Romania, LED of choice
Observ ca din ce in ce mai multi utilizatori ai site-ului vad solutia LED-urilor atasata luminilor de zi, fazei scurte, fazei lungi, pozitiei sau semnalizatoarelor ca pe una de prost gust, fara logica estetica si cu un ridicat nivel de inutilitate tehnica. De obicei, in cadrul proiectului Fii Designer, in care utilizatorii nostri isi dau cu parerea despre designul unui model si incearca sa-l redeseneze, orice solutie LED aleasa de un user pentru blocurile optice ale unui model este contraatacata fara echivoc de un alt user, care sustine ca LED-urile sunt stampila manelistilor.
DE UNDE S-A PLECAT?
De la clasicele Dacii. Inainte de 1989, Daciile cumparate nu aveau optiunile pe care le poti alege pe oricare masina ti-o cumperi astazi. De fapt, masinile de pe atunci nu prea aveau niciun fel de optiune. Nici macar de culoare. Astfel ca, odata ce iti comandai o Dacie, te aflai in fata faptului implinit. Iar daca erai alergic la vopseaua albastra, naspa. Aia-ti cadea, cu aia defilai.
In aceste conditii, un vant de schimbare venit dinpre Occident, acolo unde lumea isi putea personaliza masinile inca de la acea vreme, a dus la abordarea problemei in mod individual, si din acelasi timp dinspre Rusia, acolo unde simtul estetic este lovit in plex de fiecare data cand englishrussia mai scoate in fata cate o nazdravanie. Asa au aparut, intr-o ordine absolut aleatorie, catelul cu cap mobil de pe bord, foliile, crucile, sfintii, icoanele, personajele Disney si Warner Brothers si, in general, toate animalele care puteau fi atasate de parbriz. Fiecare incerca sa isi faca masina pe gustul sau In intampinarea imaginatiei romanesti a venit inventarea ventuzei, cel mai bun prieten al miroticului timpuriu, elementul practic care permitea descatusarea estetica personala a fiecaruia.
APARITIA LED-urilor
Prin 1968, un singur LED alb costa 200 de dolari in State. In 1991, baghetele LED au ajuns sa fie obiect de masa. Imaginatia vreunui producator de jucarii din China a facut ca acesta sa vada potentialul unei afaceri cu LED-uri destinate personalizarii masinilor. LED-urile se vad, lumineaza, deci presonalizeaza mai acatarii decat un amarat de caine al carui cap se plimba bezmetic prin bord. LED-urile au fosta asezate peste tot. Pe bord, dedesubtul masinii, pe muchii, pe faruri, pe grila, pe sigla, pe roti. Nimic n-a scapat contemplatiei inspre absolutul individual. S-a inceput cu aceleasi Dacii vechi, insa s-a continuat cu mai toate icoanele second-handului, o inventie care a readus in prim-plan prietenia seculara dintre nemti si romani.
In conditiile in care aveai mari sanse sa te intalnesti pe strada cu un adept al noilor tehnologii iar vederea sa iti fie pe veci oripilata de imaginea crepusculara multicolora psihedelica a unei Dacii din ‘76 care semana cu o lada din metal acoperita cu licurici, gusturile noastre s-au schimbat. Astfel ca, in momentul in care din ce in ce mai multe masini de serie au inceput sa aiba pe luneta lumini de frana in forma de bagheta cu – ati ghicit – LED-uri, nimeni nu se mai mira. Tehnologia ajunsese la noi de ceva vreme. Nici nu se mai observa faptul ca stopurile asezate de obicei in varful lunetei erau puse acolo pentru caracteristicile de aprindere rapida a LED-urilor.
AUDI
R8, A6 Avant, A4, A5 si apoi toata gama. Designerii marcii germane au fost cei care au simtit potentialul tehnic si estetic al LED-urilor si au hotarat sa inoveze. LED-urile consuma putin, au o durata de viata lunga, sunt foarte vizibile indiferent de conditiile de mediu si, asa cum am spus anterior, se aprind foarte repede (cu 0.2 secunde mai rapid decat becurile normale). Era doar o chestiune de timp pana cand LED-urile utilizate pana atunci exclusiv pentru luminile de zi sa fie transformate in becuri pentru faza scurta, semnalizatoare si faza lunga. Si s-a intamplat.
Normal, multi dintre conationalii nosti au constatat ca ideea celor de la Audi face parte din acelasi cerc al bunei dispozitii personale lansat in anii ‘90 in zona curburii Carpatilor. Evident, nu e asa. Daca vreti, diferenta e ca intre Daciile alea cu LED-uri si Audi-urile cu LED-uri.
January 19th, 2010 la 12:57 pm
Detalii despre tehnologia LED de la Audi
Audi: Lumina diurna sau LED – http://ow.ly/Y6pF
Audi Moments – http://ow.ly/Y6wa (anul 2004)
January 19th, 2010 la 1:08 pm
bine spus Mircea, urasc sa vad dacii 1310 cu tot felul de brizbrizuri si asa zisele baghete LED de pe vapor, dar asta nu inseamna ca trebuie sa uram technologia pt anumite aplicatii ale ei.
