Când vin mașinile electrice?
Dacă tot am ajuns să vorbim cu toții aici despre mașini electrice, despre hibride, hibride plug-in, microhibride și despre alte asemenea modele care dovedesc faptul că industria auto se mișcă înspre un punct în care, odată ajunși, mecanicii de astăzi ar face bine să pună mâna pe cursuri de altă factură decât cele învățate până astăzi, vom vorbi astăzi despre mașinile electrice și despre viteza cu care ele devin realitate.
Astăzi am participat la o conferință de presă foarte interesantă în care reprezentanții Rombat (principalul producător de acumulatori auto), Dacia și oficialitățile orașului Bistrița au vorbit despre viitorul industriei. Opiniile au fost extrem de diferite la nivelul celor care au luat cuvântul.
Constantin Stroe, președintele Automobile Dacia, a spus că mai avem mult până când mașinile electrice să devină parte integrantă din viața noastră. OK, vor apărea pe ici-pe colo unele încercări, dar ideea de a avea multe mașini de acest tip pe străzi nu stă în picioare până cel puțin peste 15-20 de ani.
Ioan Repede, directorul general Rombat, omul care reprezintă practic România la tot soiul de congrese internaționale ale producătorilor de baterii, a anunțat că Rombat NU se va implica în producția de baterii pentru modele electrice și hibride în următorii ani. Motivul: piața e mult prea mică iar logica Rombat este de a se concentra în proporție de 75% pe aftermarket. Deci pe baterii clasice pentru modele cumpărate de câțiva ani. “Noi vrem să facem profit, nu să experimentăm”, a fost completat Repede de directorul de dezvoltare al companiei.
Ovidiu Crețu, primarul Bistriței, spune că oficialitățile orașului Helsinki au anunțat într-o întâlnire protocolară că mașinile cu motoare clasice, pe combustie, nu vor mai avea voie să intre în capitala Finlandei din 2030 încolo. Ceea ce înseamnă că acestea ar trebui să însemne un procent foarte mare din totalul mașinilor vândute în Finlanda în perioada 2020-2030.
Voi ce părere aveți?
October 15th, 2010 la 8:19 am
Mi se pare o idiotenie…scuzati expresia. Masinile electrice de tipul “plug-in” nu se arata viabile pe termen lung si asta deoarece autonomia acestora este destul de mica, iar timpul de incarcare al acumulatorilor foarte mare. De ex. daca vrei sa faci un drum Oradea-Bucuresti, undeva pe la jumatatea drumului esti nevoit sa iti pui masina la incarcat si o sa umbli in loc de canistra cu un stecher in mana pe la casele oamenilor …hai ca am exagerat, dar nu sunt departe de realitate.
Cred ca viitorul va apartine modelelor cu pila de combustie pe hidrogen…este o solutie “green”, iar hidrogenul “se gaseste pe toate gardurile”
October 15th, 2010 la 8:46 am
Puiule, mai lasat-io moarta cu masina aia electrica, vedeatea-si la iarna pe un visol de -15 cum mergi cu ea.
)
Daca care-va stie ce-nseamna o baterie si caum ii scad propietatiile, pe aceasta vreme, realizeaza ca in Romania electricul va mai astepta o vreme, pana apar solutii …… Si oricum vor fi foarte scumpe.
Masina electrica praf in ochii idiotiilor, care cica se si dau mari ECO.
October 15th, 2010 la 9:13 am
@Radu:
Viitorul indepartat, da, va fi al hidrogenului (daca nu apare o solutie noua), dar pana la viitorul indepartat, mai avem mult, ceva de ordinul zecilor de ani, cel putin. Asa ca, obisnuieste-te cu gandul ca poate nepotii tai te vor duce la azil cu o masina pe H2.
Pana atunci, ideea este sa consumam cat mai putin petrol ca si combustibil (e mult mai valoros ca materie prima in industria chimica) si sa imbunatatim limitarile actuale ale masinilor electrice.
Hai noroc si aer mai curat!
October 15th, 2010 la 10:29 am
Pana vor rezolva problema duratei incarcarii si a autonomiei bateriilor, eu sunt de parere ca sistemul cel mai fezabil pentru ca automobilele sa fie cat mai “verzi” este cel propus, in mare parte, de (nu ma injura, Mircea) Volt.
