China nu e Japonia

Există voci care spun că producătorii din China vor deveni mari exact după acelaşi tipar prin care au devenit mari şi japonezii, care acum câteva zeci de ani nu erau pe harta industriei auto. Am auzit mulţi prieteni, unii chiar din presa auto, îmbrăţişând aceasta ipoteză. Evident, lucrurile nu stau deloc la fel în cazul celor două pieţe. Ba aş putea chiar să spun că asemănările dintre piaţa auto, cultura şi maşinile japoneze seamănă cu cele din China doar dacă luăm în vedere faptul că ambele ţări sunt în Asia.

Chinezii mizează pe ieftin, prost, rapid şi de volum. Japonezii merg pe scump, foarte bun, pe tehnologie şi pe calitate percepută. Dacă japonezii au început să se evidenţieze în industrie acum 100 de ani şi să iasă în faţă acum 40-50, chinezii nu există decât dacă luăm în considerare ultimii 10-15 ani.

Şi mai e ceva. Chinezii nu vor investi niciodată în tehnologie şi în soluţii inovatoare aşa cum au făcut-o şi continuă să o facă japonezii. Preferă să cumpere companii care au deja o istorie în acest câmp şi să îşi atribuie ulterior meritele. Vezi Geely-Volvo. Iar asta nu aduce progres.

Pentru cei care nu sunt convinşi de faptul că industria auto din Japonia înseamnă, înainte de orice, implicare şi seriozitate, am o listă cu 240 dintre cele mai importante cuceriri ale maşinilor create în Ţara Soarelui Răsare. În loc de argumente. Le găsiţi AICI, structurate aşa cum doar japonezii o pot face. Lectură plăcută!

Etichete: /

18 comentarii la “China nu e Japonia”

  1. Florin Ivan spune

    Extraordinar postul insa din pacate (presupun ce nevoit) ai inceput cu stangul,mai exact cred ca titlul ar fi fost mai potrivit:
    ” China nu e Japonia”

  2. Mircea Mester spune

    @Florin Ivan

    Corect :)

  3. george spune

    Never say never, never say forever. Mai ales in ceea ce priveste tehnologia si economia mondiala.

    Potentialul Chinei este urias din toate punctele de vedere: uman, financiar, tehnologic si de resurse naturale. In plus, copiatul din ziua de azi al chinezilor (din cauza caruia ne oparim toti) este mult mai eficient decat cel al japonezilor de acum 50 de ani (despre care se facea doar misto)…

    Culmea e ca reteta succesului cel putin in perioada asta este chiar cea aplicata de chinezi: ieftin, prost si de volum. Produsele foarte scumpe, burdusite de tehnologie si recunoscute drept fiabile sunt pe aleea cimitirului (Honda Legend care chiar se regaseste in descrierea de mai sus, e aproape istorie)…

  4. Mircea Mester spune

    @george

    Uită-te la Subaru şi spune-mi că au copiat designul :) La toată istoria Subaru.

    Uită-te la Toyota şi fă acelaşi lucru. La Lexus.

    Uită-te la Mitsubishi şi la Lancerele lor.

    Nu au existat niciodată japonezi care să facă poze 3 ore unui model nou-lansat. Niciodată. http://www.automarket.ro/stiri/inedit-chinezii-vor-sa-copieze-sandero-9984.html

  5. Andrei spune

    Daca stau bine si ma gandesc intr-o oarecare masura ai dreptate nu cred ca China va avea potentialul Japoniei… dar totusi cel putin la capitolul copiat intr-un timp japonezii erau pe primul loc. De exemplu de ce Toyota, Nissan sau Honda nu vand aceleasi modele in Europa fata de SUA sau Japonia…pt ca s-au adaptat…au vazut ce fabrica concurenta, ce merge pe piata respectiva si au reactionat ca atare.

  6. george spune

    @ Mircea Mester

    Unii americani isi aduc aminte cu nostalgie cum pozau aia mici si galbejiti fiecare masina din fiecare unghi posibil pe la saloanele auto ale vremii…

    Nu ma refeream strict la design. Se pare ca japonezii, pe la inceputuri, copiau tot (adica lucrurile esentiale), mai putin design-ul (de-asta, masinile lor aratau ca niste fisete pe roti). La un moment dat, probabil din cauza soarelui dogoritor al Californiei, se pare ca au copiat un pic si asta (ma refer la unul dintre primele modele Lexus care semana izbitor cu un S-Klasse)…

    E adevarat ca, spre deosebire de chinezi, japonezii aveau un pic de traditie cand a inceput nebunia asta. Dar este adevarat si faptul ca japonezii aveau si un cod al onoarei…

  7. Rusu Claudiu spune

    Toyota si Lexus s-au inspirat din multe modele, asa cum spune si colegul george, Lexus dupa Mertz iar unele modele Toyota semanau foarte mult cu unele modele americane de succes.E drept ca asta se intampla prin anii 80-90.Dar au copiat si ei.

