Ati observat ca in jurul blocului unde locuiti nu se mai poate merge pe jos din cauza masinilor parcate? Ma scuzati! a numarului mare de masini parcate. Daca in urma cu cativa anisori slagarul la moda era “Mi-am pus pneuri moi si capace de bemve” acum pe zambetul capitalist al locuitorului de bloc suiera cuvintele “mi-am luat multe masini noi”.
De obicei se intampla in felul urmator… Avem un apartament doua camere, la etajul x-ulescu unde locuieste o familie formata din mama, tata si copil major. In aceste conditii tatal are sedan, mama ceva mai mini si copilul vechea masina de la tata. Astfel, din punct de vedere social avem un caz cu un apartament de 2 camere, un loc de parcare si 3 masini.
Lasand la o parte acest caz, din ce in ce mai intalnit prin blocurile Capitalei, putem spune ca fenomenul a luat-o razna rau. Nu intentionam sa lovim in libertatile si alegerile fiecarui individ in parte, dar spiritul cetatenesc ar trebui sa recurga si la niscavai judecati morale care sa trezeasca in mintea proprietarului constiinta raportului dintre spatiu si individ.
Pe romaneste, daca stai intr-un apartament de 2 camere, la ce iti trebuie 3 masini?! Desigur ca o sa primesc numeroase critici de genu “fiecare are dreptul sa aiba o masina”, “fiecare e liber sa faca ce vrea”. Mie mi se pare un pic mai mult decat snobism. Recurgem la un sistem de valori si la un regim de viata care ne depaseste (3 masini /2 camere) dar de care nu ne pasa. 1 masina la 6 oameni pe Glob- poate sa vi se para un simplu raport matematic – si asta pana cand n-om mai putea respira…
Concluzia: Vezi mai jos! Ai Ferrari, dar locuiesti la bloc!
NAIAS 2008 este o doar o umbra palida a ceea ce a fost odata un salon auto la Detroit. Probleme economice ale Statelor Unite, criza imobiliara, colapsul economic in care se afla orasul Detroit si dezastrul in care se scalda Big 3-ul pe piata autohtona sunt cateva dintre ingredientele unui show automobilistic care a inceput sa traiasca doar din amintiri.
Detroit 2008 nu are o logistica coerenta, nu are o tema clara, nu are promovare (ca eveniment), este pur si simplu un eveniment facut ca sa fie facut.
Saloanele auto au fost organizate la Detroit cu incepere din 1907, iar editia din 2008 este a 20-a de cand NAIAS are caracter international. Salonul isi va deschide portile pentru public pe data de 19 ianuarie. Organizatorii si aproape 100 de expozanti din lumea intreaga asteapta sa fie vizitati de aproximativ 800.000 de persoane.
Anul 2007 a marcat definitiv si iremediabil existenta unui nou val pe piata auto mondiala. Daca este sa judecam dupa “comportamentul” marilor producatori auto, anul care tocmai s-a incheiat nu pare a marca schimbari substantiale. De exemplu, rivalitatea dintre BMW si Mercedes a continuat, cu castig de cauza pentru bavarezi care s-au mentinut inca o data in topul sectorului premium. Dar, si trebuie sa subliniem acest aspect, ceea ce era in urma cu ceva vreme o lupta pe viata si pe moarte, s-a transformat intr-o simpla si pasnica concurenta, care a dat ragaz celor doi giganti germani sa se mai puna la masa negocierilor din cand in cand pentru incheirea unui pact care pare sa nu mai vina. Daca tot suntem pe acest segment de piata, trebuie sa subliniem faptul ca marci ca Audi sau Lexus sunt tot mai influente si mai incomode pentru traditionalele Mercedes si BMW. Continuand povestea rivalitatilor, Toyota si GM au petrecut inca un an cot la cot, care pare a se termina cu o noua victorie la mustata pentru niponi. Dar acest lucru se va schimba in noul an, cand Toyota este vazuta castigatoare clara in fata GM.
