Dialog cu Razvan
Razvan Magureanu e un tip inteligent. Uneori, mult prea inteligent pentru industria in care activeaza. Redactorul-sef de la AutoBild este un om informat, iar un om informat este un om care detine puterea.
Din pacate pentru Razvan, reactiile pe care le are la adresa mediului online in general si a portalului Automarket in special il descalifica din cateva puncte de vedere. Puncte de vedere pe care el le considera argumentate, dar care sunt departe, mult prea departe de realitate.
Deunazi, un prieten care activeaza de asemenea in presa online din Romania imi trimite un link spre un interviu pe care Razvan Magureanu l-a acordat publicatiei Bloombiz (adica pe online, evident). Razvan vorbeste acolo despre piata auto internationala si interna, exprimandu-si ideile legate de criza si de efectele ei asupra producatorilor auto.
La jumatatea interviului, omul nostru deraiaza insa de pe sine si incepe sa atace presa auto online. Principalul argument este legat de faptul ca site-urile auto sunt in goana de senzational si ca abordarile sunt pompoase pentru ca publicatiile sa genereze trafic. Razvan sustine ca, in aceasta goana dupa senzational, site-urile auto uita care e rolul lor si ca nu informeaza corect cititorii.
Intr-o incercare de interviu obiectiv realizat cu intrebarile pentru Razvan pregatite anterior chiar de el, acesta sustine ca Automarket.ro a publicat, in ziua lansarii lui Sandero Stepway de la Barcelona, un articol in care spuneam ca modelul Dacia este un SUV. Ba mai mult lanseaza la apa epitete pe care cica le-am fi utilizat la redactarea articolului, cum ar fi clasicul “Senzational”. Razvan spune ca unul dintre motivele pentru care articolele nu sunt documentate este reprezentat de faptul ca importatorii nu isi permit sa duca oameni in deplasari, iar acestia scriu de pe unde apuca.
Prietene Razvan, faptul ca publicatia pe care o conduci nu a reusit sa se impune pe piata din cauza unor planuri de publicitate prezentate inaintea lansarii dar la nivelul carora nu te-ai ridicat niciodata nu trebuie sa te faca sa iti versi zmeura pe online. Faptul ca pe Automarket.ro exista mai multa publicitate auto decat ai reusit sa atragi pe revista ta nu trebuia sa fie un motiv de injurii, ci un imbold pentru tine.
Acum aproape un an, intr-un avion care ne aducea pe amandoi de la o deplasare externa, faceam un pariu cu Razvan. L-a pierdut. Sustineam ca Dacia va aduce Stepway in Europa, el spunea ca nu se pune problema. Ei bine, timpul a rezolvat problema noastra. Sandero Stepway s-a lansat. Ba mai mult, am fost acolo, la locul faptei, si l-am vazut dezvelindu-se. Iar articolul care s-a nascut in urma acestei lansari nu contine urme din acronimul “SUV”.
Probabil faptul ca reusim sa fim acolo inaintea celorlalti le dezvolta unora simtul artistic prin care picteaza in culori inchise o anumita parte a presei. Probabil faptul ca Automarket exista si creste in detrimentul altora le dezvolta acelorasi baieti sentimente pe care nu le-au intalnit pana acum, cum ar fi mirosul putrefactiei. Oricum ar fi, reactii de genul celei pe care o are Razvan Magureanu din senin sunt atat de penibile incat nu merita sa ramana in amintire decat ca derapaje. Necontrolate.
Razvane, Automarket nu simte criza asa cum o simt cei multi, pentru ca avem cu ce sa raspundem. Automarket nu a scazut (ba din contra) si nici nu venim cu “titlul senzationale” pentru a echilibra balanta. Ba mai mult, site-ul reuseste sa se impuna prin informatie si prin servicii pe care nu le are nimeni in Romania. Uita-te in jurul tau. Intreaba in jurul tau. Suna la Mobile.de, la Reuters, la Automotive News, la France Presse. Cred ca au auzit de Automarket. Pentru ca oamenii astia stiu sa aprecieze ce e corect si ce nu.
Dar probabil ca nu am la ce sa ma astept de la un baiat care ataca sistematic, fara logica, o marca anume, sa spunem ca e vorba de Renault, doar din cauza faptului ca nu a fost chemat la un eveniment anume, sa spunem o lansare a unei compacte. Poate ca ar trebui sa numere exemplarele pe care le vinde inainte de a scuipa pe pozele altora. Sau poate ca inainte de a vorbi ca sperietoarea prin porumb despre nivelul de profesionalism al unora ar trebui sa vina cu lectia invatata de acasa, pentru ca unii l-ar putea arunca de pe traiectorie prin cunostintele in domeniu. Este pacat ca oameni de acest gen reusesc sa pateze numele unor publicatii internationale reprezentate prost in Romania. What about that, Sherlock?
