Pe contrasens!
Americanul are o vorba: “nu te apuci sa furi un Ferrari, daca nu stii sa-l conduci”. Nimic mai mult decat un pic de ironie amestecata cu o farama de lacomie si multa prostie. Nu degeaba criza economica mondiala a inceput in patria Unchiului Sam, unde prostia consumatorului a fost servita din plin de ironia bancherului, totul mergand sendvis cu lacomia producatorului. Un cerc vicios in care unul da cu bata, unul incaseaza si altul se tavaleste pe jos de durere.
Acum, cei trei americani din Detroit anunta cu mic cu mare cum vor da ei faliment, in ce stil si cat ii va tine. Nimeni nu-i mai crede, nimeni nu se mai intereseaza de ei, pana si fanii lor ii injura, ca la un meci romanesc din Liga 1. Dar cel putin ei l-au vazut pe omul negru de la capatul tunelului si au o mare speranta cum acest “salvatore de la patria” le ingrosa conturile ruginite, sperand ca si pana acum la bonusuri ca-n luna si ca-n stele.
Poate nu e vina unor tarani ca Bob Lutz (vicele de la GM) sau baieti educati, ca Alan Mulally (Ford ) si Rick Wagoner (GM), ca s-a ajuns aici, dar cu siguranta ca acesti domni si-au pus mainile in san cand se putea face ceva si au aflat acum ca au ramas paralizati in acesta pozitie. Sistemul era putred, dar si ei prosti, ar spune cineva.
Mai ramane sa ne intrebam cu mainile legate in jurul pieptului cum de s-a ajuns aici si in Europa. Pentru ca incetarea productiei nu inseamna doar trimiterea unor oameni in concediu fortat, platiti mai mult sau mai putin, nu inseamna doar concedierea betivilor si imigrantilor din fabrici, ci inseamna si oprirea activitatii a tuturor furnizorilor de componente care imbraca industria auto si dau de mancare la mult mai multi oameni decat am putea concepe. Si acum vorbim de productie, dar sa nu vorbim de vanzari, ca acolo e si mai dureroasa treaba. In curand, toata floarea cea extinsa a retelei de dealeri isi va pune lacatul pe poarta magazinului si va pleca acasa, lasand bucatile de fier asamblate sa rugineasca. Asta este imaginea unui industrii care se prabuseste, si poate pe buna dreptate. Poate am cumparat prea multe masini sau poate ei au vandut prea multe! Oricum si noi, ca si ei, ne-am apucat sa furam Ferrari-ul fara sa stim sa-l conducem, si uite unde am ajuns:
November 22nd, 2008 la 9:35 am
poate ca in criza asta productia nu prea mai are sanse momentan …dar vanzarile ar merge cu o oferta buna gen dealeru` din anglia …cumperi 2 masini la pret de una
November 24th, 2008 la 12:14 am
@ Robert Gherghe
In mod sigur vina e a boss-ilor GM, Ford si Chrysler, e adevarat, nu in totalitate…ei au pus bomboana pe coliva…restul de vina apartine actionarilor care, intr-o tara care s-a cladit pe competitivitate si performanta, au premiat contraperformanta cu mentinerea pe posturi si prime substaniale. La asta mai adaugam si guvernul care i-a ocrotit cu legi protectioniste si finantari consistente acordate pe ochi frumosi (asta pentru cei care nu stiu cum se explica preturile extrem de “competitive” ale masinilor americane fata de cele europene, de exemplu…pret la care au mai contribuit voiniceste retardul tehnologic si calitatea execrabila).
