Nu ne-am vandut tara?! Acum nu ne cumpara nimeni!

Romania mai sufera o infrangere. De data aceasta nu este vorba despre nationala de fotbal, ci de indutria auto si mai ales de economia romaneasca.

Mercedes a ales Ungaria, in dauna Romaniei si Poloniei, ca tara in care va investi pentru construirea unei noi fabrici. Acum cateva luni toate zvonurile venite din directia Stuttgart aratau ca Mercedes va ajunge in cel mai scurt timp sa investeasca in Romania, prima data s-a mentionat numele Jucu, Cluj. Dupa o serie de tratative cu usile inchise, inalti oficiali romani anuntau ca Mercedes va investi in Romania, nu la Jucu, dar in alta parte. Nu s-a intamplat asa! De ce?

O alternativa ar fi sa ne gandim ca Mercedes ne-a pus o lista, asa orientativ, iar guvernantii nostri in pragul unui an electoral s-au gandit sa exploateze oarecum situatia, prin niste promisiuni desarte.

O alta posibilitate poate fi legata de un oarecare blat facut de Mercedes. Si de ce spun asta? Pai, Mercedes a nominalizat mai intai Romania si Polonia, au venit, au studiat, au mers mai departe, au zis ca se gandesc. Dupa un timp, presa anunta o noua tara pe lista Mercedes, Serbia, o concurenta mai degraba fictiva in conditiile in care nu este membra UE si are o situatie politica instabila.

Bomba a picat astazi – Ungaria este castigatoarea. Bomba, care de altfel, a fost lansata acum doua zile, cand Mercedes anunta ca a introdus si Ungaria pe lista candidatelor.  Tot acest lucru pare un pic desprins dintr-un joc de poker. Ungaria seamana cu asul din maneca. Nemtii ii introduc pe unguri pe ultima suta de metri si tocmai ei castiga, ciudat am putea spune. Daca ar fi sa spunem ca Mercedes s-a gandit tot timpul la Ungaria, atunci nu se explica taraboiul asta. Daca ar fi sa ne gandim ca boss-ii Daimler au descoperit aurul in ultimele doua zile, iar mi se pare mai mult decat pueril si atunci de ce a iesit asa?

Cel mai probabil strategia  germanilor a fost gandita de la inceput. Marea nominalizata este Ungaria, dar va fi secreta! Lansam momeala in tarile cu cea mai mare explozie pe piata auto in ultimii ani, Polonia si Romania, si asteptam sa prindem pestele cel mare, daca nu, ne intoarcem la gulasul de pe masa ungurilor.

Ma gandesc ca n-am stiut sa venim cu un program, cu un pachet de facilitati, cu o implicare serioasa. Tot respectul pentru reusitele Renault si Ford, dar nu inteleg de ce n-am stiut sa facem un pic de lobby, cum de nu am oferit noi painea si sarea scutirilor de impozite (tribut platit pentru toate investitiile straine din tara noastra), cum de-am ratat acest 11 metri care ne califica mai departe in Europa?

Le cerem celor care ne conduc sa dea macar o explicatie succinta de ce nu am reusit cu Mercedes, pentru ca, pana de curand se laudau cu faptul ca Romania este noul El Dorado al pietei auto europene.

8 comentarii la “Nu ne-am vandut tara?! Acum nu ne cumpara nimeni!”

  1. iul spune

    Si sa ne mai zica Base cum a pierdut el proiectul Nabucco, de unde puteam scoate o gramada de bani pt tara asta

  2. Daniro spune

    Ca in aproape tot ceea ce facem nu suntem in stare sa ducem lucrurile la capat. Ma doare sa spun asta, dar constat ca e adevarat.

    Guvernul e ocupat cu campania electorala sau daca nu, sa se certe cu Presidentia si nu mai are timp pentru dezvoltare.

    Puteam castiga doar daca Guvernul negocia un pachet de masuri.

    Ganditi-va ca pentru asa ceva nu avem inca in Romania infrastructura necesara. masinile alea trebuie transportate iar in zona de vest noi inca avem infrastructura ca in anii 80. Ma intreb ce va face Ford cand va ajunga la capacitatea de productie promisa.

    Chiar daca forta de munca e ieftina la noi, in curand vom fi la fel de scumpi sau foarte aproape de vecinii nostri.