Pe scurt, motorul electric sa antreneze rotile de unul singur, ajutat de curentul stocat in baterii, la randul lor incarcate de un motor termic pe post generator si cu posibilitatea unei incarcari peste noapte pentru drumurile cotidiene prin oras.
Asta cel putin pana reusesc sa avanseze cu tehnologia si sa incarce bateriile in 5 minute iar acestea sa aiba o autonomie de cel putin 4-500 km in conditii normale de drum (ceea ce se va intampla probabil peste 15-20 ani).
De ce acest sistem?
Pentru ca un motor termic in sarcina, oricat ar fi el de “hibridizat” si asistat de un motoras electric, nu va putea niciodata sa fie ridicat la un grad de eficienta apropiat de cel electric.
In schimb, un motor clasic pe post de generator utilizat la o turatie constanta poate consuma si polua extrem de putin simplificandu-l la maxim, izolat fiind si de “caznele mecanice” la care este supus in incercarea de a angrena direct rotile(think Lotus engine in 2 timpi).
In acelasi timp, dupa cum bine spunea cineva, trebuie continuata cercetarea pe palierul alimentarii cu hidrogen, insa eu as merge mai degraba nu pe pila cu hidrogen, care necesita materiale foarte rare si scumpe in constructie, ci pe adaptarea constructiei tip motoare clasice la alimentarea directa cu hidrogen (think BMW), urmate de o noua generatie de motoare-generatoare care sa lucreze doar cu hidrogen. Din pacate, nici hidrogenul nu este obtinut chiar eficient in zilele noastre, asa ca mai tb lucrat si aici.
Consider, deci, ca o solutie adaptata realitatii de astazi si cu adevarat eficienta este motor electric100%-baterii-generator motor clasic simplificat.
October 15th, 2010 la 10:36 am
@stefanel
Păi nu am de ce să te înjur, am spus de fiecare dată că Volt dispune de cel mai evoluat sistem de propulsie din lume. Deci tot respectul pentru inginerii GM. Problema mea nu era cu produsul, ci cu comunicarea GM
October 15th, 2010 la 10:43 am
1.hibridele vor mai fi la putere inca cel putin 10 ani, daca ne uitam ca atat i-a trebuit la Prius sa ajunga la 2 milioane exemplare vandute.
2.Peste 10 ani electricele vor fi ceva normal dar nu pe primul loc , bateriile vor fi mai usoare, mai bune si mai usor de inlocuit adica va exista infrastructura ,autonomia nu va mai fi o problema.
IN 2020 vom avea 70% masini clasice, 20% hibride si 10% electrice si cifrele sunt optimiste (sper sa ma insel si sa avem mai multe masini eco).
3.Pretul electricelor, modul de producere al energiei pentru ele cat si problema autonomiei vor fi depasite in 10-20 ani adica prin 2030 proportia de electrice va fi de 30-50% din vanzari.
4.Hidrogenul pe auto va mai astepta , frana nr 1 sunt chiar electricele care exista deja si nu necesita costuri uriase ca si la hidrogen .Lipsa de siguranta si a statiilor de alimentare arunca hidrogenul dupa 2050.Un rol avand aici si constructorii de automobile(Prius demonstreaza ca hibridele erau disponibile si acum 10 ani, iar BMW seria 7 pe hidrogen ne spune ca si hidrogenul e disponibil si totusi….)
PS:electricele sunt noua moda.
October 15th, 2010 la 1:32 pm
Masinile electrice au fost produse de mult si cu succes de Toyota. Ca sa fim seriosi, pe langa banii pompati in tehnologia electrica care de fapt se rezuma strict la tehnologia acumulatorilor, motorul electric neputand fi revolutionat, mai sunt si banii pompati si politica de impiedicare a dezvoltarii si aparitiei prea rapide a masinilor electrice.
Defapt hibridul este un compromis intre tehnologia electrica si pastrarea consumului de petroliere.
Eu doar ma uit si observ succesul de acum 13 ani si o sa caut sa mai expun o poveste si mai ciudata putin mai veche (masini electrice vandute in anumite conditii cu functionare ireprosabila si cumparate inapoi in conditii dubioase)
Pana una alta delectati-va cu asta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
“The first fleet version of the RAV4 EV became available on a limited basis in 1997. In 2001 it was possible for businesses, cities or utilities to lease one or two of these cars. Toyota then actually sold or leased 328 RAV4 EVs to the general public in 2003, at which time the program was terminated despite waiting lists of prospective customers.”