In alta ordine de idei, sunt de-a dreptul socat sa vad ca cineva care lucreaza in domeniu poate sa puna semnul egal intre criza industriei auto americane si cea din Europa…Catastrofa e un cuvant subtil pentru a descrie ceea ce se intampla in industria auto americana…Ceea ce se intampla cu adevarat e mult mai grav si din acest motiv, mult diferit de Europa…Daca cei 3 au nevoie URGENTA de ZECI DE MILIARDE DE DOLARI (nu doar 25 cum zic ei acum) numai ca sa nu intre in insolventa spre sfarsitul acestui an, alde Volkswagen (#1 in Europa), raporteaza in plina criza cresteri de profit (si nu doar din “speculatii bursiere”)…
Si pentru a lamuri o data pentru totdeauna si aspectul masinilor noi “mult mai scumpe decat merita”, noi astia care suntem trecuti binisor de prima tinerete am prins vremurile cand, in lipsa unei oferte de Dacii noi (ca oricum altceva nu prea mai era), cele rulate chiar binisor depaseau lejer pretul de nou…Daca voua va convine sa dati pe un Opel Astra rulat 100.000 km vreo 25.000 de EURO, atunci rugati-va sa dea faliment industria auto…
Reveniti fratilor pe pamant…nu masinile sunt prea scumpe…noi suntem prea saraci sa ni le permitem…ne minunam ce ieftine sunt SH-urile in Germania si ce cretini sunt nemtii de-si iau Logan (si nu de ieri de azi, ci de vreo 2 ani incoace cand despre criza se vorbea doar pe la cursurile de istorie) in conditiile in care drumurile lor sunt ca-n palma iar benzina e curata si buna ca palinca de Ardeal…asta pentru ca Fritz tine cont de toate cheltuilelile care vin la pachet cu o masina…ceea ce nu se intampla cu rumanu` dastept si dascurcaret care face apoplexie cand afla ca schimbarea kit-ului de ambreiaj la bijuteria lui ca noua cu 160.000 de km la bord il costa 20 de milioane…la “baieti”, nu la reprezentanta…
November 24th, 2008 la 10:30 pm
Pai uneori aia de la reprezentanta sunt mai baieti decat baietii
Problema noastra e alta, afara o masina sa vinde la 20000 cat e noua, hap! apare alt model, pretul coboara dramatic, la noi tin acelasi pret 10 ani daca e nevoie in loc sa isi reinnoiasca stocurile. De ce ? Pentru ca romanii e saraci, dar are bani de masini!
November 24th, 2008 la 11:12 pm
un schimb de distributie la ‘baieti’ pentru o masina germana de top costa maxim 700 lei, piese si manopera incluse, acum depinde unde si la cine mergi.si e mai bine decat o masina noua ‘ieftina si buna’.
80.000 km-90.000 km apoi ai pace..dar cu masina noua cat costa reviziile obligatorii, cat ratele, si asa mai departe.analizati si apoi vorbiti de nemti.
November 25th, 2008 la 11:33 am
Mai Gheorghita,masinile americane sunt pt.americani si cele europene pt.europeni.Nu te apuci sa conduci o americana fara sa sti cum sa o conduci ca o faci muci repejor si o sa spui ca e proasta.La fel si cu europenele la americani.Am si americane si europene si vad diferenta.Criza a lovit toata lumea;zice @george ca VW anunta cresteri de profit acum,dar maine poate vedem cum anunta falimentul.Tot @george spune ca masinile americane au tehnologie invechita si proasta.Te intreb daca esti mecanic si daca lucrezi efectiv cu modele europene si americane?Eu da si am constatat ca orice padure are si uscaturi indiferent unde creste padurea.
November 25th, 2008 la 3:34 pm
@ Romeo
Cred ca vorbim despre alta tara…si la noi scade pretul masinilor la aparitia noului model. Daca te referi la diferenta de nivel al discount-urilor atunci ai dreptate dar trebuie sa nu uiti un aspect de o simplitate extrema: volumele de vanzari…Germania e o piata de milioane de vehicule noi anual. Cand vinzi mii de bucati, poti negocia cu producatorul anumite conditii…cand vinzi cateva zeci esti multumit sa ti se aloce acele masini…
@ claudiu
Maxim 7 milioane?!?! La o masina germana de top?!?!? Poate la carpaci si cu piese furate/facute in barcuta in Marea Chinei de Est…Oricum eu vorbeam de kit de ambreiaj…Si daca ai volanta din 2 bucati, mai adaugi ceva la suma mentionata…ceva consistent…
Si, in afara de distributie, tu nu mai schimbi nimic la o masina de 100.000 – 150.000 km? Auch…
@ ursus
Apelativul pe care l-ai folosit m-a facut sa-mi amintesc brusc de gradinita…
In alta ordine de idei, masinile nu se fac “pentru America” sau “pentru Europa” in functie de stilul de conducere…daca e vanduta ca masina, trebuie sa se comporte ca atare indiferent de piata…si nu stiam ca trebuie sa reinveti sa conduci ca sa te dai cu o americanca…
Oricine poate sa dea faliment oricand, mai ales in perioada asta…stii cum spune americanu: shit happens…Dar parca miroase a performanta de exceptie faptul ca esti in barca in timp ce majoritatea celorlalti sunt in fundul haznalei…In vreme ce Volkswagen produce basculante de bani de vreo cativa ani buni, GM si Chrysler ar fi trebuit sa dea faliment cel tarziu acu` vreo 2 ani si respectiv 6.