    Am pierdut pemana noastra si poate cei care vor guverna din 2009 vor invata ceva din asta. Din pacate e posibil sa nu le mai foloseasca prea tare…

  3. andre spune

    Nu stiu daca Ungaria o intrat in cursa pe ultima suta de metri, dupa parerea mea era in cursa de la inceput, numa ca nu s-a facut atata tam-tam pe tema asta la ei. La noi in presa se insista pe tema asta zi de zi, pretul terenului in acea zona o crescut, la fel si in zona Timisoarii, ca erau si zvonuri de genu asta. Sti cum e, daca taceam filozof ramaneam.

    Poate vin Audi, BMW, dar mai degraba Trabantul

  4. andre spune

    sorry, acum iar o aparut.

    Dar ceea ce vroiam sa zic: La stirile de pe un post maghiar au anuntat ca intradevar va veni Mercedes la Kecskemet, dar negocierile se derulau de mai multe luni.
    Statul maghiar le ofera sprijin celor de la Mercedes si scutiri la taxe, maximum ce se poate oferi in baza legilor UE.

    P.S. mancarea se numeste gulyas nu gulas ;)

  5. DanM spune

    Atata timp cat vom avea aceeasi infrastructura jalnica nu putem sa speram la investitii mari. Vom stagna in continuare, in timp ce guvernantii nostri isi vor ingrasa conturile si burtile. Suntem penibili…

  6. Dan spune

    Mie unul imi pare bine ca nu a venit Mercedes la noi in tara; de fapt mi se pare normal, de ce sa vii intr-o tara in care infrastrucura este la pamant sau sub pamant, in care iti trebuie un milion de avize, si pentru a le obtine trebuie sa imparti mita in dreapta si in stanga, in care preturi terenurilor creste artificial de mii de ori. Dar cea mai mare problema a acestei tari este, cu riscul de a ma repeta, infrastructura, pai pe unde sa cari un milion de masini (Dacia, Ford, Mercedes, Audi etc.)….spuneti-mi daca nu am dreptate?

  7. AndreiRN spune

    Teoria conspiratiilor se discuta ca de obicei cand visurile nu devin realitate.
    Realitatea este ca romani si romania inca se comporta precum un bisnitar la obor si firmele serioase se feresc de asa ceva.
    Mita, furt, santaj, etc sunt sculele de negociere in romania si cine se respecta prefera sa dea un ban in plus dar sa fie linistit.
    Ford va avea probleme majore pana va incepe productia si de acolo alte probleme dar ei au ceva experienta in Mexic si alte locuri similare.
    In mare parte din cazuri municipalitatile ofera terenul aproape pe gratis unei firme majore care doreste sa faca o fabrica.
    In romania se face furt legalizat la capitolul asta.

  8. CC Dan spune

    Ce legatura este intre puterea contribuabilului si Mercedes?

    E simplu: eu nu am mai votat de cativa ani. De ce?
    Platesc taxe imense in fiecare an (din care se pot finanta cel putin 10 someri si platite alocatiile a cel putin 10 puradei – asta e alt subiect) si ajung sa-mi sparg geanta masinii in gropile de pe str. Radu Beller, sa platesc spaga la spital ca sa fiu bagat in seama etc.

    Astfel ca voi vota numai politicieni (si mai bine independenti – adevarati, nu gen S. Oprescu – sau tehnocrati) care chiar fac ceva – nu numai promisiuni!

    Nu ma intereseaza partidul, vreau sa vad ca au reparat strazi, au facut parcari, parcuri etc. si mai ales ca au ca prioritate constructia intr-un ritm accelerat (de cel putin 3 ori) a autostrazilor promise, cu o calitate corespunzatoare standardelor europene.

    Altfel, toate multinationalele serioase vor evita aceasta tara plina de hoti (bine ca mai exportam si satre peste hotare, sa vada si ei cat de mica este discriminarea de care acuza Romania) si la fel vor face toti cei care ar putea sa creeze locuri de munca etc.

    Ba, mai mult, cei ca mine se vor gandi sa emigreze intr-o tara in care munca si cinstea stau la loc de frunte si nu hotia si minciuna …
    Si uite asa s-ar putea ca cei “saraci si cinstiti” sa nu mai aiba cine sa le plateasca diferite ajutoare, servicii medicale si scolare etc. asa proaste cum sunt ele …

    Asa ca “statul” (adica cei ce ar trebui sa reprezinte contribuabilii) ar trebui sa faca ce trebuie (autostrazi, facilitati etc.) si astfel ar reusi sa atraga si Daimler si Hyundai (noua stea asiatica) etc.