O alta constanta a anului 2007 a fost cresterea vanzarilor pentru producatori. Astfel, aflam ca Audi, BMW, Mercedes, Toyota, Volkswagen si altii au avut un sezon excelent, cu vanzari record. Bine inteles ca GM, Ford si Chrysler continua epoca vremurilor grele si ca sa rasucim si mai mult cutitul in propriile lor rani subliniem ca si 2008 este anuntat ca un an dificil pentru cei care erau odata “big 3″.
Noul val inseamna ca piete deja legendare cum ar fi cea americana, cea germana sau cea nipona nu mai fac fata si se pregatesc sa fie inlocuite de la suprematie. Rusia va lua locul Germaniei in Europa, India pare a acoperi golul lasat de Japonia in Asia, iar China va matura cu SUA la nivel mondial. Marii jucatori auto nu par a fi afectati de nasterea unor noi zone de interes. Darama fabricile in SUA, restructureaza in Germania si parasesc Japonia pentru a pompa profiturile gigantice in tinerele India, Rusia si China. Nu trebuie sa fim mari cunoscatori pentru a vedea cine urmeaza la putere, asa cum trebuie sa ne ferim de naivitatea negarii unei realitati tot mai evidente.
Stirea cu Michael Schumacher sofer de taxi a facut inconjurul lumii. Noi, fanii lui Schumi, ne-am distrat copios la aflarea vestii ca septuplul campion mondial a fost sofer de taxi pentru o ora. Cel mai castigat din toata afacerea asta a fost taximestrul, care a avut ocazia sa fie plimbat in propriul taxi de Michael Schumacher, care a avut ocazia sa savureze ceva din geniul neamtului si care acuim isi va vinde taxiul (Opel Zafira) pentru 60.000 de euro, ca doar na, are ampretele campionului pe volan.
Lucrurile au degenerat insa odata cu mediatizarea intensiva a intamplarii. Interviuri peste interviuri cu soferul de taxi, masina la licitatie si ultima bomba a aparut ieri: politia germana il investigheaza pe Schumacher pentru presupusa depasire a vitezei legale in momentul in care conducea taxiul. Pare a fi o paine de mancat in dreptul imaginii politiei germane: “Sa iei carnetul primului sofer al Germaniei si celui mai bun pilot al lumii”.
Porsche Romania a trecut pe verde. Incalzirea globala si pericolele acesteia au un ecou din ce in ce mai pronuntat in randurile unor entitati, fie ele juridice, fie ele fizice. Trecem peste partea cu enumeratul celor care au activitati deja memorabile in lupta pentru pentru o planeta mai verde si spunem din capul locului ca Porsche Romania este o companie care vinde masini, deci o companie care vrea sa vanda mai multe masini. Masinile polueaza! Masinile vandute de Porsche Romania polueaza. Asadar, Porsche Romania polueaza.
Si ca sa nu fim prea rai merita sa spunem ca Porsche Romania este doar o veriga din circuitul poluantilor in natura. Pentru acest lucru, marele importator roman, a decis ca pentru fiecare masina vanduta sa planteze un pom. Chiar daca este o campanie de imagine, avem obligatia morala sa salutam si sa sustinem o astfel de initiativa fara precedent in tara noastra.
Practic, Porsche Romania, cu un scop sau altul, este prima entitate din Romania care planteaza copaci pe meleagurile noastre de la pionerii-scolari incoace. Si ca sa continuam firul logic inceput mai sus, sugeram ca fiecare om care cumpara o masina (de la Porsche Romania sau nu) sa planteze un copac. Sa dam un pic naturii inapoi ceea ce-i luam in fiecare clipa cand apasam pedala de acceleratie.
Bologna reprezinta ultima cetate in care lumea auto va poposi in 2007. Chiar daca Salonul Auto de la Bologna nu reprezinta un punct culminant al lumii auto (vezi Frankfurt, Geneva), evenimentul bologniez este un show auto destul de bagat in seama in producatorii auto. In plus, Bologna este locul de bastina a principalului eveniment auto de pe piata italiana.
Avand in vedere ca piata italiana reuneste marci ca Fiat, Alfa Romeo, Ferrari sau Lamborghini, putem trage concluzia ca Salonul de la Bologna este un eveniment in care gazdele trebuie sa imprime o nota personala, asadar ne putem astepta la surprize placute.
