Pasiune 100%
Ştii, uneori rămâi fără multe cuvinte când trebuie să explici ceva.
În weekendul anterior am fost, pentru prima oară, la o etapă a Campionatului Mondial de Raliuri. A fost WRC în Portugalia şi am fost şi eu acolo pentru a încerca să înţeleg mult mai bine acest sport cu motor mult prea puţin popular la noi. M-am întors de acolo cu un sentiment foarte interesant. Să vă explic.
În primul rând, dacă nu eşti jurnalist şi trebuie să ajungi la WRC pe barba ta, trebuie să te pregăteşti cu mult timp înainte. Nu e vorba doar de transportul până acolo şi de cazare, astea sunt cele mai simple lucruri când vine vorba de WRC. Dar trebuie să te pui la curent cu locurile în care se desfăşoară probele speciale, orele de desfăşurare şi cu orele la care trec piloţii importanţi. Apoi, o iei cu GPS-ul în mână înspre probă. La un moment dat, pe ruta de acces încep maşinile parcate. Şi apoi se înteţesc, iar dacă mergi mai departe vei avea surpriza de a vedea că n-ai nicio şansă să încapi, deci trebuie să te întorci. Şi apoi o iei pe jos până la zona de spectactori, aşteptând să treacă maşinile. Vin deschizătorii, apoi încep piloţii. Loeb, Hirvonen, Sordo, Ogier, Latvala, Raikkonen, Petter şi Henning Solberg, toţi trec prin faţa ta. Dacă nu ţi-ai făcut temele înainte şi nu ai acces la internet sau la SMS-uri live, n-o să ştii care e miza fiecăruia. Şi o să fii dezamăgit de faptul că maşinile trec extrem de repede, astfel că pozele reuşite devin rara avis.
Dacă ai mers la o etapă care se desfăşoară pe macadam, în ecuaţie intervine şi praful. Un praf des, înecăcios şi lipicios, pe care îl poţi tăia cu cuţitul. Se ridică pe toată zona după ce trec piloţii şi nu ai cum să eviţi să mănânci o mică felie din strămoşescul pământ portughez. Ajungi seara la hotel murdar şi rupt de oboseală.
Şi cu toate acestea, merită fiecare secundă, fiecare moment, fiecare privire, fiecare cadru, fiecare sunet. WRC este o aventură, este un quest, nu e o competiţie la care să mergi, să-ţi aşezi burta la soare şi să aştepţi piloţii să se învârtă în jurul cozii. Nu. Nu găseşti uşor băuturi şi mâncare, iar dacă ai ales greşit punctul de vizionare al probei vei avea şansa de a nu reuşi să pui mâna pe o sticlă de apă, chiar dacă afară sunt 35 de grade şi praful de pe tine e de trei degete. Trebuie să te lupţi pentru a prinde o zona cu vedere bună, trebuie să încerci să te aşezi într-o poziţie avantajoasă pentru poze. Trebuie să ştii piloţii, să ştii ce ecart există între ei înaintea probei pentru a vedea de ce unul trage ca un nebun iar celălalt o lasă moale.
La WRC îi vezi pe piloţi atât de aproape, încât în unele cazuri te împiedici de ei. Trec pe lângă tine, îşi fac de lucru prin zonă. Ca jurnalist, stai lângă ei în cort, mănânci la aceeaşi masă şi, unoeri, eşti întrebat de Latvala la ce oră începe superspeciala următoare La WRC, atunci când mergi cu maşina înspre o probă specială, auzi că trec pe lângă tine maşinile de competiţie, care se grăbesc să ajungă la startul probei respective. Eşti partener de trafic cu Loeb şi cu Hirvonen, pentru că legăturile dintre probe se fac prin trafic. Şi da, există posibilitatea ca piloţii să primească amendă pentru viteză pe legături. Fiecare maşină de competiţie este înmatriculată şi poate rula pe şosea. Da, poţi chiar tu să îţi iei una, dar nu ţi-aş recomanda. La ralanti vei avea nişte boxeri care îţi toarnă pumni în ceafă sacadat.