Cat despre calitatea si tehnologia americane…incredibil de proaste…De calitate se plang si americanii grupa mare si isi cumpara japoneze de rup vapoarele…iar prin topurile fiabilitatii ocupa locurile fruntase…in nota de subsol…Acuma ce pretentii poti avea de la niste muncitori carora li s-a diminuat salariul si se asteapta ca in fiecare dimineata sa gaseasca lacatul pe uzina?…
Tehnologia? Uita-te la suspensia spate de la noul Mustang, la distributia lu` Corvette C6, la franele lu` Navigator, la directia lu` Hummer H2 si asa mai departe…si vorbim aici de chestiile care exista…daca vorbim de cele care lipsesc, ne-am nenorocit…daca tie o sa-ti placa ce urmeaza sa vezi, atunci esti invitatul meu sa-ti iei masina americana…Putinele vanzari pe care le mai realizeaza se datoreaza arabetilor din Golf care oricum isi schimba masinile in fiecare an si a habarnistilor…
November 25th, 2008 la 3:50 pm
@ gheorghe: aberezi nenea.
Hai sa lamurim niste lucruri: cei trei “mari” au cerut 25 miliarde sa fie solvabili pana in primavara. Nimeni nicaieri n-a zis ca cele 25 miliarde ii scoate din rahat complet.
In alta ordine de idei, concurenta exista pe piata si fara ce 3 mari. Si chiar daca dau ei faliment, nu se vor inchide si nu vor disparea. Vor fi cumparati probabil de niste oameni cu bani care le vor restructura. Ai aici e cuvantul cheie de care se tem toti : RESTRUCTURARE.
Ai auzit gheorghe de UAW? stii ce-i aia? United Automotive Workers. Cel mai mare mai vechi si mai puternic sindicat de pe planeta. Au +10 miliarde de dolari in fond de greva. Au oameni votati de ei in consiliul de administratie. Nimic nu se poate face in GM, FORD sau Chrysler fara ca ei sa-si dea acordul. Sti cum se schimba liderul sindical? Prin numire directa de catre cel care e in functie la momentul respectiv. Ca o dinastie, dictatura, zi-i cum vrei. Numirea e pe viata. Practic e o organizatie mafiota ce functioneaza legal si traieste pe spinarea celor ce cumpara masini. Stii cat din pretul unei masini de 20k merge la sindicat? 4k. Sindicatele sunt tumoarea industriei americane de masini. Restructurarea le-ar lasa fara paine la gura, pentru ca n-ai voie sa faci sindicat intr-o firma falimentata. De-asta tre tinut mortul viu, sa aiba de unde sa suga bani mai departe. Cele 10 miliarde cash pe care le au in conturi o sa le foloseasca pana la ultimul cent sa obtina bail-out-ul guvernamental. In felul asta ei pot suge mai departe cash, schimba doar o firma moarta pe cea mai mare rezerva posibila: Buzunarele statului american. Sa nu credeti ca ei is in criza degeaba, that was the plan all along.
Designerii si inginerii americani n-au dormit atata vreme, au lucrat, numai ca munca lor sta frumos intr-un sertar. Orice model adus din europa (GM/Opel) aici in state e “modificat” sa corespunda cerintelor pietei americane. Adica e practic castrat si obligat sa se comporte ca un model invechit. De ce credeti ca Obama a iesit presedinte? Cine credeti ca a fost in spatele lui? Desi toata presa & Tv l-au prezentat ca si castigator detasat, de fapt diferenta a fost de doar 6-7%. Adica cam cat electorat controleaza UAW. Nu vi se pare suspect ca McCain/Bush au zis ca cei trei crai nu vad un cent si Obama le-a promis sprijinul neconditionat? Nu zic ca era mai bine cu McCain( mie sincer mi s-a parut mosul cam depasit si obama cam papagal), dar totusi, exista u semn de intrebare. In plus, Obama cere alte 700 miliarde sau chiar 1000 miliarde sa fie injectate in banci/institutii financiare. Asta pe langa cele 700 miliarde pe care cu greu le-a dat Bush. Mi se pare mie, sau Obama incepe sa-si plateasca deja datoriile din campanie?
back on topic :Cand li se da mana libera, americanii au niste ingineri fantastici. Uitati-va ce-au putut face cu ZR1, un motor pushrod ( google it) care matura pe jos cu ferrari-uri, lambo si alte italience cu pretentii si de 3 ori mai scumpe.
In plus, incet incet a aparut o industrie paralela de masini. Tot mai multi is construiesc modele proprii din kit-uri, exista firme ce produc motoare si transmisii ce-s garantate 500k mile. Exista show-uri la care vin sute de mii de oameni cu astfel de masini. Unele inclinate spre confort, altele spre sportivitate, fiecare cum il taie.