“The RAV4 EV closely resembles the regular internal combustion engine (ICE) version – without a tailpipe – and has a governed top speed of 78 mph (~126 km/h) with a range of 100 to 120 miles (160 to 190 km). The 95 amp-hour NiMH battery pack has a capacity of 27 kWh, charges inductively and has proven to be surprisingly durable. Some RAV4 EVs have achieved over 150,000 miles (240,000 km) on the original battery pack. It was also one of the few vehicles with a single speed automatic transmission at that time.”
October 15th, 2010 la 2:24 pm
1. AUTOMOBILELE PUR ELECTRICE TREBUIE SA-SI REZOLVE INCARCAREA GREOAIE SI AUTONOMIA REDUSA. PROBABIL CA IN URMATORII 10-20 ANI ACESTE PROBLEME SE VOR REZOLVA (IN PRIMII ANI AI MOTORULUI CU ARDERE INTERNA CINE S-AR FI GANDIT CA SE AJUNGE UNDE SUNTEM AZI?).
2. AUTOMOBILELE HIBRIDE SUNT UN MOFT. DACA IN CAZUL UNUI AUTOMOBIL CLASIC PIERDEREA DE PUTEREA IN CUTIA DE VITEZE ESTE DE 10% (daca motorul are o putere de 100 CP la roata ajung doar 90 CP). CATA PUTERE SE PIERDE DE LA MOTORUL TERMIC PANA LA ROATA IN CAZUL UNUI AUTOMOBILA HIBRID? NU UITATI CA ENERGIA MECANICA A MOTORULUI TERMIC ESTE TRANSFORMATA IN ENERGIE ELECTRICA SI ULTERIOR IN ENERGIE CHIMICA (in acumulator) SI PROCESUL SE REIA IN SENS INVERS PT A AJUNGE CA ENERGIE MECANICA LA ROTI. NU AM GASIT INCA NICAIERI CAT SE PIERDE DIN ENERGIE IN ACEASTA SITUATIE DAR NU CRED CA ESTE SUB 10%. SI ATUNCI DE SA FOLOSIM UN HIBRID CARE ARE UN RANDAMENT MAI MIC?! DOAR PT A MARI AUTONOMIA UNUI AUTOMOBIL ELECTRIC?!
3. CEL MAI PROBABIL AUTOMOBILUL VIITORUL VA FOLOSI O ALTA FORMA DE ENERGIE (hidrogen, pila de combustie etc). ASTA DACA MAI TRAIM DUPA 2012 ))
October 15th, 2010 la 5:42 pm
Automobilele pur electrice sunt deocamdata “handicapate” din cauza atonomiei si a timpului mare de reincarcare.
O oarecare justificare ar avea un model micro de oras, gen Mitsubishi i-MiEV unde nu ai nevoie de o asa mare autonomie.
Dar daca vezi cat costa si faci un calcul reiese ca e mai avantajos sa te plimbi cu taxiul.
October 15th, 2010 la 5:55 pm
problema cu incarcarea este partiala, solutia este platirea unui abonament iar la statiile de alimentare practic se schimba acumulatorii descarcati cu unii incarcati, operatie de 5 minute.
Practic nu mai esti propietar de acumulatori ci ai un sistem de inchiriere.
October 15th, 2010 la 9:58 pm
O tehnologie poate sa aiba 3 faze. Ori apare prea devreme si multa lume “nu se prinde” la timp. Ori apare exact cand trebuie si pentru cine trebuie, si atunci vanzarile merg brici. Ori apare prea tarziu si nu mai foloseste nimanui din pacate.
Probabil ca motoarele cu ardere interna vor mai fi folosite intensiv pana cand nebunii vor suge si ultima picatura de petrol. Abia apoi, alte tehnologii vor cauta sa se impuna pe piata. Iar acestea sunt: ELECTRIC vs HIDROGEN vs ELECTROMAGNETIC.
