10 concluzii triste de sezon

Nu am circulat mult în perioada Sărbătorilor. Vreo 2000 de kilometri în total. Dar sunt nevoit să subliniez, pentru a mia oară, câteva particularităţi ale traficului, şoferilor şi şoselelor din România în sezonul rece.

1. Pneurile de iarnă nu înseamnă că poţi să rulezi cu 120 km/h pe o şosea acoperită complet cu zăpadă. Pneurile de iarnă combinate cu zăpadă pe şosea îndeamnă la ceva mai multă atenţie decât de obicei. Tocmai pentru că există şanţuri în care ţi-ai putea petrece Sărbătorile. Aşa cum i s-a întâmplat unui Passat care a ignorat această lege nescrisă a fizicii. Asta e vecină cu cei care au SUV-uri şi îi dau 100 la oră prin gropi. Oameni buni, maşinile alea-s făcute pentru a urca încet şi sigur, nu pentru a merge prin gropi rapid.

2. Apărătorile din spatele pneurilor trebuie să fie standard pe maşinile vândute în România. În trafic e colaborare, nu haiducie. Nu faci ce vrei.

3. (strâns legat de 2) Preţurile lichidului de parbriz în benzinăriile româneşti sunt nesimţit de exagerat de mari. Nu se poate (subliniez: NU SE POATE) să dai 30 de lei pe doi litri de apă de parbriz în condiţiile în care aceşti doi litri îţi ajung fix zece kilometri dacă ai ghinionul de a rula în spatele unor maşini mari, de exemplu. Ajungi să plăteşti mai mult pe lichidul de parbriz decât pe combustibil. Suntem cretini?

4. Curăţarea şoselelor se face, la noi, în funcţie de zone şi priorităţi. E absolut ok să te asiguri că şoseaua este curată la urcarea unor serpentine, dar nu e deloc ok să te bagi în seamă DOAR acea porţiune de şosea şi să-ţi bagi picioarele elegant în restul. Pentru că zona aia are 3 kilometri, iar drumul parcurs de o maşină în ziua respectivă are câteva sute de kilometri. Sau mii.

5. (strâns legat de 4) Aveţi mai jos două imagini. Una e din zona Oradei, una e de la 25 de kilometri mai încolo, în Ungaria. 25 de kilometri şi 30 de minute! Aceleaşi condiţii atmosferice, aceeaşi temperatură. Îmi scapă ceva?

Untitled-1

6. Proprietarii de SUV-uri care sunt depăşiţi pentru că se mişcă ca melcii (eventual vorbesc la telefon în timpul ăsta) şi apoi au impresia că ai atentat la ego-ul personal, deci vor să te depăşească din nou imediat, indiferent de consecinţe, sunt nişte cretini.

7. În sensul giratoriu, dacă sunt două sau trei benzi, ţine-ţi dracu’ banda. It’s that easy.

8. Nu există Dacie veche care să frâneze bine. Am asistat la o scenă desprinsă din filmele cu Hitchcock în care un break vechi de cel puţin 20 de ani a frânat în faţa unei treceri de pietoni şi a dansat de fund printre cei de pe trecere până a trecut de ei, cu roţile blocate şi oprit de-a latul. Pe jos era gheaţă, evident, iar el rula pe slick-uri, că era un fel de Hamilton al transportatorilor de pui. Chiar nu se pot ţine pe margine maşinile astea? Ne omoară, la naiba!

9. Degeaba îţi cumperi maşină cu emisii coborâte, cu filtru de particule şi – eventual – cu propulsie hibridă sau electrică, dacă orice maşină de peste 7 tone scoate un fum care ar omorî jumătate din Atlantic dacă ar rula pe sub apă.

10. Degeaba îţi cumperi maşină cu 18 airbag-uri şi cu patruzeci de miliarde de sisteme active de siguranţă dacă nu ştii să frânezi înainte de curbă. Ninciun sistem de siguranţă nu înlocuieşte propriul creier.

Etichete: / /

20 comentarii la “10 concluzii triste de sezon”

  1. Bloghita spune

    Bre, si eu conduc o Dacie, dar are 4 gume de iarna noi, aparatori la rotile din spate si frane ok.
    Dar in rest, punctul 7 ne omoara indiferent de anotimp…

  2. Mircea Mester spune

    “Dacie veche” scrie acolo. Ştii tu despre ce e vorba :)

  3. magnovaradinum spune

    La multi ani si ziua buna! Permiteti?
    “Una e din zona Oradei” in aceasta eSprimare avem doo dezinformari: first, Oradiei NICIDECUM Oradei [cand ai dubii murmura sau... foloseste "Una e din zona orasului/municipiului Oradea"]; secundo, NU e de nicio coloare din zona Oradiei ci eventual la 25 km spre Cluj. Pai suntem oradeni sau nu mai suntem? Crede-ma, sunt bastinas si cunosc ambele zone: locuiesc in Oradea si am rude la… 28 km in HU. Norock!