In rest, noi ne simtim bine. Tu?
P.S. Nu, nu suntem in razboi cu nimeni. Dar ne aparam, ca e sanatos.
May 19th, 2009 la 4:43 pm
my dear mircea, te enervezi prea tare… parca nu il cunosti pe razvan! inteleg ca era necesar sa dai o replica, dar cred ca ti-ai consumat prea mult timp degeaba ca sa scrii un text asa de mare!
May 19th, 2009 la 6:12 pm
mirceo, faci o afirmatie, care mie mi se pare putin bizara: “Razvane, Automarket nu simte criza.” poate imi explici de ce au scazut valoric premiiile oferite de automarket in concursul de Formula 1. destul de mult.
May 19th, 2009 la 6:18 pm
@alex: Am completat. Totul se invarte in jurul raportului cu ceilalti. In concursul de Formula 1, insa, ma incapatanez sa cred ca avem oameni care stau acolo pentru ca le place Formula 1, nu pentru ca se castiga niste bani. Sper ca userii de acolo nu sunt in stare ca, pentru o suma de bani de ordinul ala, sa spuna ca Miki e genial
May 19th, 2009 la 6:23 pm
banii de anul trecut nu cred ca au fost dati pentru ca Miki era genial…
este adevarat ca, si sper asta din tot sufletul, ca cei care sunt in concursul de formula 1 nu sunt acolo neaparat (sub 20%) pentru bani.
faptul ca ati diminuat sumele de bani mie mi-a spus la momentul acela ca v-a fost frica de criza. cred ca e bine ca nu ati mentinut sumele de anul trecut. probabil ca v-ar fi fost mai greu. poate ca dupa ce trece “criza” sa reveniti si in aceasta parte si sa dovediti tuturor forta pe care o aveti.
repet, nu e neaparat vorba de suma ci de faptul ca aceasta se diminueaza sau creste.
May 20th, 2009 la 9:16 am
Ptr. Mircea Mester.
TU cand ataci pe atatia altii, cum e? Cum masori tu dreptatea. Cand te simti atacat ripostezi cu un balet lingvistic, ce iti invarte creierul cu viteza unghiulara omega. Tu esti un venetic in presa auto, iar Razvan, asa cum il stim toti, poate sa-ti fie profesor la orice ora. Distanta dintre voi este de ordinul anilor lumina. Si mai invata masini.Tu. Aici e diferenta dintre un inginer mecanic si un poet auto.
Hai pa. Ai furat-o de data aceasta. Sunt sigur ca n-ai co-jo-nes si nu vei publica acest comment.
May 20th, 2009 la 10:18 am
@sile_nentu
Nu e nevoie sa iti sterg comentariul. Probabil e generat automat, din moment ce nu ai nume. Razvan a luat pana acum totul de-a gata si a stricat chestii pe unde a ajuns. Asta e diferenta intre noi
P.S. Vezi ca ai niste virgule puse aiurea.
May 20th, 2009 la 11:10 am
Draga Mircea,
Tu esti un tip destept. Daca nu te-ai baga in executarea anumitor comenzi, si nu te-ai lansa in anumite polemici, lumea presei auto, s-ar imbogati cu un ziarist bun. Asa, calci pe urmele unui, baiat mai mare care a ajuns hulit de toti. Si nu la Miki Alexandrescu ma refer. Probabil ca ti-e model. AMS-ul l-a adus Magureanu, si tot Magureanu a adus si AutoBILD-ul. De stricat n-a stricat el si stii prea bine aceste lucruri. Asa ca hai sa ne vedem lungul nasului.
Succesuri.
May 20th, 2009 la 11:13 am
Nu ma cunosti. probabil ca sunt unul dintre putinii care fac ce cred ei de cuviinta in media. Pentru ca nu sunt subordonat nimanui. Pentru ca nu fac parte din niciun grup. Raspund cand sunt intrebat, intreb cand am nevoie de raspunsuri.
Ma apar cand sunt atacat. Mai ales cand cel care ataca nu are argumente si i se pare ca deasupra lui zboara niste berze pe care trebuie sa le mulga. Ai impresia ca Razvan are dreptate?
M.