Si sa nu uitam ca Bologna este ultimul motor show notabil al anului, adica ultima sansa pentru producatorii auto sa-si etaleze marfa pentru 2007.
Sfarsitul anului aduce surprize neplacute unor mari producatori auto. De obicei acum este perioada cand se trage linie in marile case auto din intreaga lume. Mai precis, a inceput sezonul cand se numara banii si se ridica premiile. Desi nu este o lege, sfarsitul anului a adus pentru mai multi jucatori de pe piata cea mai neprevazuta cheltuiala pentru un producator auto – recall-ul.
A inceput cu Toyota prin luna octombrie, a continuat cu GM si cele 90.000 de automobile rechemate in service, cu cele 102.000 de unitati ale marcilor Chrysler si astazi a mai cazut o stea – recall monstru la Nissan – 650.000 de masini construite intre 2002 si 2006. Chiar si producatorii de siguranta de la Volvo s-au vazuti nevoiti sa plece capul unor probleme la airbagurile lor.
Si ca un facut, niponii de la Nissan au fost loviti tot la capitolul lor forte, la tehnologie!
Oare cine urmeaza???
Automarket a intrat in presa internationala de specialitate. Ipoteza lansata ieri de Automarket care se referea la un probabil SUV Ferrari pentru urmatorii ani a starnit valva in presa internationala auto.
Vorbim de site-uri auto prestigioase din Italia, SUA si Franta, care au preluat informatia lansata de www.automarket.ro. Astfel, Carscoop, Autoblog.com, Autoblog.it si Caradisiac sunt cele mai impotante publicatii online care au prezentat ipoteza Automarket.
Suntem bucurosi sa va anuntam ca automarket.ro nu va mai fi doar un portal care va “importa” lumea auto in Romania, ci va deveni si un exportator de informatii. Vom patrunde in presa auto internationala!
Musulmanii isi fac masina cu tema religioasa. Malaezia, Turcia si Iran vor sa construiasca un model auto care sa fie destinat credinciosilor musulmani. Viitorul model ar urma sa fie comercializat in tarile islamice si ar putea deveni un soi de totem tehnologic al soferului de religie musulmana.
Lasand la o parte tenta clara a fanatismului religios, viitorul model islamic este, cel putin ca principiu, o lovitura economica pe piata auto din tarile islamice. Glumind putin, putem spune ca de acum inainte drumul spre Mecca nu va putea fi parcurs decat la bordul masinii islamice, in mod similar, drumul spre moschee va fi pietruit doar pentru rotile automobilului islamic.
Buna sau rea, fiabila sau nefiabila, cu sau fara cai putere, credinciosii islamici isi vor cumpara masina, ca asa zice Coranul.
Un finlandez si cei mai buni dintre romani. Cam asa s-ar putea traduce prezenta pilotilor de la Rally Show Sibiu 2007 – o cursa a campionilor romani in arta pilotajului. Numele finlandezului – Jarkko Miettinen – nu este unul sonor in lumea mare a raliurilor, dar nationalitea si ambitia caracteristica pilotilor din tara celor 1000 de lacuri au fost suficiente pentru o victorie in raliul campionilor romani.
Autocross-ul din Sibiu a adunat sambata spuma pilotajului romanesc. Noul campion national, Dan Girtofan, marele invins din sezonul 2007, Bogdan Marisca, eternul Titi Aur sau singurul pilot roman din WRC, Claudiu David, au fost prezenti la show-ul sibian.
Competitia de la Sibiu a fost una la care pilotii au venit sa se relaxeze si sa faca spectacol. Tocmai de aceea piloti ca Dan Girtofan sau Claudiu David nu au obtinut rezultate extraordinare. Spre deosibire de atmosfera de sarbatoare campeneasca, existenta intre pilotii romani, castigatorul Jarkko Miettinen a dat dovada de multa ambitie si dorinta de a castiga. A venit printre primii la inscrierea in concurs, a realizat cel mai rapid tur complet din intreaga competitie (pe Mitsubishi Evo IX) si a castigat clar intalnirile directe din semifinala si marea finala pe masini care nu-i erau cunoscute, cum ar fi Dacia Logan Cup si Citroen C2R2.