  8. aciduzza spune

    Te contrazic! Uita-te la cateva sin inventiile chinezilor de-a lungul istoriei civilizatiei si ai sa vezi ca nu sunt un popor ieftin si de volum!!! Sunt pe picior de egalitate cu sumerienii, egiptenii, Grecia antica…etc. Or sa treaca mai repede de la ieftin si prost, la un “produs corect” decat au facut-o japonezii. A…by the way, ai uitat sa mentionezi si celalalt popor asiatic demn de luat in seama: Coreea de Sud! Adu-ti aminte de Kia Sportage de prin anii 90 sau de Accent tot de prin perioada aia!!! Erau la fel de interesante ca Dacia Liberta, dar poate ceva mai fiabile! In rest, nimic! Si uita-te acum la Hyundai Genesis, IX-urile sau Kia Ceed. Deci??? Cum ramane cu perseverenta asiaticilor???

  9. Mircea Mester spune

    Corect. Nu contest potenţialul coreenilor. Pot mult mai mult şi probabil vor face mult mai multe. Şi nu contest perseverenţa coreenilor, însă de la a trece de la coreeni la toţi asiaticii e cale lungă. Nici românii nu prea sunt europeni, dacă-mi permiţi o paralelă :)

    Ce scrie mai sus e o simplă opinie a unuia care se învarte de ceva vreme ărin cercurile astea şi care citeşte multe pe acest subiect. Este evident că producătorii chinezi vor evolua de la stadiul în care se află acum. Nu mizez însă pe explozii, iar acum suntem într-o epocă diferită complet de cea în care lumea mai are răbdare ca un producător să crească. Totul e pe FFWD acum.

  10. dsyam spune

    @Mircea Mester

    Ma tem ca paralela este cat se poate de exagerata, negi realitati istorice milenare si nici geografia nu scapa “nealterata”.
    Dincolo de toate influentele barbare, romanii sunt, totusi, tot atat de europeni europeni ca si alte popoare dinspre apus.

    Daca vrei o paralela pertinenta, o poti face intre coreeni si unguri (popor fino-ugric venit din stepele Asiei).

    In rest, felicitari pentru site. Ar fi binevenite editoriale mai dese.

  11. Marius spune

    1.Automobilul s-a inventat in Europa Occidentala, si a cunoscut o indelungata traditie si inovare. Prin urmare, vest europenii produc cele mai bune masini din lume, cu cea mai rasata tehnica. Punct.
    2.Americanii sunt prea conservatori si risipitori, invatati si dresati la benzina ieftina. Iar asiaticii vin tare din urma, producand masini simple, fiabile, cu electronica bine stapanita, si cu o calitate prin definitie. Dar, desi fac masini bune, parca le lipseste ceva. Oricum, in trecut au copiat si spionat in draci tehnica occidentala.
    In prezent insa, sunt tatici in materie de hibrizi si electrice. Sa nu uitam ca, daca japonezii nu ar vinde pe uriasul continent asiatic, si daca americanii nu le-ar cumpara masinile, cu toata fiabilitatea lor ar ajunge varza. Dar ii duce capul si au tehnologii bune.
    In ce priveste piata chineza, de multe ori in economie, ieftinul bate scumpul. Iar ei stiu foarte bine asta. Iar pe viitor, nu este exclus sa cumpere masiv branduri auto si sa dezvolte tehnologii ieftine, cu forta de munca ieftina.

    PS: “Cel mai sigur lucru este ca nimic nu este sigur” Blaise Pascal ;P

  12. rares spune

    Daca mai aud propozitia China are potential ma las de gandit. Nu spun ca sunt prosti dar totusi cred ca cine detine puterea si tehnologia nu sunt ei si nici nu o dau asa usor si aici ma refer la orice ramura. Da sunt un popor mare, da sunt foarte rabdatori si au o cultura (arta razboiului) dar mai au multe de aratat. Oricum eu sunt un client ANTI CHINA SI GHICI CE DACA CAUTI GASESTI INLOCUITOARE.