May 20th, 2009 la 11:18 am
In mare parte da, are dreptate. Asta cu subordonarea , las-o mai moale ca ai si tu niste shefi care-ti comanda. In rest nu mai da la gioale la colegii de presa, ca mancam aceeasi paine toti. Iar faptul ca intr-un mod absolut conjuctural unul e mai tare decat altul, istoria ne-a invatat ca sunt momente cand roata se intoarce, si nu stii cu cine te intalnesti. Mai bine fii bun in continuare si lasa barfele si susanelele pentru altii mai slab pregatiti.
May 20th, 2009 la 11:23 am
Uiti un lucru: nu eu le dau la gioale, ei imi dau mie. Eu ma apar. E normal. N-o sa ma inchin nidioata vreunui zeu al presei auto. Imi sunt egali toti. Daca eu imi fac treaba, ii rog pe toti sa ma lase sa muncesc. Daca sunt deranjati de ceva, e bine sa mi-o spuna, nu sa-si regizeze interviuri.
Si nu, n-are dreptate. Argumentele sunt mai sus, el nu prea are argumente.
Iar tu esti o mica mare fantoma. Nu ai dreptul sa vorbesti, pentru ca nu ai nume.
Bafta.
May 20th, 2009 la 11:34 am
Mestere, adica mestere, cea mai buna aparare este atacul, deci, nu incerca sa o mai dregi la sfarsit.
Nu faci decat sa fragmentezi o presa auto romaneasca si asa ranita si scuipata de oameni care cumpara reviste doar pentru a se uita la poze sau intra pe internet pentru a jigni la umbra unui pseudonim.
Fiecare padure scapa singura de uscaturi in timpul furtunii si nicidecum daca o scuturi tu. Eu zic sa astepti sa treaca furtuna care ne tot uda de jumatate de an, sa isi faca treaba fireasca.
Poate nici eu nu sunt de-accord intotdeauna cu felul de a fi si actiona al lui Razvan dar prefer sa ma concentrez pe munca pentru care sunt platit de fapt.
Deci, in loc sa irosesti atata timp si spatiu pe critica la adresa unei persoane care buna sau rea, inca mai are un cuvant important de spus, mai bine mai scriai si tu un test, ceva, in premiera nationala, ceva, orice, despre masini…
Ca stiri de lansari, filmulete de pe youtube si copy-paste cu traduceri de pe site-uri din afara primim si noi ca newsletter-e toata ziua de la agentiile si site-urile care “au auzit de Automarket”…
Make press, not war.
Pace tuturor.
May 20th, 2009 la 11:41 am
Tudore, sunt complet de acord cu tine. Absolut de acord.
S-ar putea sa ai insa o problema cu mine: nu o sa ma complac niciodata intr-o situatie jenanta. Nu o sa fac liniste pentru ca “asa e bine”. Nu, nu e bine. In presa auto exista conflicte mocnite si vorbe pe la colturi. Nu ma intereseaza subiectul. Daca am ceva de spus, spun. Diferenta dintre mine si el e ca eu ma adresez direct destinatarului.
Nu o sa accpept niciodata acuze gratuite. Niciodata. Cine loveste in munca mea, de munca mea va muri. Pentru ca eu nu pacalesc jurnalismul. Il fac asa cum am invatat ca trebuie facut. Nu am intrat in presa auto pentru a face din asta o afacere, ci pentru ca datoria mea e sa le arat celor multi ca se poate si altfel. Sunt jurnalist. Nu patron, nu mogul, nu circar, nu globetrotter. Daca e o problema cu asta, astept epistole directe.
May 20th, 2009 la 12:04 pm
Incepe sa-mi placa ce se intimpla pe aici. V-ati aprins destul de tare… Daca o sa continuati tot asa, promit ca o sa va urmaresc cu atentie!
May 20th, 2009 la 12:45 pm
nu stiu prea multe despre acest Razvan si nici pe Mircea nu-l cunosc prea bine , dar din toata situatia asta pot trage o singura concluzie, voi va cautati de mult timp sa va spuneti niste lucruri , reactia lui Mircea m-i se pare foarte normala pentru ca oricine in situatia lui ar face la fel si cum zice proverbul doi nu se cearta daca unul nu vrea
May 20th, 2009 la 12:45 pm
Hombre, stai bland si mergi mai departe pe drumul tau ca e bine ce faci tu. Din pacate nu toata lumea intelege limitarile si specificul muncii online, nu vede – sau nu vrea sa vada – cat de greu se ajunge la statutul pe care l-a castigat automarket in timp. Si nu l-a castigat doar cu filmulete youtube si stiri preluate din alte surse, care fac parte din arsenalul normal dar in nici un caz nu reprezinta artileria grea a acestui site.
