Electric London!

Londra – primul descalecat al modelelor electrice! Salonul Auto de la Frankfurt din 2007 aducea o noua orientare printre producatorii auto: ofensiva verde! Mai marii producatori auto au cochetat, mai mult din ratiuni de imagine decat din convingere, cu programe si produse care purtau semnatura generala a salonului german: ecologia.

A urmat Salonul Auto de la Geneva, unde desi tematica a fost aceeasi, nimeni nu a impresionat cu un adevarat produs ecologic, i-Blue sau Panda Aria fiind mult prea putin pentru cerinta unei revolutii atat de mari.

In sfarsit vine Salonul Auto de la Londra si vedem primele fructe ale iubirii pentru planeta: gama electrica a companiei Nice (No Combustion Internal Engine), Fiat 500 electric, Lighting GT sau modelul norvegienilor de la Th!nk, si acestea sunt doar exemplele modelelor suta la suta electrice. In plus, mai putem lauda efortul ecologic al baietilor de la Ford care au adus Fiesta ECOnetic.

Este un inceput, unul insa foarte domol si lipsit de substanta. Modelele electrice prezentate la salonul londonez inca nu pot pretinde un loc pe adevarat piata auto si este greu de crezut ca unul dintre exemplele de mai sus va face istorie in conditiile in care greii industriei de codesc unul in spatele altuia, asemenea unor scolari obraznici pusi la coltul de rusine.

Chick-fight

Cand doua femei se gasesc sub acelasi acoperis e prilej de scandal. Oricat de abuziva si subiectiva ar fi aceasta afirmatie, inclin sa cred ca exista un sambure de adevar.

Momentul acestui weekend, in motorsport, nu a fost victoria lipsita de spectacol a lui Lewis Hamilton la Hockenheim sau succesul lui V. Rossi in cursa de Moto GP de la Laguna Seca, ci altercatia dintre cele doua femei din IndyCar: Danica Patrick si Milka Duno. Cele doua femei pilot din IndyCar, extrem de bine vazute pe piata femeilor “numai bune de pozat”, au oferit un show mai degraba penibil, decat vulgar, mai mult lesinat decat violent!

Iata si proba video!

Miss Litoral-Autostrada Soarelui

Presa de astazi a vuit despre exodul de duminica din Litoral catre Bucuresti via Autostrada Soarelui. Intamplator sau nu, am luat parte la aceasta experienta desprinsa parca din episodul biblic cunoscut ca “fuga din Egipt” si asemanator, mai degraba, cu celebrul film extrem de prost, Miss Litoral. Singura asemanare cu momentul biblic a fost soarele arzator care ne-a batut in cap si la propriu si la figurat, singura diferenta – noi mergeam cu masinile si nu pe jos. Spun singura diferenta pentru ca o buna parte din traseu am mers cu masinba ca si cum am fi mers pe jos. Desigur, toata presa a dezbatut pe marginea numarului enorm de turisti fugiti pe litoral si nevoiti sa se abata catre job-urile de zi cu zi. Dar, nu trebuie trecute cu vederea unele aspecte.

1. drumurile extrem de proaste din Constanta, drumuri neasfaltate din secolul saisprezece cred, sau ma rog, de cand se afla Mazare la guvernarea celui de-al patrulea port al Europei libere.

2.indicatoarele inexistente sau foarte prost amplasate – noroc ca toate drumurile duc in Vama
3.tronsonul de autostrada dintre Fetesti si Constanta, cunoscut ca si tronsonul fantoma (are 18 ani si locuieste in umbra autostrazii soarelui, cine-l gaseste primeste tricou Automarket!)

4. si la ultimul punct vreau sa atrag un pic atentia si asupra noastra, a cetateanului de rand, in cazul acesta al soferilor, de duminica cum se zice: depasiri aiurea, flesh-uri aiurea, lipsa de bun simt – in special al celor cu Audi si BMW – “ca ei are masini coool” si nu pot “astepta” sa mearga cu 130 ca tot omu in conditii de drum extrem de aglomerat, si my favorite one – oprirea pe banda de urgenta – care presupunea o pauza de tigara, un sarut infocat cu iubita si alte multe altele care numai pe banda de urgenta nu se fac oameni buni – ca de aia sunt spatiile de servicii, oricat de oribile si urat mirositoare or fi.

Barcegeoana!

In zilele in care domnul Mircea Geoana isi cearta soferul pentru ca “face efect de sera” ma intorc de la Barcelona si dau cu nasul in torida dogoreala a prafului si/sau noxelor plutitoare din Bucuresti. Nu o sa ma refer aici la traficul aglomerat, dar fluid ( al Barcelonei bine inteles), la civilizatia soferilor catalani, la curatenia soselelor, la numeroasele spatii verzi si parcuri care impanzesc orasul, ci la un singur lucru : bicicleta.