PS: Caii si magarii au fost folositi mii de ani pentru tractiune. A urmat forta aburului, dar a avut viata scurta. De 150 de ani, petrolul este la baza. S-ar putea sa mai fie folosit 15-30 de ani. Totusi, singurul lucru care ii va da lovitura de gratie va fi……pretul exorbitant.
October 15th, 2010 la 10:21 pm
Momentan cea mai buna solutie de reducere a poluarii in marile orase este TAXA de intrare – “stilul Londra”, dai cu banul.. intri , nu dai , intri pe jos/autobuz/taxi/etc. Poluarea se reduce cu procente sanatoase, dispare aglomeratia, dispar toti ratatii care se urca in masina doar cand ploua… etc.
Impingerea catre public a acestor tehnologii este … marketing.. bullshit… pacaleala pe fata..etc. La sfarsitul zilei, cand tragi linie, acea masina ECO te costa mai mult decat un diesel .. este o realitate si nu ai cum sa o negi. Oricare tehnologie prezenta pe piata astazi luam la analizat, tot la concluzia asta ajungem. De la Prius, celebrul prius… no comment.. la Volt, toate costa cu mult mai mult decat ar costa o masina normala pe o perioada de 5ani de folosire (ca presupunem ca nu tii masina 30 de ani.. ca pe vremea lu’ impuscatu’)
Toate discutiile… prototipurile, modelele “de serie”, ajuta si ele la ceva – pana la urma o sa lasam in urma combustibilii fosili si motoarele termice, dar mai dureaza pana atunci.
btw, ca tot vorbeati de pretul cu care s-ar produce curentul electric ECO, am ceva subiecte de lectura pentru dvs. dupa care mai discutam daca este chiar asa de scump sa produci curent in mod “eco” – reactoarele nucleare tip Breeder ( si atasat de astea sistemele de transmitere a energiei cu sare topita , molten salt reactor ); centralele solare cu acumulare de energie in rezervoare de sare ( a se observa accentul pe acest material.. de fapt aceste materiale, ca se folosesc multe saruri..etc.), motoarele Stirling ( produc lucru mecanic cu ajutorul unei surse exterioare de caldura – cum ar fi lumina soarelui concentrata de o oglinda parabolica ) …. si mulllllltttteeee altele, multe alte idei de obtinere a energiei care sunt tinute nedezvoltate de acea mana criminala care controleaza piata petrolului… no comment pe tema asta ca intram in alte discutii.
Apropo’ de economia de energie, mai ales in tarile cu acces la gaz natural, exista un sistem de conditionare a aerului bazat pe o reactie chimica, nu pe compresiunea adiabata — l-a inventat un nene pe nume Einstein, si a fost pus in practica muult prea putin desi se pare ca este mult mai eficient decat sistemele “clasice” de refrigerare.
…ETC…
exista atatea tehnologii care ar putea produce suficient curent pentru intreaga omenire – adica suficient curent electric pentru a folosi electricitatea ca unic “combustibil” pentru toate nevoile de energie ale omului, inclusiv la masini electrice, indiferent cat de ineficiente ar fi ele. Marea problema a omenirii este ca cei care controleaza combustibilii fosili controleaza si centrele de cercetare care ar putea sa aduca pe piata aceste tehnologii … dar intru iar in discutia aia.. si acest blog nu-i facut pentru asta.
October 16th, 2010 la 1:30 am
Cu toti ne gandim la gazele produse de un automobil, si crezand ca indesandui cateva bateri si punand-ui un motor electric incalzirea globala se va reduce, dar de tehnologia de fabricatie a bateriilor sau a componentelor electrice, sau cat de toxice pot fii bateriile, sau recilarea lor, pretul curentului care sa fim seriosi tehnologile prezente in mom actual si pe care le cunoastem cu toti ca fiind eco sunt mai mult non eco din cauza costurilor de producite si ineficinta lor, cu siguranta exista tehnologi in prezent care sa rezolve toate problemele acestea dar dc sa le da-m la fraieri moca cand putem suge mai mult din buzunarul lor inventand o noua moda ECO
October 16th, 2010 la 2:54 am
Intrebare OFFTOPIC.Pe site la italdesign scrie ca Mini ultima generatie a fost desenata de ei.Este adevarat?