Este interesant, insa, cu cata promptitudine iti sare lumea in cap cand nu faci decat sa te aperi in fata unor atacuri gratuite si in acelasi timp irelevante: aparandu-te ai strans pana acum 14 comentarii; atacul de pe biztube are ZERO! Nici macar un gurist care sa spuna „Asa e! Le-a tras-o alora de la automarket!”. Lumea tot la tine vine sa comenteze.
Ceea ce in sine nu este un lucru rau.
May 20th, 2009 la 1:03 pm
bravo Mester! esti cel mai tare! esti cel mai bun, cel mai frumos, cel mai destept, cel mai puternic, mai vrei? nu de alta dar sa te simti bine si sa-ti creasca pipota.
May 20th, 2009 la 1:16 pm
@un cunoscator: Hai sa zicem ca e ultima data cand esti marlan pe site-ul asta, ce zici?
May 20th, 2009 la 2:27 pm
Salut Mircea.
Din anumite privinte, iti inteleg punctul de vedere. Cum ar fi faptul ca trebuie sa te aperi, altfel poti fi luat de fraier (desi, vorba lui Bratu, ti-ai fi putut consuma energia pe ceva constructiv – eu nu as merge pana la testele in premiera nationala, ci pana la inlocuirea fotografiilor din testul cu Alfa Romeo 159 Ti, de exemplu).
Pe de alta parte insa, nu pot intelege doua lucruri: 1) De ce trebuie sa aperi interesele lui Renault intr-o divagatie despre conflictul tau cu Magureanu?; 2) De ce ai tu impresia – falsa, de altfel – ca numarul de exemplare vandute ale unei anumite publicatii creeaza o imagine exacta a valorii unui om?
Razvan Magureanu poate fi acuzat de multe lucruri, dar cu siguranta nu si de faptul ca e un novice in domeniul presei auto. Si este mai mult decat un om “informat”. N-are sens sa purced a dezvolta fraze care incep cu “pe vremea cand facea Magureanu presa…”. O stiu si eu, in mod cert o stii si tu.
Repet, te inteleg sa rupi lantul cand cineva iti striveste papadia pe tarla; pe de alta parte, musti de unde nu trebuie. Poate ca Automarket se afla azi la un nivel nesperat in ceea ce priveste succesul si, poate, asta ti se datoreaza in mare masura tie. Dar permite-mi, te rog, sa consider ca ar fi fost de zece ori mai sus daca in echipa ati fi avut un om la fel de “informat” precum Razvan Magureanu.
PS: Printre cei care “l-ar putea arunca de pe traiectorie prin cunostintele in domeniu” nu te-ai inclus si tu, nu?
Sper ca ultima fraza nu te va determina sa nu publici comment-ul. In definitiv, in viata trebuie sa accepti si bune, si rele.
Bafta
May 20th, 2009 la 2:33 pm
@lebool
Probabil este cel mai interesant si echilibrat comentariu de aici. Nu am de ce sa nu public pareri si opinii pertinente.
Nu am atacat niciodata cunostintele lui Razvan in domeniul auto. Stiu si eu, stim cu totii ca este unul dintre cei mai vechi oameni din presa auto, deci nu e cazul.
Singurul lucru pe care nu il inteleg este, insa, modul in care procedeaza in contextul acesta. Ataca fara logica Automarket. Pentru un om cu experienta lui, abordarea asta este cel putin bizara.
Nu apar interesele nimanui, chestia cu Renault era un simplu exemplu de derapaj in abordarea sa. Sunt si altele, insa nu cred ca e cazul sa le exemplific public. Se cunosc, le cunoastem cu totii, e bine sa ne spalam rufele cat mai in familie
Merci.
May 20th, 2009 la 3:22 pm
Salut,
vreau sa precizez 2 lucruri. am dat un interviu la care mi s-au pus intrebari. nu am deviat, ci am raspuns la intrebari.
Referitor la auto market, am scris de multe ori la comentarii ca prea multe lucruri sunt senzationale: Dacia Stepway primul SUV Dacia si prima schita cu A8 cand exista deja masina reala (vezi AB 4/2008) O spun din nou acum.
Eu critic doar faptul ca pe net apar stiri multe asa zis senzationale din dorinta a castiga audienta dar ele nu sunt in fapt asa. Si de multe ori nu intrati pe site-ul producatorului sa verificati anumite lucruri.