Urland de peste ocean ca “americani-s de vina, footu in gura sa-i foot” nu arata decat ignoranta.
November 25th, 2008 la 3:55 pm
@george
Nu te lua nene de suspensia spate a mustang-ului si de distributia corvette-ului ca plange zeul ingineriei de sarea camasa pe el.
Exista niste explicatii foarte bune pentru amandoua situatiile, la fel de tehnice pe cat de sentimentale. Dupa atatia ani si atatea articole si analize in care se lamuresc chestiile astea mi se pare de prost gust, sa nu zic mai mult, ca inca sa te legi de asemenea lucruri. Asta pe langa faptul ca dovedesc lipsa totala de cunostinte de inginerie in automotive.
November 25th, 2008 la 3:59 pm
nenea robert, de ce mi-ai sters mesajele?
November 25th, 2008 la 11:01 pm
@ billy
Cred si eu ca plange zeul ingineriei de sare camasa pe el…asemenea tampenii nu vede in fiecare zi…Chiar as vrea sa vad explicatiile pentru aberatiile astea tehnologice…o sa ma distrez la greu…pana una alta, Jeep Patriot scoate distanta de franare de 149 de metri in aceleasi conditii in care Q7 scoate…69 (saizecisinoua)…this kinda sucks…big time…mi se pare de prost gust, sa nu zic mai mult, ca inca sa te legi de asemenea lucruri cum ar fi un sistem de franare care te transforma automat in sinucigas si criminal in serie…
ZR1 nu e altceva decat un brainless muscle care ilustreaza perfect inspiratia unor “ingineri fantastici” (or fi cumva din “divizia fantastica”?) …un motor cu o arhitectura rudimentara trecut pe steroizi, fara nici un rafinament…cu o putere litrica inferioara concurentei mentionate, un consum pe care producatorul nu are curajul nici macar sa-l afiseze si cu o tinuta de drum care te transforma in mort viu…si cu un pret de 3 ori mai mic pentru ca diferenta e suportata de contribuabilul american care a inceput sa vada dublu de foame…Tot la masina asta am vazut o solutie tehnica de-a dreptul criminala…daca esti asa capabil, uita-te la poza cu suspensia fata de pe site-ul lor si o sa-ti dai seama…
Ai face bine sa cauti ignorantii in alta parte si as recomanda sa incepi cu America…americanii (incepand cu politicienii si terminand cu omu` simplu) sunt cu adevarat de vina pentru multe nazdravanii care ne-au dat peste cap in ultima vreme…Consumul iresponsabil de combustibil, toleranta manifestata fata de tampeniile in serie comise atat de industria auto cat si de sectorul financiar-bancar, samd mi s-au parut niste chestii care ii califica cu lauri si aplauze pentru statutul de gulii umblatoare…
November 26th, 2008 la 2:45 pm
@ Billy
1 Nu stiu de unde ai scos tu ca presa l-a anuntat castigator detasat cand nu stiu ce….. A fost exact invers Obama era clar in fata in timp ce presa a facut sa para totul super close….eram in state in perioada imediat premargatoare alegerilor
2 Obama nu a spus niciodata ca sustine neconditionat producatorii de masini….de fapt chiar i-a trimis la plimbare zilele trecute ….get ur facts straight….
January 4th, 2009 la 9:35 pm
intradevar George ai niste competente extraordinare in mai multe domenii si ai spus tot ce as fi vrut sa spun si eu dar nu am stiut formula…….sunt un asidu consumator de presa auto si ai dreptate in majoritatea privintelor……nu e posibil sa lansezi in secolul 20 o masina sport cu bara ,,panhard” pe spate si sa motivezi ca e mai bine pt acceleratie in linie dreapta ,ca asa e traditia, etc…….si billy pune bine problemele dar e prea pasional ca sa aiba credibilitate total……iar motoare performante fac cei care sunt premiati an de an in sensul asta…..(BMW….HONDA….TOYOTA…ETC)..iar despre studiile de fiabilitate facute de J.D.POWER….ce sa mai spun ca e de la ei de acolo si au scos in primele 10 locuri 6 sau 7 japonezi cine stie despre ce vorbesc stie, cine nu sa se informeze …….parerea mea…iae despre masinile americane spun ca nu sunt pentru europa pentru ca nu corespund standardelor din europa foarte putine reusind sa patrunda pe piata si asta dupa ce au facut un joynt-venture cu o firma din europa…vezi crysler-mercedes…..