Audi-urile arata foarte bine, si din cate se vad si pe alte modele, LED_urile sunt implementate cu gust. Poate apar si pe un Logan din fabrica
January 19th, 2010 la 1:24 pm
Audi a fost primul constructor ce a introdus această tehnologie în serie mare.
Pentru prima dată constructorul Audi a folosit această tehnologie în anul 2004 la modelul A8 W12 şi apoi pe modelele Audi S6, R8 şi A5/S5 din 2006. În 2007 Audi a devenit primul producător de automobile ce foloseşte exclusiv tehnologia LED pentru faruri, pe modelul Audi R8. Acestea asigură lumina corespunzătoare pentru luminile de poziţie (ce au o intensitate mai mica a luminii) cât şi pentru luminile de întâlnire şi cele de drum. Lumina galbenă pentru semnalizare este asigurată şi ea tot de aceasta tehnologie. În total sunt 54 de leduri în fiecare unitate de iluminare.
Principalele avantaje sunt că acestea consumă foarte puţin curent, au un voltaj foarte mic, au o lumină asemănătoare cu cea din timpul zilei şi oferă o libertate mare atunci când ne gândim la designul farurilor. Farurile cu halogen au fost înlocuite rapid de cele cu xenon ce au adus noi standarde în iluminarea drumului noaptea. Tehnologia cu xenon a avansat foarte repede şi a adus cu ea noi standarde în iluminarea statică si “cea de după colt”. Acum se speră ca tehnologia LED să menţină acest ritm impus de tehnologia cu xenon.
Fiecare unitate este alcătuită din mai multe cipuri şi un circuit electric. Ventilatoare electrice au grija să disipeze căldura acumulată şi să dejivreze farurile iarna. Pe lângă leduri în fiecare unitate detine şi lentile speciale ce proiectează fiecare rază de lumină corect pe şosea. Pe lângă luminile de întâlnire şi de drum exista si de leduri pentru lumina de zi, leduri ce sunt poziţionate sub faruri.
January 19th, 2010 la 1:26 pm
@ Mircea Mester
Mie se pare ca ai facut risipa de explicatii si argumente pentru a exprima o idee cat se poate de simpla:
NU MAI JUDECATI MARCILE DE MASINI DUPA OAMENII CARE LE CUMPARA SI NU MAI JUDECATII OAMENII DUPA MARCILE/MODELELE DE MASINI PE CARE LE CONDUC!!!
Am obosit atragand atentia diversilor ca generalizarile compromit orice rationament, oricat de bine intentionat ar fi. Si, ca sa fie tacamul complet, dupa ce ma mascaresc cu diversi cretini pe subiectul asta, ma izbeste in freza concluzia absolut halucinanta a unui vajnic formator de opinie (Mircea Badea) referitoare la motivul pentru care a ales Toyota: “pentru ca nu e nemteasca”…
I rest my case.
January 19th, 2010 la 1:31 pm
@george
Uneori, e nevoie de argumente si de o intreaga istorie a logicii pentru etalarea unei idei.
January 19th, 2010 la 1:47 pm
@ Mircea Mester
Sa speram ca respectivii nu pierd firul pana la concluzie. Sau, in cazul de fata, ca reusesc sa o dibuiasca.
January 19th, 2010 la 5:09 pm
Desi de felul meu sunt mai acid, acum trebuie sa imi dau jos palaria in fata ta, pentru titlu si pentru subiectul nascut din nimic si impachetat foarte atractiv.
July 27th, 2010 la 6:05 pm
[...] Eu zic că ăştia de la Audi încearcă de ceva vreme să creeze logo-ul Nike din LED-uri şi nu le iese. Încă… P.S. Pentru toţi aruncaţii care au impresia că am ceva cu Audi: e o glumă. Mai multe despre opinia mea despre LED-uri găsiţi (dacă reuşiţi să citiţi mai mult de cinci rânduri, că nu-i cu poze) AICI [...]
July 28th, 2010 la 1:42 am
“Ventilatoare electrice au grija să disipeze căldura acumulată şi să dejivreze farurile iarna.”
LED-urile nu genereaza aceeasi cantitate de caldura ca becurile normale. Vezi pe net problemele cu semafoarele inecate de zapada care nu este topita asa cum se intampla la semafoarele cu becuri normale.
Dar nu asta este ideea.
1. Tehnologia LED poate va aduce din nou farurile orientabile. Adica ceea ce am vazut la Chrysler acum vreo 10 ani pe prototipuri:
a. Farurile se orientau dupa directia rotilor. Ideal ar fi sa ai 2 perechi de faruri: unele cu fascicul larg iar cealalta pereche, orientabila. vezi Petre Cristea.
b. In functie de orientarea rotilor se combina fasciculele astfel incat raza de lumina sa se compune cu “lobi” catre directia de virare.
c. la fel ca la punctul b dar orientarea se va face in functie de comenzile primite de la un receptor GPS care are harta drumului. (Asta era ideea originala Chrysler, da’ destepti erau astia!!)
July 28th, 2010 la 1:44 am
Continuare
2. Tehnologia LED aduce consum redus si de fapt asta era urmarit. Imi aduc aminte de oglinzile copate de la farurile unor Dacii.
Si n-am atins de fapt scopul articolului care era despre diferenta dintre scopul folosirii LED-urilor acum fata de cum le foloseam noi acum vreo 30-35 de ani.