Am dat exemplu automarket pentru aici am vazut aceste erori nu din alt motiv.
Nu inteleg insa ce rol are Renault aici.
Totusi ca sa fii linistit pierd 2 minute sa iti explic. Renault nu a invitat Auto Bild la lansare pentru ca era -citez- o revista prea noua si i-am rugat pe colegii de la auto bild sa ma ajute. Ei au organizat o sedinta foto la Paris cu 308 si Golf si m-au chemat. Era o masina prea importanta pt Romania ca sa nu apara in Auto Bild. Pe cititori nu ii intereseaza daca a fost invitata o revista sau nu . Ei vor sa citeasca despre masina.
Mi-am luat bilet de avion si m-am dus. concluziile le-am stabilit de comun de acord cu cei de la auto bild si daca vei lua editia germana vei vedea acelasi clasament. Asadar, supozitiile tale ca m-am “razbunat” pe Renault nu au nici o acoperire. Si sa stii ca si pe vremuri la ams si acum la auto bild castiga teste comparative si masini ale unor importatori care nu dau deloc sau dau f putina publicitate.
Si de exemplu, Toyota a pierdut multe comparative la auto bild. Crezi ca am vreo problema cu Toyota? Faci niste asocieri periculoase care nu au nicio baza reala.
BMW a castigat 3 comparative in auto bild anul acesta si nu a avut niciun cm de reclama. Ce zici de asta?
Pana sa emiti astfel de ipoteze despre Renault, mai bine ati face si voi comparative cu schema de testare si cu tot ce trebuie si o sa vezi ca o sa primesti critici de la cei care pierd chiar daca ai dreptate in ce scrii.
E mult mai greu sa faci un comparativ cu 4-5 masini si sa incerci sa fii obiectiv decat sa dai doar stiri si sa faci teste singulare.
Eu stiu ca tu ai ridicat in slavi Renault dar l-ai comparat vreodata pe noul Megane cu 4-5 concurenti din clasa lui? Pe bune, cu schema de testare in fata, cu masuratori in fata si fara subiectivism.
Cu stima,
razvan magureanu
May 20th, 2009 la 3:36 pm
@Razvan
Ei, iata ca ai mai domolit tonul. Uneori, e bine ca agitatia interioara sa transpara in discutie, nu in rabufnire.
Nu am nicio problema cu testele comparative pe care le faci/faceti. Eu am o problema cu abordarea ta personala fata de o marca sau alta. Am zis Renault pentru ca p-asta l-am tinut minte din discutiile pe care le-am avut in ultima deplasare la care am fost prezenti amandoi.
Nu dam doar stiri. Check again.
Testele noastre nu or sa fie, cel putin in perioada urmatoare, unele comparative. Fiecare isi vede tarlaua pe care o are in fata. Asa cum rubrica de stiri din reviste este aproape inutila, comparativele mari sunt aproape inutile la mine. Pentru ca le faceti voi mult mai bine si aveti mult mai mult timp pentru a diseca. Hai sa nu le zic inutile, ca pare un termen idiot. Dar greu de realizat in conditiile echipei de pe online. Stiu insa ce presupun. Am fost, am vazut. Bravo ca le faceti. Dar cate opinii, atatea posibilitati
Spui ca atunci cand ai dat respectivul interviu ai auzit prima data intrebarile alea? Ma faci sa rad. In hohote. Am eu un feeling ca fata cu rol decorativ din interviu nu prea stie ea exact care e miscarea cu industria auto. Si cu atat mai mult cu online-ul. Intrebari de genul “Care au fost diferentele de abordare dintre presa scrisa si online?” nu pot fi puse/adresate decat daca ai neaparata nevoie de ele
Inca o data iti spun: NU exista “masina reala” cand e vorba de A8. Ai niste poze realizate pe computer de niste germani. Care stiu mai multe decat amaratii de noi, insa care nu stiu tot. Si nu au nimic oficial. Eu prefer sa utilizez termenii “oficial” si “neoficial”. Ale voastre-s neoficiale.
Spui in interviu ca “50% dintre stirile de pe site-urile de afara si de la noi nu se verifica in timp”. Iti dai seama ca exagerezi crunt, nu?
In rest, multumesc de raspuns. E uman, frumos, civilizat. Asa cum ar fi trebuit sa fie o discutie intre noi inainte de a arunca cu noroi pe munca unor baieti si fete.
Numai bine. Over and out.