Laissez faire, laissez passer!
Cu totii am aflat ca taxa de prima inmatriculare si Dacia au numitor comun. Nu putem spune ca Taxa a fost conceputa pentru a servi intereselor companiei romane, dar putem spune ca Taxa, in actuala ei forma, reprezinata un mare avantaj pentru mentinerea pietei de desfacere detinuta de Dacia.
Intr-o economie normala nu am mai fi nevoiti sa discutam aceasta problema, dar economia romaneasca nu este deloc normala si astfel de “momente” nefericite apar si ne incita imaginatia. Personal nu vreau sa cad in aceasta cursa si propun un exercitiu de logica care sa ne edifice asupra problemei. Sa o luam cu inceputul! Taxa de inamtriculare a fost stabilita in vara anului trecut la un anumit nivel, dar este in mod bizar este votata de Parlament sub o alta forma, valolarea dublandu-se practic, fata de forma initiala. Dar de ce aceasta taxa?! Autoritatile sustin ca taxa trebuie sa existe pentru a preintampina situatia care a existat in Polonia in primi ani dupa aderare. Uniunea Europeana este clar impotriva acestei manifestari protectioniste, considerand-o neeuropena si impotriva principiilor liberului schimb in comunitate. In acest moment autoritatile romane sunt puse la zid, atat din partea cetatenilor cat si din partea fratilor europeni. Guvernul aduce doua argumente: protectia mediului si prevenirea importului masiv de masini second-hand.
Daca primul argument nu merita luat in seama, avand exemplu o adevarata istorie a modului in care autoritatile romane au tratat mediul, sau mai mult, cum au permis poluarea mediului (vezi Rosia Montana), cea de a doua are implicatii mult mai mari. Poate principiile economice ale domnului Vladescu sunt bune, dar ele lovesc intr-o frustare imensa (incepuata in 1970, odata cu Dacia) a poporului roman, dorinta de avea o masina, o adevarata masina, fie ea si second-hand.
Sub presiunea UE, Guvernul promite ca se mai gandeste la forma taxei, lucru care suscita oficialii companiei Dacia si investitorii de la Renault. Amenintarile cu disponibilizari, amenintarile cu oprirea investitiilor din partea Renault, poate nu fac parte dintr-o conspiratie Dacia-Renault-Guvern, dar lovesc intr-un popor de prea multe ori batjocorit, lovesc in libertatea si vointa fiercarui om in parte de a alege. Oameni care ne conduc n-ar trebui sa uite ca au ajuns unde sunt, fiindca au fost alesi de noi, si poate ca Guvernul ar trebui sa tina cont de dorintele romanilor si nu de interesele Dacia sau Renault, care mai sunt si originari din tara care a inventat principiul economic:” Laissez faire, laissez passer!” Va asteptam cu comentarii vizavi de acest subiect!
February 5th, 2007 la 5:26 pm
Eu privesc ceva mai simplu situatia.
Au cazut taxele vamale, o sursa de venit nemuncit pt birocrati de guvern si acum se legalizeaza furtul direct de la populatie prin acest impozit absurd. Trebuie sa traisaca si ei din ceva.
Saraci de guvernanti.
February 5th, 2007 la 7:34 pm
Asa este, taxa asta nu face altceva decit sa portejeze aceasta uzina din Pitesti! nu ar fi nimic rau in asta daca aceasta protectie a guvernelor Romanieii s-ar oglindi si asupra altor sfere economice, dar nu este asa! Amenintarile cu disponibilizari sunt obraznici ale celor care au anumite interese, atunci mai bine ca Renault sa plece de aici, pentru ca oricum aceasta masini Logan o produce si in Iran si in India si sa fie aduse alte companii care nu dicteaza in economia si interesele unei tari!
February 6th, 2007 la 9:56 am
nu este nevoie ca Renault sa plece, de fapt nu au nici un interes sa faca asta. Ei pluseaza in aceasta chestiune deoarece autoritatile romane au fost intotdeauna sensibile in fata celor puternici si “binefacatori”. Ideea este ca daca taxa ramane la nivelul acesta, Romania isi va pierde gramul de imagine pe care-l are in UE!
February 8th, 2007 la 11:08 pm
De ce nu revin ei cu importul de masini cu EURO3? Si atunci nu s-ar mai aduce toate rablele din vest.
January 15th, 2009 la 10:03 pm
Mai lasati-ma cu zicala asta tampita sh=rabla deci polueaza.Numai cine are mai putin de jumatate din creier poate sustine asa ceva.Este posibil chiar contrariul in multe situatii.Loganul de exemplu ,are vechiul motor euro2 mpi renault de acum 10 ani si sint curios cita spaga au dat sa-l omologheze euro4.
Taxa de poluare ar trebui sa tina cont si de nr de km parcursi intr-un an.Ex motor 3500cm euro4 cu 100000km/an contra sh1.4 euro2 20000km/an.Cine polueaza mai mult domnule Dan Ciuca?