  13. Mircea Mester spune

    @dsyam

    Foarte corect. Nu atac originile, istoria, logica geografică, logica de orice fel. În respectiva paralelă mă refeream strict la concepţie, mod de gândire şi atitudine. Suntem departe de a fi europeni din punct de vedere psihic. Nici măcar ca abordare a aspectului optimism/pesimism…

  14. george spune

    De principiu, omul se lasa de lucrurile pe care nu le poate face…

    @ rares

    Sa te vad ce o sa faci de acum incolo si cu ce o sa-ti ocupi timpul in lipsa activitatii la care tocmai ai renuntat. Pentru ca oricat de anti-china ai fi, nu ai cum sa nu vezi niste lucruri…

    Cica Volvo este una dintre cele mai avansate companii auto dpdv tehnologic. Guess what: apartine chinezilor.
    Peste 20 % dintre produsele IT de inalta tehnologie de pe piata (si nu vorbesc doar de piata romaneasca) sunt fabricate in China, unele chiar de companii chineze (un bun exemplu in acest sens este compania chineza care face iPod-ul in legatura cu care a fost un scandal cu niste sinucideri ale angajatilor)…

    @ Mircea Mester

    Hai sa incercam sa nu generalizam. Multi dintre rumani se incadreaza in descrierea ta (poate un pic prea multi). Dar destul de multi nu. Din pacate, cei vizibili sunt in general ghertoii si leprele prin ceea ce fac si modul de a se comporta.

    Dar sa stii ca sunt prin Europa asta destui care nu-si merita eticheta de europeni (multi dintre ei sunt de gasit prin Italia, Spania, Portugalia, Franta si chiar Germania. Cu niste friti din astia (get-beget) chiar am avut de-a face personal si de-asta imi permit sa vorbesc. Nici o diferenta intre ei si ghertoii de la noi.

  15. Mircea Mester spune

    @george

    Generalizarea e proastă, dar individualizarea e bună. Prefer să mă refer punctual la cei buni decât să susţin că un popor e altfel decât e.

    Avem o problemă de atitudine. Cu toţii. Excepţiile sunt întotdeauna îmbucurătoare, dar sunt puţine şi tind să fie singure într-o lume goală.

  16. george spune

    Exceptiile sunt foarte multe. Nu le vedem fiindca oamenii respectivi au prea mult bun simt. Nici un om cu bun simt nu se cere la TV ca sa se laude ca e de toata isprava. Modestia ii impiedica sa faca asa ceva.

    Pe de alta parte, este foarte adevarat ca societatea in care traim ne influenteaza. Pe unii foarte mult, pe unii mai putin, pe altii deloc. Din pacate, societatea romaneasca e o hazna fetida care scoate la suprafata leprele si laturile si ingroapa valorile sub straturi groase de namol. Ia un roman si du-l in Suedia. In 6 luni l-ai civilizat de nu-l mai deosebesti de localnici. Ia un suedez, si adu-l in Romania. In 1 – 2 ani, poate ca nu l-ai stricat, dar sigur l-ai alterat macar putin.
    Sa-l vezi pe multpreacivilizatul Fritz in ce se transforma (si in cat timp) daca se prinde el ca a disparut omul care ii frige o ranga pe carca atunci cand o zbarceste.
    Un exemplu pe care l-am dat de tz-spe ori: in anumite state americane, servetelul aruncat pe geam iti aduce un premiu de $1000 (aproape sigur fiindca acolo delatiunea este interpretata drept spirit civic). Fa la fel si in Rumanica si sa vezi cum dispare nu doar mizeria de pe strazi ci si discutiile despre salubritatea oraselor.

  17. Mircea Meşter spune

    @george

    Absolut corecte observaţiile tale. Mă bucur că dialogul poate merge pe paliere atât de interesante pe acest site. E bine.

  18. Ion spune

    La 5 metri (15 feet).
    La distanta asta trebuie sa stai de intrarea unei cladiri daca vrei sa fumezi in San Francisco.
    Nu sunt fumator dar ma distra sa-i vad cum se chinuiau fumatorii pe acolo.
    Nu stiu chineza (ar trebui sa ma apuc de ea, sunt pesimist) dar ce vad acum este un singur lucru: 90 din productia mondiala dpdv al cantitatii este produs in China de diverse entitati. Inclusiv de VW, Mercedes, BMW, Toyota, GM etc.

    Am ramas fara argumente…, ma intorc la iPod-ul meu facut in China.