La WRC, fanii merg cu rulotele şi cu corturile şi îşi fac grătar pe marginea drumului sau pe dealurile prăfuite din jur. Stau la soare sau la umbră, protejaţi de steagurile cu Citroen sau Ford, în funcţie de preferinţe. La WRC e un farmec aparte, un soi de regăsire a motorsportului. E ceea ce însemna acum nişte decenii sportul cu motor. La WRC găseşti pasiune mai mult ca oriunde în lumea auto.
Faceţi cumva şi mergeţi la o etapă. Următoarea e în Bulgaria, în perioada 9-11 iulie. O să rămâneţi profund impresionaţi. Pe riscul meu.
June 3rd, 2010 la 1:57 pm
Bravo! Frumos post-ul!
June 3rd, 2010 la 2:37 pm
“Faceţi cumva şi mergeţi la o etapă. Următoarea e în Bulgaria, în perioada 9-11 iulie. O să rămâneţi profund impresionaţi. Pe riscul meu.”
De acord, clar merita, dar putini ne permitem luxul de a merge pana in Bulgaria sa vedem o etapa.Acuma e momentul in care ar trebui sa dau vina pe Romania? pe cluburile si federatiile de la noi? pe guvern? ca nu au sustinut o etapa la noi? ei bine, ma abtin ca is satul.
Anyway, de fapt vroiam sa spun ca, cei care vor sa vada ce inseamna o etapa de raliu si cum arata materialul de concurs si mai mult cum se prezinta el pe probe, pot fi spectatori si la noi in tara la campionatul national de raliuri.Stiu ca e alt nivel, dar sunt Subaru si Mitsube cate vrei si garantez si eu pe barba mea ca o sa fiti placut impresionati.Nu compar CRR cu WRC, dar e o alternativa pentru cei care vor sa vada un raliu si nu dispun de fonduri pentru deplasari lungi.
De exemplu (sper sa nu te superi Mircea ca iarasi aduc in discutie) in 4-6 iunie va avea loc Raliul Muresului.Evenimentul se desfasoara pe parcursul a doua zile si se pleaca din Targu-Mures se merge spre Sovata, apoi duminica din cate stiu se pleaca spre Praid si Bucin.Daca sunt dintre voi care vor sa vina gasiti pe internet planul orar si harta traseului cu toate probele speciale si traseul superspecialei.Printre “marea” de WRX-uri si Evo-uri 8-9 vor mai fi si in jur de 6 loganuri, cliouri RS 2 si 3 , Citroen C2 R2 max, Toyota Celica etc, bineinteles pilotate de pilotii nostri de top Bogdan Marisca, Dan Gartofan, Valentin Porcisteanu, Mihai Leu si Titi Aur, iar nu in ultimul rand si Marco Tempestini.
June 3rd, 2010 la 3:06 pm
Sa nu uitam de IRC Sibiu Raliul Sibiului este etapa eveniment in calendarul IRC si etapa in Campionatul National de Raliuri. Perioada 15 – 18 iulie.
June 3rd, 2010 la 4:31 pm
@alecstm
Absolut corect. Ne vedem acolo!
@mowgli
O să ai surpriza de a vedea că pentru a ajunge la WRC în Bulgaria nu ai nevoie de foarte mult bănet.
@as21ro
Sărutmâna.
June 3rd, 2010 la 8:58 pm
@Mircea: stiu, dar cu siguranta ai nevoie de mai mult banet decat Bucuresti-Sibiu de exemplu si cu siguranta e un efort mai mic pentru cei cu 1000 ron/luna.Oricum, ideea mea era sa promovez putin evenimentul si campionatele interne.
Acuma am venit de la shakedown de pe una din probele speciale, chiar m-am uitat dupa ceva tricouri si ecusoane cu sigla automarket dar nimic…
June 4th, 2010 la 3:12 pm
@Mircea in 18 plec din Timisoara spre Gheorgheni (HR) dar nu singur si pasagerii nu-s pasionati de sporturile cu motor. Pe langa asta traseu ales nu include Sibiu, vor sa mergem Sebes – Campia Turzii. Sau poate stie cineva cum e drumu Sibiu – Medias – (Sighisoara) – Tg. Mures. Daca e drumul acceptabil poate fac o pauza la Sibiu.
June 4th, 2010 la 3:31 pm
@alecstm: anul trecut era acceptabil, am venit noaptea cu viteza dar n-am dat in nicio groapa.