“Nu vrem paine si circ, vrem paine”
Scandal la Dacia. Decizia conducerii Dacia de a nu mai prelungi contractele a 300 de muncitori, incepand cu luna februarie, si de a nu mai livra tichetele de masa pentru aceasta luna i-a infuriat pe angajatii prestigiosului brand romanesc.
Peste 6.000 de muncitori Dacia participa in acest moment la un miting in care cere patronatului sa nu mai foloseasca “masca importurilor de masini second-hand pentru a se justifica desfiintarea unor locuri de munca”.
Sa nu uitam ca nu mai departe de anul trecut, angajatii Dacia au dus proteste serioase pentru a determina patronatul sa ridice salariile, pe fondul cresterii profitului. Conflictul de munca existent la Dacia a ramas unic in societatea romaneasca. A ramas singura manifestare sindicala cu caracter si eficienta si are un continut profund capitalist. Muncitorul de la Dacia a ajuns la constiinta manifestata de un muncitor/angajat al lumii civilizate. Adica isi constientizeaza importanta in companie. Cei care protesteaza astazi la Mioveni, cei 6000, au invatat sa fie cu adevarat solidari si au invatat ca fara ei nu se poate.
E bine ca exista un colt in Romania unde angajatul nu se teme ca va fi dat afara daca deschide gura, unde stie ca solidaritatea este cel mai bun garant al drepturilor sale, chiar si la vremuri de criza. Acesta este un castig, restul e criza!
January 13th, 2009 la 5:53 pm
o sa se ajunga la rascoala din 1907! )
January 13th, 2009 la 6:09 pm
Capitalism? Poate socialism …Autorul confunda Dacia cu o societate de binefacere … gandire tipica de roman … decat sa supravietuiasca jumatate din noi, mai bine murim cu totii … daca dacia are probleme financiare, reducerile de costuri sunt impetuos necesare iar reducerile de personal nu sunt dorite nici macar de dacia, decat ca ultima masura posibila .. Nu dau nici ei oameni afara din placere. Dar e bine, poate acum se invata bietii angajati ca una din cauzele pentru care sunt dati acum afara e ca au cerut ca niste nesatuli salarii exagerat de mari anu trecut. Iar acum criza economica ii ofera Daciei ocazia perfecta si din punct de vedere legal sa dea oameni afara.
January 14th, 2009 la 3:41 pm
Draga prietene,
dreptul social este unul dintre stalpii lumii capitaliste. Sa nu se confunde trecutul nostru comunist cu gandirea socialista de tip occidental! Aici cred ca dvs. faceti o mica eroare de calcul.
In schimb, daca vreti, Dacia poate fi considerata o societate de binefacere (intr-o anumita ordine de idei) pentru ca asigura locuri de munca, produce, exporta. Deci face multe lucruri bune pentru economia romaneasca.
Nimeni n-a zis ca dau oameni afara din placere, dar sa nu uitam ca Dacia a facut niste profit in ultimii ani, profit la care au participat si oamenii astia, motiv pentru care au cerut salarii mai mari. E normal sa se intample asa!
In rest, va doresc numai bine si multumesc de feedback.
January 14th, 2009 la 4:43 pm
Draga Robert,
Te inseli grav. Se poate si fara ei/noi. Industria actuala se muta constant spre zone low-cost, iar cand Romania va inceta sa fie o zona low-cost va pleca si Renault/altii de aici, dupa cum a plecat si Nokia din Bochum de s-au bosumflat nemtii. Alte avantaje decat costul nu avem, nu Dacia a proiectat Loganul, care are tot atata legatura cu Romania cat are Audi TT cu Ungaria.
Profitul este facut de Dacia pentru actionari, nu pentru angajati. Angajatii au salariul, si daca ala nu e bun, se pot duce la firma urmatoare care plateste mai bine.
Grevele sunt o forma grava de santaj institutionalizat, dar iata ca roata se intoarce. Nu exista actiuni fara consecinte, chiar daca 99.99% dintre oameni nu sunt in stare sa faca legatura dintre actiuni si consecinte.
Ma scuzi ca nu v-am vorbit cu Dvs.