No memory-stick!
I can’t drive a stick! Cam asa spun americanii care se urca la bordul unei masini cu schimbator de viteze. Desi in Romania acest lucru pare de domeniul fantasticului, mai nou, el exista si in realitate. Nu nereferim aici la soferii care au uitat ca au facut scoala pe Dacie si ajunsi proprietari de cine stie ce model de lux isi adapteaza comportamentul dupa chipul si asemanarea masinii.
Vreau sa va mentionez de la inceput ca daca povestea care urmeaza nu-l avea ca erou negativ pe un barbat nu as fi facut haz de necaz.
Avem un sofer posesor de masina cu transmisie automata care se urca (pentru un drive-test) la volanul unei alte masini dotate cu transmisie manuala. Test-drive-ul a durat circa 325 de metri, tradus in timp putem spune ca a tinut cu cateva minute mai mult decat durata unei calatorii a unei masini de “Scoala”. Asadar, eroul nostru masculin se suie la volanul unei masini cu schimbator de viteze si in timpul calatoriei sale se izbeste de o proba existentiala- schimbatul vitezelor si folosirea adecvata a pedalei de ambreiaj. Nimeni nu a cerut o “foarfeca perfecta” intre pedala de ambreiaj si acceleratie, dar nici sa ti se opreasca motorul din 10 in zece metri, mai precis la fiecare apasare a pedalierului. In jurul acestei ispravi private, momentul nu s-a dovedit a fi haios pentru ceilalti participanti la trafic care au apasat cu surle si trambite peste duhoiul de injuratori din dotarea personala. La cererea expresa a publicului calator pe RATB-ul blocat in spatele masinii , bravul erou s-a hotarat sa lase stick-ul pe mana femeii din dreapta. Deznodamantul a atins conotatii demne de o parodie excelent regizata: multimea a apaludat furibund momentul in care eroul nostru barbat a coborat din masina si la volan a urcat femeia proprietara de masina cu stick. Lucrurile si-au urmat cursul lor firesc, iar umanitatea si-a reluat activitatea hazlita zdravan de asa intamplare nemaipomenita.
Nota: Acest caz este unul real. Detaliile nu au fost dezvaluite pentru a nu afecta persoanele implicate…
January 30th, 2008 la 7:58 pm
Frate masinile automate sunt cele mai tari, iar femeile cele mai prosti soferi, lucrul asta se stie de cand lumea. Cutia manuala e depasita. Unde va credeti la raliu. Automata e cea mai tare. Hai noroc!!!!
January 31st, 2008 la 12:23 am
Hmmmm, conduc ambele tipuri dar sincer vb prin oras prefer automata. Da, este masina europeana dar tot automata este. Masina cu transmisie manuala a ajuns simbolul masini saracului care nu isi permite 4% mai multa benzina. Pana si masinile sportive cu 300cp tot automate sunt. Desigur ca ma refer la sportive pt oameni de rand nu la exotice de pus in vitrina.
January 31st, 2008 la 8:48 am
Pentru plusul de confort indiscutabil pe care il ofera automata nu merita sa inghiti celelalte dezavantaje care nu-s deloc putine:
- optiune destul de scumpa (cel putin in Europa);
- surplus de consum;
- scaderi de performante (demaraj, reprize, viteza maxima);
- intretinere costisitoare;
- fiabilitate mult redusa;
- complexitate mare a sistemului;
- demaraj de pe loc mult mai slab;
- depasiri mai nesigure;
- scaderea atentiei soferului;
- imposibilitatea efectuarii balansului;
- imposibilitatea pornirii prin tractare;
- imposibilitatea remorcarii pe distante mai mari de cca 50 de km;
…si poate ca or mai fi si altele da` nu mai conteaza fiindca deja am insirat destule…
January 31st, 2008 la 10:40 am
Va mai aduceti aminte stirea cu tinara care dupa ce a cumparat un Citroen C4 din Ungaria, a rulat 221 km in viteza 1 (!!!!!) pina a prajit motorul, crezind ca noua ei masina are cutie automata?Circulau si poze cu motorasul ala.
Altfel, vreau sa adaug la cele punctate suficient de george argumentul esential:
– placerea condusului
Si nu trebuie sa-ti doresti raliuri ca sa iti faca placere condusul.
Daca am renunta la cutia automata ce ar trebui sa urmeze: inlocuirea pedalelor cu senzori, a volanului cu un soi de navigatie automata si dirijata?In stilul asta masinile ar deveni un fel de taxibus mai confortabil, eventual ghidat prin satelit sau pe sine.
Chiar daca l-a nascut mama pe locul din fata stinga, nu e nimeni obligat sa stie ca joja nu e sora blondei de la Divertis, ca 15W40 nu se refera la un bec de 15 W sau ca masina nu doar un accesoriu antiploaie sau un instrument de imbunatatire a imaginii.
Cu alte cuvinte nu e nimeni obligat sa fie sofer, iar cutia automata cred ca e limita de la care soferia devine joaca la joystick.
Altfel, “blonda ” de mai sus si “meseriasul” din exemplul vostru ar fi indreptatiti sa ceara socoteala producatorului pentru “deficientele” masinilor…
January 31st, 2008 la 11:35 am
Multe din dezavantajele enumerate de George sunt eliminate sau mult reduse la noile generatii de cutii automate. SI e intr-adevar mult mai comoda in oras.
Lasand asta la o parte ce cauta ala la drive-test cu masina manuala cand el se pricepea doar la automate? Sau era nou venit pe vechiul continent si a zis sa faca precum bastinasii?
January 31st, 2008 la 4:27 pm
Pentriu cei pasionati de condus ,cutia automata e BORING. Condu mai sportiv o automata ,aruncate tare pe viraj ,pierzi aderenta cutia nu retrogradeaza ,motorul nu are resurse sau reversul,aderenta scazuta ,viraj atacat mai curajos cutia retrogradeaza ,prea multa putere la roti .In ambele cazuri rezultatul; e de cele mai multe orii acvelasi …codrii tarii.Sunt pro cutiilor secventiale ………Vreau eu sa ma am controlul turatiilor nu sa faca asta pentru mine vreun cip.
January 31st, 2008 la 6:34 pm
@ Sonky
Pentru pasionati de condus cutia automata nu e BORING…e de-a dreptul exasperanta…chiar si cand o dai in mod manual (Tiptronic, alea alea) tot schimba dupa ce se gandeste ea nitel…
In sfarsit, sunt de acord cu observatiile tale referitor la comportamentul “rebel” al cutiei automate in circumstante din astea…e adevarat ca secventiala e cea mai tare…dar e si complicata de-ti prinzi urechile si scumpa de te ustura-n spate…o manuala bine “imperecheata” cu motorul + putina indemanare si n-ai de ce sa suspini dupa secventiala…