October 16th, 2010 la 4:34 pm
PT TOTI CEI CARE MAI CRED CA EXISTA UN COMPLOT IMPOTRIVA AUTOMOBILULUI ELECTRIC: DE CE UN AFACERIST NU AR PUTEA VINDE RAPID SI EFICIENT O AFACERE CU COMBUSTIBILI FOSILI PT A INVESTI INTR-O AFACERE CU ENERGIE VERDE? EVIDENT CA DIN CAUZA PROFITULUI MIC SI RISCANT (DECI INCA NU E RENTABILA AFACEREA RESPECTIVA). NU MAI SUSTINETI CA AUTOMOBILUL ELECTRIC ESTE BLOCAT DE OAMENII CU BANI. DACA ACESTA AR RENTABIL ACUM, PRIMII CARE AR INVESTI IN TEHNOLOGIA RESPECTIVA AR FI TOCMAI CEI ACUZATI CA BLOCHEAZA AFACEREA. NU MAI PUNETI BOTUL LA TOT CEEA CE APARE PE INTERNET. DACA VREI SA TE INFORMEZI TE DUCI LA BIBLIOTECA SI CAUTI UN TRATAT IN DOMENIUL RESPECTIVUL (are credibilitate de rangul 1) SAU REVISTE DE SPECIALITATE (au credibilitate de rangul 2). INTERNETUL ARE CREDIBILITATE DAR DE RANGUL 3.
October 16th, 2010 la 9:44 pm
Mai doctore.
In primul rand scoate CAPS-ul ala ca noi vedem bine.
In al 2-lea rand cine petrolul, gazele si armamentul conduc lumea.
In al 3-lea rand toate taxele astea de poloare sunt o aberatie, informeaza-te tu ce procent au autoturismele din totalul poluatorilor pe glob si ce poluatori mai platesc taxe.?
TRebuie sa fi gasca sa crezi tot rahatul pe care ni-l servesc astia.
October 16th, 2010 la 10:30 pm
Masinile electrice vin din ce in ce mai repede spre piata (vezi Salonul auto de la Paris 2010 comparativ cu ce s-a intamplat acum 2-4 ani), dar suficient de incet incat sa le ia zeci de ani.
Poate cea mai mare piedica o reprezinta in acest moment stocarea durabila a energiei electrice si densitatea + conceptia actuala a retelelor de distributie de curent electric.
Ganditi–va ca in 10 ani ar trebui sa in ROmania circa 1milion de masini s-ar pune la incarcat in fiecare seara si ce ar insemna asta de la punctele de distributie RENEL pana la fiecare om in casa.
Daca mai punem in balanta si faptul ca atat petrolistii (care deja cauta forma sintetice de producere de combustibili pt motoare cu ardere interna) dar si mii de firme care produc piese pentru motoarele cu ardere interna si care in noua configuratia s-ar reduce drastic (uleiuri, filtre, componente metalice/frictiune motor, sisteme de injectie, supraalimentare, etc), cred ca e posibil ca solutia aceasta sa nu ajunga niciodata sa fie majoritara in piata.
Ramane sa admiram marele spectacol daca vom trai suficient. Pana atunci ma pregatesc de o noua vizita la benzinarie…
October 16th, 2010 la 11:09 pm
daca un milion de masini sug de la retea 22kW … avem o problema… :
1.000.000masini*22kW=22GW … sa va spunem oare cat este puterea instalata totala a centralelor din romania? …
conform wikipedia.. (sursa de gradul 3 … de parca ar fi o verisoara indepartata care vorbeste numa prostii.. ) romania avea in 2006 o putere instalata de 17,6GW . . . . sa speram ca in romania nu or sa stea la incarcat toate cele 1milion de masini electrice in acelasi timp
De asemenea… daca ai 3 vecini care incarca in acelasi timp masinile … nu mai ti se aprind becurile prin casa, ca in general reteaua de distributie din romania este subdimensionata si nu va face fata distractiei
October 17th, 2010 la 8:01 pm
@GTR: Nu prea am inteles mesajul tau, cred ca lipsesc cuvinte din mesaj. Din cat am inteles imi dau seama ca de fapt nu ai citit/inteles mesajul meu (unde ai citit la mine de taxele de “poloare”?). Poti sa revii si sa fii mai explicit? P.S. Am inteles problema cu CAPS-ul si m-am conformat