Da! In Barcelona bicicleta a devenit un bun comunitar si nu doar o proprietate privata. Exista un sistem de inchiriere a unor biciclete aflate in slujba cetatenilor si turistilor. Am vazut mii de oameni pe strazile Barcelonei cu astfel de biciclete, deplasandu-se relaxati dintr-un punct in altul al orasului.

Barcelona este unul dintre marile orase ale Europei in care bicicleta a devenit un “mijloc propriu de transport in comun”. De pistele pentru biciclisti nu va zic nimic – ca ma apuca plansul!
Si ma intorc acasa si ma uit cu mirare la celebra pista de biciclete care merge de la Unirea si sfarseste intr-o groapa in apropierea pietei Alba Iulia, asa cum a sfarsit in mainile securistilor celebrul Centru Civic gandit de raposatul dictator.

In loc de concluzie: “Domnule Mircea Geoana, daca tot e efect de sera, de ce nu vindeti soferul ca sa aveti bani de bicicleta, ca de chirie va tot dam noi ?!”

a.jpg

Americanii sunt de vina

Zile negre pentru America! Cei trei giganti auto americani se afla in pragul dezastrului. General Motors, Ford si Chrysler sunt amenintati de cele mai sumbre previziuni din partea analistilor de pe piata auto. Luna iunie a consemnat scaderi masive ale vanzarilor celor trei companii, cunoscute generic si sub denumirea de Detroit 3.

Noua ordine mondiala stabilita in cazul pretului la barilul de petrol (140-150 $) a fost intens reflectata asupra pretului la galonul de benzina din SUA. Cei 4 $ galonul (3.8 litri) pot sa nu para o mare scofala pentru locuitorul Europei libere, dar reprezinta o samanta de scandal social in Statele Unite. Dependenta americanilor fata de benzina, cauzata de dragostea lor nemarginita pentru camionete, pick-up-uri si SUV-uri mari, se intoarce precum un bumerang, lovind in inima buzunarului si asa ranit de criza imobiliara si a creditelor. cei 8 ani de administratie Bush, loviti de razboaie in Orientul Mijlociu, si ignorarea scaderii constante a nivelului de trai au reprezentat inca o piatra de moara pentru economia considerata pana nu demult cea mai performanta,stabila si puternica de pe planeta. Daca lucrurile vor continua in acest ritm, cei trei giganti americani vor ajunge in pragul nemilos al falimentului, urmariti parca de demonii propriilor masini. Gigantismul, opulenta si bataia de joc fata pericolele consumerismului sunt umbre groaznice ale trecutului cladit in celebrii zgarie-nori ai orasului Detroit.

Aroganta cu care au tratat mediul, din tevile de esapament ai celor 30 de litri la suta – consum pe cap de un truck- sunt acum marile probleme atat a americanului de rand, care nu-si mai poate permite sa cumpere benzina, cat si a producatorilor auto care nu mai are cui sa vanda masini.

Salvarea nu se intrevede deocamdata, dar poate veni din partea democratului Barack Obama, candidat la Casa Alba, care a promis un plan extrem de complex de redirectionare catre masinile ecologice. Pe de alta parte, rivalul sau, republicanul John McCain, tocmai a declarat ca nu va finanta dezastrul in care se cufunda cei trei fiii ai Detroit-ului.

Si daca tot e vina lor, acum, americanii isi pot salva, cu un vot plasat strategic, inima tablariilor motorizate. Doar ca vor trebui sa voteze un negru, iar din cate stiu eu, iubitorii de camionete mari, nu prea sunt toleranti cu nimic…

Nu ne-am vandut tara?! Acum nu ne cumpara nimeni!

Romania mai sufera o infrangere. De data aceasta nu este vorba despre nationala de fotbal, ci de indutria auto si mai ales de economia romaneasca.

Mercedes a ales Ungaria, in dauna Romaniei si Poloniei, ca tara in care va investi pentru construirea unei noi fabrici. Acum cateva luni toate zvonurile venite din directia Stuttgart aratau ca Mercedes va ajunge in cel mai scurt timp sa investeasca in Romania, prima data s-a mentionat numele Jucu, Cluj. Dupa o serie de tratative cu usile inchise, inalti oficiali romani anuntau ca Mercedes va investi in Romania, nu la Jucu, dar in alta parte. Nu s-a intamplat asa! De ce?

O alternativa ar fi sa ne gandim ca Mercedes ne-a pus o lista, asa orientativ, iar guvernantii nostri in pragul unui an electoral s-au gandit sa exploateze oarecum situatia, prin niste promisiuni desarte.

O alta posibilitate poate fi legata de un oarecare blat facut de Mercedes. Si de ce spun asta? Pai, Mercedes a nominalizat mai intai Romania si Polonia, au venit, au studiat, au mers mai departe, au zis ca se gandesc. Dupa un timp, presa anunta o noua tara pe lista Mercedes, Serbia, o concurenta mai degraba fictiva in conditiile in care nu este membra UE si are o situatie politica instabila.