  4. Matrixu spune

    @Mircea. Petitie pentru salvarea RING-ului. Am vazut ca o gramada de siteuri din lume s-au afiliat acestei miscari. Poate si Automarket sa faca ceva
    Cat despre trafic..am reunutat de mult sa mai sper la ceva. Ma bucur doar cand ies din tara si pot in sfarsit sa conduc relaxat.

  5. Mircea Mester spune

    Normal că permitem. Cu nişte corecturi :)

    Toponimul Oradea are aceeaşi construcţie precum numele proprii care se termină în “ea”, deci forma de genitiv/dativ din text este corectă. Forma subliniată de dumneavoastră ar fi extrem de corectă dacă numele municipiului ar fi în continuare Oradia, aşa cum apare el în cronicile lui Miron Costin. Nu există nicio logică în acest moment pentru adăugarea unui “i” la forma actuală pentru ca el să arate sau să sune mai bine.

    Secundo: fotografia cu zăpadă face parte dintr-un lot de mai multe poze care arată identic. Între Cluj şi Oradea, şoseaua a fost aşa cum o vedeţi acolo. Iar la 25 de kilometri înspre Cluj este zona oraşului Oradea, că nu e Clujul la 30 de kilometri :)

  6. Mircea Mester spune

    @Matrixu

    Am dat ceva despre subiectul ăsta: http://www.automarket.ro/stiri/nurburgring-ul-este-in-pericol-35308.html

    Anyway, Nordschleife nu va dispărea. Iar puţină culoare nu-i va face deloc rău. E o zonă izolată acum. Been there, done that.

  7. BRR spune

    Toate astea se intampla intr-o tara in care nici autoritatile, nici cetatenii, nu mai respecta legea si nici macar regulile de bun simt. Este un haos de nedescris. Ma uitam ieri la stiri cum zeci de idioti se dadeau cu sania sau cu pungile, unii si cu copii in brate, si se opreau, in mod voit si brusc, intr-un gard de plasa, pe partia din Predeal. Reactia lor? “Oau, ce misto eeee!”. La asemenea popor, ce mai vrei?
    De revelion am fost la vecinii bulgari. Sa va mai zic ca absolut toate strazile erau bec de curatate si ca ABSOLUT toate rapandulele de masina, dintr-alea antice de care le au ei, aveau cauciucuri de iarna? Cand am intrebat daca e vreo lege ceva, de se lasa cu sute de euroi amenda, mi s-a raspuns ca nu. Pur si simplu, oamenii intelegeau ca asa trebuie. Am ramas masca! Iar in parcarea hotelului, jumatate din romani erau veniti cu masini echipate cu gume de vara, unele destul de uzate. Cum sa nu-mi fie rusine cu asemenea popor? Au ajuns pana si bulgarii mai cu bun simt decat noi???

  8. Octav72 spune

    Din pacate, trebuie sa ne adaptam la conditiile de la noi. Si sa ne asteptam ca drumurile sa nu fie curatate corespunzator, iar atunci cand rulam in spatele unei masini mari sau avem un drum mai lung de facut, chiar sa avem o rezerva de lichid de parbriz in portbagaj.
    Legat de acest aspect, semnalat la punctul 3, sunt si variante mai convenabile. Exista in magazinele mari, lichid de parbriz care se poate folosi pana pe la – 20 grade Celsius, care costa undeva pana in 10 lei si este ambalat la pungi de 5 litri. Nu dau numele magazinelor sau numele producatorului, pentru ca nu fac reclama, spun doar ca lichidul de parbriz respectiv este produs de o firma din Iasi. Folosesc de ani de zile asa ceva si produsul este ok, se comporta bine iarna.

  9. Eu spune

    @pc 3 : Sa fim seriosi, un sofer prudent si calculat isi face stocul din timp cu produse pentru iarna, din benzinarie cumpara cei care inca viseaza vara. :)

    In rest, felicitari pentru observatii, mai sunt sute de adaugat.

  10. Mircea Mester spune

    @Eu

    Cu patru oameni şi bagajele aferente nu au încăput mai mult de 10 litri de apă de parbriz prin maşină. Şi se termină şi ăia, că e zoaie mare. De unde realimentezi? Mdap, exact.

  11. MIHAI LEONTE spune

    Care-i problema daca cei cu SUV-uri merg cu viteza prin gropi? Le platesti tu eventualele reparatii de care ar avea nevoie sau ce te roade?
    Iar cu benzinariile si lichidul, prost e cine da, nu cine cere.

