Lectiile lui Marchionne
Cine va fi stapanul Opel? Aceasta este intrebarea universal valabila in toate publicatiile germane. Pretendentii sunt – stim deja cu totii – in numar de trei: Fiat, Magna/GAZ si RHJ International.
Publicatia germana Der Spiegel publica astazi un interviu excelent cu Sergio Marchionne, seful Fiat, in care italianul explica pentru prima data ce vrea sa faca cu Opel, care sunt interesele Fiat si ale celorlalte parti in ecuatie si, mai ales, de ce Fiat are avantaje fata de ceilalti concurenti in competitie.
Iata cateva dintre cele mai interesante pasaje din interviu:
“Fiat produce doua milioane de masini pe an. Pare mult, dar nu e destul pentru a garanta profitabilitatea in viitor. Subsidiarele europene ale GM produc 1.7 milioane de masini pe an, ceea ce din nou e prea putin. Din acest motiv, propunerea noastra este unirea celor doi producatori pentru a forma o companie competitiva”
“Fiat nu este o companie bolnava, ci una dintre putinele care produc bani intr-o perioada de criza accentuata. O ducem bine. Insa industria auto nu”
“Uzina Opel din Eisenach ar putea fi mult mai profitabila daca ar lucra imperuna cu uzina noastra din Gliwice, Polonia, in locul fabricii-surori din Zaragoza, Spania. Niciun alt pretendent la Opel nu poate sa asigure acest tip de avantaje. De aceea are logica o astfel de colaborare”
“Nu putem oferi garantii, ar fi profund neprofesionist. Insa pot sa spun ca nu vom inchide nicio uzina Opel din Germania”.
“Conform estimarilor initiale, in Germania se vor pierde cu mult mai putin de 10.000 de locuri de munca. Cifrele din presa, care vorbesc de circa 18.000 de joburi, sunt simple speculatii”
“Toata lumea stie ca francezii, italienii si germanii trebuie sa lucreze impreuna daca vor sa reuseasca la scara globala”
“Colaborarea anterioara dintre Opel si Fiat nu a reusit deoarece Fiat a fost parte minoritara in afacere, GM avand primul cuvant. Nu puteam sa dezvoltam o transmisie noua pana nu aveam OK-ul de la Detroit. De altfel, situatia actuala a celor de la GM arata cat de rau a fost gestionata compania. A fost ca si cum ai fi stat in pat cu un urs. Nu mai era loc pentru Fiat”.
“Colaborarea Daimler-Chrysler nu a functionat deoarece Daimler nu era un producator de masa. Este imposibil sa dezvolti o suspensie identica pentru Mercedes S-Klasse si pentru o masina americana de clasa mica. Sunt doua lumi diferite. Noi avem in grup Ferrari. Ferrari are cel mai bun motor din lume. Dar daca incerc sa pun acest motor pe Grande Punto, dar faliment in trei luni”.
“Pietele noi pe care alianta Fiat-Opel ar putea intra sunt America Latina, Turcia, India, Rusia si China. Toate sunt piete in crestere pe care deja avem stabilite relatii stabile”.
“Germanii cred ca o colaborare cu Magna nu ar aduce scaderi ale productiei. Asta spera ei. Insa, din pacate, se mint singuri. Magna planuieste sa taie 10.000 de joburi la Opel. Iar asta e mai mult decat planuieste Fiat”.
“Clientii Fiat si Opel nu sunt aceiasi. Cine cumpara un Opel nu si-ar cumpara si un Fiat, iar reciproca e valabila. Opel este Opel, e un brand german. Si va ramane asa”.
“Daca Opel nu ne vrea, nu voi intra in depresie. Nu cersesc de la nimeni”
“Nu vom cauta un alt partener in Franta in cazul in care colaborarea cu Opel va pica”
“Ideea e sa inlocuim cordonul ombilical GM cu unul Fiat. Putem sa le luam locul imediat celor de la GM. Acesta este avantajul nostru. In 36 de luni, cu cei 3500 de ingineri de la Russelsheim si cu oamenii pe care ii avem noi, putem redesena complet arhitectura Opel”.
May 25th, 2009 la 10:47 pm
Oh my God! This is a big fat italian bag of bullshit…
Un lucru e totusi sigur. Se pricepe la vrajeala de parca ar fi Harry Potter…
May 26th, 2009 la 8:59 am
Georgy, dupa cate se pare esti un americanofil prea mare pentru a rationa. Americanii nu stiu si nu pot gandii decat la dimensiuni mari. Opel a avut intotdeauna, dupa razboi, handicapul ca era gandita in SUA. Asta nu e vrajeala, este evidenta.
May 26th, 2009 la 10:13 am
Avand in vedere ca nu ai pus ghilimele, pot sa spun ca nu cunosti sensul cuvantului americanofil. Si sa spui despre mine ca nu pot rationa e, cu mare indulgenta, deplasat. Mai ales in conditiile in care ai argumentat cu o hai sa-i spunem inexactitate. Poate imediat dupa razboi sa fi fost cateva modele Opel bazate pe tehnologie GM dar de vreo cateva zeci de ani bune incoace, Opel are o identitate europeana foarte bine conturata. Char daca in UK se numesc Vauxhall, masinile alea nu sunt altceva decat Opel-uri cu volan pe dreapta si cu embleme diferite…Ba mai mult, Opel s-a vandut in ultima vreme si in America sub brandul Saturn iar Astra se numeste…tot Astra. Si n-are absolut nimic in comun cu masinile traditional americane.
In sfarsit, daca n-ai sti ca toata combinatia asta e o cacealma, ai zice ca nea Sergiu a picat ieri dintr-un copac foarte inalt, pe un pamant foarte tare…