Cei 2500
Masina de 2500 de dolari a indienilor de la Tata incepe sa lucreze. Va fi prezentata abia joi, insa s-au aflat deja cateva detalii tehnice legate de aceasta. Printre altele, se stie deja ca portbagajul sau va avea marimea unei serviete, ca masina nu va dispune decat de un stergator mare si nu va avea elemente de confort (aer conditionat, radio) sau tehnice avansate (va lipsi servodirectia, de exemplu).
Practic, Tata nu va scoate altceva decat un scuter ceva mai complex, de aici si pretul extrem de mic (maxim 2500 de dolari). Nici nu trebuie sa ne asteptam la altceva, in conditiile in care bicicleta si motoretele sunt la mare cautare pe strazile Indiei.
Ce este foarte interesant insa e modul in care Tata isi promoveaza produsul. Practic, i-au pus o roata in plus fata de un triciclu si au numit-o masina, devenind astfel cea mai ieftina creata vreodata in lume. Normal, presa internationala a sarit in sus ca arsa, in stilul in care s-a agitat, de altfel, si la lansarea Loganului. Si totusi, nimeni nu scrie cum isi vad indienii insisi produsul. Iata cum:
“Produsul a atras pe drept foarte multa atentie din partea presei internationale. E un mare, mare castig pentru Tata Motors si va intra in cartile de istorie fie ca va iesi bine, fie ca va iesi rau” – Mohit Arora, manager JD Power India
“Cand scazi pretul atat de drastic, cum vei fi in masura sa indeplinesti standardele de siguranta si emisii? Vorbim de o bomba pe roti care ticaie” – Anumita Roychoudhury, seful Centrului de Stiinta si Mediu din New Delhi
“Masinile mici au fost intotdeauna populare in India, chiar cand pretul combustibilului era foarte scazut. In plan global, preturile in urcare duc la o capacitare a clientilor spre masinile mici si compacte. Aglomeratia din trafic si problemele cu parcarile sunt si ele un motiv pentru aparitia acestui model” – Ashvin Chotai, analist auto indian