  12. Radu spune

    Pe langa toate punctele care le-ai mai enumerat, mai trece unul: CUM MAMA DRACULUI SE FAC GAURI DE 10 CM ADANCIME PE DRUMURILE NATIONALE??? DE CE SA MAI PLATESC VIGNETA? Am fost prin jud. Alba pe DN1!!! si undeva in zona Teius – Aiud, am prins o groapa de am crezut ca imi sare roata de la loc. Si aveam undeva pe la 50-60 km/h iar drumul “curat” (adica plin de nisip si pietricele care iti sparg parbrizul). Tot drumul de la Campia Turzii pana la Sebes e plin de gropi, si nu de-alea mici, de-a dreptul cratere. Si sa vezi cand vrei sa depasesti un TIR si soferul vede groapa si vrea sa o evite…si tu esti in drept cu TIR-ul…te trec toate apele. Mama ei de Romanie!!!

  13. ccmax spune

    Mai oameni buni …. relaxati-va…. Au cazut greu sarmalele sau abea acum v-ati dat seama unde locuim?!?
    Mircea, vezi ca transmiti emotii negative :)
    La multi ani tuturor! … dar sa fie fericiti :)

  14. Ion sau Gheorghe spune

    1. Nu comentez. N-am ce.

    2. Aparatori de noroi? Ar trebui introdusa obligativitatea prin lege sa ai asa ceva la masina indiferent daca ea a fost dotata sau nu din fabrica.

    3. Lichid de spalat – bidon plin + rezerva de 5 litri – mi-au ajuns cu greu de la TM la MH (severin) plus ca cel luat din Real TM a inghetzat in duze la -6 grade. slfmlt

    4. Pe aici au bagat la greu sararite, drum acceptabil pentru Michelin Energy MXV4 Plus

    5. vezi 4

    6. SUV – fraieresteni care imediat cum da zapada stau in spatele unei Octi Tour 4×4. Dar cand e drum lung si uscat pe jos, decoleaza. Felicitari, platiti taxa pe prostie adaugata in combustibil.

    7. Niste romani erau sa ma pocneasca in Szeged din cauza asta, asta-vara asa ca nu ma mir ca suntem idioti tot anul

    8. Dacii (nu Logan) – sa te fereasca Dumnezeu de unul care merge strans de axul drumului cu 50 de Km la ora si tine 6 tiruri dupa el. slfmlt si astora!

    9. Nu prea stau in preajma lor decat la trecerile de pietoni.

    10. vezi 8, 7, 6 si alte posturi

  15. vxf spune

    @Mircea

    Mergea un

    11. De ce in Romania se arunca pe strada ca material antiderapant nisip+pietris+alte materiale de constructii contondente care spar parbrizele , sableaza farurile si vopseaua masinii , nicaieri , nici in RepMoldova si Bulgaria nu se procedeaza asa , nu mai zic de la Ungaria in colo.

  16. alexei89 spune

    6
    am avut si eu parte de un obsedat cu SUV care s-a bagat in depasire intr-o curba fara vizibilitate si cu gheta pe jos. Sper sa il loveasca ceva mare sa se sature de adrenalina!

    Pozele cu Ungaria si Oradea m-a lasat masca, stiam ca la noi e rau dar nu imi imaginam ca e asa rau!

  17. unckle spune

    Mircea, am impresia ca judeci traficul dupa vechiul cod rutier … mai nou a intrat in vigoare codul rutier nou, cel bazat pe dimensiunea pe care o ai la oo si la jip — Regula unica : cu cat le ai mai mari ai mai multa prioritate !!

    si, sincer, nici loganul nu prea le are pe frane . . . asteptam posesori sa ne contrazica :)

    Pe langa subiect :
    Mai la inceputul toamnei vorbeati de un “experiment” cu niste penuri All-Season. Cum merge treaba ?

  18. gabi spune

    la multi ani tuturor !

    intelegem pe dl. “mester” ca este frustrat ca i s-a terminat vacanta , dar de aici pana la a folosi un limbaj de cartier pentru a-si transmite opiniile este cale lunga..o poate face in particular nu pe un site unde lumea vrea sa afle informatii serioase …pacat , nu este nici o diferenta intre el si cei pe care ii blameaza .. mai este si “editor-in-chief” ; nu s-ar zice dupa limbaj ..

  19. StAlx spune

    gabi – Se pare ca tu nu observi ca aici este BLOG-ul lui, nicidecum un articol de pe Automarket. Acolo nu l-am vazut sa scrie asa, asadar mi se pare normal.

    Oricum are dreptate. De treaba cu lichidul de parbriz ma lovesc mereu in perioadele astea. E foarte scump, nu stiu de ce.

  20. gabi spune

    ai dreptate StAIX , este un blog … aici iti poti arata adevarata fata , nu ?
    vorbim de modul de exprimare , care incita la altceva decat la o lectura normala si nu de cele prezentate..
    sa te ascunzi dupa un blog este o solutie , asa-i ?
    avem soarta pe care ne-o meritam , cu asemenea oameni
    sa fiti fericiti !