Bomba a picat astazi – Ungaria este castigatoarea. Bomba, care de altfel, a fost lansata acum doua zile, cand Mercedes anunta ca a introdus si Ungaria pe lista candidatelor.  Tot acest lucru pare un pic desprins dintr-un joc de poker. Ungaria seamana cu asul din maneca. Nemtii ii introduc pe unguri pe ultima suta de metri si tocmai ei castiga, ciudat am putea spune. Daca ar fi sa spunem ca Mercedes s-a gandit tot timpul la Ungaria, atunci nu se explica taraboiul asta. Daca ar fi sa ne gandim ca boss-ii Daimler au descoperit aurul in ultimele doua zile, iar mi se pare mai mult decat pueril si atunci de ce a iesit asa?

Cel mai probabil strategia  germanilor a fost gandita de la inceput. Marea nominalizata este Ungaria, dar va fi secreta! Lansam momeala in tarile cu cea mai mare explozie pe piata auto in ultimii ani, Polonia si Romania, si asteptam sa prindem pestele cel mare, daca nu, ne intoarcem la gulasul de pe masa ungurilor.

Ma gandesc ca n-am stiut sa venim cu un program, cu un pachet de facilitati, cu o implicare serioasa. Tot respectul pentru reusitele Renault si Ford, dar nu inteleg de ce n-am stiut sa facem un pic de lobby, cum de nu am oferit noi painea si sarea scutirilor de impozite (tribut platit pentru toate investitiile straine din tara noastra), cum de-am ratat acest 11 metri care ne califica mai departe in Europa?

Le cerem celor care ne conduc sa dea macar o explicatie succinta de ce nu am reusit cu Mercedes, pentru ca, pana de curand se laudau cu faptul ca Romania este noul El Dorado al pietei auto europene.

Cand miturile mor

Porsche a anuntat Cayenne diesel, iar francezii au reactionat imediat. “Il avem deja ” au spus fratii de Europa ai talentatilor ingineri germani. Si ca sa adanceasca si mai mult cutitul in rana mandriei auto nemtesti au prezentat si primul SUV Cayenne diesel. Atat, deoarece imaginea spune totul!

Porsche_Cayenne.jpg

A tout le Monde!

Ziua Mondiala a Mediului si Ecologiei. La nivelul intregii lumi astazi se sarbatoreste ziua mondiala a mediului. Nu stiu daca cuvantul sarbatoreste este tocmai indicat avand in vedere starea in care se afla mediul, de care ne batem joc cu cea mai mare seninatate de vreo doua secole incoace.

Ar trebui sa inchidem lumina macar si pentru o ora sau sa ne lasam masinile parcate frumos pe unde apucam si sa o luam usor la pas sau pe bicicleta. Deageaba. Nici macar atat nu suntem in stare sa facem.

Vedeam astazi pe toate site-urile si televiziunile cum premierul Tariceanu a venit la serviciu cu bicicleta. Desigur la noi asta e o stire de senzationescu, in Suedia sau Danemarca e deja banal ca inaltii demnitari sa dea un exemplu in ceea ce priveste protejarea mediul inconjurator, mergand zi de zi cu bicicletele la guvernele sau parlamentele lor. Si la ei aerul e un pic altfel!

Pe noi, la noi si nu numai, comoditatea si grandomania ne fac indisponibili la ora fara electricitate sau la o zi fara masina. Ne doare undeva de mediu.

Cred ca am avea un aer mai curat daca fiecare dintre noi, in dreptul lui, s-ar gandi ca urmasii lui s-ar putea sa fie nevoiti sa respire prin masti de oxigen.

In rest, multumim Statelor Unite si Chinei pentru mitralierea stratului de ozon.

Felicitari Dacia!

Dacia Sandero a fost lansat astazi in Romania. Dacia a lansat astazi hatchback-ul Sandero in cadrul unui eveniment extraordinar. Spun extraordinar deoarece sincer sa fiu, din punctul meu de vedere, Dacia a reusit sa dea peste nas tuturor evenimentelor de acest gen din tara noastra.

Orchestratia producatorului intern nu numai ca nu a fost plictisitoare, cum se intampla de obicei, ci a avut si mult bun gust si mai ales calitate. Departe de porcaria cu break-dance-uri ale unora sau prezentari cu vedete expirate ale altora.

O reprezentantie de acrobatie cu o coregrafie geniala si, mai mult, un pic de iluzionism care a avut ca erou principal modelul Sandero. Desigur trebuie sa fii acolo ca sa poti surprinde toata atmosfera, spectacolul in sine, frumusetea, dar merita mentionat. Sincer, n-am mai vazut pana acum ca la un eveniment auto de lansare a unui model ca toata lumea sa aplaude incantata si entuziasmata.

Din partea Automarket – Felicitari!

A venit Sandero!

Astazi piata auto din Romania primeste un nou membru: Dacia Sandero. Dacia va lansa oficial pe piata din Romania noul model Sandero. Detaliile tehnice, versiunile si mai ale preturile vor fi anuntate in scurt timp pe Automarket.

Tineti aproape!

Live!