumat 13 ani si nu mai fumez de 5, am condus 10 ani fumand la volan, nu am avut nici accidente, nici perdele de fum sau alte prostii.
Interzicerea fumatului e o aberatie fie la volan sau nu, fiecare e liber sa faca ce vrea cu sanatatea lui. Exista locuri de nefumatori unde te poti duce si nu fumeaza nimeni, merg si eu pe acolo si ele exista si sunt destule. Ne le poti interzice fumatorilor sa nu fumeze intr-un loc de fumatori, cum tu ai dreptul tau sa nu fii intoxicat si ei au dreptul lor sa fumeze.
March 23rd, 2011 la 3:52 pm
@VladP: “Nimeni nu fumeaza cu geamurile inchise”? Cu cati soferi fumatori ai mers? Eu am intalnit si taximetristi o gramada… Crezi ca fumul iese asa repede daca geamul soferului e deschis 2-3 cm? Oricum, ideea ramane: fumatorilor, in marea lor majoritate, nu le pasa de nefumatori. Si mai ales de viata lor.
March 23rd, 2011 la 6:30 pm
Citind comentariile de mai sus imi dau seama cata inconstienta zace in cei care aproba fumatul la volan. Fumatul reprezinta o mare prostie moderna iar practicarea lui la volan este o inconstienta. Mai sus, cativa dintre comentatori se laudau ca nu au scapat niciodata tigara din mana sau gura, ei sunt exceptiile (desi nu-i cred). Cati dintre noi, cei care conducem, nu am scapat ceva din mana in timpul condusului si ne-am indepartat atentia de la drum? Imi amintesc ca era sa o dau in bara din cauza unei bucati de ciocolata (care nu arde) cazuta pe pantaloni, a unei muste enervante, a telefonului care suna. Afirmatiile de genu: sa se interzica si bautul sau mancatul la volan nu se pot compara cu fumatul la volan. Nu ca as fi pentru aceste activitati. Fara mancare si apa nu poti trai, fara fumat POTI TRAI si inca mai bine, ca doar mamica noastra nu ne-a nascut cu tigara-n gura!
March 24th, 2011 la 2:09 pm
Important e sa fii atent doar la condus . ORICE alta activitate reprezinta un potential pericol . Recunosc ca sunt fumator , recunosc ca fumez la volan , recunosc ca fac destule alte activitati enumerate aici , insa IMPORTANT e sa fii capabil sa-ti pastrezi atentia la principala activitate pe care o desfasori : CONDUSUL . Sigur , acest lucru se capata DOAR in timp , nimeni nu se poate lauda ca poate face si alte lucruri la volan si sa conduca perfect in acelasi timp . E o treaba subiectiva , individuala ; unii pot face , altii nu . Cel mai periculos lucru la volan consider ca este , totusi , vorbitul la telefon ; iti distrage cel mai mult atentia de la condus (mai ales dpdv al atentiei) , indiferent daca folosesti sau nu sistem handsfree . Precizez ca am permis BCE din 1987 si am tot condus de atunci…