Planeta China
Subiectele ultimei perioade sunt tinute mai ales de americani si de chinezi. Americanii cu problemele lor legate de Toyota, chinezii cu vanzarile de masini care cresc intr-un ritm ametitor (dar, foarte probabil, foarte fals). Ei bine, astazi revin la chinezi, dar discutam pe un alt subiect.
In timp ce noi, romanii, ne chinuim inca sa ne gandim cum ar arata o statie de incarcare a masinilor electrice si cat timp ne va mai lua pana vom vedea asa ceva in tinuturile poporului care nu acorda prioritate si nu semnalizeaza dacat atunci cand are el chef, chinezii ne dau lectii despre cum sa-ti construiesti viitorul. Deunazi, guvernul chinez a anuntat ca tocmai baga carbuni pentru a construi o statie electrica care poate incarca (atentie!) 45 de masini in acelasi timp. In Europa, cea mai buna solutie este vazuta inca schimbarea completa a bateriei prin statiile Quickdrop (formula promovata de Renault) sau construirea unor prize speciale in parcarile supermarket-urilor. Chinezii s-au gandit ei putin si au spus ca decat sa se complice, mai bine rezolva problema scurt si cuprinzator.
Pretul constructiei unei astfel de statii de incarcare este de 23 de milioane de yuani (aproximativ 2.5 milioane de euro). Iata insa ce ne deosebeste cu adevarat de chinezi: intreaga constructie a statiei va fi gata in luna mai. Adica peste 30 de zile. Mai mult, pana la finalul anului in curs vor fi construite alte 75 de statii asemanatoare in 27 de orase din China. Cand ma gandesc ca la noi se chinuie baietii sa acopere gropile dintr-un singur oras de vreo doua luni incoace, imi dau seama ca Volvo a tras lozul castigator cand marca a fost cumparata de chinezi.
April 12th, 2010 la 1:05 pm
Mircea, ceea ce spui tu reflecta foarte bine diferentele dintre noi si China, in speta. Din pacate diferentele astea se regasesc si atunci cand ne comparam cu marea majoritate a statelor lumii. 30 zile!!! Pai la noi o luna durau doar discutiile, apoi un an studiul de fezabilitate, proiectul etc. dupa care realizarea propriuzisa care ar putea fi gata in 5 ani daca statul ar plati contractorul la timp si contractorul nu ar uita pt ce si-a luat banii. Si nu in ultimul timp, o lucrare de genul asta realizata in Romania, in cel mult 3 ani, ar fi avut nevoie de reparatii. Intr-o tara in care in spitale ti se cere sa cumperi si perfuziile este greu sa visam la statii de incarcare a masinilor electrice. Voi astepta totusi acest moment atunci cand se va inventa masina care leviteaza, nu de alta dar macar atunci vom scapa de grija gropilor din astfalt.
P.S.: Chiar daca China este un stat comunist si comunicatele lor sunt intotdeauna megalomanice, reflectand poate doar partea frumoasa a realitatii, nimeni nu poate contesta viteza uimitoare cu care se misca atunci cand isi propun astfel de lucruri (vezi capitalul urias de constructii tip zgarie-nori realizat in ultimii ani).
April 12th, 2010 la 5:09 pm
Aceasta planeta pe mine ma sperie tocmai din cauza vitezei cu care se dezvolta… Cat despre Volvo…eram un mare fan al acestei marci insa nu si de acum inainte. Mi-e groaza sa ma gandesc la viitoarele modele asamblate in europa cu piese aduse din China. Ma intreb de ce s-au obosit sa cumpere aceasta marca in conditiile in care ei sunt atat de dibaci in a copia diverse modele? Volvo la Chinezi, Land Rover la indieni, mai ramane ca Dimler sa fie cumparata de Bangladesh si Turnul Eiffel sa fie demontat si mutat in Beijing. Om fi traind noi in capitalism dar parca Europa a inceput sa isi vanda simbolurile.